03 april 2020

Qua quarantaine 3 (nieuws, 2020)




Michael Berg: 'Ik merk dat ik bang ben'   



Thuisisolatie, ‘social distance’. Schrijvers zijn wel gewend om in afzondering creatief te zijn. Maar we maken nu wel erg bizarre tijden mee. Life during wartime. Hoe is het om als auteur te werken in tijden van corona, te pennen tijdens een pandemie? De Spanningsblog vroeg een aantal thrillerschrijvers naar hun ervaringen. Een Q & A qua quarantaine. Gouden Strop-winnaar Michael Berg: 'Lang leve het internet!'


Hoe sla je je door deze coronacrisis heen? Volg je trouw de richtlijnen van het RIVM?
Michael Berg: 'Zeker. Dit is een buitengewoon ernstige situatie die ik buitengewoon serieus neem. Wij leven in vrijwillige isolatie, ontvangen niemand en gaan zo min mogelijk de deur uit.'

Valt het thuiswerken je zwaar?
'Niet echt. Als schrijver doe je niks anders, maar ik mis de uitstapjes naar buiten. Je kunt niet de hele dag schrijven. Afspreken met vrienden in de kroeg is er niet meer bij, geen theater- en restaurantbezoek. Sinds ik weer in Nederland woon heb ik een sociaal leven. En dat ligt nu even stil. Maar ik ga niet klagen. Lang leve het internet! Het is fantastisch wat je vanuit huis allemaal kan doen.'

Maakt deze tijd je angstig of geeft het je extra zorgen? Wat doet het persoonlijk met je?
'Ik merk dat ik bang ben. Zodra ik de supermarkt betreed ben ik extra op mijn hoede. Maar misschien is angst in deze situatie wel de beste raadgever. Ook maak ik me zorgen over de wereld, over de kloof tussen arm en rijk die nu meer dan ooit zichtbaar wordt en over onze manier van leven. Misschien is die hele coronacrisis een goede reden om ons excessieve consumptiegedrag eens kritisch tegen het licht te houden. Wie weet komt de wereld er wel beter uit. Ik hoop het.'

Heeft deze crisis effect op jouw werkzaamheden als schrijver? Worden er bijvoorbeeld projecten uitgesteld, vervallen er wellicht boekpresentaties. Hoe zit het met het doen van research? 'We zouden in juni naar Frankrijk gaan, naar een onherbergzame streek die het decor vormt voor mijn nieuwe boek. Of we er heen gaan is nu de vraag. En anders beroep ik me op mijn geheugen. Ik heb er lang genoeg gewoond en vermoed dat er de laatste jaren niet heel veel veranderd is. En minder natuurbeschrijvingen en meer actie is nooit slecht voor een boek.'

'Ook zou ik twee lezingen geven. De eerste gaat al vast niet door. De tweede is nog een vraagteken. Tja, het is niet anders.'

De Auteursbond vindt dat de overheid zelfstandige schrijvers die door deze crisis financieel worden geraakt, zou moeten steunen. Wat vind jij hiervan?'Mee eens. Schrijvers die geen lezingen kunnen geven hebben direct minder inkomsten. Verder vermoed ik dat bij een recessie uitgevers ook gaan bezuinigen en daar zijn schrijvers natuurlijk meteen de dupe van. Ik vrees een hoop kaalslag en het zou zo maar jaren kunnen duren voor we weer op het pre-corona-niveau zijn.'

Slaat deze crisis je lam of maakt het je juist creatiever? Als ik te veel het nieuws volg word ik somber. Dus probeer ik maar door te schrijven. Wat dat laatste betreft: er zijn goede dagen en slechte dagen, maar ik voel me nog steeds een gezegend mens dat ik mag schrijven.'

Zou de coronacrisis een onderwerp/thema kunnen zijn dat je verwerkt in een volgend boek? Zo ja, zou je daarover iets met de lezer willen delen?'Mijn nieuwe boek zou zich afspelen in het heden, in 2020 dus. De coronacrisis trekt daar een streep door. In de huidige tijd met alle lockdown-maatregelen zouden mijn personages nergens meer heen kunnen. Ik heb vanochtend besloten dat mijn verhaal zich in 2019 afspeelt. Daarna voelde ik me weer een stuk relaxter. En ja, corona zou best in een boek terug kunnen komen. Niet nu. Een beetje afstand kan nooit kwaad. In mijn aantekenboekje heb ik wel al wat ideetjes genoteerd.'

Hoe staat het trouwens met een volgend boek? Kun je hierover een update geven?
'Ik werk aan een thriller, mijn tiende boek. Afspraak met de uitgever is dat ik 1 december dit jaar de eerste versie inlever en dat het boek 2021 in het voorjaar uitkomt. Tot nu toe lig ik op schema. Het wordt een thriller die zich afspeelt in Frankrijk. En het gaat over een vermissing. Het heet ook De vermissing. Meer wil ik er voorlopig niet over kwijt. Eerst schrijven, dan lullen.'



Lees ook het interview met Simon de Waal
Lees ook het interview met René Appel

Geen opmerkingen: