24 april 2007

Dick Maas - Salvo (1998)

Bij Dick Maas tuteren de telefoons




(Door Peter Kuijt)

De uitgever stuurde speciale affiches rond, het ANP maakte het oude nieuws nog eens wereldkundig en op de presentatie liepen opgetrommelde 'hotshots' als Connie Palmen, Dieuwertje Blok en Golden Earring-voorganger Barry Hay te klapzoenen in de lucht: Bekende Nederlander én filmer Dick Maas (De Lift, Amsterdamned en Flodder) had een thriller geschreven en dat zouden we weten ook.

Salvo heet Maas' eersteling en de fraaie cover telt dan ook een zevental kogelgaten. Geschoten wordt er overigens nauwelijks, het zijn veelal kettingzagen, tuinscharen, messen en verfkrabbers waarmee het vuile werk wordt verricht.

De volgens de uitgever 'psychologische actiethriller' speelt zich af in en rond Los Angeles. Presentatrice Susan Delaney bereidt zich in haar afgelegen huis in de heuvels voor op het grote televisiedebat tussen twee presidentskandidaten.

Die voorbereidingen moet ze noodgedwongen staken, als twee zwaarbewapende mannen Susan en haar blinde, 9-jarige dochter Jane gijzelen. De mannen zijn op zoek naar de Zuid-Amerikaanse guerrillastrijder Rodrigo DeFelippe, die Susan een jaar eerder had geïnterviewd. DeFelippe schijnt in de VS te zijn, maar Susan weet niet waar hij bivakkeert. Als ze dat blijft ontkennen, ontpoppen de twee zich als volleerde folteraars.

Dan ontstaat er een verschrikkelijk gevecht, dat bijna de helft van het boek in beslag neemt. Meer over de inhoud vertellen, zou betekenen dat ook het dunne verhaallijntje wordt prijsgegeven. We beperken ons tot de feiten dat Jane over onvermoede krachten beschikt, het tv-debat kan doorgaan en dat DeFelippe alsnog komt opdagen, maar niet de strijder voor de goede zaak blijkt te zijn die Susan graag in hem ziet.

Salvo kent een paar voltreffers, maar ook flinke afzwaaiers. Regisseur Maas is sterk in het weergeven van korte, verrassende scènes barstensvol geweld. Dat is hij ook aan zijn stand verplicht. Maas is niet te beroerd om ons verschrikkelijke beelden voor te schotelen, zoals die waarin het gezicht van een man van oor tot mond wordt opengehaald met een verfkrabber. Wie een horrorachtige actiefilm wil zien, moet dus Salvo lezen.

Wie behalve om actie ook om een aantrekkelijke stijl geeft, zal wat minder tevreden zijn na het lezen van dit thrillerdebuut. Er schuilt geen schrijftalent in de filmer. Zijn taalgebruik is weinig verrassend, al zal menig neerlandicus wel even opkijken bij 'tuteren', Maas' synoniem voor het overgaan of rinkelen van telefoons. De dialogen in Salvo lijken rechtstreeks uit matige B-films te zijn geïmporteerd en de karakters zijn stereotypen uit diezelfde films: zo heeft de mooie Susan volle lippen en dito borsten en is een van de forsgebouwde slechteriken natuurlijk in het bezit van een groot litteken.

Toch heeft Dick Maas een thriller afgeleverd die voldoet aan de criteria van het spannende genre. Wat beklijft zijn de opwindende, snelle 'filmbeelden', die garant staan voor een paar uur onbekommerd huiveren. Salvo is een gruwelijk boek, in de goede zin des woords.

Dick Maas - Salvo, uitgeverij Bert Bakker, 239 pag.

Geen opmerkingen: