Australische thrillerschrijver Peter Corris overleden
Peter Corris, die de godfather van de Australische misdaadliteratuur wordt genoemd, is overleden. Hij stierf vandaag in zijn woning in Sydney op 76-jarige leeftijd.
Volgens de krant The Sydney Morning Herald zijn de Australische liefhebbers van thrillers een groot auteur kwijtgeraakt. In de periode dat het genre down under een groot gebrek had aan een puur Australische held, creëerde Corris een mix van hard-boiled verhalen met echte Australische personages in herkenbare settings.
Corris publiceerde zijn eerste misdaadroman, The Dying Trade, in 1980. Hij liet toen de lezer meteen kennismaken met zijn bekendste karakter, Cliff Hardy. Tot veler verrassing wist Hardy, een stevige drinker, vrouwenversierder en vechtersbaas, het er in 42 boeken levend vanaf te brengen. Ook in Corris' laatste boek Win, Lose or Draw, in 2017 gepubliceerd, was Hardy van de partij. Corris schreef ook historische fictie, zijn oeuvre bestaat in totaal uit meer dan zestig boeken.
De thrillerschrijver leed sinds zijn zestiende aan diabetes type 1 en dat heeft zijn tol geëist. Vorig jaar liet hij aan Fairfax Media weten dat zijn door de suikerziekte veroorzaakte slechtziendheid het moeilijk maakte om te blijven werken. Maar hij bleef tot het laatste toe schrijven, zo had hij een wekelijkse column op de website Newtown Review of Books.
Thrillerschrijver Michael Robotham spreekt met respect over Corris. 'Hij luisterde naar mijn audioboeken en liet me altijd weten dat hij ervan genoot. Hij is belangrijk geweest voor het Australische thrillergenre. Hij heeft veel schrijvers ertoe overgehaald om dat genre te beoefenen.'
Bron: The Sydney Morning Herald
30 augustus 2018
René van Rijckevorsel - Zwanenbroeders (2018)
Hoogspanning in 's-Hertogenbosch
(Door Peter Kuijt)
Het zal niet wijd en zijd bekend zijn, maar het Illustre Lieve Vrouwe Broederschap mag dit jaar 700 kaarsjes uitblazen. Dit genootschap bestaat uit 36 leden, 18 van katholieke komaf en 18 van reformatorische snit. Het is een mannenclub uit ’s-Hertogenbosch die de bevordering van de christelijke saamhorigheid in het vaandel heeft staan. Willem van Oranje was ooit lid.
Het zijn feiten die René van Rijckevorsel, plaatsvervangend hoofdredacteur van Elsevier Weekblad, rijkelijk etaleert in zijn derde thriller Zwanenbroeders, genoemd naar de leden van de broederschap. Van Rijckevorsel is één van hen.
Zijn boek begint met de beroving van en de moord op de Bossche kunsthandelaar én Zwanenbroeder Lucas Van Beyens. De overvallers gaan aan de haal met een middeleeuws Mariabeeld. Zoon Matthijs is verbijsterd: wie wil zijn vader zoiets aandoen? Zijn speurtocht brengt hem onder meer in Pilsen, Champéry, Barcelona en Bordeaux.
Van Rijckevorsel neemt uitgebreid de tijd om de couleur locale op diverse plaatsen te schetsen. Af en toe lijkt het of je een betere reisgids hebt opengeslagen in plaats van een thriller. En over diverse religieuze aangelegenheden wil hij de lezer ook het een en ander bijspijkeren.
Maar het element spanning verliest hij niet uit het oog. De finale – in en om de Sint-Janskathedraal in de Brabantse hoofdstad - is er een om je vingers bij af te likken. Fraaie typeringen zijn er ook, zoals van een oude, breekbare man die zijn einde voelt naderen: ‘als een roerdomp in de herfstregen’. Zo'n mooi beeld blijft je bij. Kortom, Zwanenbroeders heeft een prettige afdronk.
René van Rijckevorsel - Zwanenbroeders. Uitgeverij Prometheus, 304 pag.
Deze recensie is eerder verschenen in het AD
(Door Peter Kuijt)
Het zal niet wijd en zijd bekend zijn, maar het Illustre Lieve Vrouwe Broederschap mag dit jaar 700 kaarsjes uitblazen. Dit genootschap bestaat uit 36 leden, 18 van katholieke komaf en 18 van reformatorische snit. Het is een mannenclub uit ’s-Hertogenbosch die de bevordering van de christelijke saamhorigheid in het vaandel heeft staan. Willem van Oranje was ooit lid.
Het zijn feiten die René van Rijckevorsel, plaatsvervangend hoofdredacteur van Elsevier Weekblad, rijkelijk etaleert in zijn derde thriller Zwanenbroeders, genoemd naar de leden van de broederschap. Van Rijckevorsel is één van hen.
Zijn boek begint met de beroving van en de moord op de Bossche kunsthandelaar én Zwanenbroeder Lucas Van Beyens. De overvallers gaan aan de haal met een middeleeuws Mariabeeld. Zoon Matthijs is verbijsterd: wie wil zijn vader zoiets aandoen? Zijn speurtocht brengt hem onder meer in Pilsen, Champéry, Barcelona en Bordeaux.
Van Rijckevorsel neemt uitgebreid de tijd om de couleur locale op diverse plaatsen te schetsen. Af en toe lijkt het of je een betere reisgids hebt opengeslagen in plaats van een thriller. En over diverse religieuze aangelegenheden wil hij de lezer ook het een en ander bijspijkeren.
Maar het element spanning verliest hij niet uit het oog. De finale – in en om de Sint-Janskathedraal in de Brabantse hoofdstad - is er een om je vingers bij af te likken. Fraaie typeringen zijn er ook, zoals van een oude, breekbare man die zijn einde voelt naderen: ‘als een roerdomp in de herfstregen’. Zo'n mooi beeld blijft je bij. Kortom, Zwanenbroeders heeft een prettige afdronk.
René van Rijckevorsel - Zwanenbroeders. Uitgeverij Prometheus, 304 pag.
Deze recensie is eerder verschenen in het AD
29 augustus 2018
Nogal intimiderend (nieuws, 2018)
Lee Child werkt aan tv-serie rond Jack Reacher
Bestsellerauteur Lee Child heeft wereldwijd meer dan honderd miljoen boeken van zijn Jack Reacher-thrillers verkocht. Nu werkt de Britse schrijver aan bewerkingen van zijn boeken voor meerdere televisieseries na klachten van fans over de vertolking van Tom Cruise die in twee Jack Reacher-speelfilms de held uithing.
Jack Reacher, de eenling die ten strijde trekt tegen onrecht en tuig van de richel, wordt in de boeken van Child beschreven als een 1,96 meter lange man met een imposant fysiek. Cruise komt echter niet boven de 1,70 meter uit. Hij is nog kleiner dan de oprichter van De Spanningsblog...
'Ik heb tienduizenden brieven van fans gehad, waarin ze schreven dat ze Tom Cruise niet geschikt vonden omdat hij gewoon aan de kleine kant is', laat Child aan The Guardian weten. 'Reacher komt nogal intimiderend over, als hij een kamer binnenwandelt, zijn mensen wat minder op hun gemak. Cruise kon dat, ondanks al zijn talenten, niet bewerkstelligen.'
Lee Child hoopt dat hij in november een deal kan sluiten voor de productie van meerdere tv-series die per boek 10 tot 12 uur kijktijd vergen. Over een eventuele rolverdeling zegt hij: 'Dat is het mooie aan televisie, die is minder van grote sterren afhankelijk dan speelfilms. Dus degene die Reacher gaat vertolken, hoeft niet een kerel te zijn van de zogeheten A-lijst.'
Brieven van fans en bewonderaars vormen een omvangrijk onderdeel van het archief vol correspondentie, notities en manuscripten dat Child voor het publiek toegankelijk wil maken. Deze week werd bekend dat hij al het materiaal wil afstaan aan het Britse archief van hedendaagse schrijvers aan de universiteit van East Anglia. Dit archief bevat de literaire nalatenschappen van auteurs als Doris Lessing en J.D. Salinger. In het archief zijn ook brieven van Reacher-fans Barack Obama en Bill Clinton opgenomen. Ook is er een brief te vinden van een vrouw, die klaagt dat haar man liever naar bed gaat met een Reacher-thriller.
Child heeft meer dan veertig uit de kluiten gewassen archiefdozen aan de universiteit overgedragen. Er is zo veel materiaal voorhanden, dat het zeker een jaar duurt om alles te categoriseren. Child publiceerde zijn eerste Reacher-thriller in 1997. In november komt deel 23, Past Tense, in de handel. Zijn werk is vertaald in 49 talen.
Bron: The Guardian
Bestsellerauteur Lee Child heeft wereldwijd meer dan honderd miljoen boeken van zijn Jack Reacher-thrillers verkocht. Nu werkt de Britse schrijver aan bewerkingen van zijn boeken voor meerdere televisieseries na klachten van fans over de vertolking van Tom Cruise die in twee Jack Reacher-speelfilms de held uithing.
Jack Reacher, de eenling die ten strijde trekt tegen onrecht en tuig van de richel, wordt in de boeken van Child beschreven als een 1,96 meter lange man met een imposant fysiek. Cruise komt echter niet boven de 1,70 meter uit. Hij is nog kleiner dan de oprichter van De Spanningsblog...
'Ik heb tienduizenden brieven van fans gehad, waarin ze schreven dat ze Tom Cruise niet geschikt vonden omdat hij gewoon aan de kleine kant is', laat Child aan The Guardian weten. 'Reacher komt nogal intimiderend over, als hij een kamer binnenwandelt, zijn mensen wat minder op hun gemak. Cruise kon dat, ondanks al zijn talenten, niet bewerkstelligen.'
Lee Child hoopt dat hij in november een deal kan sluiten voor de productie van meerdere tv-series die per boek 10 tot 12 uur kijktijd vergen. Over een eventuele rolverdeling zegt hij: 'Dat is het mooie aan televisie, die is minder van grote sterren afhankelijk dan speelfilms. Dus degene die Reacher gaat vertolken, hoeft niet een kerel te zijn van de zogeheten A-lijst.'
Brieven van fans en bewonderaars vormen een omvangrijk onderdeel van het archief vol correspondentie, notities en manuscripten dat Child voor het publiek toegankelijk wil maken. Deze week werd bekend dat hij al het materiaal wil afstaan aan het Britse archief van hedendaagse schrijvers aan de universiteit van East Anglia. Dit archief bevat de literaire nalatenschappen van auteurs als Doris Lessing en J.D. Salinger. In het archief zijn ook brieven van Reacher-fans Barack Obama en Bill Clinton opgenomen. Ook is er een brief te vinden van een vrouw, die klaagt dat haar man liever naar bed gaat met een Reacher-thriller.
Child heeft meer dan veertig uit de kluiten gewassen archiefdozen aan de universiteit overgedragen. Er is zo veel materiaal voorhanden, dat het zeker een jaar duurt om alles te categoriseren. Child publiceerde zijn eerste Reacher-thriller in 1997. In november komt deel 23, Past Tense, in de handel. Zijn werk is vertaald in 49 talen.
Bron: The Guardian
28 augustus 2018
Gevestigde namen (nieuws, 2018)
Uitgevers houden deur dicht voor beginnende auteurs
De aandacht van de boekverkopers verflauwt en die van de media ook. Daarom neemt A.W. Bruna geen Nederlandstalige manuscripten meer in ontvangst. Ook andere uitgevers gooien ongevraagd toegestuurde manuscripten in de kliko. Schrijfster Esther Boek is 'not amused'.
Het staat er echt op de pagina 'Veelgestelde vragen' op de website van uitgeverij A.W. Bruna: Op dit moment nemen we bij AW Bruna, op de afdeling fictie, geen nieuw Nederlands materiaal in overweging. We zullen manuscripten daarom niet beoordelen. Singel Uitgeverijen (waaronder De Geus en Q vallen, met thrillerauteurs als Charles den Tex, Annet de Jong en Ellen den Hollander) laat ongevraagd toegezonden manuscripten ongeopend. Hetzelfde geldt voor uitgeverij HarperCollins Holland.
Het is een beleid dat schrijfster Esther Boek, die vorig jaar met Geen kind meer debuteerde bij uitgeverij De Crime Compagnie ernstig tegen de borst stuit. Op Facebook liet ze deze week duidelijk haar ongenoegen merken. Boek: 'Een onbekende auteur heeft dus 0 kans!'
Boek kreeg eerder ook nul op het rekest toen zij haar manuscript op de post deed. Een uitgever schreef haar: 'Laat ik gelijk eerlijk zijn: ... zal niet jouw manuscript uitgeven. De hoofdreden hiervoor is dat wij in de afgelopen anderhalf jaar steeds selectiever zijn geworden waar het oorspronkelijk Nederlandse auteurs betreft. De markt (lees: de inkopers, de boekhandels) is steeds kritischer geworden bij hun inkoop en helaas is het zo dat veel oorspronkelijk Nederlands werk daar de dupe van is; er wordt maar moeizaam en mondjesmaat ingekocht.'
De uitgever noemde het frustrerend voor zijn/haar bedrijf én voor de auteurs. 'Temeer daar het níets met kwaliteit te maken heeft. Jouw manuscript is qua genre weliswaar precies wat wij doen maar wij kunnen jou niet de beste kans bieden te midden van het ‘geweld’ van nieuw werk van gevestigde buitenlandse namen die wij per aanbiedingsronde aanbieden.'
Het is oneerlijk en onterecht beleid waar de schrijver uit het Nederlandse taalgebied de dupe van is, stelt Boek. 'De boekhandel wil vertalingen op de schappen. En de lezer wil daarom deze vertalingen lezen. Want die zien ze op reclame, in bushokjes, in folders.' Ze vindt dat heel raar. 'Voor al dat geld dat wordt uitgeven aan het aankopen en verkopen van een vertaling, kunnen prachtige Nederlandse auteurs kansen krijgen.'
Saskia Hausel van A.W. Bruna Uitgevers bevestigt dat er geen nieuw Nederlands materiaal 'in overweging' wordt genomen. Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend, relativeert ze. 'De focus ligt bij het thrillerfonds van A.W. Bruna inderdaad op vertaalde fictie, dat is eigenlijk altijd zo geweest. Maar we beoordelen wel degelijk Nederlandstalige manuscripten die onder andere via agenten binnenkomen. We geven ook gewoon oorspronkelijk Nederlandstalig werk uit, bijvoorbeeld van Peter Römer en Annet Hock, die in 2017 bij ons debuteerden en van wie in 2019 een tweede boek verschijnt.'
Voor goede Nederlandstalige fictie staat haar uitgeverij nog steeds open, stelt Hausel. 'Ik helemaal. Er is niets leukers dan met Nederlandse auteurs te werken. Maar het is wel steeds moeilijker omdat de aandacht er ook vaak niet is. Het kost mij steeds meer moeite om interviews te regelen dan bijvoorbeeld vijf à acht jaar geleden. Maar we werken echt al jaren zo, er is helemaal niks veranderd in ons beleid.'
Overigens zijn er tal van uitgeverijen die wel graag Nederlandstalige manuscripten in hun brievenbus zien ploffen. Een rondje langs wat grotere uitgeverijen leert dat wat dat betreft onder andere Ambo|Anthos, Luitingh-Sijthoff, Cargo, Xander Uitgevers, Prometheus geen beletsels opwerpen.
De aandacht van de boekverkopers verflauwt en die van de media ook. Daarom neemt A.W. Bruna geen Nederlandstalige manuscripten meer in ontvangst. Ook andere uitgevers gooien ongevraagd toegestuurde manuscripten in de kliko. Schrijfster Esther Boek is 'not amused'.
Het staat er echt op de pagina 'Veelgestelde vragen' op de website van uitgeverij A.W. Bruna: Op dit moment nemen we bij AW Bruna, op de afdeling fictie, geen nieuw Nederlands materiaal in overweging. We zullen manuscripten daarom niet beoordelen. Singel Uitgeverijen (waaronder De Geus en Q vallen, met thrillerauteurs als Charles den Tex, Annet de Jong en Ellen den Hollander) laat ongevraagd toegezonden manuscripten ongeopend. Hetzelfde geldt voor uitgeverij HarperCollins Holland.
Esther Boek |
Boek kreeg eerder ook nul op het rekest toen zij haar manuscript op de post deed. Een uitgever schreef haar: 'Laat ik gelijk eerlijk zijn: ... zal niet jouw manuscript uitgeven. De hoofdreden hiervoor is dat wij in de afgelopen anderhalf jaar steeds selectiever zijn geworden waar het oorspronkelijk Nederlandse auteurs betreft. De markt (lees: de inkopers, de boekhandels) is steeds kritischer geworden bij hun inkoop en helaas is het zo dat veel oorspronkelijk Nederlands werk daar de dupe van is; er wordt maar moeizaam en mondjesmaat ingekocht.'
De uitgever noemde het frustrerend voor zijn/haar bedrijf én voor de auteurs. 'Temeer daar het níets met kwaliteit te maken heeft. Jouw manuscript is qua genre weliswaar precies wat wij doen maar wij kunnen jou niet de beste kans bieden te midden van het ‘geweld’ van nieuw werk van gevestigde buitenlandse namen die wij per aanbiedingsronde aanbieden.'
Het is oneerlijk en onterecht beleid waar de schrijver uit het Nederlandse taalgebied de dupe van is, stelt Boek. 'De boekhandel wil vertalingen op de schappen. En de lezer wil daarom deze vertalingen lezen. Want die zien ze op reclame, in bushokjes, in folders.' Ze vindt dat heel raar. 'Voor al dat geld dat wordt uitgeven aan het aankopen en verkopen van een vertaling, kunnen prachtige Nederlandse auteurs kansen krijgen.'
Saskia Hausel van A.W. Bruna Uitgevers bevestigt dat er geen nieuw Nederlands materiaal 'in overweging' wordt genomen. Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend, relativeert ze. 'De focus ligt bij het thrillerfonds van A.W. Bruna inderdaad op vertaalde fictie, dat is eigenlijk altijd zo geweest. Maar we beoordelen wel degelijk Nederlandstalige manuscripten die onder andere via agenten binnenkomen. We geven ook gewoon oorspronkelijk Nederlandstalig werk uit, bijvoorbeeld van Peter Römer en Annet Hock, die in 2017 bij ons debuteerden en van wie in 2019 een tweede boek verschijnt.'
Voor goede Nederlandstalige fictie staat haar uitgeverij nog steeds open, stelt Hausel. 'Ik helemaal. Er is niets leukers dan met Nederlandse auteurs te werken. Maar het is wel steeds moeilijker omdat de aandacht er ook vaak niet is. Het kost mij steeds meer moeite om interviews te regelen dan bijvoorbeeld vijf à acht jaar geleden. Maar we werken echt al jaren zo, er is helemaal niks veranderd in ons beleid.'
Overigens zijn er tal van uitgeverijen die wel graag Nederlandstalige manuscripten in hun brievenbus zien ploffen. Een rondje langs wat grotere uitgeverijen leert dat wat dat betreft onder andere Ambo|Anthos, Luitingh-Sijthoff, Cargo, Xander Uitgevers, Prometheus geen beletsels opwerpen.
26 augustus 2018
Vermist in Lissabon (nieuws, 2018)
Hilde Vandermeeren in zee met advocaat
Tientallen boeken schreef ze in haar eentje en behaalde er prijzen mee. In het najaar vormt de Vlaamse schrijfster Hilde Vandermeeren een setje met Walter Damen. Geen misdaadauteur pur sang, maar een advocaat met tv-ervaring.
Vandermeeren en Damen werken samen aan een trilogie waarvan het eerste deel in oktober bij uitgeverij Van Halewyck verschijnt. Het boek krijgt de titel Rusteloos en zet een jonge advocate in de schijnwerpers.
Een korte inhoud van Rusteloos: Kirsten is een strafrechtadvocate die voor een gerenommeerd advocatenkantoor in Lissabon werkt. Wanneer de dochter van een Portugese partijvoorzitter vermist wordt, krijgt Kirsten haar eerste grote strafzaak.
Kirsten verdedigt een Vlaamse projectontwikkelaar die verdacht wordt van betrokkenheid bij deze verdwijning. Volgens de publieke opinie is hij schuldig en de druk van de media is bijkans niet te weerstaan. Haar cliënt houdt zijn onschuld vol, maar is hij te vertrouwen?
Een onderzoeksjournalist ontdekt feiten die een nieuw licht werpen op de zaak. Sommigen hebben er alles voor over om de waarheid te verbergen. Zelfs voor een moord deinzen ze niet terug. Er staat veel op het spel. Wie wint en wie verliest?
Na enkele tientallen kinderboeken schrijft Hilde Vandermeeren sinds 2013 thrillers voor volwassenen. Ze boekte direct succes: haar thrillerdebuut Als alles duister wordt werd bekroond met de Hercule Poirot publieksprijs 2013. In 2016 behaalde haar boek Stille Grond de shortlist van de Gouden Strop 2016. Haar boek Schemerzone werd bekroond met de Hercule Poirotprijs 2017 en haalde de longlist Bookspot Gouden Strop 2018.
Walter Damen studeerde rechten aan Ufsia in Antwerpen en aan de KU Leuven. Hij trad op als advocaat in verschillende dossiers die de volle aandacht van de media hadden. Damen is medeauteur van verschillende boeken, waaronder enkele thrillers met Joëlle Rozie, professor strafrecht in Antwerpen. Hij was ook een van de gezichten in de tv-serie Strafpleiters op Canvas.
Tientallen boeken schreef ze in haar eentje en behaalde er prijzen mee. In het najaar vormt de Vlaamse schrijfster Hilde Vandermeeren een setje met Walter Damen. Geen misdaadauteur pur sang, maar een advocaat met tv-ervaring.
Vandermeeren en Damen werken samen aan een trilogie waarvan het eerste deel in oktober bij uitgeverij Van Halewyck verschijnt. Het boek krijgt de titel Rusteloos en zet een jonge advocate in de schijnwerpers.
Een korte inhoud van Rusteloos: Kirsten is een strafrechtadvocate die voor een gerenommeerd advocatenkantoor in Lissabon werkt. Wanneer de dochter van een Portugese partijvoorzitter vermist wordt, krijgt Kirsten haar eerste grote strafzaak.
Kirsten verdedigt een Vlaamse projectontwikkelaar die verdacht wordt van betrokkenheid bij deze verdwijning. Volgens de publieke opinie is hij schuldig en de druk van de media is bijkans niet te weerstaan. Haar cliënt houdt zijn onschuld vol, maar is hij te vertrouwen?
Een onderzoeksjournalist ontdekt feiten die een nieuw licht werpen op de zaak. Sommigen hebben er alles voor over om de waarheid te verbergen. Zelfs voor een moord deinzen ze niet terug. Er staat veel op het spel. Wie wint en wie verliest?
Walter Damen studeerde rechten aan Ufsia in Antwerpen en aan de KU Leuven. Hij trad op als advocaat in verschillende dossiers die de volle aandacht van de media hadden. Damen is medeauteur van verschillende boeken, waaronder enkele thrillers met Joëlle Rozie, professor strafrecht in Antwerpen. Hij was ook een van de gezichten in de tv-serie Strafpleiters op Canvas.
25 augustus 2018
Val McDermid - Eenzame prooi (2018)
Overdadig hard slotakkoord
(Door Hans Knegtmans)
Eenzame prooi is het laatste boek over politieduo Carol Jordan en Tony White. Schrijfster Val McDermid vond het na tien delen wel goed zo. Hoofdinspecteur Jordan had eigenlijk al ontslag genomen, maar de korpsleiding van het Engelse plaatsje Bradfield kwam op het slimme idee haar de leiding te geven over het nieuwe Regionaal Team Zware Misdrijven. Daartoe verdonkeremaande men het vernietigende resultaat van een blaastest, waardoor de chantabele Jordan tegen heug en meug de nieuwe post moest aanvaarden. Het zal de kenners niet verbazen dat ook haar vaste werkpartner en praatpaal, profiler Tony White, de overstap naar de nieuwe dienst maakte.
De plot in engere zin is nogal mager. Een producent van reclametijdschriften kan het niet verwerken als zijn rechterhand en liefje Tricia er plotseling vandoor gaat. Hij voelt zich terecht bedrogen, en zou bij voorkeur zijn geliefde aan het mes rijgen. Waar vindt hij zo gauw een ander slachtoffer?
De oplossing is simpel. Op bruiloften zijn tal van vrouwelijke singles aanwezig van wie er toch minimaal één aan eenzaamheid en onvervulde verlangens zal lijden. De eerste de beste kandidaat slikt zijn lulpraat voor zoete koek - vooral het 'feit' dat ze hem zo doet denken aan zijn aan kanker gestorven echtgenote. Daarna is het een kwestie van een gezellig restaurantbezoek, een glaasje na, en tot besluit de moord die ceremonieel wordt afgesloten met een uitgebrande auto met het lijk er nog in.
Dat ging lekker! Tricia mag dan het beoogde slachtoffer zijn, zo'n onbekende troel vermoorden heeft ook zijn charmes voor de bedrogen echtgenoot.
Het team dat de moord onderzoekt, zit met de handen in het haar. Werkelijk aan alles heeft de dader gedacht. Zelfs alleskunner Tony White moet erkennen hij er met zijn gebruikelijke inventiviteit niet komt. Eerlijk gezegd zou een volgende moord het team goed uitkomen.
McDermid zorgt voor extra variatie door - naast Jordans permanente strijd tegen de alcohol - een aantal zijsporen in het verhaal te vervlechten. Zo wordt de adoptiezoon van rechercheur Paula gechanteerd met seksfoto's waarvan zijn klasgenoten ongetwijfeld zouden genieten. En de plaatselijke roddeljournaliste krijgt van een politieman vertrouwelijke informatie toegespeeld die Jordans positie en zelfs het voortbestaan van het onderzoeksteam in gevaar kan brengen.
Het boek eindigt zo dramatisch dat de lezer even van de schrik moet bekomen voor hij beseft dat de schrijfster zojuist met een kanon op een mug heeft geschoten. Indrukwekkend, maar het was nergens voor nodig.
Omgekeerd verandert de overspelige Tricia in een goedwillende getuige, en het voornemen haar te vermoorden komt niet meer ter
Val McDermid - Eenzame prooi. Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 368 pag.
Deze recensie, met toestemming van de auteur overgenomen, verscheen eerder in Het Parool
(Door Hans Knegtmans)
Eenzame prooi is het laatste boek over politieduo Carol Jordan en Tony White. Schrijfster Val McDermid vond het na tien delen wel goed zo. Hoofdinspecteur Jordan had eigenlijk al ontslag genomen, maar de korpsleiding van het Engelse plaatsje Bradfield kwam op het slimme idee haar de leiding te geven over het nieuwe Regionaal Team Zware Misdrijven. Daartoe verdonkeremaande men het vernietigende resultaat van een blaastest, waardoor de chantabele Jordan tegen heug en meug de nieuwe post moest aanvaarden. Het zal de kenners niet verbazen dat ook haar vaste werkpartner en praatpaal, profiler Tony White, de overstap naar de nieuwe dienst maakte.
De plot in engere zin is nogal mager. Een producent van reclametijdschriften kan het niet verwerken als zijn rechterhand en liefje Tricia er plotseling vandoor gaat. Hij voelt zich terecht bedrogen, en zou bij voorkeur zijn geliefde aan het mes rijgen. Waar vindt hij zo gauw een ander slachtoffer?
De oplossing is simpel. Op bruiloften zijn tal van vrouwelijke singles aanwezig van wie er toch minimaal één aan eenzaamheid en onvervulde verlangens zal lijden. De eerste de beste kandidaat slikt zijn lulpraat voor zoete koek - vooral het 'feit' dat ze hem zo doet denken aan zijn aan kanker gestorven echtgenote. Daarna is het een kwestie van een gezellig restaurantbezoek, een glaasje na, en tot besluit de moord die ceremonieel wordt afgesloten met een uitgebrande auto met het lijk er nog in.
Dat ging lekker! Tricia mag dan het beoogde slachtoffer zijn, zo'n onbekende troel vermoorden heeft ook zijn charmes voor de bedrogen echtgenoot.
Het team dat de moord onderzoekt, zit met de handen in het haar. Werkelijk aan alles heeft de dader gedacht. Zelfs alleskunner Tony White moet erkennen hij er met zijn gebruikelijke inventiviteit niet komt. Eerlijk gezegd zou een volgende moord het team goed uitkomen.
McDermid zorgt voor extra variatie door - naast Jordans permanente strijd tegen de alcohol - een aantal zijsporen in het verhaal te vervlechten. Zo wordt de adoptiezoon van rechercheur Paula gechanteerd met seksfoto's waarvan zijn klasgenoten ongetwijfeld zouden genieten. En de plaatselijke roddeljournaliste krijgt van een politieman vertrouwelijke informatie toegespeeld die Jordans positie en zelfs het voortbestaan van het onderzoeksteam in gevaar kan brengen.
Het boek eindigt zo dramatisch dat de lezer even van de schrik moet bekomen voor hij beseft dat de schrijfster zojuist met een kanon op een mug heeft geschoten. Indrukwekkend, maar het was nergens voor nodig.
Omgekeerd verandert de overspelige Tricia in een goedwillende getuige, en het voornemen haar te vermoorden komt niet meer ter
Val McDermid - Eenzame prooi. Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 368 pag.
Deze recensie, met toestemming van de auteur overgenomen, verscheen eerder in Het Parool
19 augustus 2018
Het andere gezicht van spanning (nieuws, 2018)
ThrillerAcademie zoekt vooral 'verbinding'
De droom van schrijfster Marelle Boersma wordt binnenkort waarheid. Want volgende maand begint haar ThrillerAcademie een kennismakingstournee door Nederland. De ThrillerAcademie, een initiatief van Boersma en 'brandingexpert' Antoinette Kalkman, is een schrijfschool 'die het duidelijk anders doet dan alle andere schrijfscholen'.
Schrijven is 'serious business', vooral als je er je boterham met het liefst nog wat beleg mee wilt verdienen. Maar in de ogen van Boersma is schrijven nadrukkelijk leuk en nog nadrukkelijker een passie die je moet delen met professionals en niet-professionals. Of, in de wel heel erg zalvende woorden van Boersma: 'In plaats van elkaar beconcurreren steun je elkaar.' In collega Kalkman heeft ze iemand gevonden die zakendoen combineert 'met de warmte van een mooi mens die op zoek is naar verbinding.'
De ThrillerAcademie wil schrijvers (in spe) helpen met schrijven, maar ook met het zoeken naar een uitgever en de promotie van het boek. De online schrijfopleiding komt naar je toe dit najaar met een Thrillermiddag. 'Een middag waarbij jij leert hoe je spanning een ander gezicht geeft, hoe je de lezer nieuwsgierig maakt, maar ook hoe leuk het is om jezelf als auteur te laten zien (en ja, dat kan ook vóór je boek uitgegeven is!!)'
De academie zegt door het 'hele land' te toeren en heeft Thrillermiddagen gepland op 14 september in Zevenaar, 19 oktober in Utrecht en 15 november in het Zuid-Hollandse Nieuwkoop. De prijs wordt bestempeld als laag: 35,00 euro (inclusief BTW) voor de zaalhuur en een kop koffie. Iedere deelnemer aan de Thrillermiddag ontvangt 10% introductiekorting bij aanmelding voor de eerste schrijfmodule van de ThrillerAcademie. Wat een schrijfmodule kost, wordt niet op de website van de opleiding genoemd. Wel wordt promotie gemaakt voor een schrijfweekend, waarvoor de deelnemer 475 euro moet neertellen.
Tijdens de Thrillermiddag verloten Boersma en co onder de deelnemers 'een online coaching gesprek met plan van aanpak voor de personal branding als auteur'. Boersma besluit optimistisch: 'Door het delen van kennis ontstaat verbinding. Daar zijn we van overtuigd.'
Klik hier voor meer informatie.
De droom van schrijfster Marelle Boersma wordt binnenkort waarheid. Want volgende maand begint haar ThrillerAcademie een kennismakingstournee door Nederland. De ThrillerAcademie, een initiatief van Boersma en 'brandingexpert' Antoinette Kalkman, is een schrijfschool 'die het duidelijk anders doet dan alle andere schrijfscholen'.
Schrijven is 'serious business', vooral als je er je boterham met het liefst nog wat beleg mee wilt verdienen. Maar in de ogen van Boersma is schrijven nadrukkelijk leuk en nog nadrukkelijker een passie die je moet delen met professionals en niet-professionals. Of, in de wel heel erg zalvende woorden van Boersma: 'In plaats van elkaar beconcurreren steun je elkaar.' In collega Kalkman heeft ze iemand gevonden die zakendoen combineert 'met de warmte van een mooi mens die op zoek is naar verbinding.'
De ThrillerAcademie wil schrijvers (in spe) helpen met schrijven, maar ook met het zoeken naar een uitgever en de promotie van het boek. De online schrijfopleiding komt naar je toe dit najaar met een Thrillermiddag. 'Een middag waarbij jij leert hoe je spanning een ander gezicht geeft, hoe je de lezer nieuwsgierig maakt, maar ook hoe leuk het is om jezelf als auteur te laten zien (en ja, dat kan ook vóór je boek uitgegeven is!!)'
De academie zegt door het 'hele land' te toeren en heeft Thrillermiddagen gepland op 14 september in Zevenaar, 19 oktober in Utrecht en 15 november in het Zuid-Hollandse Nieuwkoop. De prijs wordt bestempeld als laag: 35,00 euro (inclusief BTW) voor de zaalhuur en een kop koffie. Iedere deelnemer aan de Thrillermiddag ontvangt 10% introductiekorting bij aanmelding voor de eerste schrijfmodule van de ThrillerAcademie. Wat een schrijfmodule kost, wordt niet op de website van de opleiding genoemd. Wel wordt promotie gemaakt voor een schrijfweekend, waarvoor de deelnemer 475 euro moet neertellen.
Tijdens de Thrillermiddag verloten Boersma en co onder de deelnemers 'een online coaching gesprek met plan van aanpak voor de personal branding als auteur'. Boersma besluit optimistisch: 'Door het delen van kennis ontstaat verbinding. Daar zijn we van overtuigd.'
Klik hier voor meer informatie.
16 augustus 2018
Gesignaleerd 444 (nieuws, 2018)
Andrew Gross - De saboteur
Bij uitgeverij De Fontein verschijnt op 21 augustus De saboteur van Andrew Gross. Volgens de uitgever is het een thriller waarin de Tweede Wereldoorlog een behoorlijk grote rol speelt, net als in zijn boek Alleen hij uit 2017.
In het boek neemt één man het op tegen een elitekorps van SS'ers met de bedoeling om de loop van de Tweede Wereldoorlog te veranderen.
Wanneer het verzet in Noorwegen er in 1943 achterkomt dat de nazi’s in het geheim bezig zijn met het bouwen van een atoomwapen, is Kurt Nordstrum degene die gedropt wordt in het vrijwel ondoordringbare berggebied om die plannen te verstoren. Met niet alleen zijn eigen leven op het spel, maar ook de loop van een vernietigende oorlog.
De nu 66-jarige Amerikaan Andrew Gross heeft een fiks aantal thrillers op zijn naam staan. Hij schreef samen met James Patterson een vijftal spannende boeken, waaronder enkele delen uit de Women's Murder Club.
In 2006 ging Gross solo. Zijn thriller The Dark Tide uit 2007 werd door de Thriller Writers Association uitgeroepen tot Thriller of the Year. Van de oorlogsroman Alleen hij, die met flink wat loftuitingen werd overladen, werden ruim 10.000 exemplaren verkocht.
Bij uitgeverij De Fontein verschijnt op 21 augustus De saboteur van Andrew Gross. Volgens de uitgever is het een thriller waarin de Tweede Wereldoorlog een behoorlijk grote rol speelt, net als in zijn boek Alleen hij uit 2017.
In het boek neemt één man het op tegen een elitekorps van SS'ers met de bedoeling om de loop van de Tweede Wereldoorlog te veranderen.
Wanneer het verzet in Noorwegen er in 1943 achterkomt dat de nazi’s in het geheim bezig zijn met het bouwen van een atoomwapen, is Kurt Nordstrum degene die gedropt wordt in het vrijwel ondoordringbare berggebied om die plannen te verstoren. Met niet alleen zijn eigen leven op het spel, maar ook de loop van een vernietigende oorlog.
De nu 66-jarige Amerikaan Andrew Gross heeft een fiks aantal thrillers op zijn naam staan. Hij schreef samen met James Patterson een vijftal spannende boeken, waaronder enkele delen uit de Women's Murder Club.
In 2006 ging Gross solo. Zijn thriller The Dark Tide uit 2007 werd door de Thriller Writers Association uitgeroepen tot Thriller of the Year. Van de oorlogsroman Alleen hij, die met flink wat loftuitingen werd overladen, werden ruim 10.000 exemplaren verkocht.
14 augustus 2018
Wordt verwacht 447 (nieuws, 2018)
De uitgebluste flik en de beerput
Hij roert al bijna twintig jaar de trom in het Vlaamse thrillergenre. Maar toch, zo redeneert zijn uitgeverij Van Halewyck, zullen er mensen zijn die (het werk van) Luc Deflo niet kennen. Speciaal voor die groep verschijnt 15 september Verdorven, een échte standalone 'vintage Deflo', aldus de uitgever. Met de weerzinwekkendste dader die je je kunt voorstellen.
Het verhaal: na een personeelsfeestje belandt Sigrid ongepland in een rendez-voushotel met haar baas, Nick. Het wordt een gênante avond die ze zo snel mogelijk wil vergeten. Tot een opsporingsbericht haar doet beseffen dat zij en Nick getuigen zijn in een verdwijningszaak.
Nick, een buitendedeurwipper maar desondanks gelukkig getrouwd, weigert elke medewerking. Sigrid zet door, maar de politie wimpelt haar af. Wie gaat er immers alleen naar een rendez-voushotel?
Wanneer ze ontgoocheld afdruipt, botst Sigrid op Guy Depreter. Hij is een uitgebluste flik die niets liever doet dan in de beerput roeren, al was het maar om zijn diepgewortelde frustraties af te reageren. Hij besluit haar te helpen. Wat Depreter opvist uit de drek is zo verdor ven dat hij niet alleen zijn langverwachte pensioen zal moeten uitstellen, maar moet vechten voor zijn leven. En voor dat van Sigrid.
Luc Deflo, in 1958 geboren te Mechelen, debuteerde in 1999 met Naakte Zielen, zijn eerste psychologische thriller rond het speurdersduo Deleu en Bosmans die meteen genomineerd werd voor de Hercule Poirotprijs, Pas in 2008 won hij deze prijs echt en wel met Pitbull. Hij heeft meer dan dertig boeken op zijn naam staan.
Hij roert al bijna twintig jaar de trom in het Vlaamse thrillergenre. Maar toch, zo redeneert zijn uitgeverij Van Halewyck, zullen er mensen zijn die (het werk van) Luc Deflo niet kennen. Speciaal voor die groep verschijnt 15 september Verdorven, een échte standalone 'vintage Deflo', aldus de uitgever. Met de weerzinwekkendste dader die je je kunt voorstellen.
Het verhaal: na een personeelsfeestje belandt Sigrid ongepland in een rendez-voushotel met haar baas, Nick. Het wordt een gênante avond die ze zo snel mogelijk wil vergeten. Tot een opsporingsbericht haar doet beseffen dat zij en Nick getuigen zijn in een verdwijningszaak.
Nick, een buitendedeurwipper maar desondanks gelukkig getrouwd, weigert elke medewerking. Sigrid zet door, maar de politie wimpelt haar af. Wie gaat er immers alleen naar een rendez-voushotel?
Wanneer ze ontgoocheld afdruipt, botst Sigrid op Guy Depreter. Hij is een uitgebluste flik die niets liever doet dan in de beerput roeren, al was het maar om zijn diepgewortelde frustraties af te reageren. Hij besluit haar te helpen. Wat Depreter opvist uit de drek is zo verdor ven dat hij niet alleen zijn langverwachte pensioen zal moeten uitstellen, maar moet vechten voor zijn leven. En voor dat van Sigrid.
10 augustus 2018
Mij zie je niet (nieuws, 2018)
Tegenslagen krijgen 'Loes' er niet onder
Ze heeft recent een flinke portie ellende te verstouwen gehad. In het voorjaar van 2017 kreeg haar man Harry een hersenbloeding, waarna een maandenlange revalidatie in een verpleeghuis volgde. En net toen hij weer thuis zou komen, sloeg het noodlot toe bij Loes den Hollander zelf: in maart van dit jaar werd zij getroffen door een hersenaneurysma. De 69-jarige schrijfster moest daarop worden geopereerd in het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam.
Maar tegenslagen krijgen Loes den Hollander er niet onder. Zoals ze al in april op haar Facebook-pagina schreef: 'Ik ben onderuitgehaald maar niet verslagen. Een pech die iedereen kan overkomen maar die niet voor iedereen goed afloopt. Er moet een levensgrote goede geest de regie hebben overgenomen toen er een zwakke vaatwand in mijn hoofd ging bloeden, anders waren de gevolgen niet te overzien geweest.'
Nu zijn de vooruitzichten weer goed. Echtgenoot Harry is weer thuis in de aangepaste woning, hij kan lopen en piano spelen. En ook de schrijfster is goed opgeknapt. Wat heet, ze heeft kans gezien haar manuscript voor haar nieuwe boek met slechts een klein beetje vertraging bij haar uitgeverij De Crime Compagnie in te leveren.
Loes den Hollander heeft inmiddels meer dan een miljoen boeken verkocht. Haar voornaam is inmiddels een 'merk' geworden. Vandaar dat 'Loes' groot staat afgedrukt op Mij zie je niet. Gisteren plofte er een doos met auteursexemplaren bij haar op de deurmat. 'Dat is iedere keer opnieuw een bijzonder moment, maar bij dit boek een beetje extra bijzonder', aldus de schrijfster op Facebook. 'Veel mensen zeggen tegen me dat ik hier trots op mag zijn, maar ik ben vooral blij. Omdat het, ondanks alle tegenslag, gelukt is. En omdat een nieuw manuscript van start is gegaan. Zo is het goed.'
Op 17 augustus ligt Mij zie je niet in de winkel.hij in de winkel en op zaterdag 1 september is de presentatie ervan in boekhandel Plukker in Schagen. De thriller is geschreven vanuit de persoon van een moeder van een kind dat werd doodgepest. Ze is een nabestaande. De flaptekst luidt: 'Ik weet sinds die dag hoe de hel eruitziet en ik heb besloten om een paar mensen dezelfde ervaring te gunnen.' Volgens de uitgeverij gaat het boek niet alleen over de dood van een tiener, maar zelfs over actuele kwesties als #MeToo en 'ongezonde en milieuonvriendelijke' houtkachels.
Ze heeft recent een flinke portie ellende te verstouwen gehad. In het voorjaar van 2017 kreeg haar man Harry een hersenbloeding, waarna een maandenlange revalidatie in een verpleeghuis volgde. En net toen hij weer thuis zou komen, sloeg het noodlot toe bij Loes den Hollander zelf: in maart van dit jaar werd zij getroffen door een hersenaneurysma. De 69-jarige schrijfster moest daarop worden geopereerd in het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam.
Maar tegenslagen krijgen Loes den Hollander er niet onder. Zoals ze al in april op haar Facebook-pagina schreef: 'Ik ben onderuitgehaald maar niet verslagen. Een pech die iedereen kan overkomen maar die niet voor iedereen goed afloopt. Er moet een levensgrote goede geest de regie hebben overgenomen toen er een zwakke vaatwand in mijn hoofd ging bloeden, anders waren de gevolgen niet te overzien geweest.'
Nu zijn de vooruitzichten weer goed. Echtgenoot Harry is weer thuis in de aangepaste woning, hij kan lopen en piano spelen. En ook de schrijfster is goed opgeknapt. Wat heet, ze heeft kans gezien haar manuscript voor haar nieuwe boek met slechts een klein beetje vertraging bij haar uitgeverij De Crime Compagnie in te leveren.
Loes den Hollander heeft inmiddels meer dan een miljoen boeken verkocht. Haar voornaam is inmiddels een 'merk' geworden. Vandaar dat 'Loes' groot staat afgedrukt op Mij zie je niet. Gisteren plofte er een doos met auteursexemplaren bij haar op de deurmat. 'Dat is iedere keer opnieuw een bijzonder moment, maar bij dit boek een beetje extra bijzonder', aldus de schrijfster op Facebook. 'Veel mensen zeggen tegen me dat ik hier trots op mag zijn, maar ik ben vooral blij. Omdat het, ondanks alle tegenslag, gelukt is. En omdat een nieuw manuscript van start is gegaan. Zo is het goed.'
Op 17 augustus ligt Mij zie je niet in de winkel.hij in de winkel en op zaterdag 1 september is de presentatie ervan in boekhandel Plukker in Schagen. De thriller is geschreven vanuit de persoon van een moeder van een kind dat werd doodgepest. Ze is een nabestaande. De flaptekst luidt: 'Ik weet sinds die dag hoe de hel eruitziet en ik heb besloten om een paar mensen dezelfde ervaring te gunnen.' Volgens de uitgeverij gaat het boek niet alleen over de dood van een tiener, maar zelfs over actuele kwesties als #MeToo en 'ongezonde en milieuonvriendelijke' houtkachels.
09 augustus 2018
Gesignaleerd 443 (nieuws, 2018)
'Ultima' is sluitstuk van allesbehalve ultieme trilogie
Vooraf werd er flink op de grote trom geslagen over de trilogie die de Britse kunsthistorica L.S. Hilton zou publiceren. De filmrechten van haar drieluik werden voor publicatie al verhandeld, de schrijfster ontving een voorschotbedrag met zeven cijfers voor de komma en een krant vergeleek Hilton al met bestsellerauteur E.L. James, ja, die van de Vijftig tinten. Haar trilogie wordt halverwege deze maand afgesloten met de verschijning van Ultima. Maar de verwachting is niet dat die een flinke deuk in een pak boter zal achterlaten.
Toegegeven, Hiltons eerste deel, Maestra, belandde in 2016 op de Bestseller60 om er na vier weken al weer uit te verdwijnen. Deel 2, Domina, haalde de CPNB-hitlijst niet eens. Toch trekt ook nu uitgever The House of Books de superlatieventrommel ver open over Ultima. Of we maar even willen onthouden dat het boek in 35 landen zal verschijnen. Volgens haar uitgever zijn naar schatting wereldwijd een half miljoen stuks van haar eersteling verkocht.
Dat eerste deel, Maestra, vertelt het verhaal van Judith Rashleigh, die overdag werkzaam is op een prestigieus veilinghuis in Londen en 's avonds nog wat bijverdient in een weinig aangename bar. Rashleigh wordt door het veilinghuis op straat gezet als ze ontdekt dat er een vervalst schilderij onder de hamer komt. Ze ontdekt dat er een complot in de maak is, vlucht naar de Franse Rivièra en raakt uiteindelijk in een strijd verwikkeld, waarin ze moet vechten voor haar leven. In het tweede deel, dat vorig jaar het licht zag, is ze gepromoveerd tot internationaal kunsthandelaar en geniet ze van het leven in Venetië. Maar haar duistere verleden dreigt haar in te halen.
In Ultima is Rasleigh ingesloten tussen de Russische maffia aan de ene kant en een corrupte Italiaanse agent aan de andere. Ze heeft letterlijk een kunststukje nodig om het er levend vanaf te brengen. Ze moet ervoor zorgen dat een vals meesterwerk bij het veilinghuis waar ze ooit assistente was, verkocht wordt voor 150 miljoen pond. Dit is bijna onmogelijk zonder haar nieuwe identiteit prijs te geven...
De veertigplusser Lisa Hilton is journaliste, biografe en historica, die meerdere boeken op haar naam heeft staan, waaronder een biografie van koningin Elizabeth I. 'Historie zal altijd een passie van mij blijven, maar ik ben verheugd dat ik ook iets totaal anders heb mogen schrijven', liet Hilton destijds aan The Daily Mail weten.
08 augustus 2018
Enigszins geïntimideerd (nieuws, 2018)
Grisham komt met vervolg op 'Het eiland'
De Amerikaanse bestsellerauteur John Grisham werkt aan een vervolg op zijn thriller Het eiland dat vorig jaar verscheen. In deze thriller worden uit de universiteitsbibliotheek van Princeton manuscripten van de schrijver F. Scott Fitzgerald gestolen. De nieuwe thriller komt er in de loop van 2020, zo heeft Grisham aan zijn Nederlandse uitgever laten weten.
Uitgever Steven Maat van A.W. Bruna sprak John Grisham onlangs op het Harrogate Crime Writing Festival. De koning van de legal thrillers onthulde ook nog dat dit najaar een documentaireserie wordt uitgezonden gebaseerd op zijn true crime-boek De gevangene. Daarin schrijft Grisham over de aan lager wal geraakte lokale sportheld Ron Williamson die ten onrechte in de dodencel belandt vanwege de moord op serveerster Debbie Carter.
Steven Maat schrijft in een blog op de website van A.W. Bruna over zijn ontmoeting - zijn tweede na een kort gesprek op een bijeenkomst in New York - met Grisham. En dat is alsof een vrome katholiek op audiëntie gaat bij de paus. Maat komt superlatieven te kort om de status van Grisham te duiden. 'De man die eigenhandig het genre van de legal thriller op de kaart heeft gezet', 'de grootste van allemaal', etc. Het onderhoud viel in de categorie van 'een speciaal geregelde afspraak in een speciaal geboekte zaal in het hotel.' En Maat erkent dat hij 'enigszins geïntimideerd' is geraakt door het onderhoud met dit fenomeen.
Maat sprak met Grisham onder andere over de mogelijkheid van een bezoek aan Nederland. 'Maar ook over hoe hij het al zo lang volhoudt aan de top (mijn indruk: een combinatie van liefde voor het schrijven en een ijzeren discipline), waar hij zijn ideeën vandaan haalt, welke schrijvers hij zelf graag leest en wat er nog allemaal in het verschiet ligt.' Conclusie van de Nederlandse uitgever: 'In het uur dat we elkaar spraken ben ik een groot fan geworden van de mens John Grisham.'
De Amerikaanse bestsellerauteur John Grisham werkt aan een vervolg op zijn thriller Het eiland dat vorig jaar verscheen. In deze thriller worden uit de universiteitsbibliotheek van Princeton manuscripten van de schrijver F. Scott Fitzgerald gestolen. De nieuwe thriller komt er in de loop van 2020, zo heeft Grisham aan zijn Nederlandse uitgever laten weten.
Steven Maat en John Grisham |
Steven Maat schrijft in een blog op de website van A.W. Bruna over zijn ontmoeting - zijn tweede na een kort gesprek op een bijeenkomst in New York - met Grisham. En dat is alsof een vrome katholiek op audiëntie gaat bij de paus. Maat komt superlatieven te kort om de status van Grisham te duiden. 'De man die eigenhandig het genre van de legal thriller op de kaart heeft gezet', 'de grootste van allemaal', etc. Het onderhoud viel in de categorie van 'een speciaal geregelde afspraak in een speciaal geboekte zaal in het hotel.' En Maat erkent dat hij 'enigszins geïntimideerd' is geraakt door het onderhoud met dit fenomeen.
Maat sprak met Grisham onder andere over de mogelijkheid van een bezoek aan Nederland. 'Maar ook over hoe hij het al zo lang volhoudt aan de top (mijn indruk: een combinatie van liefde voor het schrijven en een ijzeren discipline), waar hij zijn ideeën vandaan haalt, welke schrijvers hij zelf graag leest en wat er nog allemaal in het verschiet ligt.' Conclusie van de Nederlandse uitgever: 'In het uur dat we elkaar spraken ben ik een groot fan geworden van de mens John Grisham.'
07 augustus 2018
Jaren 80-hit (nieuws, 2018)
Na tv volgen boek en film
De kassa gaat weer rinkelen voor de Britse schrijfster Lynda la Plante. Voor de derde keer ontvangt ze revenuen voor een in de jaren 80 bedacht plot. Scoorde ze meer dan drie decennia geleden met haar script voor de serie Widows, nu verschijnt het tot boek bewerkte scenario voor het eerst in Nederlandse vertaling en komt er later dit jaar een speelfilm met dezelfde titel.
De televisieserie Widows werd in 1983 uitgezonden. Twee jaar later was de vervolgserie Widows II op de buis te zien en in 1995 vormde She's Out het slot van de trilogie. Alle reeksen werden geschreven door La Plante, die in 1994 ook het boek Widows schreef.
Karakter Uitgevers brengt op 20 augustus Weduwen uit. Drie mannen komen om tijdens een dramatisch verlopen bankoverval. Ze laten drie radeloos en totaal ontredderde vrouwen achter: Dolly Rawlins, Linda Pirelli en Shirley Miller.
Als Dolly erachter komt dat haar echtgenoot een kluis had, doet ze een ontdekking die grote gevolgen heeft. In de kluis ligt een pistool, geld en een uitgewerkt plan voor een overval.
De twijfel slaat toe, ze moet een beslissing nemen. Gaat ze zo snel mogelijk alles vergeten? Gaat ze alles overdragen aan de politie? Of is het juist beter om eerst met de andere vrouwen samen te komen? Uiteindelijk besluiten de drie het misdaadplan van hun overleden echtgenoten zelf uit te voeren.
In november komt de verfilming van Widows in de bioscoop. De hoofdrollen worden vertolkt door Viola Davis, Colin Farrell en Liam Neeson. De regie is in handen van Steve McQueen.
De ervaren Lynda La Plante, ook bedenker van de serie Prime Suspect, kan soms scherp uit de hoek komen. Jaren geleden haalde ze fel uit naar de BBC. De afdeling drama van de Britse staatsomroep leest liever een script van een 'kleine moslimjongen' dan eentje van haar hand, beweerde ze in een interview.
La Plante, voor Prime Suspect onderscheiden met de Edgar Award, heeft naast tv-series (o.a. The Governor, The Commander) ook een flinke reeks boeken op haar naam staan, zoals Bella Mafia, Seekers, Sleeping Cruelty en Deadly Intent. In het interview met The Daily Telegraph zei ze: 'Als je naar de BBC zou stappen en hen zou vertellen: 'Hoor eens, Lynda La Plante heeft een nieuw tv-drama geschreven, maar Usafi Iqdabal van negentien heeft er ook een gemaakt', dan zou men zíjn script gaan lezen.'
De kassa gaat weer rinkelen voor de Britse schrijfster Lynda la Plante. Voor de derde keer ontvangt ze revenuen voor een in de jaren 80 bedacht plot. Scoorde ze meer dan drie decennia geleden met haar script voor de serie Widows, nu verschijnt het tot boek bewerkte scenario voor het eerst in Nederlandse vertaling en komt er later dit jaar een speelfilm met dezelfde titel.
De televisieserie Widows werd in 1983 uitgezonden. Twee jaar later was de vervolgserie Widows II op de buis te zien en in 1995 vormde She's Out het slot van de trilogie. Alle reeksen werden geschreven door La Plante, die in 1994 ook het boek Widows schreef.
Karakter Uitgevers brengt op 20 augustus Weduwen uit. Drie mannen komen om tijdens een dramatisch verlopen bankoverval. Ze laten drie radeloos en totaal ontredderde vrouwen achter: Dolly Rawlins, Linda Pirelli en Shirley Miller.
Als Dolly erachter komt dat haar echtgenoot een kluis had, doet ze een ontdekking die grote gevolgen heeft. In de kluis ligt een pistool, geld en een uitgewerkt plan voor een overval.
De twijfel slaat toe, ze moet een beslissing nemen. Gaat ze zo snel mogelijk alles vergeten? Gaat ze alles overdragen aan de politie? Of is het juist beter om eerst met de andere vrouwen samen te komen? Uiteindelijk besluiten de drie het misdaadplan van hun overleden echtgenoten zelf uit te voeren.
In november komt de verfilming van Widows in de bioscoop. De hoofdrollen worden vertolkt door Viola Davis, Colin Farrell en Liam Neeson. De regie is in handen van Steve McQueen.
De ervaren Lynda La Plante, ook bedenker van de serie Prime Suspect, kan soms scherp uit de hoek komen. Jaren geleden haalde ze fel uit naar de BBC. De afdeling drama van de Britse staatsomroep leest liever een script van een 'kleine moslimjongen' dan eentje van haar hand, beweerde ze in een interview.
La Plante, voor Prime Suspect onderscheiden met de Edgar Award, heeft naast tv-series (o.a. The Governor, The Commander) ook een flinke reeks boeken op haar naam staan, zoals Bella Mafia, Seekers, Sleeping Cruelty en Deadly Intent. In het interview met The Daily Telegraph zei ze: 'Als je naar de BBC zou stappen en hen zou vertellen: 'Hoor eens, Lynda La Plante heeft een nieuw tv-drama geschreven, maar Usafi Iqdabal van negentien heeft er ook een gemaakt', dan zou men zíjn script gaan lezen.'
06 augustus 2018
Mentor (nieuws, 2018)
Val McDermid wordt professor in Nieuw-Zeeland
De Schotse bestsellerauteur Val McDermid heeft een nieuwe baan: ze wordt professor in Nieuw-Zeeland. De universiteit van Otago, een regio op het Zuidereiland, heeft de schrijfster tot gasthoogleraar benoemd op de divisie van geesteswetenschappen.
De schrijfster die wereldwijd meer dan 15 miljoen boeken heeft verkocht, zal in Otago haar studenten onderwijzen over Schotland en misdaadliteratuur. McDermid heeft een aanstelling gekregen die volgend jaar van start gaat en duurt tot 2021. Gedurende deze periode zal de auteur jaarlijks acht weken doorbrengen in de stad Dunedin.
'Professor' McDermid zal onder meer als mentor optreden voor studenten die schrijfcursussen volgen. Ook geeft ze een aantal openbare colleges en lezingen.
Bron: Otago Daily Times
De Schotse bestsellerauteur Val McDermid heeft een nieuwe baan: ze wordt professor in Nieuw-Zeeland. De universiteit van Otago, een regio op het Zuidereiland, heeft de schrijfster tot gasthoogleraar benoemd op de divisie van geesteswetenschappen.
De schrijfster die wereldwijd meer dan 15 miljoen boeken heeft verkocht, zal in Otago haar studenten onderwijzen over Schotland en misdaadliteratuur. McDermid heeft een aanstelling gekregen die volgend jaar van start gaat en duurt tot 2021. Gedurende deze periode zal de auteur jaarlijks acht weken doorbrengen in de stad Dunedin.
'Professor' McDermid zal onder meer als mentor optreden voor studenten die schrijfcursussen volgen. Ook geeft ze een aantal openbare colleges en lezingen.
Bron: Otago Daily Times
Macabere ontdekking (nieuws, 2018)
De naakte man in de schuur
En opnieuw is er een Scandinavisch thrillertalent ontdekt! Ditmaal door uitgeverij HarperCollins Holland, die gewag maakt van 'een bloedstollend, slim en sfeervol Zweedse crimedebuut'. De uitgeverij brengt op 25 september de thriller Wie zint op wraak van Bo Svernström in roulatie.
De debutant begint zijn verhaal met de vondst van een naakte man in een schuur in de buurt van Stockholm, op brute wijze vermoord. Maar als de politie arriveert, doet die een nog veel macabere ontdekking: de man leeft nog.
Politiecommissaris Carl Edson en onderzoeksjournaliste Alexandra Bengtsson bijten zich in de wrede zaak vast. Wanneer bekend wordt dat het slachtoffer een beruchte crimineel met veel vijanden is, wordt de zaak ineens een stuk gecompliceerder.
Edson en Bengtsson raken verstrikt in het spreekwoordelijke web van intriges en komen opeens zelf gevaarlijk dicht in het middelpunt te staan. Wie is nu het echte slachtoffer en wie de dader?
Bo Svernström (1964) heeft een graad in Zweedse literatuur behaald en heeft zelf lang voor Aftonbladet geschreven, een van de belangrijkste kranten van Zweden. Hij woont in Stockholm en werkt daar aan het tweede boek van de serie.
En opnieuw is er een Scandinavisch thrillertalent ontdekt! Ditmaal door uitgeverij HarperCollins Holland, die gewag maakt van 'een bloedstollend, slim en sfeervol Zweedse crimedebuut'. De uitgeverij brengt op 25 september de thriller Wie zint op wraak van Bo Svernström in roulatie.
De debutant begint zijn verhaal met de vondst van een naakte man in een schuur in de buurt van Stockholm, op brute wijze vermoord. Maar als de politie arriveert, doet die een nog veel macabere ontdekking: de man leeft nog.
Politiecommissaris Carl Edson en onderzoeksjournaliste Alexandra Bengtsson bijten zich in de wrede zaak vast. Wanneer bekend wordt dat het slachtoffer een beruchte crimineel met veel vijanden is, wordt de zaak ineens een stuk gecompliceerder.
Edson en Bengtsson raken verstrikt in het spreekwoordelijke web van intriges en komen opeens zelf gevaarlijk dicht in het middelpunt te staan. Wie is nu het echte slachtoffer en wie de dader?
Bo Svernström (1964) heeft een graad in Zweedse literatuur behaald en heeft zelf lang voor Aftonbladet geschreven, een van de belangrijkste kranten van Zweden. Hij woont in Stockholm en werkt daar aan het tweede boek van de serie.
Wordt verwacht 446 (nieuws, 2018)
De dame is boos op Hercule Poirot
Dertig jaar na de dood van Agatha Christie, met vier miljard boeken de bestverkopende auteur ter wereld, werd de Britse schrijfster Sophie Hannah gevraagd om de serie met de wereldberoemde speurder Hercule Poirot voort te zetten. Op 1 september verschijnt bij The House of Books Het mysterie van de drie kwarten, na De Monogram-moorden en De nieuwe erfgenaam de derde Poirot-roman van Hannah.
Hercule Poirot krijgt het zwaar te verduren. De speurder komt thuis na een lunchafspraak en treft een boze dame voor zijn deur aan. Haar naam is Sylvia Rule en ze vraagt op hoge toon waarom Poirot haar een brief heeft gestuurd waarin hij haar beschuldigt van de moord op Barnabas Pandy. Van deze man heeft ze nog nooit gehoord. Laat staan ontmoet.
Poirot is evenals zijzelf geschokt, en binnen treft hij John McCrodden aan. Iemand die hij eveneens een beschuldigende brief gestuurd zou hebben.
Poirot vraagt zich af hoeveel van die brieven er verstuurd zijn, en of de heer Pandy leeft of dood is. Hij kan niet anders dan op onderzoek uit gaan.
Sophie Hannah is een bestsellerauteur van romans, thrillers, kinderboeken en poëzie. Haar boeken worden uitgegeven in 27 landen en werden bekroond met onder andere de Crime Thriller of the Year Award en de Specsavers National Book Award. Sophie Hannah woont met haar man en twee kinderen in Cambridge.
Dertig jaar na de dood van Agatha Christie, met vier miljard boeken de bestverkopende auteur ter wereld, werd de Britse schrijfster Sophie Hannah gevraagd om de serie met de wereldberoemde speurder Hercule Poirot voort te zetten. Op 1 september verschijnt bij The House of Books Het mysterie van de drie kwarten, na De Monogram-moorden en De nieuwe erfgenaam de derde Poirot-roman van Hannah.
Poirot is evenals zijzelf geschokt, en binnen treft hij John McCrodden aan. Iemand die hij eveneens een beschuldigende brief gestuurd zou hebben.
Poirot vraagt zich af hoeveel van die brieven er verstuurd zijn, en of de heer Pandy leeft of dood is. Hij kan niet anders dan op onderzoek uit gaan.
02 augustus 2018
Gesignaleerd 442 (nieuws, 2018)
Die laatste hete zomer
Als deze periode waarin hittegolven elkaar opvolgen nog even aanhoudt, dan is de nieuwste thriller van Rebecka Edgren Aldén een passend boek om de hondsdagen van 2018 loom luierend in een hangmat mee door te komen. De laatste zomer heet de thriller en verschijnt op 23 augustus bij uitgeverij Cargo.
Als veertienjarig meisje brengt Gloria haar zomers door op een eiland in de Zweedse archipel. Gloria’s moeder heeft daar met vriendinnen een vakantiecommune opgericht die door de dorpsbewoners met argwaan wordt bekeken, maar waardoor ze ook worden aangetrokken.
Twintig jaar later keert Gloria terug naar het eiland, naar het luxe zomerhuis van de familie van haar nieuwe vriend Adam. Ze geniet van de heerlijke zomerse weken, maar langzaam keren ook de herinneringen terug aan die laatste hete zomer, toen een van de jongens uit het dorp zich met zijn scooter doodreed.
Wanneer Gloria op een dag rond de leegstaande villa van de commune loopt, vindt ze daar het levenloze lichaam van een vrouw, met een sjaal over haar gezicht en een verwelkt boeket in haar handen. De dood van de vrouw blijkt alles te maken te hebben met die laatste zomer…
De Zweedse Rebecka Aldén is journalist en redacteur. Ze woont in Nacka, net buiten Stockholm. Ze debuteerde twee jaar geleden met De achtste doodzonde.
Als deze periode waarin hittegolven elkaar opvolgen nog even aanhoudt, dan is de nieuwste thriller van Rebecka Edgren Aldén een passend boek om de hondsdagen van 2018 loom luierend in een hangmat mee door te komen. De laatste zomer heet de thriller en verschijnt op 23 augustus bij uitgeverij Cargo.
Als veertienjarig meisje brengt Gloria haar zomers door op een eiland in de Zweedse archipel. Gloria’s moeder heeft daar met vriendinnen een vakantiecommune opgericht die door de dorpsbewoners met argwaan wordt bekeken, maar waardoor ze ook worden aangetrokken.
Twintig jaar later keert Gloria terug naar het eiland, naar het luxe zomerhuis van de familie van haar nieuwe vriend Adam. Ze geniet van de heerlijke zomerse weken, maar langzaam keren ook de herinneringen terug aan die laatste hete zomer, toen een van de jongens uit het dorp zich met zijn scooter doodreed.
Wanneer Gloria op een dag rond de leegstaande villa van de commune loopt, vindt ze daar het levenloze lichaam van een vrouw, met een sjaal over haar gezicht en een verwelkt boeket in haar handen. De dood van de vrouw blijkt alles te maken te hebben met die laatste zomer…
De Zweedse Rebecka Aldén is journalist en redacteur. Ze woont in Nacka, net buiten Stockholm. Ze debuteerde twee jaar geleden met De achtste doodzonde.
Abonneren op:
Posts (Atom)