15 april 2020

Qua quarantaine 15 (nieuws, 2020)


Lieneke Dijkzeul: 'De tranen zitten dicht aan de oppervlakte' 


Thuisisolatie, ‘social distance’. Schrijvers zijn wel gewend om in afzondering creatief te zijn. Maar we maken nu wel erg bizarre tijden mee. Life during wartime. Hoe is het om als auteur te werken in tijden van corona, te pennen tijdens een pandemie? De Spanningsblog vroeg een aantal thrillerschrijvers naar hun ervaringen. Een Q&A qua quarantaine. Lieneke Dijkzeul: 'De eerste week van maart verscheen mijn boek, de tweede week van maart verscheen corona.' 



Hoe sla je je door deze coronacrisis heen? Volg je trouw de richtlijnen van het RIVM?
Lieneke Dijkzeul: 'Uiteraard volg ik de richtlijnen; het zou erg dom zijn dat niet te doen. En verder niet klagen maar dragen.'

Valt het thuiswerken je zwaar? 
'Op dit moment werk ik niet – mijn boek, Een vorm van verraad, was af voor de hel losbrak. Een geluk bij een ongeluk. Ik zou nu onmogelijk kunnen schrijven.'

Maakt deze tijd je angstig of geeft het je extra zorgen? Wat doet het persoonlijk met je?  
'Het zorgt voor sterk wisselende stemmingen, variërend van optimisme tot diepe neerslachtigheid. De tranen zitten dicht aan de oppervlakte, muziek ontroert nog meer dan gewoonlijk, poëzie heeft hetzelfde effect. Toch moeten de dagen om. Goddank hebben we een flinke tuin, en het wordt lente, dus er is genoeg te doen. Als de handen werken, kan het hoofd rusten.' 

Lieneke Dijkzeul (foto: Tessa Posthuma de Boer)
Heeft deze crisis effect op jouw werkzaamheden als schrijver? Worden er bijvoorbeeld projecten uitgesteld, vervallen er wellicht boekpresentaties. Hoe zit het met het doen van research? 
'De eerste week van maart verscheen mijn boek, de tweede week van maart verscheen corona. Het feestelijke etentje met mijn uitgever, redacteur en het marketingteam haalden we nog net, het Boekenbal vond ik al geen optie meer. Het verbaasde me dat het überhaupt doorging. Daarna viel alles stil.'

De Auteursbond vindt dat de overheid zelfstandige schrijvers die door deze crisis financieel worden geraakt, zou moeten steunen. Wat vind jij hiervan? 
'Moeilijke vraag. Want hoe moet je het effect van de crisis inschatten? Hoe peil je of een boek onder normale omstandigheden wél goed zou hebben verkocht? Wat betreft lezingen of signeersessies die worden geannuleerd; dat is aantoonbare financiële schade.'

Slaat deze crisis je lam of maakt het je juist creatiever? 
'Die slaat lam. Ik zal beslist niet bij de auteurs horen die – nu al of straks – plots bedenken en verhaallijnen uitwerken.' 

Zou de coronacrisis een onderwerp/thema kunnen zijn dat je verwerkt in een volgend boek? Zo ja, zou je daarover iets met de lezer willen delen? 
'Zie boven. Het raakt te diep. Wat me bovendien enorm dwarszit is de discussie die inmiddels op gang komt: moet de wereldwijde economische crisis die van dit alles het gevolg zal zijn, voorrang krijgen boven het leed van wat toch een minderheid zal blijken? Het schijnt dat 80% van de mensen die nu een ic-bed ‘bezet houden’ (het woord alleen al) overgewicht heeft of obees is, waardoor het virus een grotere impact lijkt te hebben. De gedachte ‘eigen schuld, dikke bult’ vind ik op zijn minst onfris.'

Hoe staat het trouwens met een volgend boek? Kun je hierover een update geven? 
'Met een leeg hoofd is het lastig denken. Vooralsnog troost ik me deze maanden tóch met muziek en literatuur.'


Lees ook het interview met Simon de Waal
Lees ook het interview met René Appel
Lees ook het interview met Michael Berg
Lees ook het interview met Gerard Nanne
Lees ook het interview met Charles den Tex 
Lees ook het interview met Ingrid Oonincx
Lees ook het interview met Simone van der Vlugt
Lees ook het interview met Loes den Hollander
Lees ook het interview met Bram Dehouck
Lees ook het interview met Peter de Zwaan
Lees ook het interview met Jac. Toes

Lees ook het interview met Samantha Stroombergen
Lees ook het interview met Jeroen Windmeijer
Lees ook het interview met Elvin Post

Geen opmerkingen: