DIAMOND DAGGER VOOR PETER JAMES
De Britse Crime Writers' Association heeft het afgelopen weekeinde de Diamond Dagger 2016 toegekend aan misdaadschrijver Peter James. Met deze oeuvreprijs eert het genootschap van thrillerauteurs de belangrijke bijdrage van de schrijver uit Brighton aan het genre.
Peter James brak door bij het grote publiek met zijn misdaadromans rond rechercheur Roy Grace uit dezelfde badplaats waar de auteur woont. Zijn thrillers zijn ook in het Nederlands vertaald, zoals Als de dood, Doodsklok en Perfectie.
Wereldwijd zijn er meer dan zestien miljoen exemplaren van James' boeken verkocht. De eerste in de Roy Grace-reeks, Doodsimpel, is bewerkt voor toneel. In februari kozen bezoekers van de site van boekhandelsketen W.H. Smith Peter James tot beste misdaadauteur ooit, nog voor James Patterson, Val McDermid, Ian Rankin en Agatha Christie.
Volgens CWA-voorzitter Len Tyler is James 'de koning van het politie-onderzoek'. 'Zijn boeken combineren nauwkeurigheid met een verrassende plot en flinke snelheid. De laatste dertig jaar heeft James zich ontplooid tot een van de bekendste en meest geliefde thrillerauteurs van Engeland.' Naast auteur is de nu 67-jarige James ook filmproducent. Hij is mede-oprichter van Ministry of Vision Ltd, een film- en televisiebedrijf. Zijn onderneming produceerde onder andere de series Hypnosex, Bedsitcom en Time Travellers.
Eerdere winnaars van de oeuvreprijs waren Lee Child, Frederick Forsyth, Simon Brett en Val McDermid.
25 januari 2016
23 januari 2016
Als twee druppels (nieuws, 2016)
TOMAS?
Met enige regelmaat staat er museumbezoek op het programma: niet omdat het kan, maar omdat het moet...
Deze week wandelden we rond in het Haags Gemeentemuseum. En in een van de zalen aangekomen, zagen we dit schilderij.
Wat aardig van het museum, dacht ik, om buurtgenoot Tomas Ross - hij woont op een steenworp afstand - te eren met een schilderij. Je pikt 'm er zo uit! Maar toen had ik het bordje links van het werk nog niet gelezen. 'Mijn moeder (1963)', stond er op. En de schilder was Karel Appel....
Met enige regelmaat staat er museumbezoek op het programma: niet omdat het kan, maar omdat het moet...
Deze week wandelden we rond in het Haags Gemeentemuseum. En in een van de zalen aangekomen, zagen we dit schilderij.
Wat aardig van het museum, dacht ik, om buurtgenoot Tomas Ross - hij woont op een steenworp afstand - te eren met een schilderij. Je pikt 'm er zo uit! Maar toen had ik het bordje links van het werk nog niet gelezen. 'Mijn moeder (1963)', stond er op. En de schilder was Karel Appel....
Het serieuze werk (column, 2016)
TE UITGEVER
(Door Peter de Zwaan)
‘Weet je dat je al een half jaar geen stukjes meer hebt geschreven', vroeg hij. ‘Heb je geen meningen meer over schrijvers, boekwinkels en uitgevers?’
Hij zat fout. Het was acht maanden. En toen ik erover nadacht, moest ik vaststellen dat ik acht maanden lang geen enkele mening meer had gehad over schrijvers, boekwinkels en uitgevers.
Dat kwam niet alleen door een verhuizing. Het kwam voornamelijk door de uitgeverij.
Iemand uit het vak die het goed met me voorhad - er zijn er nog drie of vier over - had me al gewaarschuwd. ‘Mooi, hoor, die uitgeverij Zwarte Zwaan van je, maar ik verzeker je dat je straks nauwelijks meer nadenkt over schrijven en schrijvers. Uitgevers doen dat nu eenmaal niet, ze hebben al hun tijd nodig voor nadenken over de vraag: hoe slijt ik mijn handel.’
Ik geloofde hem niet, maar ik geloof pas iemand als hij kan aantonen dat hij gelijk heeft. Of als ik dat zelf kan aantonen. Dat kan ik nu: hij had gelijk.
Drie jaar geef ik boeken uit. Oké, het zijn de boeken die ik zelf schrijf, want ik krijg rillingen bij de gedachte dat ik verantwoordelijk moet zijn voor de creativiteit van iemand anders, maar het schrijven is iets geworden wat moet gebeuren voor het serieuze werk begint: het uitgeven.
Aan het schrijven beleef ik nog evenveel plezier als altijd, maar schrijven is leuk, dus geen werk. Ho, stop, voor ik boze reacties krijg: natuurlijk is schrijven werk, hard werk, ploeterwerk, maar je kunt erbij zitten (Vestdijk, ja, ik jat ook wel eens), elk alternatief is aanzienlijk vervelender en als ik last krijg van zelfbeklag dan klaar ik erg op van de gedachte dat ik ook riolenontstopper had kunnen zijn.
Waarom, vroeg ik me af, heb ik vorig jaar twee kinderboeken voor volwassenen geschreven, maar geen seconde gedacht aan schrijvers, boekwinkels en uitgevers? Omdat ik langzaamaan te veel uitgever aan het worden ben?
Helaas. Dat is het. Te uitgever, te ruim oog voor geld.
Als je bereid bent veel zelf te doen (prullenbakken legen, dozen vol boeken naar The Read Shop brengen, karton snijden) dan verdien je grofweg 1000 euro aan elke 100 boeken die je verkoopt.
Als je een behoorlijke oplage hebt dan kosten boeken vrijwel niks en als je boven de 1500 exemplaren zit, is het bedrag een lachertje. Geen wonder dat uitgevers zich met hun hele ziel en zaligheid inzetten voor die wereldberoemde onbekende Zweed van wie altijd wel 10.000 boeken weg te zetten zijn. Zolang er nog één Scandinaviër rondloopt die alle letters van het alfabet kent en bereid is die in wisselende volgorde op papier te zetten beginnen ze liever niet aan het prachtwerk van landgenoten die, als de familie is voorzien, nog 187 boeken weten te slijten.
Nu ik eindelijk weer over het vak nadenk, schiet me iets te binnen. Het GNM, Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs, is aan het piekeren over de vraag hoe het Nederlandse schrijvers vooraan op de planken van de winkels moet krijgen. Als er diep in me nog iets van een schrijver achter de uitgever schuilgaat, krijg ik daar vast een mening over. Daar gaat u dan helaas van horen.
meer columns op www.peterdezwaan.nl
Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen boeken op zijn naam staan, naast misdaadromans ook vele jeugdboeken. Voor acht van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met Het Alibibureau won hij in 2000 die prijs. In 2013 verscheen zijn jongste thriller De Loverman bij zijn eigen uitgeverij Zwarte Zwaan. Een jaar later publiceerde uitgeverij Conserve In mijn hoofd, een roman over alzheimer.
(Door Peter de Zwaan)
‘Weet je dat je al een half jaar geen stukjes meer hebt geschreven', vroeg hij. ‘Heb je geen meningen meer over schrijvers, boekwinkels en uitgevers?’
Hij zat fout. Het was acht maanden. En toen ik erover nadacht, moest ik vaststellen dat ik acht maanden lang geen enkele mening meer had gehad over schrijvers, boekwinkels en uitgevers.
Dat kwam niet alleen door een verhuizing. Het kwam voornamelijk door de uitgeverij.
Iemand uit het vak die het goed met me voorhad - er zijn er nog drie of vier over - had me al gewaarschuwd. ‘Mooi, hoor, die uitgeverij Zwarte Zwaan van je, maar ik verzeker je dat je straks nauwelijks meer nadenkt over schrijven en schrijvers. Uitgevers doen dat nu eenmaal niet, ze hebben al hun tijd nodig voor nadenken over de vraag: hoe slijt ik mijn handel.’
Ik geloofde hem niet, maar ik geloof pas iemand als hij kan aantonen dat hij gelijk heeft. Of als ik dat zelf kan aantonen. Dat kan ik nu: hij had gelijk.
Drie jaar geef ik boeken uit. Oké, het zijn de boeken die ik zelf schrijf, want ik krijg rillingen bij de gedachte dat ik verantwoordelijk moet zijn voor de creativiteit van iemand anders, maar het schrijven is iets geworden wat moet gebeuren voor het serieuze werk begint: het uitgeven.
Aan het schrijven beleef ik nog evenveel plezier als altijd, maar schrijven is leuk, dus geen werk. Ho, stop, voor ik boze reacties krijg: natuurlijk is schrijven werk, hard werk, ploeterwerk, maar je kunt erbij zitten (Vestdijk, ja, ik jat ook wel eens), elk alternatief is aanzienlijk vervelender en als ik last krijg van zelfbeklag dan klaar ik erg op van de gedachte dat ik ook riolenontstopper had kunnen zijn.
Waarom, vroeg ik me af, heb ik vorig jaar twee kinderboeken voor volwassenen geschreven, maar geen seconde gedacht aan schrijvers, boekwinkels en uitgevers? Omdat ik langzaamaan te veel uitgever aan het worden ben?
Helaas. Dat is het. Te uitgever, te ruim oog voor geld.
Als je bereid bent veel zelf te doen (prullenbakken legen, dozen vol boeken naar The Read Shop brengen, karton snijden) dan verdien je grofweg 1000 euro aan elke 100 boeken die je verkoopt.
Als je een behoorlijke oplage hebt dan kosten boeken vrijwel niks en als je boven de 1500 exemplaren zit, is het bedrag een lachertje. Geen wonder dat uitgevers zich met hun hele ziel en zaligheid inzetten voor die wereldberoemde onbekende Zweed van wie altijd wel 10.000 boeken weg te zetten zijn. Zolang er nog één Scandinaviër rondloopt die alle letters van het alfabet kent en bereid is die in wisselende volgorde op papier te zetten beginnen ze liever niet aan het prachtwerk van landgenoten die, als de familie is voorzien, nog 187 boeken weten te slijten.
Nu ik eindelijk weer over het vak nadenk, schiet me iets te binnen. Het GNM, Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs, is aan het piekeren over de vraag hoe het Nederlandse schrijvers vooraan op de planken van de winkels moet krijgen. Als er diep in me nog iets van een schrijver achter de uitgever schuilgaat, krijg ik daar vast een mening over. Daar gaat u dan helaas van horen.
meer columns op www.peterdezwaan.nl
Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen boeken op zijn naam staan, naast misdaadromans ook vele jeugdboeken. Voor acht van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met Het Alibibureau won hij in 2000 die prijs. In 2013 verscheen zijn jongste thriller De Loverman bij zijn eigen uitgeverij Zwarte Zwaan. Een jaar later publiceerde uitgeverij Conserve In mijn hoofd, een roman over alzheimer.
21 januari 2016
Voorbij het voorland (nieuws, 2016)
SCHRIJVER RICHARD KLINKHAMER OVERLEDEN
Auteur Richard Klinkhamer is vandaag op 78-jarige leeftijd overleden in Amsterdam. De schrijver was omstreden toen bleek dat zijn roman 'Woensdag gehaktdag', over de moord op zijn vrouw, gebaseerd op de werkelijkheid bleek. De auteur kreeg zeven jaar cel en leidde na zijn vrijlating een teruggetrokken bestaan.
Klinkhamer werd tien jaar na de moord op zijn vrouw Hannie Godfrinon en de publicatie van zijn boek opgepakt voor het misdrijf. In zijn omgeving werd hij verdacht van betrokkenheid bij de verdwijning van zijn vrouw, die hij als vermist had opgegeven, maar men kon geen bewijzen vinden. De nieuwe eigenaren van het huis waar het echtpaar Klinkhamer woonde, vonden menselijke resten in de schuur, waarna Klinkhamer alsnog werd opgepakt en veroordeeld.
Woensdag Gehaktdag was zijn vijfde boek. Daarin beschrijft Klinkhamer de dagen voor en na de verdwijning van zijn vrouw Hannie. ,,Van alles wat in dit boek staat, is 95 procent waar gebeurd. De overige 5 procent is verzonnen", zei hij destijds in het Dagblad van het Noorden.
Richard Klinkhamer (1937) debuteerde in 1983 met de roman Gehoorzaam als een hond en publiceerde daarna nog drie andere rauw-realistische, maar door critici wisselend ontvangen boeken. Begin jaren negentig raakt hij in opspraak na de verdwijning van zijn vrouw Hannie uit hun woning in Ganzedijk bij Finsterwolde.
In 2000 wordt het lichaam van Hannie ontdekt in de tuin bij de woning. De schrijver is dan al verhuisd naar Amsterdam. Klinkhamer zegt haar met een koevoet de schedel te hebben ingeslagen en wordt tot zes jaar cel veroordeeld. In oktober 2003 komt hij wegens cellentekort vervroegd vrij en wordt vervolgens onder elektronisch toezicht geplaatst.
De schrijver vond het 'machtig interessant' om in de gevangenis te zitten. ,,Als je dertig jaar bent, is het een ramp om te zitten'', zei hij. ,,Niet als je zestig bent. Ik kwam er gezonder uit dan ik er inging. Toen ik naar Amsterdam terugkeerde, heb ik als onderdeel van mijn straf moeten afwassen in een verzorgingshuis, de doperwten zaten achter mijn oren. Daar heb ik mijn voorland gezien. Kwijlende oude mannetjes, de weg kwijt. Dan maak ik er liever een eind aan.''
Auteur Richard Klinkhamer is vandaag op 78-jarige leeftijd overleden in Amsterdam. De schrijver was omstreden toen bleek dat zijn roman 'Woensdag gehaktdag', over de moord op zijn vrouw, gebaseerd op de werkelijkheid bleek. De auteur kreeg zeven jaar cel en leidde na zijn vrijlating een teruggetrokken bestaan.
Klinkhamer werd tien jaar na de moord op zijn vrouw Hannie Godfrinon en de publicatie van zijn boek opgepakt voor het misdrijf. In zijn omgeving werd hij verdacht van betrokkenheid bij de verdwijning van zijn vrouw, die hij als vermist had opgegeven, maar men kon geen bewijzen vinden. De nieuwe eigenaren van het huis waar het echtpaar Klinkhamer woonde, vonden menselijke resten in de schuur, waarna Klinkhamer alsnog werd opgepakt en veroordeeld.
Woensdag Gehaktdag was zijn vijfde boek. Daarin beschrijft Klinkhamer de dagen voor en na de verdwijning van zijn vrouw Hannie. ,,Van alles wat in dit boek staat, is 95 procent waar gebeurd. De overige 5 procent is verzonnen", zei hij destijds in het Dagblad van het Noorden.
Richard Klinkhamer (1937) debuteerde in 1983 met de roman Gehoorzaam als een hond en publiceerde daarna nog drie andere rauw-realistische, maar door critici wisselend ontvangen boeken. Begin jaren negentig raakt hij in opspraak na de verdwijning van zijn vrouw Hannie uit hun woning in Ganzedijk bij Finsterwolde.
In 2000 wordt het lichaam van Hannie ontdekt in de tuin bij de woning. De schrijver is dan al verhuisd naar Amsterdam. Klinkhamer zegt haar met een koevoet de schedel te hebben ingeslagen en wordt tot zes jaar cel veroordeeld. In oktober 2003 komt hij wegens cellentekort vervroegd vrij en wordt vervolgens onder elektronisch toezicht geplaatst.
De schrijver vond het 'machtig interessant' om in de gevangenis te zitten. ,,Als je dertig jaar bent, is het een ramp om te zitten'', zei hij. ,,Niet als je zestig bent. Ik kwam er gezonder uit dan ik er inging. Toen ik naar Amsterdam terugkeerde, heb ik als onderdeel van mijn straf moeten afwassen in een verzorgingshuis, de doperwten zaten achter mijn oren. Daar heb ik mijn voorland gezien. Kwijlende oude mannetjes, de weg kwijt. Dan maak ik er liever een eind aan.''
Hot in den vreemde (nieuws, 2016)
LUCIUS IN DE RACE VOOR FRANSE THRILLERPRIJS
Walter Lucius is met zijn Hartland-trilogie genomineerd voor de Franse thrillerprijs Prix du polar Europeen du point. Dat meldt zijn uitgeverij Luitingh-Sijthoff via Twitter.
Walter Lucius, winnaar van de Schaduwprijs 2013, is hot is in het buitenland. Zijn Hartland-trilogie is inmiddels aan zeker zeven landen verkocht. Nu heeft een literaire jury ook het werk van Lucius ontdekt. Zijn boek De vlinder en de storm is genomineerd voor de Franse thrillerprijs Prix du polar Europeen du point.
De Hartland-trilogie staat inmiddels op de acquisitielijst van de volgende buitenlandse uitgeverijen: Suhrkamp in Duitsland (pre-empt), Penguin in Groot-Brittannië, Lattès in Frankrijk (na veiling), Marsilio in Italië, Salamandra in Spanje (pre-empt), People’s Press in Denemarken (pre-empt) en La Campana in Catalonië. De Franse uitgever Alice Monéger was destijds al zeer te spreken over het werk van Lucius: 'Ik viel meteen voor de charme, de kracht en de uitstraling van het vrouwelijke hoofdpersonage. Wat een spannend en origineel verhaal, geschikt voor een breed leespubliek. De Hartland-trilogie heeft alle ingrediënten van een bestseller.'
Schaduwval, deel twee van de trilogie, zou eind 2014 verschijnen bij A.W. Bruna, maar komt dit voorjaar uit bij Luitingh-Sijthoff onder de titel Schaduwvechters.
Walter Lucius is met zijn Hartland-trilogie genomineerd voor de Franse thrillerprijs Prix du polar Europeen du point. Dat meldt zijn uitgeverij Luitingh-Sijthoff via Twitter.
Walter Lucius, winnaar van de Schaduwprijs 2013, is hot is in het buitenland. Zijn Hartland-trilogie is inmiddels aan zeker zeven landen verkocht. Nu heeft een literaire jury ook het werk van Lucius ontdekt. Zijn boek De vlinder en de storm is genomineerd voor de Franse thrillerprijs Prix du polar Europeen du point.
De Hartland-trilogie staat inmiddels op de acquisitielijst van de volgende buitenlandse uitgeverijen: Suhrkamp in Duitsland (pre-empt), Penguin in Groot-Brittannië, Lattès in Frankrijk (na veiling), Marsilio in Italië, Salamandra in Spanje (pre-empt), People’s Press in Denemarken (pre-empt) en La Campana in Catalonië. De Franse uitgever Alice Monéger was destijds al zeer te spreken over het werk van Lucius: 'Ik viel meteen voor de charme, de kracht en de uitstraling van het vrouwelijke hoofdpersonage. Wat een spannend en origineel verhaal, geschikt voor een breed leespubliek. De Hartland-trilogie heeft alle ingrediënten van een bestseller.'
Schaduwval, deel twee van de trilogie, zou eind 2014 verschijnen bij A.W. Bruna, maar komt dit voorjaar uit bij Luitingh-Sijthoff onder de titel Schaduwvechters.
In hokjes (nieuws, 2016)
MICHAEL ROBOTHAM MAAKT KANS OP EDGAR AWARD
De Australische thrillerschrijver Michael Robotham is met 'Leven of dood' genomineerd voor een Edgar Award in de categorie 'beste roman'. Ook collega-auteur Philip Kerr maakt met 'De vrouw van Zagreb' kans.
Het genootschap Mystery Writers of America (MWA) maakte dinsdag 19 januari, op de 207e geboortedag van Edgar Allan Poe, de nominaties in de diverse categorieën bekend. De prijzen worden uitgereikt tijdens een galadiner op 28 april in de Grand Hyatt Hotel in New York.
In het genomineerde boek van Michael Robotham (foto) verdwijnt Audie Palmer een dag voor zijn vrijlating uit de gevangenis. Hij werd veroordeeld voor zijn aandeel in een roofoverval. Van de buit is zeven miljoen dollar nooit teruggevonden en Palmer weet waar het geld zich bevindt. In Philip Kerrs thriller moet zijn held Bernie Gunther op zoek naar een verdwenen actrice, de lieveling van nazi-propagandist Joseph Goebbels.
Andere genomineerden in de categorie 'beste roman' zijn: M.J. Carter met The Strangler Vine, Lori Roy (Let me die in his footsteps), Duane Swierczynski (Canary) en David C. Taylor (Night Life). Debutanten Glen Erik Hamilton, David Joy, Jessica Knoll, Viet Thanh Nguyen en Rebecca Scherm maken kans op een Edgar Award in de categorie 'beste eerste roman van een Amerikaanse auteur'.
De Schotse thrillerschrijfster Val McDermid is genomineerd voor een award in de categorie beste true crime. In haar boek Forensics: What Bugs, Burns, Prints, DNA and More Tell Us About Crime vertelt ze over diverse forensische technieken. De Brit Frederick Forsyth doet een gooi naar een Edgar-trofee met zijn autobiografie The Outsider: My Life in Intrigue, waarin hij onder meer herinneringen ophaalt aan zijn tijd bij MI6. Zowel Denise Mina als Stephen King is in de race voor een prijs in de categorie 'beste korte verhaal'.
De oeuvreprijs Grand Master is toegekend aan de Amerikaanse schrijver Walter Mosley (1952), bedenker van de zwarte privédetective en oorlogsveteraan Easy Rawlins, die woont en werkt in de wijk Watts in Los Angeles. Mosley heeft meer dan veertig boeken op zijn naam staan.
De Australische thrillerschrijver Michael Robotham is met 'Leven of dood' genomineerd voor een Edgar Award in de categorie 'beste roman'. Ook collega-auteur Philip Kerr maakt met 'De vrouw van Zagreb' kans.
Het genootschap Mystery Writers of America (MWA) maakte dinsdag 19 januari, op de 207e geboortedag van Edgar Allan Poe, de nominaties in de diverse categorieën bekend. De prijzen worden uitgereikt tijdens een galadiner op 28 april in de Grand Hyatt Hotel in New York.
In het genomineerde boek van Michael Robotham (foto) verdwijnt Audie Palmer een dag voor zijn vrijlating uit de gevangenis. Hij werd veroordeeld voor zijn aandeel in een roofoverval. Van de buit is zeven miljoen dollar nooit teruggevonden en Palmer weet waar het geld zich bevindt. In Philip Kerrs thriller moet zijn held Bernie Gunther op zoek naar een verdwenen actrice, de lieveling van nazi-propagandist Joseph Goebbels.
Andere genomineerden in de categorie 'beste roman' zijn: M.J. Carter met The Strangler Vine, Lori Roy (Let me die in his footsteps), Duane Swierczynski (Canary) en David C. Taylor (Night Life). Debutanten Glen Erik Hamilton, David Joy, Jessica Knoll, Viet Thanh Nguyen en Rebecca Scherm maken kans op een Edgar Award in de categorie 'beste eerste roman van een Amerikaanse auteur'.
De Schotse thrillerschrijfster Val McDermid is genomineerd voor een award in de categorie beste true crime. In haar boek Forensics: What Bugs, Burns, Prints, DNA and More Tell Us About Crime vertelt ze over diverse forensische technieken. De Brit Frederick Forsyth doet een gooi naar een Edgar-trofee met zijn autobiografie The Outsider: My Life in Intrigue, waarin hij onder meer herinneringen ophaalt aan zijn tijd bij MI6. Zowel Denise Mina als Stephen King is in de race voor een prijs in de categorie 'beste korte verhaal'.
De oeuvreprijs Grand Master is toegekend aan de Amerikaanse schrijver Walter Mosley (1952), bedenker van de zwarte privédetective en oorlogsveteraan Easy Rawlins, die woont en werkt in de wijk Watts in Los Angeles. Mosley heeft meer dan veertig boeken op zijn naam staan.
In de praktijk (nieuws, 2016)
VIJF STROPWINNAARS ONDER AUTEURS VERHALENBUNDEL
Niet vijftien, zoals eerder gemeld, maar zestien Nederlandse misdaadauteurs werken mee aan de verhalenbundel waarmee het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs zijn dertigste verjaardag viert. Onder hen zijn vijf (meervoudige) winnaars van de Gouden Strop.
Vrijdag 15 januari werd tijdens een loting bepaald welke schrijvers een bijdrage gaan leveren aan de verhalenbundel. Het gaat om de volgende auteurs: René Appel (Ambo|Anthos), Michael Berg (The House of Books), Liz Brouwer (Vrije Uitgevers), Daan Fousert (uitgeverij Elikser bv), Linda Jansma (De Crime Compagnie), Roel Janssen (Cargo), Corine Hartman (Cargo), Anita Larkens (De Crime Compagnie), J. Sharpe (uitgeverij Zilverspoor), Anna Levander (oftewel Annet de Jong & Dominique van der Heyde, uitgeverij Q), Jennefer Mellink (Clavis Uitgeverij), Ingrid Oonincx (The House of Books), Tomas Ross (Cargo), Nicolet Steemers (De Geus), Charles den Tex (De Geus) en Jacob Vis (uitgeverij Ellessy).
Appel, Berg, Janssen, Ross en Den Tex hebben een of meerdere Gouden Stroppen op hun naam staan. Larkens en Oonincx maken deel uit van het schrijverscollectief Moordwijven.
Het is de bedoeling dat de bundel in een oplage van tienduizend exemplaren in de bibliotheken komt te liggen tijdens de Spannende Boeken Weken in juni. De bieb kan het boekje dan als cadeau weggeven.
Vijf jaar geleden gaf het GNM de jubileumbundel Stille Getuigen uit. Toen werd nog een link gelegd met het werk van forensisch experts, in het nieuwe boek zullen de verhalen alle verwijzen naar gebeurtenissen uit de praktijk van het strafrecht. GNM-voorzitter Wendela de Vos: ‘We hebben contact gezocht met de Vereniging van Strafrechtadvocaten met de vraag om ons daarbij te helpen. Net als we vijf jaar geleden deden met de NFI-deskundigen, willen we de auteurs nu koppelen aan advocaten, die hen kunnen voeden met hun ervaringen binnen en buiten de rechtszaal.'
De bundel wordt door de CPNB uitgegeven ten behoeve van de Spannende Boeken Weken campagne, in juni, als ledenwerfactie voor de openbare bibliotheken in Nederland.
Niet vijftien, zoals eerder gemeld, maar zestien Nederlandse misdaadauteurs werken mee aan de verhalenbundel waarmee het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs zijn dertigste verjaardag viert. Onder hen zijn vijf (meervoudige) winnaars van de Gouden Strop.
Vrijdag 15 januari werd tijdens een loting bepaald welke schrijvers een bijdrage gaan leveren aan de verhalenbundel. Het gaat om de volgende auteurs: René Appel (Ambo|Anthos), Michael Berg (The House of Books), Liz Brouwer (Vrije Uitgevers), Daan Fousert (uitgeverij Elikser bv), Linda Jansma (De Crime Compagnie), Roel Janssen (Cargo), Corine Hartman (Cargo), Anita Larkens (De Crime Compagnie), J. Sharpe (uitgeverij Zilverspoor), Anna Levander (oftewel Annet de Jong & Dominique van der Heyde, uitgeverij Q), Jennefer Mellink (Clavis Uitgeverij), Ingrid Oonincx (The House of Books), Tomas Ross (Cargo), Nicolet Steemers (De Geus), Charles den Tex (De Geus) en Jacob Vis (uitgeverij Ellessy).
Appel, Berg, Janssen, Ross en Den Tex hebben een of meerdere Gouden Stroppen op hun naam staan. Larkens en Oonincx maken deel uit van het schrijverscollectief Moordwijven.
Het is de bedoeling dat de bundel in een oplage van tienduizend exemplaren in de bibliotheken komt te liggen tijdens de Spannende Boeken Weken in juni. De bieb kan het boekje dan als cadeau weggeven.
Vijf jaar geleden gaf het GNM de jubileumbundel Stille Getuigen uit. Toen werd nog een link gelegd met het werk van forensisch experts, in het nieuwe boek zullen de verhalen alle verwijzen naar gebeurtenissen uit de praktijk van het strafrecht. GNM-voorzitter Wendela de Vos: ‘We hebben contact gezocht met de Vereniging van Strafrechtadvocaten met de vraag om ons daarbij te helpen. Net als we vijf jaar geleden deden met de NFI-deskundigen, willen we de auteurs nu koppelen aan advocaten, die hen kunnen voeden met hun ervaringen binnen en buiten de rechtszaal.'
De bundel wordt door de CPNB uitgegeven ten behoeve van de Spannende Boeken Weken campagne, in juni, als ledenwerfactie voor de openbare bibliotheken in Nederland.
15 januari 2016
Kanshebbers (nieuws, 2016)
MEER NEDERLANDERS DAN VLAMINGEN OP LONGLIST DIAMANTEN KOGEL
Het is inmiddels 2016, maar De Diamanten Kogel 2015 moet nog steeds worden uitgereikt. Er zit inmiddels schot in: de organisatie maakte vanavond de longlist bekend. De meerderheid van de auteurs op de lijst komt uit Nederland.
Met veel vertraging werd in de zomer van vorig jaar De Diamanten Kogel 2014 uitgereikt. Jacob Vis was toen de tot tranen toe geroerde winnaar die zijn misdaadroman De zwarte duivel bekroond zag.
De uitreiking van de Vlaamse thrillerprijs editie 2015 zat er afgelopen jaar niet meer in. Maar met opnieuw een flinke dosis enthousiasme heeft de jury de draad weer opgepakt. Na vijf vergaderingen werd een longlist samengesteld, die de organisatie vandaag op haar Facebook-account heeft gepresenteerd. De shortlist volgt op 4 februari. De uitreiking is op 16 februari in het Stadhuis van Antwerpen.
Er werden maar liefst 151 spannende boeken ingezonden. De longlist telt vierentwintig titels. Daarvan zijn er vijftien geschreven door Nederlandse auteurs, onder wie de debutanten Fons Dellen, Lucas de Waard en Marja West.
De lijst met kanshebbers:
1 Michael Berg - Het meisje op de weg (The house of books)
2 Dominique Biebau - IJslands gambiet (Vrijdag)
3 Toni Coppers - De vleermuismoorden (Manteau)
4 Fons Dellen - Echte vrienden (De Geus)
5 Jos Dewit - Weg (Witsand)
6 Daan & Thomas Heerma van Voss - Ultimatum (Prometheus)
7 Pieter Helsen - Over mijn vader niets dan goeds (Houtekiet)
8 Loes den Hollander - Aangetast (Karakter)
9 Linda Jansma - Verbroken (De Crime Compagnie)
10 Lieven De Letter - Staat van ontbinding (Houtekiet)
11 Nausicaa Marbe - Smeergeld (Prometheus)
12 Kim Moelands - De vrouw in de spiegel (A.W. Bruna)
13 Gerard Nanne - Dodenmis (Ellessy)
14 Peter Perceval - De Hollywoodfactor (Witsand)
15 Elvin Post - Dame blanche (Anthos)
16 René van Rijckevorsel - Tunis (Cargo)
17 Raymond Rombout - Damse dagen (Kramat)
18 Ross & Hartman - Doodskopvlinder (Cargo)
19 Rudy Soetewey - Bewijs het maar (Kramat)
20 Roel Thijssen - Vorstelijk verraad (Marmer)
21 Sten Treland - De zwarte olifant (Manteau)
22 Esther Verhoef - Lieve mama (Prometheus)
23 Lucas de Waard - De kamers (De Geus)
24 Marja West - Uitgeteld (Anthos)
Het is inmiddels 2016, maar De Diamanten Kogel 2015 moet nog steeds worden uitgereikt. Er zit inmiddels schot in: de organisatie maakte vanavond de longlist bekend. De meerderheid van de auteurs op de lijst komt uit Nederland.
Met veel vertraging werd in de zomer van vorig jaar De Diamanten Kogel 2014 uitgereikt. Jacob Vis was toen de tot tranen toe geroerde winnaar die zijn misdaadroman De zwarte duivel bekroond zag.
De uitreiking van de Vlaamse thrillerprijs editie 2015 zat er afgelopen jaar niet meer in. Maar met opnieuw een flinke dosis enthousiasme heeft de jury de draad weer opgepakt. Na vijf vergaderingen werd een longlist samengesteld, die de organisatie vandaag op haar Facebook-account heeft gepresenteerd. De shortlist volgt op 4 februari. De uitreiking is op 16 februari in het Stadhuis van Antwerpen.
Er werden maar liefst 151 spannende boeken ingezonden. De longlist telt vierentwintig titels. Daarvan zijn er vijftien geschreven door Nederlandse auteurs, onder wie de debutanten Fons Dellen, Lucas de Waard en Marja West.
De lijst met kanshebbers:
1 Michael Berg - Het meisje op de weg (The house of books)
2 Dominique Biebau - IJslands gambiet (Vrijdag)
3 Toni Coppers - De vleermuismoorden (Manteau)
4 Fons Dellen - Echte vrienden (De Geus)
5 Jos Dewit - Weg (Witsand)
6 Daan & Thomas Heerma van Voss - Ultimatum (Prometheus)
7 Pieter Helsen - Over mijn vader niets dan goeds (Houtekiet)
8 Loes den Hollander - Aangetast (Karakter)
9 Linda Jansma - Verbroken (De Crime Compagnie)
10 Lieven De Letter - Staat van ontbinding (Houtekiet)
11 Nausicaa Marbe - Smeergeld (Prometheus)
12 Kim Moelands - De vrouw in de spiegel (A.W. Bruna)
13 Gerard Nanne - Dodenmis (Ellessy)
14 Peter Perceval - De Hollywoodfactor (Witsand)
15 Elvin Post - Dame blanche (Anthos)
16 René van Rijckevorsel - Tunis (Cargo)
17 Raymond Rombout - Damse dagen (Kramat)
18 Ross & Hartman - Doodskopvlinder (Cargo)
19 Rudy Soetewey - Bewijs het maar (Kramat)
20 Roel Thijssen - Vorstelijk verraad (Marmer)
21 Sten Treland - De zwarte olifant (Manteau)
22 Esther Verhoef - Lieve mama (Prometheus)
23 Lucas de Waard - De kamers (De Geus)
24 Marja West - Uitgeteld (Anthos)
13 januari 2016
Schaamteloos gedrag (nieuws, 2016)
Britse thrillerauteurs online op de vuist
De Britse thrillerschrijver Stephen Leather is in een online gevecht verwikkeld geraakt met zijn collega-auteurs Steve Mosby en Jeremy Duns. Leather wordt ervan beticht via social media een lastercampagne te voeren tegen Duns en Mosby, meldt The Independent.
De 59-jarige Stephen Leather (foto) heeft tientallen thrillers op zijn naam staan. Hij schiep populaire karakters als detective Jack Nightingale en de voormalige SAS-militair Spider Shepherd die bij de politie ging werken. Zijn vakgenoten Jeremy Duns en Steve Mosby claimen dat Leather ook anonieme websites en valse social media-accounts heeft gecreëerd om hen zwart te maken.
Mosby publiceerde vorige week een blog, waarin hij beweert dat Leather de website fuckstevemosby.com heeft opgezet, waarin hij de thrillerschrijver uit Leeds omschrijft als 'een gemeen en onplezierig ventje'. Mosby zou volgens Leather ook nogal vaak krachttermen gebruiken op Twitter en daarom zouden lezers ook diens boeken niet moeten kopen. Wie de bewuste site opzoekt, ziet een foto uit de Monty Python-film The Life of Brian, waarop de hoofdrolspeler uitroept 'Ik ben niet de Messias, ik ben een heel stoute jongen'.
Een paar dagen later publiceerde Jeremy Duns een uitgebreide blog, waarin hij Leather beschuldigt een online lastercampagne tegen hem en Mosby te voeren. 'Ik vind zijn gedrag niet alleen behoorlijk onprofessioneel, maar ook pathetisch en verachtelijk', schrijft Duns. 'Ik kan alleen maar hopen dat zijn uitgever of iemand anders hem ervan kan overtuigen om deze actie te stoppen.' Duns is auteur van een serie spionagethrillers rond MI6-agent Paul Dark.
Bestsellerauteur J.K. Rowling die met Duns, Mosby en Leather dezelfde uitgeverij (Hachette) heeft, heeft 'verontrust' gereageerd op de beschuldigingen. 'Als dit allemaal klopt, dan is dat schaamteloos gedrag', aldus de auteur van de Harry Potter-reeks.
Leather, die gevraagd werd om een reactie, antwoordde als volgt: 'Ik geef geen commentaar op wat hij (Duns, red.) ook maar heeft te zeggen.' Maar hij gaf wel aan dat Duns in het verleden wel vaker met andere auteurs en journalisten in de clinch heeft gelegen.
De animositeit tussen de auteurs vindt zijn oorsprong in de omgeving van het Theakstons Old Peculier Harrogate-festival. In 2012 zaten Leather en Mosby in hetzelfde panel tijdens een van de vele discussies op dit boekenfeest. Op een gegeven moment werd Leather gevraagd wat hij zoal doet om zijn boeken te promoten. Hij antwoordde: 'Ik manifesteer me op diverse internetfora en laat daar berichten achter onder mijn eigen naam en ook verscheidene andere namen en karakters. Zo bouw je een heel netwerk op van personen, die over jouw boeken praten. Soms heb je dus een conversatie met jezelf.' Duns en Mosby hadden kritiek op Leathers werkwijze. Datzelfde jaar veroordeelde de Society of Authors schrijvers die onder valse naam recensies van hun eigen boeken op Amazon en andere sites zetten.
Uitgeverij Hachette heeft laten weten gesprekken met de auteurs aan te gaan in een poging om deze ruzie te beëindigen. 'We doen er alles aan om deze onplezierige kwestie zo snel mogelijk te stoppen. We veroordelen nadrukkelijk laster en intimidatie in welke vorm dan ook.'
Bron: The Independent
De Britse thrillerschrijver Stephen Leather is in een online gevecht verwikkeld geraakt met zijn collega-auteurs Steve Mosby en Jeremy Duns. Leather wordt ervan beticht via social media een lastercampagne te voeren tegen Duns en Mosby, meldt The Independent.
De 59-jarige Stephen Leather (foto) heeft tientallen thrillers op zijn naam staan. Hij schiep populaire karakters als detective Jack Nightingale en de voormalige SAS-militair Spider Shepherd die bij de politie ging werken. Zijn vakgenoten Jeremy Duns en Steve Mosby claimen dat Leather ook anonieme websites en valse social media-accounts heeft gecreëerd om hen zwart te maken.
Mosby publiceerde vorige week een blog, waarin hij beweert dat Leather de website fuckstevemosby.com heeft opgezet, waarin hij de thrillerschrijver uit Leeds omschrijft als 'een gemeen en onplezierig ventje'. Mosby zou volgens Leather ook nogal vaak krachttermen gebruiken op Twitter en daarom zouden lezers ook diens boeken niet moeten kopen. Wie de bewuste site opzoekt, ziet een foto uit de Monty Python-film The Life of Brian, waarop de hoofdrolspeler uitroept 'Ik ben niet de Messias, ik ben een heel stoute jongen'.
Een paar dagen later publiceerde Jeremy Duns een uitgebreide blog, waarin hij Leather beschuldigt een online lastercampagne tegen hem en Mosby te voeren. 'Ik vind zijn gedrag niet alleen behoorlijk onprofessioneel, maar ook pathetisch en verachtelijk', schrijft Duns. 'Ik kan alleen maar hopen dat zijn uitgever of iemand anders hem ervan kan overtuigen om deze actie te stoppen.' Duns is auteur van een serie spionagethrillers rond MI6-agent Paul Dark.
Bestsellerauteur J.K. Rowling die met Duns, Mosby en Leather dezelfde uitgeverij (Hachette) heeft, heeft 'verontrust' gereageerd op de beschuldigingen. 'Als dit allemaal klopt, dan is dat schaamteloos gedrag', aldus de auteur van de Harry Potter-reeks.
Leather, die gevraagd werd om een reactie, antwoordde als volgt: 'Ik geef geen commentaar op wat hij (Duns, red.) ook maar heeft te zeggen.' Maar hij gaf wel aan dat Duns in het verleden wel vaker met andere auteurs en journalisten in de clinch heeft gelegen.
De animositeit tussen de auteurs vindt zijn oorsprong in de omgeving van het Theakstons Old Peculier Harrogate-festival. In 2012 zaten Leather en Mosby in hetzelfde panel tijdens een van de vele discussies op dit boekenfeest. Op een gegeven moment werd Leather gevraagd wat hij zoal doet om zijn boeken te promoten. Hij antwoordde: 'Ik manifesteer me op diverse internetfora en laat daar berichten achter onder mijn eigen naam en ook verscheidene andere namen en karakters. Zo bouw je een heel netwerk op van personen, die over jouw boeken praten. Soms heb je dus een conversatie met jezelf.' Duns en Mosby hadden kritiek op Leathers werkwijze. Datzelfde jaar veroordeelde de Society of Authors schrijvers die onder valse naam recensies van hun eigen boeken op Amazon en andere sites zetten.
Uitgeverij Hachette heeft laten weten gesprekken met de auteurs aan te gaan in een poging om deze ruzie te beëindigen. 'We doen er alles aan om deze onplezierige kwestie zo snel mogelijk te stoppen. We veroordelen nadrukkelijk laster en intimidatie in welke vorm dan ook.'
Bron: The Independent
09 januari 2016
Gesignaleerd 404 (nieuws, 2016)
ERIK AXL SUND - LICHAMEN VAN GLAS
Bij uitgeverij Cargo verschijnt maandag 11 januari Lichamen van glas, een thriller van Erik Axl Sund, pseudoniem van het Zweedse auteursduo Jerker Eriksson (1974) en Håkan Aslander Sundquist.
Zweden wordt overspoeld door een golf van zelfmoorden. Rechercheur Jens Hurtig is belast met het onderzoek naar de zelfmoordenaars en ontdekt dat deze jonge mensen een fascinatie voor een obscure rockband deelden.
Wanneer ook enkele moorden gerelateerd blijken te zijn aan de zelfmoordgolf wordt de druk op de onderzoekers opgevoerd. Hurtig ontdekt een overeenkomst die angstaanjagender is dan hij ooit had kunnen bedenken.
Eriksson en Sundquist schreven samen eerder de Victoria Bergman-trilogie. Daarvan werden wereldwijd meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht.
Bij uitgeverij Cargo verschijnt maandag 11 januari Lichamen van glas, een thriller van Erik Axl Sund, pseudoniem van het Zweedse auteursduo Jerker Eriksson (1974) en Håkan Aslander Sundquist.
Zweden wordt overspoeld door een golf van zelfmoorden. Rechercheur Jens Hurtig is belast met het onderzoek naar de zelfmoordenaars en ontdekt dat deze jonge mensen een fascinatie voor een obscure rockband deelden.
Wanneer ook enkele moorden gerelateerd blijken te zijn aan de zelfmoordgolf wordt de druk op de onderzoekers opgevoerd. Hurtig ontdekt een overeenkomst die angstaanjagender is dan hij ooit had kunnen bedenken.
Eriksson en Sundquist schreven samen eerder de Victoria Bergman-trilogie. Daarvan werden wereldwijd meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht.
07 januari 2016
Cadeau (nieuws, 2016)
GILDE VAN MISDAADAUTEURS KOMT MET JUBILEUMBUNDEL
Het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM) viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Alle reden om met een cadeautje te komen, vindt het gilde van thrillerschrijvers. Dat geschenk krijgt de vorm van een jubileumbundel, met verhalen over de strafrechtpraktijk.
Het bestuur van het GNM heeft een brief gestuurd naar alle aangesloten auteurs met de vraag of zij geïnteresseerd zijn om een verhaal voor de bundel te leveren. Het aantal schrijvers dat kan meedoen is overigens beperkt tot vijftien. ‘We vinden dat de schrijvers nu ook betaald moeten worden voor hun bijdrage’, stelt GNM-voorzitter Wendela de Vos. Vijf jaar geleden, toen het GNM een kwart eeuw bestond, schreven vijfentwintig auteurs ‘om niet’ mee aan de bundel Stille Getuigen die in samenwerking met het Nederlands Forensisch Instituut tot stand kwam. Voor hun bijdrage aan de bundel krijgen de schrijvers nu wel een vergoeding.
Het is de bedoeling dat het boek in een oplage van tienduizend exemplaren in de bibliotheken komt te liggen. Die kunnen de bundel dan als cadeau weggeven.
Werd er in de bundel Stille Getuigen nog een link gelegd met het werk van forensisch experts, in het nieuwe boek zullen de verhalen alle verwijzen naar verhalen uit de praktijk van het strafrecht. De Vos: ‘We hebben contact gezocht met de Vereniging van Strafrechtadvocaten om ons daarbij te helpen. Net als we vijf jaar geleden deden willen we de auteurs nu koppelen aan advocaten, die hen kunnen voeden met hun ervaringen binnen en buiten de rechtszaal.’
Op 15 januari zal een loting uitwijzen wie er aan de bundel mogen meewerken, aldus De Vos. Bij het GNM aangesloten leden kunnen zich nog steeds aanmelden. ‘We zitten nog te broeden op een titel, maar die zal tegen die tijd ook bekend zijn.’
De bundel wordt door de CPNB uitgegeven ten behoeve van de Spannende Boeken Weken campagne, in juni, als ledenwerfactie voor de openbare bibliotheken in Nederland.
Het GNM is ook de initiatiefnemer van de Meesterprijs, een oeuvreprijs waarmee de belangrijke bijdrage van de thrillerschrijver in kwestie wordt benadrukt. Appie Baantjer was in 2003 de eerste ontvanger van de prijs, tien jaar later werd de prijs uitgereikt aan Saskia Noort. Volgens de statuten van het GNM mag de prijs na drie jaar weer worden toegekend. In 2016 zou dat dus weer kunnen gebeuren. Maar De Vos ziet dat 'agendatechnisch' nog niet gebeuren. 'We zijn maar een club van vrijwilligers, we moeten de 'evenementen' goed spreiden. Maar ik sluit niet uit dat we in 2017 weer een Meesterprijs zullen toekennen.'
Het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM) viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Alle reden om met een cadeautje te komen, vindt het gilde van thrillerschrijvers. Dat geschenk krijgt de vorm van een jubileumbundel, met verhalen over de strafrechtpraktijk.
Het bestuur van het GNM heeft een brief gestuurd naar alle aangesloten auteurs met de vraag of zij geïnteresseerd zijn om een verhaal voor de bundel te leveren. Het aantal schrijvers dat kan meedoen is overigens beperkt tot vijftien. ‘We vinden dat de schrijvers nu ook betaald moeten worden voor hun bijdrage’, stelt GNM-voorzitter Wendela de Vos. Vijf jaar geleden, toen het GNM een kwart eeuw bestond, schreven vijfentwintig auteurs ‘om niet’ mee aan de bundel Stille Getuigen die in samenwerking met het Nederlands Forensisch Instituut tot stand kwam. Voor hun bijdrage aan de bundel krijgen de schrijvers nu wel een vergoeding.
Het is de bedoeling dat het boek in een oplage van tienduizend exemplaren in de bibliotheken komt te liggen. Die kunnen de bundel dan als cadeau weggeven.
Werd er in de bundel Stille Getuigen nog een link gelegd met het werk van forensisch experts, in het nieuwe boek zullen de verhalen alle verwijzen naar verhalen uit de praktijk van het strafrecht. De Vos: ‘We hebben contact gezocht met de Vereniging van Strafrechtadvocaten om ons daarbij te helpen. Net als we vijf jaar geleden deden willen we de auteurs nu koppelen aan advocaten, die hen kunnen voeden met hun ervaringen binnen en buiten de rechtszaal.’
Op 15 januari zal een loting uitwijzen wie er aan de bundel mogen meewerken, aldus De Vos. Bij het GNM aangesloten leden kunnen zich nog steeds aanmelden. ‘We zitten nog te broeden op een titel, maar die zal tegen die tijd ook bekend zijn.’
De bundel wordt door de CPNB uitgegeven ten behoeve van de Spannende Boeken Weken campagne, in juni, als ledenwerfactie voor de openbare bibliotheken in Nederland.
Het GNM is ook de initiatiefnemer van de Meesterprijs, een oeuvreprijs waarmee de belangrijke bijdrage van de thrillerschrijver in kwestie wordt benadrukt. Appie Baantjer was in 2003 de eerste ontvanger van de prijs, tien jaar later werd de prijs uitgereikt aan Saskia Noort. Volgens de statuten van het GNM mag de prijs na drie jaar weer worden toegekend. In 2016 zou dat dus weer kunnen gebeuren. Maar De Vos ziet dat 'agendatechnisch' nog niet gebeuren. 'We zijn maar een club van vrijwilligers, we moeten de 'evenementen' goed spreiden. Maar ik sluit niet uit dat we in 2017 weer een Meesterprijs zullen toekennen.'
06 januari 2016
Eerbetoon (nieuws, 2016)
SASKIA NOORT TOONT HAAR STRIAE
Op de oproep van het magazine Linda aan lezeressen om hun 'getatoeëerde eerbetoon aan hun spruit' te laten zien, werd volgens het blad massaal gereageerd. Ook schrijfster en columniste Saskia Noort kwam in beweging. Zij maakte een selfie van haar striae-buik, de tatoeage van twee bevallingen.
Saskia Noort (48) is moeder van zoon Mathieu (23) en dochter Julia (20). Het is kennelijk een hype onder bekende personen om een tatoeage te laten zetten als eerbetoon aan je kind, constateert ze. 'Maar hét eerbetoon aan je kind is moederliefde', vertelt ze aan Linda. 'En zo'n buik is het bewijs dat je een kind hebt gebaard. Het hoort bij het moeder-zijn.'
De selfie van haar striae-buik is een statement, erkent ze. 'Al die BN’ers die een week na de bevalling alweer in een strakke jurk en op hoge hakken lopen – en al die gefotoshopte foto’s, waarbij ze er tijdens de zwangerschap ook zo nodig geil uit moeten zien… Als we dat nu ook al gaan seksualiseren; daar krijg je toch een complex van? Ik wilde laten zien hoe de echte vrouw eruitziet.'
De bestsellerauteur vindt de strepen op haar buik niet leuk. 'Bijvoorbeeld op het strand. En je zult mij niet zien in een blote buiktruitje. Maar ik draag gewoon een bikini, hoor.'
Bron: Linda.
Op de oproep van het magazine Linda aan lezeressen om hun 'getatoeëerde eerbetoon aan hun spruit' te laten zien, werd volgens het blad massaal gereageerd. Ook schrijfster en columniste Saskia Noort kwam in beweging. Zij maakte een selfie van haar striae-buik, de tatoeage van twee bevallingen.
Saskia Noort (48) is moeder van zoon Mathieu (23) en dochter Julia (20). Het is kennelijk een hype onder bekende personen om een tatoeage te laten zetten als eerbetoon aan je kind, constateert ze. 'Maar hét eerbetoon aan je kind is moederliefde', vertelt ze aan Linda. 'En zo'n buik is het bewijs dat je een kind hebt gebaard. Het hoort bij het moeder-zijn.'
De selfie van haar striae-buik is een statement, erkent ze. 'Al die BN’ers die een week na de bevalling alweer in een strakke jurk en op hoge hakken lopen – en al die gefotoshopte foto’s, waarbij ze er tijdens de zwangerschap ook zo nodig geil uit moeten zien… Als we dat nu ook al gaan seksualiseren; daar krijg je toch een complex van? Ik wilde laten zien hoe de echte vrouw eruitziet.'
De bestsellerauteur vindt de strepen op haar buik niet leuk. 'Bijvoorbeeld op het strand. En je zult mij niet zien in een blote buiktruitje. Maar ik draag gewoon een bikini, hoor.'
Bron: Linda.
05 januari 2016
Grote onbekende (nieuws, 2016)
UITGEVER TAST IN HET DUISTER OVER AUTEUR BESTSELLER
Het was een van de misdaadromans die rond de kerstdagen als warme broodjes over de Britse toonbank gingen. Maar de uitgever had geen flauw benul wie er precies schuilging achter Francis Duncan, de auteur van de detective Murder for Christmas.
Een nieuwe editie van Murder for Christmas, een detective die voor het eerst in 1949 werd uitgegeven, werd een onverwachte hit onder kopers en recensenten. Critici die een lijstje met boekentips voor de feestdagen publiceerden, waren eensgezind lovend over de stijl en de geraffineerde plot. Maar de auteur, Francis Duncan, bleek een grote onbekende. Barry Tyler, boekbespreker voor The Daily Mail, vroeg zich af waarom Francis Duncan niet eerder ontdekt was door het grote publiek. De auteur heeft zo'n twintig misdaadromans op zijn naam staan.
Ook de redacteuren bij uitgeverij Vintage Books, waar Murder for Christmas was verschenen, tastten in het duister. Ze konden geen biografische gegevens vinden over Duncan, die in de jaren dertig, veertig en vijftig van de vorige eeuw toch een reeks misdaadromans het licht had doen zien. De uitgeverij liet vervolgens een verzoek om meer informatie de deur uitgaan. 'Een waarlijk mysterieuze man', aldus Vintage Books.
Maar het raadsel werd snel opgelost. Duncans dochter meldde zich bij de uitgeverij met meer gegevens over haar inmiddels overleden vader, die lector was in economie en geschiedenis. 'We wisten niet dat het boek opnieuw in de handel kwam, totdat mijn broer Derek een exemplaar zag in een filiaal van Waterstones', vertelde kunsthistoricus dr. Katy Brown aan The Guardian. 'Toen ik de oproep zag, heb ik contact opgenomen met de uitgeverij.'
Browns vader, wiens echte naam William Underhill was, schreef circa dertig boeken, 22 daarvan waren detectives. 'Hij hield op met schrijven in 1953, toen ik tien jaar oud was', aldus Brown. 'Ik wist van het bestaan van de boeken af, omdat er een hele rij stond op de piano.' Zelf heeft ze de boeken nooit gelezen, dus ook de bestseller Murder for Christmas niet. Het verhaal draait om de vondst van een lijk onder een kerstboom in een landhuis. Duncans protagonist, de voormalige sigarenhandelaar Mordecai Tremaine, stort zich op de zaak.
Underhill schreef onder zijn eigen naam boeken over rekenkunde, maar gebruikte pseudoniemen voor zijn vijf historische romans (geschreven door Hilary West) en zijn misdaadromans. 'Ik lees zijn boeken nu voor het eerst en vind veel van mijn vaders karakter in de verhalen', aldus Brown. 'Er zit vrij weinig geweld in. Hier en daar krijgt iemand een klap op zijn hoofd, maar het is niets vergeleken met wat een schrijver als Jo Nesbø tegenwoordig verzint.'
Bron: The Guardian
Het was een van de misdaadromans die rond de kerstdagen als warme broodjes over de Britse toonbank gingen. Maar de uitgever had geen flauw benul wie er precies schuilging achter Francis Duncan, de auteur van de detective Murder for Christmas.
Een nieuwe editie van Murder for Christmas, een detective die voor het eerst in 1949 werd uitgegeven, werd een onverwachte hit onder kopers en recensenten. Critici die een lijstje met boekentips voor de feestdagen publiceerden, waren eensgezind lovend over de stijl en de geraffineerde plot. Maar de auteur, Francis Duncan, bleek een grote onbekende. Barry Tyler, boekbespreker voor The Daily Mail, vroeg zich af waarom Francis Duncan niet eerder ontdekt was door het grote publiek. De auteur heeft zo'n twintig misdaadromans op zijn naam staan.
Ook de redacteuren bij uitgeverij Vintage Books, waar Murder for Christmas was verschenen, tastten in het duister. Ze konden geen biografische gegevens vinden over Duncan, die in de jaren dertig, veertig en vijftig van de vorige eeuw toch een reeks misdaadromans het licht had doen zien. De uitgeverij liet vervolgens een verzoek om meer informatie de deur uitgaan. 'Een waarlijk mysterieuze man', aldus Vintage Books.
Maar het raadsel werd snel opgelost. Duncans dochter meldde zich bij de uitgeverij met meer gegevens over haar inmiddels overleden vader, die lector was in economie en geschiedenis. 'We wisten niet dat het boek opnieuw in de handel kwam, totdat mijn broer Derek een exemplaar zag in een filiaal van Waterstones', vertelde kunsthistoricus dr. Katy Brown aan The Guardian. 'Toen ik de oproep zag, heb ik contact opgenomen met de uitgeverij.'
Browns vader, wiens echte naam William Underhill was, schreef circa dertig boeken, 22 daarvan waren detectives. 'Hij hield op met schrijven in 1953, toen ik tien jaar oud was', aldus Brown. 'Ik wist van het bestaan van de boeken af, omdat er een hele rij stond op de piano.' Zelf heeft ze de boeken nooit gelezen, dus ook de bestseller Murder for Christmas niet. Het verhaal draait om de vondst van een lijk onder een kerstboom in een landhuis. Duncans protagonist, de voormalige sigarenhandelaar Mordecai Tremaine, stort zich op de zaak.
Underhill schreef onder zijn eigen naam boeken over rekenkunde, maar gebruikte pseudoniemen voor zijn vijf historische romans (geschreven door Hilary West) en zijn misdaadromans. 'Ik lees zijn boeken nu voor het eerst en vind veel van mijn vaders karakter in de verhalen', aldus Brown. 'Er zit vrij weinig geweld in. Hier en daar krijgt iemand een klap op zijn hoofd, maar het is niets vergeleken met wat een schrijver als Jo Nesbø tegenwoordig verzint.'
Bron: The Guardian
03 januari 2016
Gesignaleerd 403 (nieuws, 2016)
MELANIE RAABE - DE VAL
Bij uitgeverij Cargo verschijnt 7 januari De val, de debuutthriller van de Duitse schrijfster Melanie Raabe.
De bekende schrijfster Linda Conrads is voor al haar fans en de pers een raadsel. Al elf jaar lang heeft ze haar villa aan de Starnberger See niet verlaten. Slechts een handvol mensen weet dat Linda ooit het lichaam van haar vermoorde jongere zus heeft gevonden, en de dader weg zag vluchten. Deze gebeurtenis blijft haar achtervolgen in haar dromen en Linda is nooit van dit trauma hersteld. De schok is dan ook enorm als ze in een flits zijn gezicht herkent in een presentator van een nieuwsprogramma op televisie.
Maar hoe weet ze zeker dat ze na al die jaren de moordenaar kan identificeren? Linda besluit een val te zetten om hem tot een bekentenis te dwingen, maar wat is er die dag eigenlijk precies gebeurd? En hoe betrouwbaar zijn herinneringen?
Bij uitgeverij Cargo verschijnt 7 januari De val, de debuutthriller van de Duitse schrijfster Melanie Raabe.
De bekende schrijfster Linda Conrads is voor al haar fans en de pers een raadsel. Al elf jaar lang heeft ze haar villa aan de Starnberger See niet verlaten. Slechts een handvol mensen weet dat Linda ooit het lichaam van haar vermoorde jongere zus heeft gevonden, en de dader weg zag vluchten. Deze gebeurtenis blijft haar achtervolgen in haar dromen en Linda is nooit van dit trauma hersteld. De schok is dan ook enorm als ze in een flits zijn gezicht herkent in een presentator van een nieuwsprogramma op televisie.
Maar hoe weet ze zeker dat ze na al die jaren de moordenaar kan identificeren? Linda besluit een val te zetten om hem tot een bekentenis te dwingen, maar wat is er die dag eigenlijk precies gebeurd? En hoe betrouwbaar zijn herinneringen?
Melanie Raabe (1981) werd geboren in een klein dorp in Noordrijn-Westfalen en woont inmiddels in Keulen. Ze werkt als journalist, scenarioschrijver, blogger en actrice en heeft voor haar korte verhalen al meerdere prijzen gewonnen. De filmrechten van De val zijn verkocht aan een Hollywoodstudio en vertalingen verschijnen in meer dan vijftien landen.
02 januari 2016
Sensationeel en gevoelig (nieuws, 2016)
REAGAN BEREIDDE ZICH OP TOP VOOR MET CLANCY-THRILLER
Voor zijn topontmoeting met de Sovjet-leider Michail Gorbatsjov in 1986 sprak de toenmalige Amerikaanse president Ronald Reagan niet met de CIA of Kremlinologen. In plaats daarvan zocht hij zijn toevlucht in een thriller van Tom Clancy. Zo leerde hij de Russen beter begrijpen, blijkt uit Britse archiefstukken.
Het was de thriller Red Storm Rising (Operatie Rode Storm) waarin het best de situatie in de Sovjet-Unie werd uitgelegd, vond de Amerikaanse president. In de thriller vallen troepen van het Warschau Pact Duitsland binnen. Ronald Reagan belde daarover met de Britse premier Margaret Thatcher, een dag nadat de topontmoeting met Michail Gorbatsjov in Reykjavik werd afgebroken zonder een akkoord. De particulier secretaris van de Iron Lady, Charles Powell, vond Reagans opmerking over de thriller van Tom Clancy zo sensationeel én gevoelig dat hij die buiten het officiële verslag van de conversatie tussen Thatcher en de president hield. Hij maakte wel een aparte notitie, die in slechts beperkte kring circuleerde.
Het document met deze notitie werd afgelopen woensdag openbaar gemaakt door de UK National Archives in Londen, samen met nog andere kabinetsstukken uit het midden van de jaren tachtig. Er was verhoogde spanning tussen het Westen en het Warschau Pact in die dagen. De Russen ontwikkelden nieuwe SS20-raketten, waarop de Amerikanen kruisraketten in het Westen stationeerde. Volgens Powell had Reagan tegen Thatcher gezegd dat hij 'de motieven van de Sovjets ten zeerste wantrouwde'. 'De Russen willen geen oorlog, maar ze willen wel de victorie door met een nucleaire aanval te dreigen.' Daarna maakte Reagan een opmerking over het boek van Clancy. Powell: 'De president benadrukte het belang van het nieuwe boek van de auteur van The Hunt for Red October. Het gaf volgens hem perfect weer wat de intenties en de strategie van de Sovjets waren. Reagan was duidelijk onder de indruk van de thriller.
In Clancy's bestseller is er sprake van een aanslag waarbij grote schade wordt toegebracht aan de rijkste Russische olievelden in West-Siberie. Het olietekort wordt zo nijpend dat de Russen besluiten de gebieden rondom de Perzische Golf te bezetten en tegelijk West-Europa onder de voet te lopen om NAVO-interventie te voorkomen. De legertop krijgt exact vier maanden de tijd om deze gigantische aanval, die met Operatie Rode Storm wordt aangeduid, voor te bereiden. De weken gaan voorbij en haast onvermijdelijk lekt er iets van het Russische plan uit. De hele wereld gonst van de geruchten en het Westen probeert krampachtig te ontdekken wat er echt achter al die verhoogde Russische activiteit zit, ondanks het geraffineerde misleidingsprogramma.
Reagan had eerder al de carrière van de in 2013 overleden Amerikaanse schrijver een boost gegeven. Dat was toen hij tijdens een persconferentie Clancy's eerste boek, The Hunt for Red October uit 1984, een 'perfect verhaal' noemde, dat hem slapeloze nachten bezorgde omdat hij het boek niet kon wegleggen. Clancy werd daarop uitgenodigd voor een lunch in het Witte Huis. Clancy's kennis over oorlogsvoering op zee werd uitermate serieus genomen door regeringsmedewerkers.
Bron: BloombergBusiness
Voor zijn topontmoeting met de Sovjet-leider Michail Gorbatsjov in 1986 sprak de toenmalige Amerikaanse president Ronald Reagan niet met de CIA of Kremlinologen. In plaats daarvan zocht hij zijn toevlucht in een thriller van Tom Clancy. Zo leerde hij de Russen beter begrijpen, blijkt uit Britse archiefstukken.
Het was de thriller Red Storm Rising (Operatie Rode Storm) waarin het best de situatie in de Sovjet-Unie werd uitgelegd, vond de Amerikaanse president. In de thriller vallen troepen van het Warschau Pact Duitsland binnen. Ronald Reagan belde daarover met de Britse premier Margaret Thatcher, een dag nadat de topontmoeting met Michail Gorbatsjov in Reykjavik werd afgebroken zonder een akkoord. De particulier secretaris van de Iron Lady, Charles Powell, vond Reagans opmerking over de thriller van Tom Clancy zo sensationeel én gevoelig dat hij die buiten het officiële verslag van de conversatie tussen Thatcher en de president hield. Hij maakte wel een aparte notitie, die in slechts beperkte kring circuleerde.
Het document met deze notitie werd afgelopen woensdag openbaar gemaakt door de UK National Archives in Londen, samen met nog andere kabinetsstukken uit het midden van de jaren tachtig. Er was verhoogde spanning tussen het Westen en het Warschau Pact in die dagen. De Russen ontwikkelden nieuwe SS20-raketten, waarop de Amerikanen kruisraketten in het Westen stationeerde. Volgens Powell had Reagan tegen Thatcher gezegd dat hij 'de motieven van de Sovjets ten zeerste wantrouwde'. 'De Russen willen geen oorlog, maar ze willen wel de victorie door met een nucleaire aanval te dreigen.' Daarna maakte Reagan een opmerking over het boek van Clancy. Powell: 'De president benadrukte het belang van het nieuwe boek van de auteur van The Hunt for Red October. Het gaf volgens hem perfect weer wat de intenties en de strategie van de Sovjets waren. Reagan was duidelijk onder de indruk van de thriller.
In Clancy's bestseller is er sprake van een aanslag waarbij grote schade wordt toegebracht aan de rijkste Russische olievelden in West-Siberie. Het olietekort wordt zo nijpend dat de Russen besluiten de gebieden rondom de Perzische Golf te bezetten en tegelijk West-Europa onder de voet te lopen om NAVO-interventie te voorkomen. De legertop krijgt exact vier maanden de tijd om deze gigantische aanval, die met Operatie Rode Storm wordt aangeduid, voor te bereiden. De weken gaan voorbij en haast onvermijdelijk lekt er iets van het Russische plan uit. De hele wereld gonst van de geruchten en het Westen probeert krampachtig te ontdekken wat er echt achter al die verhoogde Russische activiteit zit, ondanks het geraffineerde misleidingsprogramma.
Reagan had eerder al de carrière van de in 2013 overleden Amerikaanse schrijver een boost gegeven. Dat was toen hij tijdens een persconferentie Clancy's eerste boek, The Hunt for Red October uit 1984, een 'perfect verhaal' noemde, dat hem slapeloze nachten bezorgde omdat hij het boek niet kon wegleggen. Clancy werd daarop uitgenodigd voor een lunch in het Witte Huis. Clancy's kennis over oorlogsvoering op zee werd uitermate serieus genomen door regeringsmedewerkers.
Bron: BloombergBusiness
Abonneren op:
Posts (Atom)