13 april 2020

Qua quarantaine 13 (nieuws, 2020)



Jeroen Windmeijer: 'Gelovigen zijn de oudste complotdenkers ter wereld' 



Thuisisolatie, ‘social distance’. Schrijvers zijn wel gewend om in afzondering creatief te zijn. Maar we maken nu wel erg bizarre tijden mee. Life during wartime. Hoe is het om als auteur te werken in tijden van corona, te pennen tijdens een pandemie? Een Q&A qua quarantaine. De Spanningsblog vroeg een aantal thrillerschrijvers naar hun ervaringen. Jeroen Windmeijer: 'Mensen willen niet accepteren dat er zoiets bestaat als domme pech.'


Hoe sla je je door deze coronacrisis heen? Volg je trouw de richtlijnen van het RIVM?
Jeroen Windmeijer: 'Ja, toch wel. Als iemand me op de stoep tegemoet komt lopen, stap ik op het fietspad om te zorgen dat er voldoende afstand tussen ons blijft. Ik was mijn handen vaker dan normaal, die ook veel droger worden. Ik mijd plekken als de markt, zorg in de supermarkt dat je afstand houdt al is dat daar lastig in de smalle paden. We bezoeken geen andere mensen en ontvangen geen bezoek meer.'

Valt het thuiswerken je zwaar?
'Ik werk altijd op een kantoortje en omdat dat helemaal uitgestorven is, werk ik daar nog altijd. Het gekke is dus dat ik overdag weinig tot niets van de crisis merk omdat mijn dagen er niet heel anders uitzien dan anders: ik zit gewoon de hele dag te schrijven. Wat wél anders is, is dat ik gewoon was vaak even de Hortus Botanicus in te lopen voor een korte wandeling of met mensen afsprak om koffie te drinken. Dat zijn dingen die je niet meer doet en dat is lastig, ja.'

Maakt deze tijd je angstig of geeft het je extra zorgen? Wat doet het persoonlijk met je?
'Voor mijn dagelijkse routine is er niet echt sprake van een breuk met de normale gang van zaken, Wél maak ik me zorgen om mijn 86-jarige vader die net een grote operatie achter de rug heeft en aan huis is gekluisterd. Hij mag geen bezoek ontvangen en kan niet naar het ziekenhuis voor de controleonderzoeken. Verder hebben we een 13-jarige dochter die in de tweede klas van de middelbare school zit. Ze maakt haar huiswerk wel, maar mist de uitleg van de docenten natuurlijk. En omdat ze enig kind is, zit ze met haar twee ouders opgescheept.'

Heeft deze crisis effect op jouw werkzaamheden als schrijver? Worden er bijvoorbeeld projecten uitgesteld, vervallen er wellicht boekpresentaties. Hoe zit het met het doen van research?
'Ik had allerlei lezingen staan die nu zijn afgezegd, waardoor ik best wat inkomsten misloop. Verder heb ik geen stadswandelingen die ik normaal gesproken heb. Dit jaar is het herdenkingsjaar 2020, waarin het 400 jaar geleden is dat de Pilgrim Fathers uit Leiden naar Amerika vertrokken. Ook alle activiteiten daaromheen zijn komen te vervallen.'

Jacob Slavenburg en Jeroen Windmeijer (r.)
tijdens de presentatie van Het Isisgeheim
'En ik had signeersessies staan voor Het Isisgeheim die natuurlijk ook niet doorgaan. Veel boekhandels zijn dicht waardoor de verkoop van mijn boeken natuurlijk achterloopt bij wat die had kunnen zijn – mijn inkomen voor volgend jaar. Gelukkig konden Jacob Slavenburg en ik ons boek nog nét presenteren in het Rijksmuseum van Oudheden voordat dat zijn deuren sloot.'

'Mijn nieuwe boek gaat zich afspelen op Paaseiland. In september had ik daar heen gewild, maar ik heb nog maar even niet geboekt. Ook had ik een afspraak staan in het Maritiem Museum in Rotterdam.'

'Verder lees ik veel voor mijn onderzoek, dus mijn voorbereiding kan gewoon doorgaan.'

De Auteursbond vindt dat de overheid zelfstandige schrijvers die door deze crisis financieel worden geraakt, zou moeten steunen. Wat vind jij hiervan?
'Ja, daar ben ik het wel mee eens. Als je ziet hoeveel inkomsten voor mij wegvallen, direct, maar ook indirect zoals een mindere verkoop van je boeken en een mindere uitleen via de bibliotheken. In deze tijden zie je dat mensen juist meer gaan lezen, dus het wel duidelijk dat wij schrijvers een vitale functie in deze samenleving vervullen!'

Slaat deze crisis je lam of maakt het je juist creatiever?
'De crisis slaat me niet lam. Ik ben nu bezig met de redactie van De Nazca Profetie (werktitel), het tweede deel van de Latijns-Amerika trilogie (deel 1 was De Offers). Ik werk aan de hand van alle opmerkingen van mijn vaste redacteur van HarperCollins Holland. Dit is heel prettig omdat ik elke dag een heel duidelijke taak heb. Daarnaast heb ik dus mijn onderzoek voor Paaseiland en kijk ik documentaires daarover bijvoorbeeld.'

Zou de coronacrisis een onderwerp/thema kunnen zijn dat je verwerkt in een volgend boek? Zo ja, zou je daarover iets met de lezer willen delen? 
'Misschien wel ja. Wat ik interessant vind, is dat hier ook onmiddellijk de samenzweringstheorieën weer om de hoek komen kijken. Mensen willen niet accepteren dat er zoiets bestaat als domme pech. Er hoeft niet altijd iets of iemand achter te zitten die de coronacrisis op de wereld heeft afgestuurd om zo zijn totale werelddominantie een stapje dichterbij te brengen. En dan met name ben ik geïnteresseerd in de opvattingen van religieuze mensen die stellen dat dit een straf is van God. Maar ja, gelovigen zijn de oudste complotdenkers ter wereld natuurlijk. Van den beginne hebben zij gedacht dat dingen nooit zomaar gebeuren, maar dat een hoger wezen de mens beloont of straft voor bepaald gedrag.'

Hoe staat het trouwens met een volgend boek? Kun je hierover een update geven?
'De samenwerking met Jacob Slavenburg voor Het Isisgeheim is heel erg goed bevallen. Ik heb het boek geschreven, gebaseerd op zijn idee en op zijn onderzoek. We zijn direct met een nieuw project begonnen. Hierin staat de slang centraal die in zoveel culturen een belangrijke rol speelt. Denk aan Adam en Eva in het paradijjs, maar ook aan de klassieke oudheid (Asclepius) of aan het hindoeïsme. De slang is in veel culturen een universeel symbool voor wedergeboorte en eeuwig leven, bijvoorbeeld de ouroboros, de slang die in zijn eigen staart bijt.'

'Mijn boek De Nazca Profetie staat gepland voor oktober dit jaar. Daarnaast werk ik dus aan dit nieuwe project met Jacob en ook aan mijn Paaseilandboek, dat de zondvloed als thema heeft.'


De bovenste foto is gemaakt door Harro Meijnen.


Lees ook het interview met Simon de Waal
Lees ook het interview met René Appel
Lees ook het interview met Michael Berg
Lees ook het interview met Gerard Nanne
Lees ook het interview met Charles den Tex 
Lees ook het interview met Ingrid Oonincx
Lees ook het interview met Simone van der Vlugt
Lees ook het interview met Loes den Hollander
Lees ook het interview met Bram Dehouck
Lees ook het interview met Peter de Zwaan
Lees ook het interview met Jac. Toes

Lees ook het interview met Samantha Stroombergen


Geen opmerkingen: