Glocks, Beretta's en een complexe held
(Door Peter Kuijt)
Het waren niet de minste recensenten die vorig jaar het thrillerdebuut van dierenfotograaf Esther Verhoef, Onrust, bestempelden als 'veelbelovend' en 'een aanwinst voor de Nederlandse misdaadliteratuur'. Het boek werd terecht genomineerd voor de Gouden Strop, maar Verhoef (1968) overtuigde naar verluidt net niet genoeg juryleden om de nog jongere mede-debutant Elvin Post (1973) van de tienduizend euro-prijs af te houden.
Nu ligt Verhoefs tweede actiethriller, Onder Druk, in de schappen en de centrale vraag is: kan het nog spannender na Onrust' Het antwoord is: ja! Verhoef is verre van een typische vrouwenschrijfster, ook de - helaas nog weinige - mannelijke lezers zullen ruimschoots aan hun trekken komen. Er is volop beweging en actie: de Glocks, Beretta's, .357 Magnums en Heckler & Kochs worden veelvuldig getrokken, doorgeladen en getest op hun vuurkracht. En met Sil Maier heeft Verhoef een lekker complexe held gecreëerd die het hopelijk nog veel thrillers lang uithoudt.
Was het in Onrust hier en daar nog onduidelijk wat en wie de niets en niemand ontziende Maier dreef in zijn strijd tegen criminelen, Onder Druk laat daar geen misverstand over bestaan. Het zoontje van Maiers vriend Sven Nielsen wordt namelijk ontvoerd. Er zijn aanwijzingen dat het kind in Frankrijk wordt vastgehouden en Maier reist met dierenarts Nielsen af om te proberen zoonlief te bevrijden. Het spreekt vanzelf dat dit niet zonder het nodige wapengekletter gepaard gaat.
Maiers vriendin, fotografe Susan Staal, is in Nederland achtergebleven en daar wordt ze geconfronteerd met een erfenis uit het verleden. Haar vader, kunstenaar Geran Staal, overlijdt en met zijn sterven worden oude wonden uit de tijd dat de Muur nog fier overeind stond, opengereten. Het voert te ver om hierover meer uit de doeken te doen, maar het tekent Verhoefs vakvrouwschap dat ze erin slaagt op een geraffineerde manier de diverse verhaallijnen naar een fraai open einde te voeren.
Met Onder Druk maakt Esther Verhoef haar belofte meer dan waar. Zoals ook al in haar debuut is ze opnieuw sterk in de prikkelende en tot in details geresearchte explosieve scènes. Het verhaal zit strakker in elkaar, de dialogen zijn beter en nodeloze uitweidingen zijn achterwege gebleven. Het zou onterecht zijn als Verhoef haar tweede Strop-nominatie zou mislopen.
Esther Verhoef - Onder druk. Uitgeverij Karakter, 353 pag. (genomineerd voor de Gouden Strop 2005, winnaar van de Diamanten Kogel 2005)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten