Debuut met startproblemen
(Door Peter Kuijt)
Gerhard Hormann is redacteur van het rondborstig geïllustreerde tijdschrift Aktueel ('Spannende vakantiesex! Waar deden ze het en met wie?') en recensent van punk-cd's. Onlangs verscheen zijn eerste thriller, Sporen van angst. Wie nu verwacht en hoopt dat zijn debuut een bloterig en schreeuwerig pak papier is, moeten we evenwel teleurstellen. Hormann heeft zijn verhaal op wel zo'n ingetogen wijze weergegeven, dat het op sommige momenten heel goed als een slaappil kan doorgaan.
Alles draait in Sporen van angst om Bennie Dijkstal. Terwijl zijn moeder tandpasta staat af te rekenen bij de kassa, verdwijnt de tweejarige peuter op klaarlichte dag uit de HEMA-vestiging in Assen. Een verschrikkelijker oord om in het niets op te lossen, is nauwelijks voorstelbaar.
Na negen maanden zit het politie-onderzoek muurvast, maar moeder Christine weigert zich daar bij neer te leggen. Ze heeft genoeg van het gedachteloze getuur uit ramen. Geheel volgens de verwachting klampt ze zich vervolgens vast aan die ene vage aanwijzing, de getuigenis van een oude zwerfster die de ontvoering zou hebben gezien.
Op haar speurtocht naar haar kind belandt Christine uiteindelijk in Duitsland, voor de finale die we al ver van tevoren gestalte zien krijgen. Maar voor het zover is, introduceert Hormann nog enkele niet ter zake doende karakters, zoals ene Bart, die meer last dan gemak heeft van zijn helderziendheid, een hoofdschuddende rechercheur en een behulpzame kraker.
Hoe actueel getint de thriller ook moge zijn (zie de affaire-Dutroux), Sporen van angst vermag niet te boeien. Het boek puilt uit van vallende stiltes, er wordt te vaak geschuifeld in plaats van flink doorgestapt en in een bejaardenhuis zijn de dialogen nog flitsender. Kortom, het schiet maar niet op. Hopelijk heeft Hormanns eventuele tweede thriller met minder startproblemen te kampen.
Gerhard Hormann - Sporen van angst, uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 222 pag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten