18 april 2020

Qua quarantaine 18 (nieuws, 2020)



René van Rijckevorsel: 'Ik heb geen talent voor neerslachtigheid' 



Thuisisolatie, ‘social distance’. Schrijvers zijn wel gewend om in afzondering creatief te zijn. Maar we maken nu wel erg bizarre tijden mee. Life during wartime. Hoe is het om als auteur te werken in tijden van corona, te pennen tijdens een pandemie? De Spanningsblog vroeg een aantal thrillerschrijvers naar hun ervaringen. Een Q&A qua quarantaine. Elsevier-hoofdredacteur en schrijver René van Rijckevorsel: 'Ik mis het getiktak op de redactie heel erg.'


Hoe sla je je door deze coronacrisis heen? Volg je trouw de richtlijnen van het RIVM?
René van Rijckevorsel: 'Het is een bijzondere tijd. Hoe ellendig voor velen ook, ik geniet er stiekem ook een beetje van. Ik heb een goed huwelijk, een lekker huis, een fijne tuin en in de omgeving kan ik heerlijk hardlopen, iets wat ik nu dagelijks doe. En een van mijn uitjes is opgeknapte laptops afleveren bij kansarme kinderen, die dan weer onderwijs kunnen volgen (lezers die een oude nog werkende laptop over hebben: meld je bij https://dehelpdeskert.nl/).'

'De richtlijnen volg ik, ja. Maar met Pasen hadden we alle kinderen met aanhang te eten en te logeren: ik weet niet zeker of dat mag van mijnheer Van Dissel.'

Valt het thuiswerken je zwaar?
'Ik zit in de hoofdredactie van Elsevier Weekblad. Dankzij de wonderen der techniek slagen we er goed in om gezamenlijk vanuit onze huizen elke week een geslaagd nummer te maken. Het thuiswerken heeft grote voordelen (niet dagelijks in de file, uitzicht op een bloeiende magnolia in plaats van op een troosteloos parkeerterrein), maar ik mis het getiktak op de redactie heel erg: korte inhoudelijke conversaties waaruit altijd weer goede ideeën voortkomen.'

Maakt deze tijd je angstig of geeft het je extra zorgen? Wat doet het persoonlijk met je?
'Ik heb geen talent voor neerslachtigheid. Wel waak ik voor een overload aan negatieve informatie. Dus geen Jinek en zo voor mij, en zo min mogelijk Twitter. Ik heb te doen met mijn ouders (80plus) die hun huis nog nauwelijks uitkomen, iets waarover ze trouwens niet klagen. En met mijn kinderen, die studeren of aan het begin van een carrière staan. Er leek geen vuiltje aan de lucht voor ze…'

Heeft deze crisis effect op jouw werkzaamheden als schrijver? Worden er bijvoorbeeld projecten uitgesteld, vervallen er wellicht boekpresentaties. Hoe zit het met het doen van research?
'Groot effect ja. Ik heb een project dat flink in de steigers stond, terzijde gelegd.'

De Auteursbond vindt dat de overheid zelfstandige schrijvers die door deze crisis financieel worden geraakt, zou moeten steunen. Wat vind jij hiervan?
'Volgens mij kun je gewoon doorschrijven en de boekhandel is gewoon nog geopend. Dus ik zie niet hoe de crisis een schrijver nu al kan raken.'

Slaat deze crisis je lam of maakt het je juist creatiever?
'Nee, helaas is er bij mij nog geen verhoogde creativiteit door de crisis. Wel merk ik dat het werken op afstand mij meer energie kost, waardoor ik nu ’s avonds niet echt aan schrijven toekom. En ik heb ook geen deadline op dit moment.'

Zou de coronacrisis een onderwerp/thema kunnen zijn dat je verwerkt in een volgend boek? Zo ja, zou je daarover iets met de lezer willen delen?
'Ik blijf ver weg van de coronacrisis in een volgend boek. Misschien als referentiekader (‘het was nog in de tijd voor corona’), maar zeker niet als thema. Wat je wel ziet, is dat de kleine verbanden weer belangrijk worden: gezin, familie, maar ook de straat, de buurt, de natie. Daar zit misschien nog wel wat in.'

Hoe staat het trouwens met een volgend boek? Kun je hierover een update geven?
'Het project dat ik voorlopig heb gestaakt, wás mijn volgende boek. De plot draait om een gemanipuleerd virus (afkomstig van het Afrikaanse schubdier) dat seksueel overdraagbaar is, een lange incubatietijd heeft, en dan toeslaat in de hersenen. Het virus moest gericht toeslaan in de stad van vrede en recht, Den Haag: bij de oorlogstribunalen en het Internationaal Gerechtshof van de Verenigde Naties. Maar wie gaat nu nog een thriller over een virus lezen? Of schrijven? Ik zal of een andere plot moeten bedenken, en een groot deel moeten weggooien, of er helemaal mee kappen. Ik merk dat ik al voorzichtig nadenk over een totaal ander boek dat zich grotendeels afspeelt in 2016. De tijd vóór corona dus.'


Lees ook het interview met Simon de Waal
Lees ook het interview met René Appel
Lees ook het interview met Michael Berg
Lees ook het interview met Gerard Nanne
Lees ook het interview met Charles den Tex 
Lees ook het interview met Ingrid Oonincx
Lees ook het interview met Simone van der Vlugt
Lees ook het interview met Loes den Hollander
Lees ook het interview met Bram Dehouck
Lees ook het interview met Peter de Zwaan
Lees ook het interview met Jac. Toes

Lees ook het interview met Samantha Stroombergen
Lees ook het interview met Jeroen Windmeijer
Lees ook het interview met Elvin Post
Lees ook het interview met Lieneke Dijkzeul
Lees ook het interview met Willem Asman
Lees ook het interview met Marlen Visser

Geen opmerkingen: