Cervezah in Barcelona
(Door Peter Kuijt)
Met haar eerste twee actiethrillers, Onrust en Onder Druk sleepte Esther Verhoef een nominatie voor de Gouden Strop binnen. Onder Druk was zelfs goed voor de Diamanten Kogel, de Vlaamse pendant van de 'Strop'. Rendez-vous, de thriller waar uitgeverij Anthos graag het bijvoeglijk naamwoord 'literaire' voor plaatst, maakt in oktober maand kans op de NS Publieksprijs en is al honderdduizend keer verkocht. Kortom, Verhoefs kwaliteiten als auteur van gedegen spannende romans, mogen zo langzamerhand als buiten kijf worden verondersteld.
Chaos heet de nieuwste thriller van Verhoef die onder de auteursnaam Escober wordt uitgebracht. Esther Verhoef wil hiermee aangeven dat het boek een coproductie is met haar man Berry, plotdenker en specialist in research.
Verhoef stapte voor deze actiethriller over van Karakter naar Rothschild&Bach, een imprint van de zo multimediale Foreign Media Group. Uitgever Oscar van Gelderen lanceerde Chaos met een gelikte website vol toeters en bellen, van soundtrack, via 'deleted scenes' tot een fotoreportage over de research.
Maar het gaat uiteindelijk toch om het boek. Hoofdpersoon in Chaos is Alex Fisher, een Britse militair die uitgezonden is geweest naar Bosnië. Zijn Balkan-avontuur is hem niet in de koude kleren gaan zitten. Hij heeft last van blackouts, nachtmerries en ongecontroleerde uitbarstingen van geweld, reacties die ook wel worden geschaard onder het kopje post-traumatisch stress syndroom. Niettemin denkt en droomt hij nog steeds als een militair, heeft hij het over 'op negen uur' als iemand hem van links nadert en weet hij de vuurkracht van een Skorpion VZ.61 feilloos te benoemen.
Fisher probeert aan zijn demonen te ontkomen met een lang verblijf in Mexico. Maar daar raakt hij verstrikt in de tentakels van de oogverblindend mooie Angela, die overigens een allesbehalve onschuldig verleden met zich mee torst. Fisher belandt zoals valt te verwachten in allerlei gevaarlijke situaties, komt in Spanje terecht en beleeft vervolgens een explosieve finale in Groot-Brittannië.
Evenals in Verhoefs eerste actiethrillers staat Chaos bol van de adrenalineverhogende spanning. Als in een jachtig gemonteerde film trekken de explosieve scènes in korte, als mitrailleursalvo's weergegeven zinnen aan de lezer voorbij. De research is wederom uitmuntend (ja, het klopt dat je bij McDonald's in Barcelona een cervezah met twee vingers schuim kunt kopen), de cliffhangers zijn uitgekiend en de verhaallijn is verrassend genoeg. Met iets minder clichés in de trant van 'de geur van brandend rubber' was het boek nog iets beter af geweest, maar een kniesoor die daar op let.
Rest nog een opmerking over die rare auteursnaam, die toch heel erg doet denken aan een verlepte drugsbaron uit een ver verleden. Het ware beter geweest als Esther Verhoef haar eigen naam had gebruikt, net nu ze ook 'naam' begint te maken als uitstekende thrillerschrijfster. Dat het kan, bewijzen Nicci Gerrard en Sean French. Die schrijven na al die jaren ook nog steeds onder dezelfde naam.
Escober - Chaos. Uitgeverij Rothschild&Bach, 319 pag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten