LA RÉPONSE À SUZANNE VERMEER
Dezelfde uitgeverij die de vakantiethrillers van Suzanne Vermeer op de markt brengt, komt nu met een reeks dat 'het Franse antwoord op Suzanne Vermeer' moet zijn. Je vraagt je af waarom. Is A.W. Bruna niet meer content met de content van wie er zich ook maar achter Vermeer verbergt? Is de uitgever het bijvoorbeeld stilzwijgend eens met de kritiek in VN's Thrillergids op 'haar' laatste thriller 'Het chalet': 'Net zo afgrijselijk slecht als alle voorgangers'?
Hoe dan ook: op 2 juli 2013 verschijnt bij A.W. Bruna 'Bericht uit Parijs' van de Franse bestsellerauteur Guillaume Musso. Volgens de uitgever bevatten zijn boeken 'een onweerstaanbare mix van romantiek en spanning'.
Hoofdpersonen zijn Madeline, een bloemiste in Parijs en Jonathan, die een restaurant in San Francisco runt. De twee blijken na een botsing op het vliegveld elkaars telefoon te hebben meegenomen. Maar ze komen hier pas achter als ze ruim 10.000 kilometer van elkaar verwijderd zijn. Het duurt niet lang voordat ze toegeven aan de verleiding in elkaars mobieltje te kijken. Dit leidt tot een schokkende ontdekking: hun levens zijn verbonden door een geheim waarvan ze dachten dat het voor altijd begraven zou blijven.
Na verwisseling van hun telefoons volgt er een zoektocht die uitmondt in een race tegen de klok. Musso neemt de lezer mee van Frankrijk via Engeland naar de Verenigde Staten.
Guillaume Musso (1974, Antibes) was in 2011 de bestverkopende auteur in Frankrijk. Na zijn middelbare school werkte Musso onder andere als ijsverkoper in New York. Hij publiceerde zijn debuut in 2001, over de diefstal van de Mona Lisa uit het Louvre. Nadat hij bij een auto-ongeluk betrokken was geraakt, werd hij geïnteresseerd in bijna-doodervaringen. Dit leidde tot de roman 'Et apres', over een man die terugkeert naar het leven. Het boek werd een verkoopsucces in Frankrijk en werd later vertaald in 23 talen. Musso heeft in acht jaar tijd acht bestsellers geschreven. De rechten op zijn boeken zijn aan 35 landen verkocht. Wereldwijd zijn er meer dan 13 miljoen 'Musso's' verkocht.
Andere nieuwe titels:
Andy McNab - 'Doodse stilte' (10 september 2013). McNabs alter ego Nick Stone is terug. In 1993 is Stone wekenlang undercover in Bogotá en de Colombiaanse jungle. Zijn missie: het opsporen en elimineren van de meest beruchte drugsbaas ter wereld. Maar om het fatale schot te lossen moet Stone zo dicht bij het doelwit komen dat hij zal worden herkend.
John Sandford - 'Kille woede' (10 september 2013). De 21ste Lucas Davenport-thriller. Bij de sloop van een huizenblok in Minneapolis wordt een gruwelijke vondst gedaan: de lichamen van twee meisjes, in plastic gewikkeld. Het ziet er naar uit dat ze er al een hele tijd liggen - en Lucas Davenport weet precies hoe lang.
Gregg Hurwitz - 'Jij bent de volgende' (13 augustus 2013). 'Ik ken jou, of niet?' Vijf woorden, dat is alles wat nodig is om Mike Wingate en zijn familie dodelijk gevaar te laten lopen. Mike herkent de vreemdeling niet die hem op een feestje aanspreekt. Maar deze lijkt wel alles over hem te weten.
Will Lavender - 'Dominantie' (6 augustus 2013). 1994: Jasper College is in rep en roer door het nieuws dat de beroemde professor Richard Aldiss een speciaal college zal geven... vanuit zijn cel in de gevangenis. Aldiss werd schuldig bevonden aan de moord op twee studentes en zit nu zijn straf uit. Hij daagt de studenten uit om de echte identiteit van de moordenaar te achterhalen.
Robin Cook - 'Nano' (13 augustus 2013). Na een hectisch jaar waarin haar mentor werd vermoord en haar verdwenen vader weer opdook, besluit Pia Grazdani (de studente geneeskunde uit 'Doodsakte') haar opleidig te onderbreken en New York te verlaten. Aangetrokken door de veelbelovende ontwikkelingen op het gebied van de medische technologie en de kans om haar problemen achter zich te laten, neemt Pia een baan aan bij Nano, een uitermate sterk beveiligd nanotechnoloisch bedrijf met een gigantisch budget.
Danielle Trussoni - 'Stad van de engelen' (9 juli 2013). Evangeline, opgegroeid in een klooster, en Verlaine, historicus met een grote belangstelling voor engelen, raken tegen hun wil betrokken bij de eeuwenoude strijd tussen engelen en mensen. Wanneer Evangeline in New York verdwijnt, denkt Verlaine haar voorgoed kwijt te zijn.
Joanna Rees - 'Een speling van het lot' (2 juli 2013). Spannende roman van de vrouwelijk helft van het duo Josie Lloyd & Emlyn Rees. Oost-Duitsland, 1971. Twee baby's - zusjes - worden 's nachts verhandeld. Thea gaat mee naar Amerika en zal opgroeien in onvoorstelbare rijkdom. Romy belandt in een louche weeshuis waar kinderen allesbehalve veilig en geborgen zijn.
Ann Cleeves - 'Stille stem' (9 juli 2013). Wanneer inspecteur Vera Stanhope een uurtje pauze neemt om een paar baantjes te trekken in het plaatselijke wellnesscentrum, vindt ze in de sauna het lichaam van een dode vrouw. Heel even vraagt ze zich af of er misschien sprake is van een natuurlijke dood. Maar helaas...
Adèle van Zuylen - 'Adel verplicht' (4 juni 2013). In een poging haar leven een nieuwe richting te geven, accepteert Eline Beek een baan als onderzoekster voor de 80-jarige gravin Godelieve van Zantinghe. Zij is een vrouw met veel geld en een groot rechtvaardigheidsgevoel. Ze wil de laatste jaren van haar leven al haar geld en connecties in de strijd gooien om het onrecht te bestrijden. Adèle van Zuylen is het pseudoniem van een telg uit oude, maar verarmde adel.
Suzanne Vermeer - 'Route du soleil' (11 juni 2013). Vriendinnen Marit en Fiona hebben samen een vakantie geboekt. Eerste lange stop: een idyllisch gelegen Zuid-Franse camping. Op weg daar naartoe nemen ze de charmante lifter Brian mee. Maar hun nieuwe reismaatje vertoont onvoorspelbaar gedrag.
31 mei 2013
Wordt verwacht 344 (nieuws, 2013)
POSTHUMUS OP DE WALLEN
Bij het Team Uitvaarten in Amsterdam regelt Pieter Posthumus, hoofdrolspeler in de thrillertrilogie van Britta Bolt, begrafenissen van overledenen zonder nabestaanden. In zijn eerste avontuur, 'Heldhaftig', kreeg hij te maken met een eenzame dichter die zelfmoord pleet en een dode in een djellaba. In 'Vastberaden', deel 2 van De Posthumus trilogie, dat in september 2013 bij De Arbeiderspers verschijnt, raakt onze held verzeild in de rosse buurt.
Moord op de Wallen. Marloes, eigenares van een bekend pension in het red light district, wordt beschuldigd van moord. De enige die overtuigd is van haar onschuld, is Anna de Vries. Zij heeft de hulp van Pieter Posthumus (PP) nodig om de zaak van Marloes uit te zoeken. Daartoe dompelt PP zich onder in het milieu van types als Marty Jacobs en Henk de Kok: hoofdrolspelers binnen de wereld van de Wallen.
Britta Bolt is de nom de plume van het schrijversduo Britta Böhler en Rodney Bolt. Beide auteurs wonen in de hoofdstad. Böhler (Duitsland, 1960) studeerde rechten en filosofie in haar geboorteland. Sinds 1995 is Böhler in Amsterdam als advocaat werkzaam. Zij verdedigde o.a. de moordenaar van Pim Fortuyn, de hofstadgroep en Ayaan Hirsi Ali. Böhler publiceert regelmatig over juridische en maatschappelijke onderwerpen. Tevens was Böhler van 2007 tot 2011 senator in de Eerste Kamer.
Rodney Bolt (Zuid Afrika, 1957) woont en werkt sinds ruim vijftien jaar in Amsterdam. Hij schrijft regelmatig over de stad voor de internationale pers (o.a. The Daily Telegraph, Condé Nast Traveller). Daarnaast schrijft Bolt korte verhalen en biografieën. Zijn boek 'Lorenzo Da Ponte', over het leven van Mozarts librettist, werd genomineerd voor de Boek Prijs van de Los Angeles Times.
30 mei 2013
Het finale oordeel (nieuws, 2013)
Michael Berg heeft met 'Nacht in Parijs' vandaag de Gouden Strop 2013 gewonnen. De prijs, een cheque van tienduizend euro en een sculptuur van beeldend kunstenares Marianne van den Heuvel, kreeg Berg vanavond uit handen van juryvoorzitter Annemarie van Gaal. Berg is de opvolger van de Vlaming Bram Dehouck die in 2012 de thrillerprijs won met 'Een zomer zonder slaap'.
Berg stond op de shortlist met zijn Nederlandse collega' s Corine Hartman ('Bloedlijn'), Arjen Lubach ('IV'), Charles den Tex ('De erfgenaam') en de Vlaming Jo Claes ('Getekend vonnis').
Met de keuze voor de in Frankrijk wonende Berg is in ieder geval de wens van drievoudig Stropwinnaar Tomas Ross verhoord. Die liet onlangs weten dat de jury het eigenlijk niet kon maken om aan Den Tex zijn vierde Strop toe te kennen. ,,Dan devalueert zo'n prijs. Dan wordt het zo'n klein wereldje en lijkt het alsof we hem aan elkaar geven'', zei de Haagse auteur bij Omroep West.
Michael Berg |
Eerder op de avond werd de Schaduwprijs voor het beste debuut bekendgemaakt. Die ging naar 'De vlinder en de storm' van Walter Lucius, pseudoniem van scenarist en producent Walter Goverde. Op de shortlist stonden verder 'Chantage' van programmamaker Peter Römer en 'Savelsbos' van de vandaag op Sicilië verblijvende wetenschapsjournalist Dennis Rijnvis.
De drie debuten waren door een jury, geleid door GNM-voorzitter Wendela de Vos, uit dertien inzendingen geselecteerd. Het winnende boek verveelt geen moment, meldt het juryrapport, en heeft een 'perfect uitgewerkt plot'. Volgens De Vos waren de inzendingen van een 'gevarieerd en hoog niveau'. Voor Lucius lag er een cheque van duizend euro en een prent van Daan Jippes klaar. De debutantenprijs ging in 2012 naar de Vlaming Kevin Valgaeren ('De ziener').
Over 'De vlinder en de storm' zei De Vos verder: ,,Over hoe een hit-and-run op een Afghaans jongetje te maken blijkt te hebben met een machtig internationaal crimineel netwerk. Een knap geconstrueerd, eigentijds verhaal met mooi getekende personages.''
Ouwe rot in het vak (nieuws, 2013)
TOMAS ROSS KRIJGT EIGEN FONDSLIJN
Een eigen fondslijn voor Ross is een plan waar al langer over gesproken is, vertelt uitgever Melissa van der Wagt in Boekblad. ,,Het is urgenter geworden doordat boekhandels maar zeker ook auteurs het moeilijker hebben gekregen een publiek te vinden. Met de fondslijn willen we nieuw Nederlands schrijftalent motiveren en stimuleren.''
Uitgeverij Cargo lanceert dit najaar een nieuwe fondslijn onder de naam 'Tomas Ross
Crime'. Drievoudig Gouden
Strop-winnaar Tomas Ross zal als editor at large zowel aanstormend als gevestigd
Nederlands schrijftalent binnen het genre van de misdaadliteratuur hiervoor gaan werven en
begeleiden. De thrillers die binnen 'Tomas Ross Crime' gaan verschijnen, worden
gekenmerkt door een mix van spanning en historische, politieke en/of
maatschappelijke thema’s, aldus Cargo.
,,De afgelopen jaren heeft de meer gelaagde thriller van (veelal) mannelijke
Nederlandse auteurs aan terrein verloren terwijl de lezers er nog steeds zijn'', verklaart Ross. ,,Die
nemen nu hun toevlucht tot vertaalde thrillers terwijl er zoveel talent van eigen
bodem te vinden is. Het is mijn doel om een kleine selectie van kwalitatief
hoogstaande misdaadauteurs hun weg in het boekenlandschap te helpen vinden.''
Een eigen fondslijn voor Ross is een plan waar al langer over gesproken is, vertelt uitgever Melissa van der Wagt in Boekblad. ,,Het is urgenter geworden doordat boekhandels maar zeker ook auteurs het moeilijker hebben gekregen een publiek te vinden. Met de fondslijn willen we nieuw Nederlands schrijftalent motiveren en stimuleren.''
Het gaat dan uitsluitend om mannelijk schrijftalent, stelt Van der Wagt. ,,Een groot deel van de thrillerverkopen wordt gedomineerd door vrouwelijke auteurs. Dat is een heel goede ontwikkeling geweest, omdat daarmee een nieuw publiek is bereikt. Maar die lezers dreigen nu automatisch te grijpen naar dezelfde soort boeken. Als tegengeluid willen we de diversiteit in het genre van het spannende boek een duwtje in de rug geven. Dat is ook de uitdrukkelijke wens van Ross zelf.''
In de fondslijn Tomas Ross Crime zullen schrijvers een plek krijgen die raakvlak hebben met het werk van Ross. ‘Het moeten nadrukkelijk geen imitaties worden’, verzekert Van der Wagt. ‘De auteurs moeten op hun geheel eigen talentvolle wijze met dezelfde thema’s werken: politiek, historie, actualiteit, maatschappelijke onderwerpen. Ross zal vanaf de allereerste contacten inhoudelijk betrokken zijn bij de auteurs, tot aan het uitgeven van het boek. Hij staat de schrijvers bij met redactionele begeleiding en het vinden van een weg in het boekenlandschap.’
Cargo en Ross zeggen zeer verheugd te zijn over deze nieuwe samenwerking. In de najaarsaanbieding 2013 wordt de eerste nieuwe Nederlandse misdaadauteur onder de hoede van Tomas Ross en Uitgeverij Cargo gepresenteerd: de jonge schrijver Donald Nolet debuteert in oktober met zijn misdaadroman 'Versleuteld'.
In de fondslijn Tomas Ross Crime zullen schrijvers een plek krijgen die raakvlak hebben met het werk van Ross. ‘Het moeten nadrukkelijk geen imitaties worden’, verzekert Van der Wagt. ‘De auteurs moeten op hun geheel eigen talentvolle wijze met dezelfde thema’s werken: politiek, historie, actualiteit, maatschappelijke onderwerpen. Ross zal vanaf de allereerste contacten inhoudelijk betrokken zijn bij de auteurs, tot aan het uitgeven van het boek. Hij staat de schrijvers bij met redactionele begeleiding en het vinden van een weg in het boekenlandschap.’
Bij Tomas Ross Crime streeft de Cargo-uitgever naar twee debutanten per jaar. ,,Op de cover zal het logo van Tomas Ross Crime komen te staan, en op de rug het Cargo-logo, zodat duidelijk blijft onder welke vlag het boek valt. Het kan voorkomen dat een eerste boek goed binnen Tomas Ross Crime zal vallen, maar dat een volgende titel van die auteur toch bij Cargo ondergebracht gaat worden.''
Cargo en Ross zeggen zeer verheugd te zijn over deze nieuwe samenwerking. In de najaarsaanbieding 2013 wordt de eerste nieuwe Nederlandse misdaadauteur onder de hoede van Tomas Ross en Uitgeverij Cargo gepresenteerd: de jonge schrijver Donald Nolet debuteert in oktober met zijn misdaadroman 'Versleuteld'.
In het najaar starten onder leiding van Ross schrijfworkshops voor een select
gezelschap van talentvolle en ambitieuze schrijvers. Tevens organiseert Cargo een schrijfwedstrijd, waaraan Nederlands schrijftalent van
misdaadliteratuur wordt opgeroepen deel te nemen.
(Bron: Cargo, Boekblad)
(Bron: Cargo, Boekblad)
Wordt verwacht 343 (nieuws, 2013)
BEROERDE TIJDEN VOOR BODYGUARD
Ze heeft al een twintigtal boeken op haar naam staan en in Nederland kwamen al eerder thrillers van haar hand uit. Maar toch presenteert uitgeverij Van Holkema & Warendorf de Finse Leena Lehtolainen als 'een nieuwe Scandinavische topauteur'. Haar in 2009 verschenen thriller 'Henkivartija' wordt in juni 2013 door de uitgeverij op de Nederlandse markt gebracht onder de titel 'De lijfwacht'.
Lehtolainen laat de Nederlandse lezer kennis maken met de Finse Hilja Ilveskero. Een Duitse recensent vergeleek het personage al met Stieg Larssons spraakmakende creatie Lisbeth Salander.
Na in New York een opleiding tot bodyguard te hebben voltooid is Hilja Ilveskero weer terug in eigen land. Haar huidige cliënte is Anita Nuutinen, een Finse zakenvrouw van in de vijftig die handelt in Russisch onroerend goed. Tijdens een trip naar Moskou weet Anita zich zo onmogelijk te maken dat Hilja in een vlaag van woede ontslag neemt.
Haar impulsieve actie heeft grote gevolgen. Diezelfde avond, terwijl ze Anita van een afstand in de gaten houdt, wordt Hilja gedrogeerd. Wanneer ze twaalf uur later wakker wordt, blijkt Anita te zijn vermoord. Het bewijs tegen Hilja stapelt zich op en ze besluit op de vlucht te slaan. Haar enige uitweg is te achterhalen wie Anita heeft vermoord.
Leena Katriina Lehtolainen werd geboren op 11 maart 1964 in Vesanto. Haar eerste roman werd gepubliceerd toen ze twaalf jaar oud was. Ze studeerde literatuurwetenschappen in Helsinki en schreef vanaf 1993 misdaadromans. Ze is het meest bekend vanwege haar serie rond politievrouw Maria Kallio en is de meest succesvolle auteur van Finland: wereldwijd zijn er meer dan twee miljoen exemplaren van haar boeken verkocht.
Lehtolainen won het Finse equivalent van de Gouden Strop in 1997 en 1998. Ze werd in 2003 genomineerd voor de prestigieuze Glass Key Award. Ze woont met haar man en twee kinderen in Degerby, ten westen van Helsinki.
Andere nieuwe titels:
Jeffery Deaver - 'Dodenkamer' (juni 2013). Het tiende boek over het duo Lincoln Rhyme en Amelia Sachs. Op de Bahama's wordt de Amerikaanse Robert Moreno geliquideerd door een scherpschutter. Het blijkt een zorgvuldig geplande operatie van de Amerikaanse regering te zijn, die was opgezet na een tip dat Moreno een terreuraanval aan het voorbereiden was. Al snel wordt duidelijk dat de regering op basis van foutieve informatie heeft gehandeld: Moreno plande geen aanslag, maar een vreedzame protestactie tegen een Amerikaanse oliemaatschappij. Rhyme en Sachs worden bij de zaak betrokken. Terwijl Sachs Moreno's gangen in New York nagaat, reist Rhyme af naar de plaats delict in Nassau. Maar dan begint iemand systematisch alle mogelijke bewijslast te elimineren - inclusief de getuigen.
Analyse (nieuws, 2013)
ENGELSTALIGE THRILLERS WINNEN AAN POPULARITEIT
Oorspronkelijk Engelstalige thrillers zijn de afgelopen twaalf maanden populairder geworden. In de lijst met 60 best verkochte spannende boeken staan 22 'Engelse' titels (19 in 2012). Na een piek in 2009 en een opleving in 2011 is het Nederlandstalige aandeel geslonken naar twintig. Het aantal Scandinavische thrillers daalde naar zeventien. Dit blijkt uit een analyse van het aantal verkochte thrillers in de afgelopen tien jaar van de Stichting CPNB.
In 2004 waren de oorspronkelijk Engelstalige titels met zo'n veertig stuks ver in de meerderheid. De thrillers uit het Nederlandse taalgebied kwamen daarna snel opzetten, gevolgd door thrillers uit Scandinavië.
De Deen Jussi Adler-Olsen (Serie Q) is met zes titels de meest voorkomende auteur in de lijst. Vanaf 2004 viel die eer te beurt aan achtereenvolgens Nicci French, Henning Mankell, Karin Slaughter en Suzanne Vermeer. Nicci French stond in 2004 met maar liefst tien titels in de top 60.
De best verkochte thriller van het afgelopen 'boekjaar' (mei 2012-april 2013) is 'Dinsdag is voorbij' van Nicci French. Het is de derde keer dat het Britse schrijversduo de eerste plaats bezet (eerder gebeurde dat in 2008 en 2004). In tien jaar tijd is Saskia Noort tot nu toe de enige Nederlandse auteur die de top 60 aanvoerde. Zij deed dit drie maal (2012, 2009 en 2007). Ook Dan Brown (2005, 2006) en Stieg Larsson (2010, 2011) stonden meerdere malen op de eerste plaats.
De zestig thrillers zijn geschreven door veertien vrouwen, dertien mannen en vijf duo's. In totaal staan er 37 auteurs in de lijst (inclusief duo's: zestien vrouwelijke en 21 mannelijke). Van acht auteurs zijn er drie of meer titels genoteerd. Zij schreven dertig titels, oftewel de helft van de lijst. Het aantal vrouwen op de lijst is in de afgelopen tien jaar nooit groter geweest dan het aantal mannelijke auteurs. Maar omdat deze vrouwen vaker meer dan één titel in de top 60 genoteerd hebben, is het aantal titels afkomstig van vrouwen vaak groter.
Loes den Hollander heeft dit jaar 'Nooit alleen', het geschenk voor de Maand van het Spannende Boek geschreven. Zij komt twee keer voor in de top 60, met als hoogste notering 'Troostkind', op plaats 25. Voor het vijfde jaar op rij staat Den Hollander met twee titels in de top 60. Bijzonder is dat dit tien verschillende titels zijn. Elk jaar staan er twee nieuwe thrillers van haar in de lijst. In 2007 had de schrijfster haar eerste notering, 'Vrijdag' stond op plaats 47.
'Voetbal & Maffia' is de enige true crime-titel in de lijst. In voorgaande jaren kwamen true crime-boeken als 'De vastgoedfraude' en 'De ontvoering van Alfred Heineken' in de top 60 voor.
De 60 best verkochte spannende boeken (tussen haakjes is de notering in 2012)
1. Nicci French - Dinsdag is voorbij
2. Karin Slaughter - Genadeloos
3. Simone van der Vlugt - Aan niemand vertellen
4. (10) Jussi Adler-Olsen - De vrouw in de kooi
5. John Grisham - De afperser
6. Suzanne Vermeer - Bon Bini Beach
7. (8) S.J. Watson - Voor ik ga slapen
8. (20) Lars Kepler - Hypnose
9. Saskia Noort - De verbouwing
10. (16) Suzanne Vermeer - Noorderlicht
11. David Baldacci - Onschuldig
12. Iwan van Duren & Tom Knipping - Voetbal & Maffia
13. Tess Gerritsen - De laatste sterft
14. Camilla Läckberg - Engeleneiland
15. (2) Nicci French - Blauwe maandag
16. (1) Saskia Noort - Koorts
17. Deon Meyer - 13 uur
18. Suzanne Vermeer - Het chalet
19. David Baldacci - Vergeten
20. (22) Jussi Adler-Olsen - De noodkreet in de fles
21. (13) Jussi Adler-Olsen - Dossier 64
22. (32) Lars Kepler - Getuige
23. (4) Suzanne Vermeer - Bella Italia
24. (24) Jussi Adler-Olsen - De fazantenmoordenaars
25. Loes den Hollander - Troostkind
26. Linda van Rijn - Last minute
27. (30) Lars Kepler - Contract
28. (3) Karin Slaughter - Gevallen
29. (31) Jo Nesbø - De schim
30. Lars Kepler - Slaap
31. Håkan Nesser - De man zonder hond
32. Tami Hoag - Dieper dan de doden
33. James Patterson & Michael Ledwidge - Hitte
34. Jo Nesbø - De kakkerlak
35. Linda van Rijn - Blue Curaçao
36. Erik Valeur - Het zevende kind
37. (6) Simone van der Vlugt - In mijn dromen
38. Tom Clancy - In het vizier
39. Kate Mosse - Citadel
40. Håkan Nesser - Een heel ander verhaal
41. (9) Esther Verhoef - Déjà vu
42. Loes den Hollander - Bodemloos
43. (26) Jussi Adler-Olsen - Het alfabethuis
44. Baantjer - De Cock en de onzichtbare moordenaar
45. (5) Simone van der Vlugt - De reünie
46. Sophie Hannah - Moederziel
47. (47) Jo Nesbø - De vleermuisman
48. De Waal & Baantjer - Een licht in de duisternis
49. Tomas Ross - Onze vrouw in Tripoli
50. Jussi Adler-Olsen - De bedrijfsterrorist
51. Lee Child - Achtervolging
52. Nicci French - Het veilige huis
53. Nicci French - De bewoonde wereld
54. (25) Karin Slaughter - Verbroken
55. (29) David Baldacci - Familieverraad
56. (18) Stephen King - 22-11-1963
57. Marion Pauw - Daglicht
58. Tess Gerritsen - Sneeuwval
59. Patricia Cornwell - Link
60. De Waal & Baantjer - Een mes in de rug
(Bron: CPNB)
Oorspronkelijk Engelstalige thrillers zijn de afgelopen twaalf maanden populairder geworden. In de lijst met 60 best verkochte spannende boeken staan 22 'Engelse' titels (19 in 2012). Na een piek in 2009 en een opleving in 2011 is het Nederlandstalige aandeel geslonken naar twintig. Het aantal Scandinavische thrillers daalde naar zeventien. Dit blijkt uit een analyse van het aantal verkochte thrillers in de afgelopen tien jaar van de Stichting CPNB.
In 2004 waren de oorspronkelijk Engelstalige titels met zo'n veertig stuks ver in de meerderheid. De thrillers uit het Nederlandse taalgebied kwamen daarna snel opzetten, gevolgd door thrillers uit Scandinavië.
De Deen Jussi Adler-Olsen (Serie Q) is met zes titels de meest voorkomende auteur in de lijst. Vanaf 2004 viel die eer te beurt aan achtereenvolgens Nicci French, Henning Mankell, Karin Slaughter en Suzanne Vermeer. Nicci French stond in 2004 met maar liefst tien titels in de top 60.
De best verkochte thriller van het afgelopen 'boekjaar' (mei 2012-april 2013) is 'Dinsdag is voorbij' van Nicci French. Het is de derde keer dat het Britse schrijversduo de eerste plaats bezet (eerder gebeurde dat in 2008 en 2004). In tien jaar tijd is Saskia Noort tot nu toe de enige Nederlandse auteur die de top 60 aanvoerde. Zij deed dit drie maal (2012, 2009 en 2007). Ook Dan Brown (2005, 2006) en Stieg Larsson (2010, 2011) stonden meerdere malen op de eerste plaats.
De zestig thrillers zijn geschreven door veertien vrouwen, dertien mannen en vijf duo's. In totaal staan er 37 auteurs in de lijst (inclusief duo's: zestien vrouwelijke en 21 mannelijke). Van acht auteurs zijn er drie of meer titels genoteerd. Zij schreven dertig titels, oftewel de helft van de lijst. Het aantal vrouwen op de lijst is in de afgelopen tien jaar nooit groter geweest dan het aantal mannelijke auteurs. Maar omdat deze vrouwen vaker meer dan één titel in de top 60 genoteerd hebben, is het aantal titels afkomstig van vrouwen vaak groter.
Loes den Hollander heeft dit jaar 'Nooit alleen', het geschenk voor de Maand van het Spannende Boek geschreven. Zij komt twee keer voor in de top 60, met als hoogste notering 'Troostkind', op plaats 25. Voor het vijfde jaar op rij staat Den Hollander met twee titels in de top 60. Bijzonder is dat dit tien verschillende titels zijn. Elk jaar staan er twee nieuwe thrillers van haar in de lijst. In 2007 had de schrijfster haar eerste notering, 'Vrijdag' stond op plaats 47.
'Voetbal & Maffia' is de enige true crime-titel in de lijst. In voorgaande jaren kwamen true crime-boeken als 'De vastgoedfraude' en 'De ontvoering van Alfred Heineken' in de top 60 voor.
De 60 best verkochte spannende boeken (tussen haakjes is de notering in 2012)
Nicci French |
2. Karin Slaughter - Genadeloos
3. Simone van der Vlugt - Aan niemand vertellen
4. (10) Jussi Adler-Olsen - De vrouw in de kooi
5. John Grisham - De afperser
6. Suzanne Vermeer - Bon Bini Beach
7. (8) S.J. Watson - Voor ik ga slapen
8. (20) Lars Kepler - Hypnose
9. Saskia Noort - De verbouwing
10. (16) Suzanne Vermeer - Noorderlicht
11. David Baldacci - Onschuldig
12. Iwan van Duren & Tom Knipping - Voetbal & Maffia
13. Tess Gerritsen - De laatste sterft
Camilla Läckberg |
15. (2) Nicci French - Blauwe maandag
16. (1) Saskia Noort - Koorts
17. Deon Meyer - 13 uur
18. Suzanne Vermeer - Het chalet
19. David Baldacci - Vergeten
20. (22) Jussi Adler-Olsen - De noodkreet in de fles
21. (13) Jussi Adler-Olsen - Dossier 64
22. (32) Lars Kepler - Getuige
23. (4) Suzanne Vermeer - Bella Italia
24. (24) Jussi Adler-Olsen - De fazantenmoordenaars
25. Loes den Hollander - Troostkind
26. Linda van Rijn - Last minute
27. (30) Lars Kepler - Contract
Jo Nesbø |
29. (31) Jo Nesbø - De schim
30. Lars Kepler - Slaap
31. Håkan Nesser - De man zonder hond
32. Tami Hoag - Dieper dan de doden
33. James Patterson & Michael Ledwidge - Hitte
34. Jo Nesbø - De kakkerlak
35. Linda van Rijn - Blue Curaçao
36. Erik Valeur - Het zevende kind
37. (6) Simone van der Vlugt - In mijn dromen
38. Tom Clancy - In het vizier
39. Kate Mosse - Citadel
40. Håkan Nesser - Een heel ander verhaal
Loes den Hollander |
42. Loes den Hollander - Bodemloos
43. (26) Jussi Adler-Olsen - Het alfabethuis
44. Baantjer - De Cock en de onzichtbare moordenaar
45. (5) Simone van der Vlugt - De reünie
46. Sophie Hannah - Moederziel
47. (47) Jo Nesbø - De vleermuisman
48. De Waal & Baantjer - Een licht in de duisternis
49. Tomas Ross - Onze vrouw in Tripoli
50. Jussi Adler-Olsen - De bedrijfsterrorist
51. Lee Child - Achtervolging
52. Nicci French - Het veilige huis
De Waal & Baantjer |
54. (25) Karin Slaughter - Verbroken
55. (29) David Baldacci - Familieverraad
56. (18) Stephen King - 22-11-1963
57. Marion Pauw - Daglicht
58. Tess Gerritsen - Sneeuwval
59. Patricia Cornwell - Link
60. De Waal & Baantjer - Een mes in de rug
(Bron: CPNB)
Gesignaleerd 221 (nieuws, 2013)
vers van het mes!
CILLA & ROLF BÖRJLIND - SPRINGVLOED
Bij uitgeverij A.W. Bruna is verschenen 'Springvloed', de eerste thriller van het Zweedse echtpaar Cilla en Rolf Börjlind.
1987. Op het strand van Nordkoster wordt bij volle maan een gruwelijke moord gepleegd op een jonge vrouw. Rechercheur Tom Stilton heeft amper aanknopingspunten. Niet alleen is de identiteit van het slachtoffer onbekend, ook lijkt er geen motief te zijn en is er geen spoor van de dader. Uiteindelijk blijft de zaak onopgelost. Stilton is er zo door aangedaan dat hij volledig instort.
Drieëntwintig jaar later schrikt een reeks brute moorden op daklozen de inwoners van Stockholm op. De slachtoffers worden zodanig mishandeld dat ze aan hun verwondingen overlijden. De aanvallen worden gefilmd en de beelden worden op YouTube geplaatst.
Olivia Rönning zit in haar tweede jaar van de politieopleiding, een studiekeuze die wellicht geïnspireerd is door haar vader, wijlen inspecteur Arne Rönning. Voor haar studie moet ze een onopgeloste zaak bestuderen uit de politiearchieven. Olivia kiest de strandmoord van 1987, begint te graven en zit algauw tot haar nek in de zaak. Maar om verder te komen, moet ze Tom Stilton vinden. Die lijkt echter van de aardbodem verdwenen…
Het Zweedse echtpaar Cilla (1961) en Rolf Börjlind (1948) heeft een scala aan scenario's op zijn naam staan waaronder de misdaadserie 'Beck' en de verfilming van de boeken van Arne Dahl over het A-team.
CILLA & ROLF BÖRJLIND - SPRINGVLOED
Bij uitgeverij A.W. Bruna is verschenen 'Springvloed', de eerste thriller van het Zweedse echtpaar Cilla en Rolf Börjlind.
1987. Op het strand van Nordkoster wordt bij volle maan een gruwelijke moord gepleegd op een jonge vrouw. Rechercheur Tom Stilton heeft amper aanknopingspunten. Niet alleen is de identiteit van het slachtoffer onbekend, ook lijkt er geen motief te zijn en is er geen spoor van de dader. Uiteindelijk blijft de zaak onopgelost. Stilton is er zo door aangedaan dat hij volledig instort.
Drieëntwintig jaar later schrikt een reeks brute moorden op daklozen de inwoners van Stockholm op. De slachtoffers worden zodanig mishandeld dat ze aan hun verwondingen overlijden. De aanvallen worden gefilmd en de beelden worden op YouTube geplaatst.
Olivia Rönning zit in haar tweede jaar van de politieopleiding, een studiekeuze die wellicht geïnspireerd is door haar vader, wijlen inspecteur Arne Rönning. Voor haar studie moet ze een onopgeloste zaak bestuderen uit de politiearchieven. Olivia kiest de strandmoord van 1987, begint te graven en zit algauw tot haar nek in de zaak. Maar om verder te komen, moet ze Tom Stilton vinden. Die lijkt echter van de aardbodem verdwenen…
Het Zweedse echtpaar Cilla (1961) en Rolf Börjlind (1948) heeft een scala aan scenario's op zijn naam staan waaronder de misdaadserie 'Beck' en de verfilming van de boeken van Arne Dahl over het A-team.
Cilla & Rolf Börjlind - Springvloed. Vertaling: Corry van Bree. Uitgeverij A.W. Bruna, 368 pag., € 19,95. ISBN 978 94 005 0216 1
29 mei 2013
Van de transfermarkt (nieuws, 2013)
'DUITSE HERDER' NAAR LUITINGH-SIJTHOFF
Xenia Kasper, schrijfster en manager van onder anderen Linda de Mol, stapt over van uitgeverij Mistral naar Luitingh-Sijthoff. Kasper, die ook wel 'Duitse herder' ('Ik ben de neezegger van Linda') wordt genoemd, ondertekende gisteren haar contract voor een nieuwe thriller. Het moment werd volgens Boekblad vastgelegd door de camera's van SBS Shownieuws en societyfotograaf Edwin Smulders.
Kasper heeft inmiddels vijf boeken op haar naam staan. Sinds ze in 2007 debuteerde heeft ze inmiddels meer dan honderdduizend exemplaren verkocht.
Ook thrillerauteur Esther Kreukniet verkast van uitgever. De schrijfster van 'Carte Blanche', 'Beau Ravage' en 'Façade', verruilt Meulenhoff Boekerij voor The House of Books. Haar nieuwe thriller verschijnt daar in 2014 onder de imprint The House of Crime. Uitgever Ilonka Reintjens laat aan Boekblad weten: ,,Met de imprint zetten we in op de groei van ons Nederlandstalige fonds, de komst van Esther is daarin een mooie stap.''
28 mei 2013
Met amper ingehouden woede (nieuws, 2013)
VN-RECENSENTEN KIEZEN VOOR JOHN LE CARRÉ
In de spionageroman 'Een broze waarheid' (Luitingh-Sijthoff) keert Le Carré (81) terug naar de hem zo vertrouwde wereld van de Britse geheime dienst. Volgens de VN-scherprechters schrijft hij met amper ingehouden woede over de wijze waarop politici zich op sleeptouw laten nemen in een samenzwering onder het mom van de strijd tegen terreur.
In de roman schetst hij ook een dubbelportret van zichzelf aan de hand van een jonge en een gepensioneerde ambtenaar, die door het geklungel van de politiek voor een moreel dilemma komen te staan. De jury: ,,Le Carré grijpt de lezer bij de kraag met vlugge perspectiefwisselingen en een heel snelle, bondige stijl, waarin geen woord te veel staat.'' Eerdere VN-thrillers van het Jaar waren '13 uur' van Deon Meyer (2012), 'Doodskap' van Arnaldur Indriðason (2011) en 'Als de doden niet herrijzen' van Philip Kerr (2010).
De thrillerrecensenten van Vrij Nederland hebben 'Een broze waarheid' van John le Carré verkozen tot VN-Thriller van het Jaar 2013. Dat is vandaag bekendgemaakt in Amsterdam, tijdens een bijeenkomst ter gelegenheid van het uitkomen van de 34ste Detective & Thrillergids.
Dit jaar dongen 405 spannende boeken mee naar de titel. Zeven kregen het maximale aantal van vijf sterren. Naast 'Een broze waarheid' waren dat 'Het stille graf' van Tove Alsterdal (Prometheus), 'Bekraste zielen' van R.J. Ellory (De Fontein), 'Villa Triste' van Lucretia Grindle (A.W. Bruna), 'Slaap' van Lars Kepler (Cargo), 'De profeet' van Michael Koryta (Cargo) en 'Nacht in Noorwegen' van Derek B. Miller (Atlas Contact). Geen enkele thriller uit het Nederlandse taalgebied kreeg de maximale score.
In de spionageroman 'Een broze waarheid' (Luitingh-Sijthoff) keert Le Carré (81) terug naar de hem zo vertrouwde wereld van de Britse geheime dienst. Volgens de VN-scherprechters schrijft hij met amper ingehouden woede over de wijze waarop politici zich op sleeptouw laten nemen in een samenzwering onder het mom van de strijd tegen terreur.
In de roman schetst hij ook een dubbelportret van zichzelf aan de hand van een jonge en een gepensioneerde ambtenaar, die door het geklungel van de politiek voor een moreel dilemma komen te staan. De jury: ,,Le Carré grijpt de lezer bij de kraag met vlugge perspectiefwisselingen en een heel snelle, bondige stijl, waarin geen woord te veel staat.'' Eerdere VN-thrillers van het Jaar waren '13 uur' van Deon Meyer (2012), 'Doodskap' van Arnaldur Indriðason (2011) en 'Als de doden niet herrijzen' van Philip Kerr (2010).
(Bron: VN)
Bodems versterken (column, 2013)
UITGEVER WORDEN (7)
(Door Peter de Zwaan)
Hoe ouder je wordt, hoe vaker er
momenten zijn waarop je denkt: ik heb alles wel zo’n beetje gehoord
en wat ik nu niet weet dat wil ik niet weten. Wie daar ook last van
heeft moet geen uitgever worden, in elk geval geen uzp'er: uitgever
zonder personeel. Of, als ik iets eerlijker ben, uzpmmv'er: uitgever
zonder personeel maar met vrouw.
Als uzpmmv'er krijg je te maken met De
Verzending en dat is me toch een wereld.
De eerste twee boeken van Uitgeverij
Zwarte Zwaan, de Bob Evers-boeken 'Clandestiene streken op een
cruiseschip' en 'Prijsschieten op een premiejager', zouden op vrijdag
van de drukker komen. Bij de drukkerij waren ze sneller dan ze
dachten en twee dagen eerder dan verwacht kwam een man drie pallets
met boeken brengen. Forse pallets. Vol boeken.
Mijn eerste gedachte was niet: Feest,
ze zijn er, maar: Allemachtig, dat zijn véél boeken.
Het spoorde me wel aan meteen aan de
slag te gaan, want hoe meer er de deur uit zijn hoe lager de stapel
dozen in de serre.
Na anderhalve dag dozen vouwen, bodems
versterken, etiketten tikken, handtekeningen zetten, boeken nummeren
en enveloppen en pakketten dichtplakken konden ruim 200 enveloppen en
pakketten de deur uit: 500 boeken weg, dat scheelde.
Maar alles moest naar een
postagentschap, want een ordentelijk postkantoor bestaat niet meer.
Probeer maar eens 200 pakken met boeken te laten frankeren door
iemand die elke halve minuut een klant in zijn winkel krijgt die een
kraslot wil, een pakje sigaretten, drie postzegels of een wenskaart.
Het gaf me wel tijd om na te denken
over een handigheid van PostNL. Tot en met 250 gram portokosten € 2,14,
vanaf 501 gram portokosten € 2,70. 'Elk boek weegt bijna 230 gram', had de drukker gezegd. Een envelop woog 14 gram. Een etiket een paar
gram. Op mijn weegschaal kwam het totaal op 497 gram. Op de
weegschaal van een vriend ook. Op de weegschaal van PostNL was het 506
gram en of ik er maar rekening mee wilde houden dat elke envelop met
één boek erin me 54 cent meer aan porto ging kosten.
Ik heb u al verteld dat boeken goedkoop
zijn: ongeveer 2 euro als je er een van niet meer dan 200 pagina’s
offset laat drukken. Maar het verzenden van dat boek van 2 euro kost
je in dit land 2,70 porto plus kosten van de envelop en etiket is
2,96 euro.
Daar mag je toch wel een behoorlijke bestelling voor verwachten. Dat vindt PostNL ook en daarom is tracktrace
bedacht. Van elk pakket dat bezorgd moet worden krijg je een code en
via tracktrace kun je zien waar je boeken zijn gebleven.
In de huizen van de kopers, volgens PostNL.
‘Niet in mijn huis,’ volgens kopers
die belden.
Pakketjes zoek.
Terug naar de eerste alinea van dit
stukje dat over weten ging. Ik wilde het niet weten, maar ik weet het
nu toch: Stuur nooit een pakketje op vrijdag, want dat wordt op
zaterdag bezorgd en dan zijn de kopers de stad in. Het pakketje wordt
aan iemand afgegeven of ergens neergelegd en raakt zoek. PostNL: ‘We
hebben het bezorgd.’ Koper: ‘Ik heb niets ontvangen.’ Uitgever:
‘Godverdegodver, zo heb ik er nu al vier.’
(Deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl)
Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen publicaties op zijn naam staan, misdaadromans en jeugdboeken. Voor acht van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met 'Het Alibibureau' won hij in 2000 die prijs. Zijn jongste thriller, 'De bruiloften van Annika Kommer', bereikte de longlist van de Gouden Strop 2013. De publicatie van zijn nieuwe thriller 'De Loverman' bij zijn eigen uitgeverij Zwarte Zwaan is in voorbereiding. (Foto Peter de Zwaan: Bob Bronshoff)
Boksen tegen Tyson (nieuws, 2013)
THRILLERAUTEUR PETER JAMES VLIEGT UIT DE BOCHT
,,Ik reed op de Paddock af, de snelste bocht op het circuit'', vertelt James tegen The Bookseller. ,,Ik had mijn snelheid verlaagd van 177 naar 128 kilometer per uur, draaide de bocht in en voelde een harde bonk aan de achterkant van de wagen. De auto begon te spinnen en ik dacht: 'Oh, nee, we gaan over de kop'. De BMW deed dat inderdaad een paar keer. Het was net een enge kermisattractie, waar alles om je heen draait.''
Peter James voor de race |
De Britse thrillerschrijver Peter James heeft toegezegd zijn promotietour voor zijn nieuwste thriller voort te zetten, ook al vloog hij afgelopen zaterdag letterlijk uit de bocht op het circuit van Brands Hatch in Kent. Hij raakte daarbij licht gewond.
James liep een kneuzing op aan zijn milt en brak een rib toen zijn BMW uit 1965 met 128 kilometer per uur over de kop sloeg. De auteur was een van de deelnemers aan een oldtimerfestival.
De koprol |
,,Wonder boven wonder kwam de auto weer op zijn wielen terecht, ik was verbazingwekkend kalm en vroeg me af hoe het met mijn rechterarm zou zijn. Ik heb namelijk volgende week de presentatie van mijn nieuwe boek en ik moet wel kunnen signeren.''
James voelt zich alsof hij tien rondes heeft gebokst tegen Mike Tyson. Hij wil wel al zijn publicitaire verplichtingen nakomen als op 6 juni zijn nieuwste Roy Grace-thriller 'Dead Man's Time' in de boekwinkel ligt.
(Bron: Bookseller.com)
27 mei 2013
Geen clichés (nieuws, 2013)
FILOSOOF EN MERKNAAM
Dat gebeurde ook met het nieuws over het overlijden van de Schotse thrillerschrijver Campbell Armstrong. Hij stierf een kleine drie maanden geleden, op 1 maart, aan de gevolgen van kanker in een ziekenhuis in de Ierse hoofdstad Dublin. Vier dagen eerder was hij 69 jaar geworden. Het bericht werd hier niet of nauwelijks opgemerkt, maar in de Schotse media verschenen diverse verhalen over de auteur van de 'JIG'-thrillerreeks.
Campbell Armstrong was het pseudoniem van Campbell Black die op 25 februari 1944 in Glasgow werd geboren. Hij behaalde een graad in de filosofie aan de universiteit van Sussex. Hij gaf van 1971 tot 1974 cursussen creatief schrijven aan de State University of New York en van 1975 tot 1978 aan de Arizona State University. Hij was ook werkzaam als redacteur bij enkele grote Britse uitgeverijen. Na vele jaren in Engeland en de Verenigde Staten te hebben doorgebracht, woonde hij met zijn gezin in Shannon Harbour in Ierland.
Volgens zijn eigen website had hij zo'n hekel gekregen aan lesgeven dat hij in 1978 besloot om fulltime fictie te gaan schrijven. Hij had toen al wat boeken op zijn naam staan: 'Assassins & Victims' (1968), 'The Punctual Rape' (1969, bekroond door de Scottish Art Council) en 'Death's Head' (1971). Ook onder de nom de plume Thomas Altman publiceerde hij enkele detectives. Als fulltime schrijver begon hij met de bewerking in boekvorm van Brian de Palma's film 'Dressed to Kill' en Steven Spielbergs 'Raiders of the Lost Ark'.
In 1987 verscheen 'JIG', wat internationaal zijn doorbraak betekent. JIG staat niet alleen voor een traditionele Ierse dans, maar is ook de codenaam van de huurmoordenaar die in het diepste geheim naar de Verenigde Staten gaat om de wraak van de IRA te voltrekken. In 1988 publiceerde hij 'White Light', waarin Armstrong schreef over een opstand in Estland, ruim een jaar voor daar in werkelijkheid sprake van was. In 'Mambo' (1990) schreef hij over het wankelende regime van Fidel Castro en in 'Agents of Darkness' (1991) over de Amerikaanse invloed en corruptie in de Filipijnen.
Jeugdvriend Jeffrey Caine schreef in een artikel voor BookBrunch dat hij en de stevig innemende Armstrong verzot waren op thrillers. Ze verzamelden niet alleen de boeken ook de clichés, die er zo vaak in voorkwamen. Caine: ,,Onze favoriet was 'Hij lag er bij als een kapotte pop, zijn nek gedraaid in een onmogelijke hoek'.'' In Armstrongs oeuvre waren die clichés niet te vinden, aldus Caine. ,,Hij was altijd alert op achteloos opgeschreven zinnen en onbewust herhaalde woorden.'' Bij boekhandel W.H. Smith kreeg Armstrong zijn eigen afdeling. Caine: ,,Hij was een merknaam geworden, wat was ik jaloers.''
(Met dank aan Daan van 't Westeinde. Bron: BookBrunch, De Grote Crimezone Thriller Encyclopedie)
26 mei 2013
Hemel of hel (nieuws, 2013)
MANILLA FURIEUS OVER 'INFERNO'
De voorzitter van de dienst voor stadsontwikkeling in Manilla, Francis Tolentino, is 'zeer teleurgesteld' over deze beschrijving van zijn 'geliefde metropool'. Dat heeft hij afgelopen donderdag in een open brief aan Brown geschreven.
In 'Inferno' noemt Sienna Brooks, de van een 'wippende paardenstaart' voorziene vrouwelijke metgezel van hoofdpersoon Robert Langdon Manilla 'een stad van zes uur durende verkeersopstoppingen, verstikkende luchtvervuiling en afschuwelijke seksindustrie'. Sienna, die in een van de sloppenwijken wordt verkracht, voegt eraan toe dat ze 'door de poorten van de hel ging'.
Tolentino noemt Manilla in zijn brief juist een 'ingang naar de hemel'. Hij hoopt dat Brown daaraan denkt als hij weer over Manilla schrijft. De Amerikaanse uitgever van Brown, Doubleday, wilde geen commentaar geven.
Het is niet de eerste keer dat autoriteiten van de Filipijnse hoofdstad reageren op een negatieve omschrijving van de agglomeratie, die bijna 12 miljoen inwoners telt. In 1999 werd actrice Claire Danes (bekend van onder andere 'The Rainmaker' en 'Homeland') door president Joseph Estrada de toegang tot de Filipijnen ontzegd omdat zij Manilla had omschreven als 'stinkend, vreemd en vol ratten'.
De bestuurders van Manilla zijn op z'n zachtst gezegd 'not amused' over 'Inferno', de nieuwste thriller van Dan Brown. In het boek beschrijft de Amerikaanse bestsellerauteur de Filipijnse hoofdstad als 'de poorten van de hel'.
De voorzitter van de dienst voor stadsontwikkeling in Manilla, Francis Tolentino, is 'zeer teleurgesteld' over deze beschrijving van zijn 'geliefde metropool'. Dat heeft hij afgelopen donderdag in een open brief aan Brown geschreven.
In 'Inferno' noemt Sienna Brooks, de van een 'wippende paardenstaart' voorziene vrouwelijke metgezel van hoofdpersoon Robert Langdon Manilla 'een stad van zes uur durende verkeersopstoppingen, verstikkende luchtvervuiling en afschuwelijke seksindustrie'. Sienna, die in een van de sloppenwijken wordt verkracht, voegt eraan toe dat ze 'door de poorten van de hel ging'.
Tolentino noemt Manilla in zijn brief juist een 'ingang naar de hemel'. Hij hoopt dat Brown daaraan denkt als hij weer over Manilla schrijft. De Amerikaanse uitgever van Brown, Doubleday, wilde geen commentaar geven.
Het is niet de eerste keer dat autoriteiten van de Filipijnse hoofdstad reageren op een negatieve omschrijving van de agglomeratie, die bijna 12 miljoen inwoners telt. In 1999 werd actrice Claire Danes (bekend van onder andere 'The Rainmaker' en 'Homeland') door president Joseph Estrada de toegang tot de Filipijnen ontzegd omdat zij Manilla had omschreven als 'stinkend, vreemd en vol ratten'.
(Bron: The Guardian)
Gesignaleerd 220 (nieuws, 2013)
vers van het mes!
Will Trent wordt voor een speciale opdracht ingezet als undercoveragent. Maar zijn onderzoek naar een drugsdealer loopt niet als gepland en hij komt er helemaal alleen voor te staan. Vechtend tegen zijn eigen demonen kan hij niet terugvallen op de steun van Sara Linton, de vrouw van wie hij houdt, maar wie hij niet durft te vertellen dat hij zijn leven op het spel zet.
Slaughter (1971) groeide op in een kleine stad in Georgia en woont tegenwoordig in Atlanta. Ze is de auteur van onder andere 'Nachtschade', 'Zoenoffer', 'Een stille koude huivering', 'Trouweloos', 'Triptiek', 'Onaantastbaar', 'Versplinterd', 'Genesis', 'Verbroken' en 'Gevallen'. Haar thrillers worden in achtentwintig landen vertaald. In totaal werden van haar boeken in Nederland meer dan twee miljoen exemplaren verkocht.
KARIN SLAUGHTER - STILLE ZONDE
Bij uitgeverij Cargo verschijnt donderdag 30 mei 'Stille zonde', de nieuwste thriller van Karin Slaughter. En het betreft hier volgens de uitgeverij een wereldprimeur: de Britse en Amerikaanse edities verschijnen een maand later.
Sara wordt opgeroepen wanneer een politieagent ernstig gewond is geraakt: het is haar stiefzoon Jared, die in zijn eigen huis is neergeschoten. Sara houdt Lena, Jareds vrouw, hiervoor verantwoordelijk: Lena trekt al een leven lang problemen naar zich toe. Zonder het te weten raakt Sara betrokken bij dezelfde zaak als Will. Het duurt niet lang tot het gevaar hen aan alle kanten omringt.
Karin Slaughter komt naar Nederland: zij treedt op 30 mei op tijdens De Avond van het Spannende Boek. Op 31 mei en 1 juni signeert ze in diverse boekhandels in Nederland. Op 2 juni wordt ze in het filminstituut EYE in Amsterdam geïnterviewd en woont ze de voorstelling bij van haar favoriete, spannende film, de Stephen King-verfilming 'Stand by me'.
Karin Slaughter komt naar Nederland: zij treedt op 30 mei op tijdens De Avond van het Spannende Boek. Op 31 mei en 1 juni signeert ze in diverse boekhandels in Nederland. Op 2 juni wordt ze in het filminstituut EYE in Amsterdam geïnterviewd en woont ze de voorstelling bij van haar favoriete, spannende film, de Stephen King-verfilming 'Stand by me'.
Karin Slaughter - Stille zonde. Uitgeverij Cargo, 432 pag., € 19,90. ISBN: 978 90 234 7979 6
25 mei 2013
Oeuvreprijs (nieuws, 2013)
GENOOTSCHAP REIKT DIT JAAR MEESTERPRIJS UIT
(Door Peter Kuijt)
Het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM) gaat weer een schrijver onderscheiden met een Meesterprijs. Het GNM-bestuur heeft dat onlangs besloten. De leden van het bestuur - Wendela de Vos, René van de Meerakker, Daniëlle Hermans en John Brosens - gaan zich de komende tijd bezinnen op mogelijke kandidaten voor deze oeuvreprijs, die nog dit jaar uitgereikt zal worden. Appie Baantjer was in 2003 de eerste en vooralsnog laatste auteur die de prijs in ontvangst mocht nemen.
Met de prijs wil het GNM die mensen eren die gedurende een lange periode een onmiskenbare prestatie hebben geleverd binnen het genre Nederlandstalige misdaadliteratuur of met hun werk een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van het genre in het Nederlandse taalgebied. De GNM Meesterprijs, bestaande uit een keramiek van kunstenares Lien Smets, wordt niet vaker dan eenmaal in de drie jaar uitgereikt.
(Door Peter Kuijt)
Appie Baantjer |
Met de prijs wil het GNM die mensen eren die gedurende een lange periode een onmiskenbare prestatie hebben geleverd binnen het genre Nederlandstalige misdaadliteratuur of met hun werk een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van het genre in het Nederlandse taalgebied. De GNM Meesterprijs, bestaande uit een keramiek van kunstenares Lien Smets, wordt niet vaker dan eenmaal in de drie jaar uitgereikt.
De auteur die in het najaar zijn of haar Meesterprijs mee naar huis krijgt, heeft dat indirect te danken aan de oplettendheid van de redactie van De Spanningsblog. Die constateerde dat sinds 2003 opeenvolgende GNM-besturen zeker drie keer de gelegenheid (én de broodnodige publiciteit) aan zich voorbij hadden laten gaan om de Meesterprijs uit te reiken. De Spanningsblog vroeg daarop opheldering aan het GNM-bestuur. Bestuurslid John Brosens beloofde deze kwestie op de agenda van de eerstvolgende vergadering te plaatsen. Daaruit volgde het recente besluit om de Meesterprijs dit jaar weer toe te kennen.
De toen tachtigjarige oud-rechercheur en schrijver Appie Baantjer kreeg op zondag 2 november 2003 uit handen van de Zweedse misdaadauteur Maj Sjöwall de prijs overhandigd. Het GNM-bestuur schreef destijds in een brief aan Baantjer dat hij een prestatie van 'werkelijk on-Nederlandse omvang' had geleverd. ,,Nooit eerder wist een auteur in Nederland zo'n groot publiek te bereiken. Nooit eerder verkocht een Nederlandse misdaadauteur zo onwaarschijnlijk veel boeken. Nooit eerder werd een auteur zo'n begrip. En nooit eerder werd een televisieserie gebaseerd op de boeken van een auteur naar de auteur vernoemd en niet naar de hoofdpersoon van zijn boeken.''
Het bestuur stelde vast dat Baantjer een eigen wereld had gecreëerd ,,zonder de hype en het overspannen gedrag die wij met name uit de Angelsaksische markt gewend zijn. Te weten dat dat kan, is niet alleen een uitzonderlijke prestatie, het is ook een geruststellende gedachte voor alle collega-auteurs.''
U kunt als bezoeker van De Spanningsblog het GNM-bestuur een handje helpen door in het reactievak hieronder mogelijke kandidaten voor de Meesterprijs voor te stellen. Wie verdient volgens u deze oeuvreprijs?
24 mei 2013
Woordenstroom (nieuws, 2013)
MISDAADSCHRIJVER DOET LANGSTE INTERVIEW OOIT
Na zijn debuut publiceerde Lahlum in 2011 de misdaadroman 'Satelittmenneskene'. Een jaar later volgde 'Katalysatormordet'. De boeken zijn geschreven in een klassieke stijl en spelen zich af aan het eind van de jaren zestig. Lahlums protagonist is inspecteur Kolbein Kristiansen, die wordt bijgestaan door de jonge, gehandicapte Patricia Louise Borchmann.
Hans Olav Lahlum |
De Noorse thrillerschrijver Hans Olav Lahlum heeft het langste interview ooit op zijn naam staan. De auteur - iedereen kent hem natuurlijk van 'Menneskefluene', zijn debuut uit 2010 - sprak deze week maar liefst dertig uur, 1 minuut en 44 seconden aan een stuk, onder andere over Amerikaanse presidenten tot de fictieve personages in zijn boeken. De eindeloze woordenstroom werd live uitgezonden op VG Nett, het online platform van de Noorse tabloid Verdens Gang. Hij brak het vorige record met vier uur en stond op naam van Tim Shadbolt en Tom Conroy uit Nieuw-Zeeland.
Lahlum bleef probleemloos doorratelen en nam slechts zelden een pauze van enkele seconden. Af en toe werden er luchtiger thema's aangesneden, zoals zijn passie voor kebab. ,,Ik denk dat ik vanavond iets vroeger naar bed zal gaan dan normaal", vertelde hij op het einde van het huzarenstukje.
De Noorse recordbreker zette ook nog een boompje over wereldliteratuur op en sprak over zijn landgenoot, de toneelschrijver Henrik Ibsen. ,,Weten jullie al hoe jullie Lahlum zullen doen stoppen met praten als het interview gedaan is?", vroeg een ongeruste kijker zich af.
De Noorse recordbreker zette ook nog een boompje over wereldliteratuur op en sprak over zijn landgenoot, de toneelschrijver Henrik Ibsen. ,,Weten jullie al hoe jullie Lahlum zullen doen stoppen met praten als het interview gedaan is?", vroeg een ongeruste kijker zich af.
Lahlum is naast schrijver een actief schaker. Hij staat bekend om zijn onconventionele gedrag. Zo heeft hij eens zijn baard laten staan, aan de linkerkant van zijn gezicht.
(Bron: De Morgen)
In de wacht (column, 2013)
UITGEVER WORDEN (6)
‘Hoeveel korting berekent u?’
Net zoveel als de andere uitgevers en dan heb je het al gauw over een procent of veertig.
‘Hoe doet u het met de verzendkosten?’
U betaalt ze zelf, tenzij u tien boeken of meer bestelt, dan betaal ik.
‘Ik wil natuurlijk wel een factuur met btw.’
Shit. Daar had je het: btw.
Ik ben, schrijver zijnde, al jaren zzp'er, maar schrijvers krijgen geen btw-nummer.
Voor informatie belde ik met de Kamer van Koophandel die officieel geen Kamer van Koophandel heet en die je dus niet onder Kamer van Koophandel in het telefoonboek vindt.
‘U moet op de site van de belastingdienst kijken en een formulier invullen. Ik zoek het even voor u op. … O, sorry, blijkbaar hebben ze dat formulier niet meer. Nou dan moet u bellen. Het nummer is 0800.0543.’
Keuzemenu’s, wachten, mededelingen dat ze eraan komen, maar gelukkig geen klotenmuziekje waar je prostaat van gaat krimpen.
‘Formulier? Meneer, u moet de Kamer van Koophandel bellen en doorgeven dat u Uitgeverij Zwarte Zwaan bent begonnen. De KvK stuurt de gegevens door en vijf dagen later hebt u uw btw-nummer.’
Terug naar de Kamer van Koophandel.
‘Echt waar? Eens kijken. Ze zullen formulier 14 bedoelen. Als u dat invult, op papier, want we moeten een echte handtekening van u hebben, en er een kopie van uw paspoort bij doet dan sturen wij het door. Wat er daarna gebeurt is aan de belastingdienst.’
Op het formulier staat nergens dat je iets wilt met een btw-nummer. Op het formulier staat vrijwel niets. Ik heb het ingevuld. En wacht. En hoop. Al een week of drie. Het is niet mijn gewoonte, maar ik vrees dat het uitdraait op bidden.
(Deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl)
(Door Peter de Zwaan)
Op een dag ben je uitgelachen als je een bedrijf begint en dat is de dag van de btw.
Een paar maanden lang heb ik de afkorting genegeerd. Btw was voor anderen, niet voor mij. Ik verkoop boeken, die hebben een prijs, die prijs betaal je, ik lever het boek, iedereen gelukkig.
Was de wereld maar zo eenvoudig, wat zouden er een hoop blije mensen op wonen.
Gelukkig hebben we de staat en die heeft een heleboel doelen, maar een van de belangrijke is: zorg dat geluk zo kort mogelijk duurt, bedenk regels, maak formulieren en zorg dat instanties zo min mogelijk van elkaar weten.
Dat laatste lukt aardig.
Vijf weken lang heb ik de delen 51 en 52 van de Bob Evers-serie in de voorverkoop gehad en ik moet zeggen: ze vlogen niet als kadetten de deur uit, maar zeker wel als complete broden.
Toen begonnen boekhandels zich ermee te bemoeien.
‘Mogen wij de boeken verkopen?’
Ik keek op van de vraag. Allicht mag dat, hoe meer hoe beter.
‘Hoeveel korting berekent u?’
Net zoveel als de andere uitgevers en dan heb je het al gauw over een procent of veertig.
‘Hoe doet u het met de verzendkosten?’
U betaalt ze zelf, tenzij u tien boeken of meer bestelt, dan betaal ik.
‘Ik wil natuurlijk wel een factuur met btw.’
Shit. Daar had je het: btw.
Ik ben, schrijver zijnde, al jaren zzp'er, maar schrijvers krijgen geen btw-nummer.
Voor informatie belde ik met de Kamer van Koophandel die officieel geen Kamer van Koophandel heet en die je dus niet onder Kamer van Koophandel in het telefoonboek vindt.
‘U moet op de site van de belastingdienst kijken en een formulier invullen. Ik zoek het even voor u op. … O, sorry, blijkbaar hebben ze dat formulier niet meer. Nou dan moet u bellen. Het nummer is 0800.0543.’
Keuzemenu’s, wachten, mededelingen dat ze eraan komen, maar gelukkig geen klotenmuziekje waar je prostaat van gaat krimpen.
‘Formulier? Meneer, u moet de Kamer van Koophandel bellen en doorgeven dat u Uitgeverij Zwarte Zwaan bent begonnen. De KvK stuurt de gegevens door en vijf dagen later hebt u uw btw-nummer.’
Terug naar de Kamer van Koophandel.
‘Echt waar? Eens kijken. Ze zullen formulier 14 bedoelen. Als u dat invult, op papier, want we moeten een echte handtekening van u hebben, en er een kopie van uw paspoort bij doet dan sturen wij het door. Wat er daarna gebeurt is aan de belastingdienst.’
Op het formulier staat nergens dat je iets wilt met een btw-nummer. Op het formulier staat vrijwel niets. Ik heb het ingevuld. En wacht. En hoop. Al een week of drie. Het is niet mijn gewoonte, maar ik vrees dat het uitdraait op bidden.
(Deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl)
Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen publicaties op zijn naam staan, misdaadromans en jeugdboeken. Voor acht van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met 'Het Alibibureau' won hij in 2000 die prijs. Zijn jongste thriller, 'De bruiloften van Annika Kommer', bereikte de longlist van de Gouden Strop 2013. De publicatie van zijn nieuwe thriller 'De Loverman' bij zijn eigen uitgeverij Zwarte Zwaan is in voorbereiding. (Foto Peter de Zwaan: Bob Bronshoff)
17 mei 2013
Gesignaleerd 219 (nieuws, 2013)
vers van het mes!
THOMAS ENGER - FANTOOMPIJN
Bij uitgeverij Q verschijnt op 1 juni 'Fantoompijn' van de Noorse misdaadschrijver Thomas Enger.
Een veroordeelde moordenaar: Tori Pulli, een machtige figuur uit de onderwereld van Oslo, is schuldig bevonden aan moord.
Een los eindje: Pulli zoekt contact met journalist Henning Juul. Hij beweert dat hij Henning kan helpen aan informatie over wie verantwoordelijk is voor de brand waarbij Jonas, de zesjarige zoon van Henning, werd gedood.
Een dubbele dreiging: de informatie van Pulli is niet alleen levensgevaarlijk voor hen beiden, maar ook voor anderen. De inzet is nog nooit zo hoog geweest. Wanhopig om ook zijn eigen zoektocht naar gerechtigheid voort te zetten, bevindt Henning zich op het spoor van twee moordenaars.
De Noor Thomas Enger (Oslo, 1973) studeerde journalistiek en geschiedenis en werkte daarna negen jaar voor de internetkrant Nettavisen. Zijn debuut 'Schijndood' is in 21 landen vertaald. In Duitsland werden honderdduizend exemplaren van zijn eerste thriller verkocht. 'Fantoompijn' is het tweede boek over misdaadverslaggever Henning Juul. Er volgen nog vier boeken in deze serie.
Thomas Enger - Fantoompijn. Vertaling: Lucy Pijttesen en Kim Snoeijing. Uitgeverij Q, 352 pag., €19,95. ISBN 978 90 214 4727 8.
THOMAS ENGER - FANTOOMPIJN
Bij uitgeverij Q verschijnt op 1 juni 'Fantoompijn' van de Noorse misdaadschrijver Thomas Enger.
Een veroordeelde moordenaar: Tori Pulli, een machtige figuur uit de onderwereld van Oslo, is schuldig bevonden aan moord.
Een los eindje: Pulli zoekt contact met journalist Henning Juul. Hij beweert dat hij Henning kan helpen aan informatie over wie verantwoordelijk is voor de brand waarbij Jonas, de zesjarige zoon van Henning, werd gedood.
Een dubbele dreiging: de informatie van Pulli is niet alleen levensgevaarlijk voor hen beiden, maar ook voor anderen. De inzet is nog nooit zo hoog geweest. Wanhopig om ook zijn eigen zoektocht naar gerechtigheid voort te zetten, bevindt Henning zich op het spoor van twee moordenaars.
De Noor Thomas Enger (Oslo, 1973) studeerde journalistiek en geschiedenis en werkte daarna negen jaar voor de internetkrant Nettavisen. Zijn debuut 'Schijndood' is in 21 landen vertaald. In Duitsland werden honderdduizend exemplaren van zijn eerste thriller verkocht. 'Fantoompijn' is het tweede boek over misdaadverslaggever Henning Juul. Er volgen nog vier boeken in deze serie.
Thomas Enger - Fantoompijn. Vertaling: Lucy Pijttesen en Kim Snoeijing. Uitgeverij Q, 352 pag., €19,95. ISBN 978 90 214 4727 8.
Gesignaleerd 218 (nieuws, 2013)
vers van het mes!
JET VAN VUUREN - ZOMERZIN
Bij uitgeverij Karakter is verschenen Zomerzin, de derde zomerthriller van Jet van Vuuren.
Iris van Egmond leidt een overzichtelijk bestaan. Ze heeft haar boekhandel in hartje stad, een fijne etage en een stel dierbare vrienden. Als haar hartsvriendin met een verrassing op de proppen komt in de vorm van een spirituele zomerweek buiten de stad, wordt het rustige leven van Iris in één keer op zijn kop gezet.
Ze ontmoet niet alleen de man van haar dromen, ze ontmoet ook haar oude studievriend, die haar jaren gestalkt heeft. En wat een week vol mindfulness, yoga en bezinning had moeten worden, wordt een ware nachtmerrie.
Jet van Vuuren is naast schrijfster ook beeldend kunstenaar en bibliothecaris. Ze won diverse verhalenwedstrijden. Ze zegt geboeid te zijn door vrouwenverhalen.
Jet van Vuuren - Zomerzin. Uitgeverij Karakter, 320 pag., € 15,00. ISBN: 978 90 452 0160 3.
JET VAN VUUREN - ZOMERZIN
Bij uitgeverij Karakter is verschenen Zomerzin, de derde zomerthriller van Jet van Vuuren.
Iris van Egmond leidt een overzichtelijk bestaan. Ze heeft haar boekhandel in hartje stad, een fijne etage en een stel dierbare vrienden. Als haar hartsvriendin met een verrassing op de proppen komt in de vorm van een spirituele zomerweek buiten de stad, wordt het rustige leven van Iris in één keer op zijn kop gezet.
Ze ontmoet niet alleen de man van haar dromen, ze ontmoet ook haar oude studievriend, die haar jaren gestalkt heeft. En wat een week vol mindfulness, yoga en bezinning had moeten worden, wordt een ware nachtmerrie.
Jet van Vuuren is naast schrijfster ook beeldend kunstenaar en bibliothecaris. Ze won diverse verhalenwedstrijden. Ze zegt geboeid te zijn door vrouwenverhalen.
Jet van Vuuren - Zomerzin. Uitgeverij Karakter, 320 pag., € 15,00. ISBN: 978 90 452 0160 3.
Gesignaleerd 217 (nieuws, 2013)
vers van het mes!
BAVO DHOOGE - SANTA MONICA
Bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff is verschenen 'Santa Monica' van de Vlaamse auteur Bavo Dhooge.
In Santa Monica houdt uitsmijter Jack Spark lastige klanten buiten, maar zelf heeft hij ook niet bepaald goede bedoelingen: hij sluit een pact met slotenmaakster Monica Gucci en krijgt van haar reservesleutels om later te kunnen inbreken.
Jacks ex-baas Fats Foley wil ook 'binnen' zijn en heeft zijn zinnen gezet op het fortuin van Randy Wells, mormoon en baas van drie vrouwen die hij Randy's Angels noemt. Randy staat bekend als de Heler, die kwade geesten verjaagt, maar zelf is hij de allerkwaadste.
Jack en Monica vormen een gouden duo, tot ze een deur te veel openen. Die van Randy...
De thrillers van Bavo Dhooge (1973) werden onder meer bekroond met de Schaduwprijs en de Diamanten Kogel, en genomineerd voor de Hercule Poirot-prijs en de Gouden Strop. Ook kreeg hij drie jaar achter elkaar vijf sterren in de Vrij Nederland Detective & Thrillergids.
Bavo Dhooge - Santa Monica. Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 282 pag., €19,95. ISBN 978 90 245 6223 7
BAVO DHOOGE - SANTA MONICA
Bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff is verschenen 'Santa Monica' van de Vlaamse auteur Bavo Dhooge.
In Santa Monica houdt uitsmijter Jack Spark lastige klanten buiten, maar zelf heeft hij ook niet bepaald goede bedoelingen: hij sluit een pact met slotenmaakster Monica Gucci en krijgt van haar reservesleutels om later te kunnen inbreken.
Jacks ex-baas Fats Foley wil ook 'binnen' zijn en heeft zijn zinnen gezet op het fortuin van Randy Wells, mormoon en baas van drie vrouwen die hij Randy's Angels noemt. Randy staat bekend als de Heler, die kwade geesten verjaagt, maar zelf is hij de allerkwaadste.
Jack en Monica vormen een gouden duo, tot ze een deur te veel openen. Die van Randy...
De thrillers van Bavo Dhooge (1973) werden onder meer bekroond met de Schaduwprijs en de Diamanten Kogel, en genomineerd voor de Hercule Poirot-prijs en de Gouden Strop. Ook kreeg hij drie jaar achter elkaar vijf sterren in de Vrij Nederland Detective & Thrillergids.
Bavo Dhooge - Santa Monica. Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 282 pag., €19,95. ISBN 978 90 245 6223 7
Gesignaleerd 216 (nieuws, 2013)
vers van het mes!
AD VAN DE LISDONK - HET AMAZONEVERBOND
Bij uitgeverij De Crime Compagnie verschijnt vandaag 'Het Amazoneverbond' van Ad van de Lisdonk, een thriller waarin vrouwen de hoofdrol spelen.
John Engles en Laura Sieberg onderzoeken een fataal ongeval van een populaire politica. Ondanks heel wat tegenwerking komen ze erachter dat de vrouw is vermoord door een geheim genootschap van militante vrouwen. Deze groep stelt alles in het werk om vrouwen aan de top van de wereldorde te krijgen en daarbij ontzien ze niets of niemand.
Zijn de Amazones nog te stoppen voordat een door hen geregisseerd wereldwijd conflict losbarst?
Ad van de Lisdonk (1964) schrijft al sinds zijn jeugd korte verhalen. Na zijn rechten- en informaticastudie richtte hij een aantal IT-bedrijven op, waardoor het schrijven enigszins op een zijspoor kwam te staan. 'Het Amazoneverbond' is zijn debuut als thrillerschrijver. Het boek kwam tot stand via de crowdfunding website TenPages.com, waar Van de Lisdonk binnen drie weken tijd tweeduizend aandelen van zijn manuscript verkocht. Hij werkt al aan een tweede deel.
Ad van de Lisdonk - Het Amazoneverbond. Uitgeverij De Crime Compagnie, 368 pag., € 17,95. ISBN 978 946 1090 713
AD VAN DE LISDONK - HET AMAZONEVERBOND
Bij uitgeverij De Crime Compagnie verschijnt vandaag 'Het Amazoneverbond' van Ad van de Lisdonk, een thriller waarin vrouwen de hoofdrol spelen.
John Engles en Laura Sieberg onderzoeken een fataal ongeval van een populaire politica. Ondanks heel wat tegenwerking komen ze erachter dat de vrouw is vermoord door een geheim genootschap van militante vrouwen. Deze groep stelt alles in het werk om vrouwen aan de top van de wereldorde te krijgen en daarbij ontzien ze niets of niemand.
Zijn de Amazones nog te stoppen voordat een door hen geregisseerd wereldwijd conflict losbarst?
Ad van de Lisdonk (1964) schrijft al sinds zijn jeugd korte verhalen. Na zijn rechten- en informaticastudie richtte hij een aantal IT-bedrijven op, waardoor het schrijven enigszins op een zijspoor kwam te staan. 'Het Amazoneverbond' is zijn debuut als thrillerschrijver. Het boek kwam tot stand via de crowdfunding website TenPages.com, waar Van de Lisdonk binnen drie weken tijd tweeduizend aandelen van zijn manuscript verkocht. Hij werkt al aan een tweede deel.
Ad van de Lisdonk - Het Amazoneverbond. Uitgeverij De Crime Compagnie, 368 pag., € 17,95. ISBN 978 946 1090 713
15 mei 2013
Moreel kompas (nieuws, 2013)
POLITICI IN DE WEER MET 'EEN BROZE WAARHEID'
'Een broze waarheid', dat in april verscheen, verhaalt hoe op de Rots van Gibraltar in het diepste geheim een antiterrorisme-operatie met de codenaam Wildlife wordt voorbereid. Het doel is om een belangrijke jihadistische wapenhandelaar op te pakken. Het plan wordt gesmeed door een ambitieuze minister van Buitenlandse Zaken en een bevriende leider van een privélegertje. De operatie is zo broos dat zelfs de secretaris van de minister, Toby Bell, er niet bij betrokken is.
Toby vermoedt een rampzalige samenzwering en probeert deze te verijdelen, maar hij wordt prompt overgeplaatst naar het buitenland. Drie jaar later zorgt een boodschap uit het dodenrijk ervoor dat hij in contact komt met Kit Probyn, destijds betrokken bij Wildlife, en dan moet Toby kiezen tussen zijn geweten en zijn trouw aan de Dienst.
Die hoge stapel exemplaren voor de parlementariërs op het Binnenhof heeft Le Carré overigens niet veel geholpen. Vandaag verdween hij uit de bestsellerlijst van de CPNB.
Het zal natuurlijk allemaal puur toeval zijn, maar opmerkelijk is het wel. Op de dag dat premier Mark Rutte van de Algemene Rekenkamer op zijn falie krijgt dat de beveiliging van informatie op zijn departement van Algemene Zaken niet deugt, doet uitgeverij Luitingh-Sijthoff de Nederlandse politici een exemplaar van 'Een broze waarheid' cadeau. Terwijl de minister-president de oekaze krijgt dat hij moet verhoeden dat zijn 'waarheid' voortijdig naar buiten komt, kan hij in de thriller van John le Carré lezen hoe leiders hun moreel kompas verliezen en machtsmisbruik desastreuze effecten sorteert. Voor Rutte was er zelfs een gesigneerd exemplaar. Getuige de foto was de premier er maar wat blij mee.
'Een broze waarheid', dat in april verscheen, verhaalt hoe op de Rots van Gibraltar in het diepste geheim een antiterrorisme-operatie met de codenaam Wildlife wordt voorbereid. Het doel is om een belangrijke jihadistische wapenhandelaar op te pakken. Het plan wordt gesmeed door een ambitieuze minister van Buitenlandse Zaken en een bevriende leider van een privélegertje. De operatie is zo broos dat zelfs de secretaris van de minister, Toby Bell, er niet bij betrokken is.
Toby vermoedt een rampzalige samenzwering en probeert deze te verijdelen, maar hij wordt prompt overgeplaatst naar het buitenland. Drie jaar later zorgt een boodschap uit het dodenrijk ervoor dat hij in contact komt met Kit Probyn, destijds betrokken bij Wildlife, en dan moet Toby kiezen tussen zijn geweten en zijn trouw aan de Dienst.
Die hoge stapel exemplaren voor de parlementariërs op het Binnenhof heeft Le Carré overigens niet veel geholpen. Vandaag verdween hij uit de bestsellerlijst van de CPNB.
Een nadenkende held (nieuws, 2013)
DAN BROWN: ''INFERNO' WORDT ZEKER VERFILMD'
Dan Brown heeft geen enkele twijfel: 'Inferno', zijn laatste thriller die zich afspeelt in Florence en op andere plaatsen in Europa, zal zeker verfilmd worden. Maar eerst moet er werk gemaakt worden van de verfilming van 'The Lost Symbol'. De Amerikaanse bestsellerauteur zegt dat in een interview met USA Today. ,,Het is een erg ingewikkeld plot'', zegt Brown over 'The Lost Symbol', dat gaat over een ontvoerder in Washington D.C., die gebruik maakt van symbolen van de vrijmetselaars.
In 'Inferno' dreigt de 'bad guy' een pandemie te ontketenen. Hij verwijst naar 'Inferno', het veertiende-eeuwse gedicht van Dante over de hel. Zowel in 'The Lost Symbol' als 'Inferno' speelt symbolenprofessor Robert Langdon de hoofdrol. In de verfilming van Browns 'The Da Vinci Code' en 'Angels & Demons' kroop acteur Tom Hanks in de huid van de Harvard-prof.
Sony, die de filmrechten op Browns boeken bezit, moet nog een cast samenstellen voor 'The Lost Symbol'. Brown zou het toejuichen als Hanks zou terugkeren als Langdon. ,,Ik vind het fantastisch om hem te zien nadenken. Hanks is geen actieheld. Hij is een held die nadenkt.''
(Bron: USA Today)
14 mei 2013
De scherprechters (nieuws, 2013)
CRITICI OVER 'INFERNO': VAN REISGIDS TOT VERMAKELIJK GEWAUWEL
'Inferno', de vandaag verschenen thriller van Dan Brown, ligt nog na te dampen van de drukker. Maar de eerste recensies zijn al verschenen. The Daily Telegraph maakte er een bloemlezing van. De thriller is 'met gemengde gevoelens' ontvangen.
Jake Kerridge van The Telegraph vindt de stijl van Brown steeds beter worden. Maar zijn conclusie is dodelijk: 'Schreef hij ooit verschrikkelijk, nu is het gewoon erg slecht.'
A.N. Wilson (The Financial Times, The Daily Mail): 'Inferno' leest meer als een script voor een spannende film dan als een roman. Om de onervaren lezer tegemoet te komen, schrijft Brown als een reisgids, die voortdurend onderstreept wat het belang is van de plaatsen en kunstschatten die we onderweg tegenkomen.''
,,Het is allemaal gewauwel, maar wel vermakelijk gewauwel. Laten we hopen dat de nieuwe paus niet dezelfde fout maakt als zijn voorgangers en de verkoop van het boek een enorme boost geeft door het te veroordelen.''
Steven Poole (The Guardian): ,,Je vliegt door de pagina's heen. Alleen krankzinnigen misgunnen deze bestsellende troubadour zijn vasthoudendheid om de grote Italiaanse poëzie te populariseren.''
Janet Maslin (The New York Times): ,,De eerste hoofdstukken van 'Inferno' schurken zo dicht tegen zelfspot aan dat het lijkt alsof Dan Brown de kluts kwijt is.''
Boyd Tonkin (The Independent): ,,Krankzinnig of verstandig, de ideeën van de aanhangers van de eugenetica (rasverbetering) nemen een centrale plaats in in 'Inferno'. Hoe krankjorum zijn aannames ook zijn, hoe deprimerend zijn proza, Brown behoudt alle voordelen van de verrassende wendingen.''
Monica Hesse (The Washington Post): De vertelstijl lijkt te zijn overgenomen van een reisgids van Fodor's. Het lijkt alsof er een mysterie wordt opgelost, terwijl er nog een headset met audiotour in je oren zit.''
(Bron: The Daily Telegraph)
'Inferno', de vandaag verschenen thriller van Dan Brown, ligt nog na te dampen van de drukker. Maar de eerste recensies zijn al verschenen. The Daily Telegraph maakte er een bloemlezing van. De thriller is 'met gemengde gevoelens' ontvangen.
Jake Kerridge van The Telegraph vindt de stijl van Brown steeds beter worden. Maar zijn conclusie is dodelijk: 'Schreef hij ooit verschrikkelijk, nu is het gewoon erg slecht.'
A.N. Wilson (The Financial Times, The Daily Mail): 'Inferno' leest meer als een script voor een spannende film dan als een roman. Om de onervaren lezer tegemoet te komen, schrijft Brown als een reisgids, die voortdurend onderstreept wat het belang is van de plaatsen en kunstschatten die we onderweg tegenkomen.''
,,Het is allemaal gewauwel, maar wel vermakelijk gewauwel. Laten we hopen dat de nieuwe paus niet dezelfde fout maakt als zijn voorgangers en de verkoop van het boek een enorme boost geeft door het te veroordelen.''
Steven Poole (The Guardian): ,,Je vliegt door de pagina's heen. Alleen krankzinnigen misgunnen deze bestsellende troubadour zijn vasthoudendheid om de grote Italiaanse poëzie te populariseren.''
Janet Maslin (The New York Times): ,,De eerste hoofdstukken van 'Inferno' schurken zo dicht tegen zelfspot aan dat het lijkt alsof Dan Brown de kluts kwijt is.''
Boyd Tonkin (The Independent): ,,Krankzinnig of verstandig, de ideeën van de aanhangers van de eugenetica (rasverbetering) nemen een centrale plaats in in 'Inferno'. Hoe krankjorum zijn aannames ook zijn, hoe deprimerend zijn proza, Brown behoudt alle voordelen van de verrassende wendingen.''
Monica Hesse (The Washington Post): De vertelstijl lijkt te zijn overgenomen van een reisgids van Fodor's. Het lijkt alsof er een mysterie wordt opgelost, terwijl er nog een headset met audiotour in je oren zit.''
(Bron: The Daily Telegraph)
Deon Meyer - 7 dagen (2013)
(Door Guido Huisintveld)
De misdaadromans van de Zuid-Afrikaanse auteur Deon Meyer vliegen wereldwijd als warme broodjes over de toonbank. Zijn nieuwe boek '7 dagen' onderbouwt dat dit succes volkomen terecht is. Als protagonist schuift hij opnieuw rechercheur Bennie Griessel naar voren.
Griessel gaat een kloteweek tegemoet, zeven dagen met veel vraagtekens en weinig slaap. Een sluipschutter schiet op een agent en dreigt per e-mail dit elke dag te doen totdat het vastgelopen moordonderzoek op advocate Hanneke Sloet is opgelost.
Als de volgende dag een tweede agent wordt beschoten raakt alles in een stroomversnelling. Enerzijds wordt er jacht gemaakt op de sluipschutter, anderzijds wordt met man en macht gezocht naar de moordenaar van de advocate. Tunnelvisie en dwaalsporen troebleren het speurwerk, zodat Bennie Griessel ernstig begint te twijfelen aan zijn competentie.
Door de no-nonsense stijl van Deon Meyer zit de lezer vanaf de eerste pagina te genieten van de kleurrijke karakters die voorbij komen. Hoewel het moordonderzoek moeizaam vooruitgang boekt, verslapt de aandacht van de lezer geen moment. Elk personage spreekt tot de verbeelding, zoals bijvoorbeeld Vaughn Cupido, een collega van Griessel en verantwoordelijk voor de meest prikkelende dialogen. Ook het decor van Zuid-Afrika met al zijn onvermijdelijke controverses geeft het verhaal een extra dimensie. Kortom: Deon Meyer in optima forma.
Griessel gaat een kloteweek tegemoet, zeven dagen met veel vraagtekens en weinig slaap. Een sluipschutter schiet op een agent en dreigt per e-mail dit elke dag te doen totdat het vastgelopen moordonderzoek op advocate Hanneke Sloet is opgelost.
Als de volgende dag een tweede agent wordt beschoten raakt alles in een stroomversnelling. Enerzijds wordt er jacht gemaakt op de sluipschutter, anderzijds wordt met man en macht gezocht naar de moordenaar van de advocate. Tunnelvisie en dwaalsporen troebleren het speurwerk, zodat Bennie Griessel ernstig begint te twijfelen aan zijn competentie.
Door de no-nonsense stijl van Deon Meyer zit de lezer vanaf de eerste pagina te genieten van de kleurrijke karakters die voorbij komen. Hoewel het moordonderzoek moeizaam vooruitgang boekt, verslapt de aandacht van de lezer geen moment. Elk personage spreekt tot de verbeelding, zoals bijvoorbeeld Vaughn Cupido, een collega van Griessel en verantwoordelijk voor de meest prikkelende dialogen. Ook het decor van Zuid-Afrika met al zijn onvermijdelijke controverses geeft het verhaal een extra dimensie. Kortom: Deon Meyer in optima forma.
Deon Meyer - 7 dagen. Vertaling: Martine Vosmaer & Karina van Santen. Uitgeverij A.W. Bruna, 378 pag.
13 mei 2013
Langzaam ronddraaien (nieuws, 2013)
NEW YORK TIMES: 'INFERNO' GAAT OVER ANGST VOOR PANDEMIE
Vier jaar geleden brak ze het embargo van 'The Lost Symbol' van Dan Brown. En nu doet recensent Janet Maslin van The New York Times het opnieuw. Een dag voor de wereldwijde lancering van 'Inferno', Browns nieuwste puzzelthriller, klapt Maslin uit de school over het boek.
Een van de eerste karakters die in 'Inferno', een verwijzing naar het gelijknamige gedicht van Dante, opduikt, doet volgens de critica denken aan een beroemd personage uit de thrillertrilogie van een beroemde, inmiddels overleden Zweed. Het is een met hanenkam getooide vrouw in zwart leer. 'What is the girl with the dragon tattoo doing in Dan Brown's new book?', vraagt Maslin zich af. Om direct daarop het antwoord te geven: ze jaagt symbolenkenner Robert Langdon, de held in meerdere van Browns thrillers, de stuipen op het lijf.
'Inferno' zit vol met trucs en misleidingen, weet Maslin ook te melden. Ze voorspelt dat lezers die al een flink eind zijn gevorderd, op een gegeven moment langzaam hun boek zullen ronddraaien als een verwijzing naar de spiraal van Archimedes aan de orde komt. Brown heeft zelfs gespeeld met de publicatiedatum 14/5/13, een cijferanagram van 3,1415, oftewel het getal pi.
In het begin van het boek wordt Langdon wakker in een ziekenhuisbed in Florence, terwijl hij dacht dat hij aan het lesgeven was in Cambridge, Massachussetts. Zijn geliefde Mickey Mouse-horloge is foetsie en zijn colbert is aan flarden. Hij krijgt hulp van Sienna, een arts met een pony (niet het dier, maar de haardracht), en een IQ van 208.
Brown jaagt Langdon vervolgens door de straten en historische plekken van Florence, terwijl de symbolenman ondertussen probeert uit te vinden wat een cilinder in een met een biometrische zegel afgesloten titaniumkoker te betekenen heeft. Volgens Maslin staat er 'afschuwelijk' veel toeristische informatie in 'Inferno' en fungeert Langdon niet alleen als held maar ook als gids en kunstcriticus tegelijk. Overigens is de Toscaanse hoofdstad niet de enige plek waar dit avontuur zich ontvouwt.
Maslin onthult in haar recensie verder dat thema's als overbevolking, genetische manipulatie en de risico's op een pandemie in het boek aan de orde komen. Ze roemt voorts de 'ontzagwekkende' research die Brown voor de thriller heeft gepleegd. De lichte toetsen die de auteur hier en daar aanbrengt, voorkomt dat 'Inferno' te zwaarwichtig wordt, aldus Maslin.
(Bron: The New York Times)
Biertje? (nieuws, 2013)
AH DOET AH
,,Hè, hè... Het mag eindelijk naar buiten: #AnthonyHopkins gaat Alfred Heineken doen in film! A dream comes true. AH doet AH! Super blij!'' De tweet van Peter R. de Vries zegt eigenlijk alles, maar volledigheidshalve volgt hier het volledige bericht: Oscarwinnaar Anthony Hopkins (bekend van o.a. 'The Silence of the Lambs') gaat biermagnaat Freddy Heineken spelen in een nieuwe film over de ontvoering van Heineken. De film is gebaseerd op het boek van de misdaadverslaggever.
De titel van de film is 'The Kidnapping of Freddy Heineken'. De Engelstalige productie wordt geregisseerd door de Zweedse regisseur Daniel Alfredson, die eerder de laatste twee delen verfilmde van de Millennium-trilogie, gebaseerd op de thrillers van Stieg Larsson. De opnames zullen zich voor een deel in Amsterdam afspelen.
De thriller gaat over de ontvoering van de Nederlandse biermagnaat in 1983. Vijf criminelen ontvoerden hem toen in ruil voor losgeld. Heineken verdween spoorloos en werd pas drie weken later teruggevonden. Een deel van het losgeld is nooit terug gevonden. 'The Kidnapping of Freddy Heineken' zou volgend jaar al klaar moeten zijn.
De Vries' boek, dat in 1987 uitkwam en waarvan meer dan 400.000 exemplaren zijn verkocht, verschijnt op 25 mei in een nieuwe editie, onder andere met nooit eerder getoonde foto's. In het boek beschrijft de journalist de ontvoering van bierbrouwer Alfred Heineken en diens chauffeur Ab Doderer. Het verhaal wordt verteld door het brein achter deze kidnap, hoofddader Cornelis van Hout. Onthuld wordt hoe de ontvoering beraamd en uitgevoerd werd, en hoe zodoende 35 miljoen gulden losgeld werd geïncasseerd.
De film met Hopkins is niet de eerste film die over de ontvoering wordt gemaakt. Twee jaar geleden kwam al 'De Heineken Ontvoering' uit van regisseur Maarten Treurniet. Hierin speelde Rutger Hauer de biermagnaat. Ook werd er al een serie over Heinekens leven gemaakt, met een hoofdrol voor acteur Thom Hoffman.
De Vries' boek, dat in 1987 uitkwam en waarvan meer dan 400.000 exemplaren zijn verkocht, verschijnt op 25 mei in een nieuwe editie, onder andere met nooit eerder getoonde foto's. In het boek beschrijft de journalist de ontvoering van bierbrouwer Alfred Heineken en diens chauffeur Ab Doderer. Het verhaal wordt verteld door het brein achter deze kidnap, hoofddader Cornelis van Hout. Onthuld wordt hoe de ontvoering beraamd en uitgevoerd werd, en hoe zodoende 35 miljoen gulden losgeld werd geïncasseerd.
De film met Hopkins is niet de eerste film die over de ontvoering wordt gemaakt. Twee jaar geleden kwam al 'De Heineken Ontvoering' uit van regisseur Maarten Treurniet. Hierin speelde Rutger Hauer de biermagnaat. Ook werd er al een serie over Heinekens leven gemaakt, met een hoofdrol voor acteur Thom Hoffman.
Abonneren op:
Posts (Atom)