09 april 2020

Qua quarantaine 9 (nieuws, 2020)



Bram Dehouck: ''Blijf in uw kot' is ons nationale coronamotto' 



Thuisisolatie, ‘social distance’. Schrijvers zijn wel gewend om in afzondering creatief te zijn. Maar we maken nu wel erg bizarre tijden mee. Life during wartime. Hoe is het om als auteur te werken in tijden van corona, te pennen tijdens een pandemie? De Spanningsblog vroeg een aantal thrillerschrijvers naar hun ervaringen. Een Q&A qua quarantaine. Tweevoudig Gouden Stropwinnaar Bram Dehouck: 'Bij de mensen zie je de angst en het hamsteren, maar ook de solidariteit, de humor en de creativiteit.'

Hoe sla je je door deze coronacrisis heen? Volg je trouw de richtlijnen van de overheid?
Bram Dehouck: ‘In België zijn de maatregelen zeer snel zeer streng geworden. Scholen dicht, woonzorgcentra in quarantaine, zo goed als alle horeca en winkels dicht. Alle evenementen afgelast. Onze minister van Volksgezondheid Maggie De Block verwoordde het kort en krachtig: ‘Blijf in uw kot!’. Je mag hooguit een wandeling of fietstochtje maken in de buurt. Daar werd in het begin wat mee gelachen, maar nu is ‘Blijf in uw kot!’ ons nationale coronamotto.’

‘De maatregelen worden behoorlijk goed opgevolgd. Deels omdat we gewoon niet anders kunnen, maar ook omdat onze regering de crisis wel goed lijkt te managen en over het algemeen duidelijk communiceert. Dan volgen mensen gemakkelijker.’

Valt het thuiswerken je zwaar? 
‘Dat valt me goed mee. Om te schrijven moet je je sowieso een beetje isoleren. Ik ben nu zelfs beter georganiseerd dan vroeger om te schrijven.’

Maakt deze tijd je niet angstig of geeft het je extra zorgen? Wat doet de coronacrisis persoonlijk met je?
‘Mijn vrouw behoort tot een risicogroep voor corona. Het is opletten geblazen, we volgen de richtlijnen daarom goed op. Maar ik sla er niet van in paniek. We leven al twee jaar in grote onzekerheid, het lijkt nu alsof de hele maatschappij diezelfde onzekerheid ervaart. Je moet daarmee leren leven en het je niet laten verlammen. Het is wel een vreemde gewaarwording als mensen schrik hebben om in je buurt te komen, bijvoorbeeld op straat of in de supermarkt.’

Bram Dehouck (foto: Liesbeth Kuipers)
Heeft deze crisis effect op jouw werkzaamheden als schrijver? Worden er bijvoorbeeld projecten uitgesteld, vervallen er wellicht boekpresentaties. Hoe zit het met het doen van research? 
‘Ik ben momenteel in de schrijffase van een nieuw boek, maar wanneer het er komt, is nog niet concreet. Dus een impact is er niet. Research gebeurt meestal via Google, dat kan gewoon doorgaan.’

De Auteursbond vindt dat de overheid zelfstandige schrijvers die door deze crisis financieel worden geraakt, zou moeten steunen. Wat vind jij hiervan?
‘De Belgische overheid ondersteunt bedrijven en zelfstandigen die getroffen worden door de crisis. Daar vallen zelfstandig schrijvers ook onder, denk ik. Het lijkt me maar normaal dat de overheid iedereen ondersteunt die getroffen wordt, ook in Nederland.’ 

Slaat deze crisis je lam of maakt het je juist creatiever?
‘Zo’n crisis is altijd interessant voor een schrijver. Het boeit me hoe overheden en mensen erop reageren. In België mogen we blij zijn met onze uitstekende gezondheidszorg, waarbij veel zorgverleners enorme inspanningen leveren. Bij de mensen zie je de angst en het hamsteren, maar ook de solidariteit, de humor en de creativiteit. Er ontstaan allerlei mooi initiatieven, laat ons hopen dat we er daar veel van overhouden. Voor mezelf is er nu weinig afleiding. Dat zou moeten resulteren in meer tijd om te schrijven.’

Zou de coronacrisis een onderwerp/thema kunnen zijn dat je verwerkt in een volgend boek?
‘Nee, ik ga er zelf niets mee doen. Het duurt jaren voor ik een idee uitwerk, dus het zou te laat komen. Dit lijkt me eerder iets voor schrijvers die elk jaar een nieuw boek publiceren.’ 

Hoe staat het trouwens met een volgend boek? Kun je hierover een update geven?
‘Ik ben aan het schrijven, maar het gaat traag. De afgelopen jaren had ik heel wat andere zaken aan mijn hoofd. Maar het idee en de goesting zijn er. Het wordt deze keer geen psychologische thriller, maar meer een grotesk drama in de stijl van Een zomer zonder slaap.’


Lees ook het interview met Simon de Waal
Lees ook het interview met René Appel
Lees ook het interview met Michael Berg
Lees ook het interview met Gerard Nanne
Lees ook het interview met Charles den Tex 
Lees ook het interview met Ingrid Oonincx
Lees ook het interview met Simone van der Vlugt
Lees ook het interview met Loes den Hollander

Geen opmerkingen: