25 april 2007

Robert Eversz - Nina Zero (1997)

Trammelant om een toiletpot




(Door Peter Kuijt)

Wie de internetpagina over de thriller Nina Zero opzoekt en uiteindelijk te pakken krijgt, ontdekt niet veel meer dan enkele schreeuwende 'blurbs'. Oogverblindende, juichende flapteksten over het debuut van de Amerikaanse scenarioschrijver Robert Eversz en een enkel paginaatje uit het boek zijn aan het wereldwijde netwerk toevertrouwd. Over de auteur zelf komen we bitter weinig te weten. Eversz woont nu in Praag, zo wordt gemeld, waar hij werkt aan zijn tweede roman Gypsy Hearts, en daarmee moeten we het doen.

Kanttekeningen van dezelfde orde kunnen geplaatst worden bij het boek zelf. 'Messcherpe thriller vol intelligente humor', 'Meesterlijke zedenschets van een generatie' en 'Eindelijk een roman met de impact van Pulp Fiction!', knalt het van de cover. De naam van de auteur valt bijkans in het niet bij deze slogans. Een 'onsje minder' was volstrekt gerechtvaardigd geweest.

Nina Zero verhaalt over Mary Alice Baker, een fotografe van mierzoete peuterportretjes. Zij wordt 'een terroriste tegen wil en dank', als zij voor haar foute vriendje een klusje opknapt. Het pakketje dat zij op het vliegveld van Los Angeles moet afleveren, ontploft. Er vallen tientallen slachtoffers. De fotografe slaat op de vlucht en krijgt - uiteraard - de politie, maar ook een kudde gangsters van velerlei pluimage achter zich aan. De laatsten hebben het vooral op de zich nu Nina Zero noemende voortvluchtige gemunt, omdat zij meer zou afweten over een toiletpot met kostbare inhoud.

Eversz situeert op bewonderenswaardige wijze zijn verhaal in meestentijds somber stemmende buurten van Los Angeles. Zijn dialogen zijn niet al te beroerd en ook met het fenomeen spanning weet hij raad. Dat de intrige met moeite beklijft en de finale wat zoutarm overkomt, het zij hem vergeven. Om nou van de daken te brullen dat hij een messcherpe en meeslepende thriller heeft geschreven, is derhalve schromelijk overdreven.

Robert Eversz - Nina Zero, uitgeverij de Boekerij, 205 pag.

Geen opmerkingen: