07 april 2020

Qua quarantaine 7 (nieuws, 2020)



Simone van der Vlugt: 'In het begin kwam er weinig uit mijn vingers'


Thuisisolatie, ‘social distance’. Schrijvers zijn wel gewend om in afzondering creatief te zijn. Maar we maken nu wel erg bizarre tijden mee. Life during wartime. Hoe is het om als auteur te werken in tijden van corona, te pennen tijdens een pandemie?  De Spanningsblog vroeg een aantal thrillerschrijvers naar hun ervaringen. Simone van der Vlugt: 'Voor een mentaal gezonde bevolking zijn schrijvers op dit moment heel erg nodig.'

Hoe sla je je door deze coronacrisis heen? Volg je trouw de richtlijnen van het RIVM?
Simone van der Vlugt: 'Absoluut. Dat deed ik al voor al de strenge maatregelen werden genomen. Ik zag wat er gebeurde in Italië en vond dat we er in Nederland veel te gemakkelijk over dachten. Om die reden ben ik ook niet naar het Boekenbal gegaan. En nu ga ik alleen de deur uit om boodschappen te doen.'

Valt het thuiswerken je zwaar? 
'Nee, als schrijver ben ik dat natuurlijk wel gewend. Maar ik werk altijd ’s morgens, en daarna heb ik behoefte aan beweging, frisse lucht en sociaal contact. Gelukkig heb ik een flinke tuin, waar ik genoeg te doen heb. Maar ik mis mijn kinderen, die op zichzelf wonen, en mijn ouders en mijn vrienden. En mijn lezingen, al zijn er vaker periodes waarin ik er wat minder heb.'

Maakt deze tijd je angstig of geeft het je extra zorgen? Wat doet het persoonlijk met je? 
'Om mijn eigen gezondheid maak ik me niet zoveel zorgen, al zit ik er niet op te wachten om zo’n heftige griep te krijgen. En in milde klachten heb ik ook geen zin, dus ik blijf binnen. Ik maak me meer zorgen over mijn ouders, die 77 en 79 zijn, en voor wie ik de boodschappen doe. En over mijn kinderen, die gewoon moeten doorwerken. Mijn dochter werkt in een verpleeghuis, dus zij wordt rechtstreeks met de gevolgen van de coronacrisis geconfronteerd, en ze loopt het gevaar besmet te worden.'

Simone van der Vlugt (foto: Wim van der Vlugt)
Heeft deze crisis effect op jouw werkzaamheden als schrijver? Worden er bijvoorbeeld projecten uitgesteld, vervallen er wellicht boekpresentaties. Hoe zit het met het doen van research? 
'Ik vier dit jaar mijn 25-jarig jubileum als schrijfster, en het zou een een feestelijk jaar gaan worden. Eind augustus staat een grote boekpresentatie gepland, maar of die door kan gaan moeten we afwachten.'

'Wat lezingen betreft, er is er maar één afgelast. Ik had het zo gepland dat mijn nieuwe boek, De Kaasfabriek, half maart af zou zijn en dat ik dan op vakantie zou gaan. Het boek is inderdaad af, maar vakantie vier ik nu in de achtertuin. Om mezelf bezig te houden ga ik alle boeken waar ik normaal gesproken niet aan toe kom lekker lezen. En af en toe schrijf ik een beetje. Research doe ik altijd tussen het schrijven door. Als ik aan een nieuw boek begin, ligt alles klaar. Dat is nu ook het geval, dus ik kan zo beginnen.'

De Auteursbond vindt dat de overheid zelfstandige schrijvers die door deze crisis financieel worden geraakt, zou moeten steunen. Wat vind jij hiervan? 
'Ja, dat vind ik ook. Op dit moment is lezen wat mensen door de lange dagen heen helpt. Boeken bieden een vlucht uit de harde werkelijkheid. Voor een mentaal gezonde bevolking zijn schrijvers op dit moment heel erg nodig.'

Slaat deze crisis je lam of maakt het je juist creatiever?
'De eerste tien dagen kwam er weinig uit mijn vingers. Ik kon me niet op fictie concentreren terwijl de wereld om me heen brandde. Maar op een gegeven moment besloot ik om alleen nog de krant te lezen, naar het journaal te kijken en de rest van de avond een leuke film of Friends. Anders ga je met zo’n naar gevoel naar bed.'

Zou de coronacrisis een onderwerp/thema kunnen zijn dat je verwerkt in een volgend boek? Zo ja, zou je daarover iets met de lezer willen delen?
'Niet per se. Ik heb mijn eigen ideeën en planning. Er zit een nieuwe thriller in mijn hoofd, en af en toe werk ik daar aan. Maar dat verhaal heeft niets te maken met corona. Misschien dat ik er in mijn boek aan refereer, maar alleen als het functioneel is voor het verhaal. Bovendien, het nieuws van vandaag is oud nieuws als het boek verschijnt, en zeker in de jaren daarna. Althans, dat hoop ik.'

Hoe staat het trouwens met een volgend boek? Kun je hierover een update geven? 
'Eigenlijk ben ik veel eerder begonnen met schrijven dan ik van plan was. Zoals ik net zei was het de bedoeling dat ik nu op vakantie zou zijn. Ik ben moe, het schrijven vlot niet erg. Als ik een ingeving krijg, schrijf ik een stukje, maar ik houd er net zo gemakkelijk weer mee op. Ik weet natuurlijk wel hoe het verhaal in grote lijnen gaat lopen, maar dat kan veranderen. Daarom houd ik het liever nog even voor mezelf. Maar die thriller gaat er komen: volgend jaar zomer.'


Lees ook het interview met Simon de Waal
Lees ook het interview met René Appel
Lees ook het interview met Michael Berg
Lees ook het interview met Gerard Nanne
Lees ook het interview met Charles den Tex 
Lees ook het interview met Ingrid Oonincx



Geen opmerkingen: