17 april 2020

Qua quarantaine 17 (nieuws, 2020)


Marlen Visser: 'We hebben met z'n allen een grote verantwoordelijkheid' 


Thuisisolatie, ‘social distance’. Schrijvers zijn wel gewend om in afzondering creatief te zijn. Maar we maken nu wel erg bizarre tijden mee. Life during wartime. Hoe is het om als auteur te werken in tijden van corona, te pennen tijdens een pandemie? De Spanningsblog vroeg een aantal thrillerschrijvers naar hun ervaringen. Een Q&A qua quarantaine. Marlen Visser: 'De winst van deze bizarre tijd is dat ik meer stilsta en de dag gewoon laat komen zoals die komt.' 


Hoe sla je je door deze coronacrisis heen? Volg je trouw de richtlijnen van het RIVM?
Marlen Visser: 'De week van 16 maart was werktechnisch een van de drukste van de afgelopen periode. Naast mijn schrijfactiviteiten werk ik als manager bedrijfsvoering bij een kinderopvangorganisatie. De start van onze intelligente lockdown betekende voor ons omschakelen, noodopvang organiseren voor kinderen van ouders met vitale beroepen en ons voorbereiden op eventuele weekend- en nachtopvang. Vanwege bijna dagelijks wijzigende regels vanuit de overheid moesten we veel afstemmen met gemeentes en scholen, en ouders en medewerkers steeds informeren over de nieuwste inzichten.'

'In die eerste week was ik veel op kantoor. Sinds de tweede week werk ik twee van mijn vier werkdagen thuis. Verder houd ik me aan de richtlijnen van het RIVM, maak ik geen afspraken en blijf ik thuis. Gelukkig zijn mijn vriend en ik elk weekend in ons huisje op de Veluwe. Als we daar in het bos wandelen, komen we nauwelijks iemand tegen.'

Valt het thuiswerken je zwaar? 
'Het thuiswerken bevalt me goed. Ik ben productiever omdat ik ongestoord door kan werken in een huis dat ik vrijwel helemaal voor mezelf heb. Werk en privé lopen wel meer door elkaar. Normaal log ik op vrije dagen niet in op mijn werkserver omdat ik die dagen wil focussen op het schrijven. Nu betrap ik mezelf erop dat zelfs om twaalf uur ’s avonds nog wel eens denk: even kijken of er nog bijzonderheden zijn. Aan het tijdstip van mailen van anderen zie ik dat bij hen hetzelfde gebeurt: je weet meteen dat je collega blijkbaar niet meer kon slapen als je een bericht ziet dat om 6 uur ’s ochtends is verstuurd.'

'Toch geeft het ook rust: twee ochtenden per week hoef ik me minder te haasten. Op die dagen scheelt het me twee keer drie kwartier aan reistijd. Tijd die ik weer aan schrijven kan besteden.'

Maakt deze tijd je angstig of geeft het je extra zorgen? Wat doet het met jou persoonlijk?

'Ik ben niet bang voor mijn eigen gezondheid, maar ik ben wel alert. We hebben met z’n allen een grote verantwoordelijkheid en die moet je serieus nemen, in het belang van ouderen en mensen met een zwakkere gezondheid.'

'Wat ik wel gek vind, is dat ik inmiddels zo geconditioneerd ben dat ik - zonder erbij na te denken - een ontwijkende beweging maak als mensen in de supermarkt te dichtbij komen. En als ik op internet een filmpje zie van een paar maanden geleden, waarin mensen elkaar de hand schudden, schiet automatisch door mijn hoofd: dat mag niet!'

'Als de anderhalvemetermaatschappij nog maanden gaat duren, zullen we onszelf na die tijd denk ik opnieuw moeten leren dat je een hand op iemands schouder mag leggen als hij of zij het moeilijk heeft. In dat opzicht zou het mooi zijn als een volgend virus uitgebannen kan worden door juist dicht elkaar te zijn. Een stuk menselijker.' 

Heeft deze crisis effect op jouw werkzaamheden als schrijver? Worden er bijvoorbeeld projecten uitgesteld, vervallen er wellicht boekpresentaties. Hoe zit het met het doen van research?
'De deadline voor het inleveren van de laatste versie van mijn thriller Noodlot was 1 april. Ik heb de laatste twee weken van maart dus keihard gewerkt om alles op mijn werk in goede banen te leiden én de deadline van mijn boek te halen. Ik wist dat het me zou lukken en na twee weken buffelen heb ik mijn manuscript om exact zeventien minuten over twaalf ’s nachts naar mijn redacteur gemaild. Daarna heb ik een glas wijn ingeschonken en getoost met mijn vriend.' 

'Noodlot verschijnt begin juni. Het is spannend wat de boekhandel gaat doen qua inkoop. Tot 1 à 2 weken geleden waren veel ondernemers vrij afwachtend, maar inmiddels lijkt er sprake van voorzichtig optimisme. Boekhandelaren zetten meer in op online verkoop en de welbekende internetreuzen zullen het eerder beter dan slechter doen in deze tijd. En ik las vorige week dat kinderboeken en fictie populairder zijn sinds de coronacrisis.'

'Het zou mooi zijn als we dit weten vast te houden en dat ook mensen, die het lezen een beetje verleerd waren, het na de coronacrisis blijven waarderen om zich onder te dompelen in een verhaal.'

Slaat deze crisis je lam of maakt het je juist creatiever?
'Doordat mijn agenda al enkele weken leeg is en de komende weken ook compleet blanco zijn, houd ik meer tijd over. Zeker nu ik mijn manuscript heb ingeleverd. Na het eerste schrijfvrije weekend vroeg ik aan mijn collega’s: ‘Wat doen mensen eigenlijk die geen boeken schrijven?’ Je houdt echt zeeën van tijd over. Ik kan zo maar een paar uur achter elkaar te lezen en in alle rust nadenken over mijn volgende boek.'

'De winst van deze bizarre tijd is dat ik meer stilsta en de dag gewoon laat komen zoals die komt. Dat geeft rust, en ruimte aan je creativiteit. Om me heen kijkend denk ik dat meer mensen dit ervaren en zich voor het eerst afvragen waarom ze al die tijd zo aan het rennen en plannen waren. Laten we hopen dat we dit een beetje vasthouden, ook als alles straks weer ‘normaal’ is.'


Lees ook het interview met Simon de Waal
Lees ook het interview met René Appel
Lees ook het interview met Michael Berg
Lees ook het interview met Gerard Nanne
Lees ook het interview met Charles den Tex 
Lees ook het interview met Ingrid Oonincx
Lees ook het interview met Simone van der Vlugt
Lees ook het interview met Loes den Hollander
Lees ook het interview met Bram Dehouck
Lees ook het interview met Peter de Zwaan
Lees ook het interview met Jac. Toes

Lees ook het interview met Samantha Stroombergen
Lees ook het interview met Jeroen Windmeijer
Lees ook het interview met Elvin Post
Lees ook het interview met Lieneke Dijkzeul
Lees ook het interview met Willem Asman

Geen opmerkingen: