07 juni 2021

Gesignaleerd 510 (nieuws, 2021)

Jack Lance - Verhaaltjes voor het slapengaan  



Bij uitgeverij Suspense Publishing Shop verschijnt op 12 juni de bundel Verhaaltjes voor het slapengaan van de Nederlandse thrillerauteur Jack Lance. Omschreven als: 'een collectie met zes verhalen over kinderen, opvoeding en ouderschap, vanzelfsprekend overgoten met een typisch ‘Jack Lance sausje’: horror met een knipoog.'

Het is dus een half dozijn verhalen, allesbehalve geschikt voor kinderen, we kunnen dat niet genoeg benadrukken. In het eerste verhaal vinden spelende kinderen op zolder een oude schoolbel. Die wekt vooral de interesse van hun vader. Elke keer als hij de bel luidt, gebeuren er verschrikkelijke dingen…

Baby Flora, van zes maanden, is geen gewone baby. Alleen haar vader weet dat. Hij heeft… dingen gezien bij Flora. Dingen die niet kloppen. Niemand gelooft hem, want hij heeft het altijd over complotten en ‘alternatieve waarheden’. Flora is toch gewoon een wolk van een baby? Of niet?

Een vader neemt een knuffel mee voor zijn kinderen. Maar de knuffel blijkt een hekel te hebben aan kinderen en steekt dat niet onder stoelen of banken.

De kinderen houden van verhaaltjes. Meestal leest vader voor. Maar soms verschijnt ‘opa Richie’, uit een duistere nis in hun slaapkamer. En de verhaaltjes die hij voorleest zijn gruwelijk.

Een jongetje wordt vijf jaar en zijn ouders willen gezellig zijn verjaardag vieren. Maar de jongen wil er niets van weten. Dan blijkt waarom…

In het laastste verhaal verzamelen Benji en Belle appels die in de fruitgaard van de bomen zijn gevallen. Er liggen daar echter niet alleen appels.

Jack Lance is het pseudoniem van de Limburgse auteur Ron Puyn (1967). In Nederland en Vlaanderen zijn van zijn boeken ruim 100.000 exemplaren verkocht. Jacks novelle Nachtogen, het titelverhaal in de gelijknamige verhalenbundel, is verfilmd in Hollywood, Verenigde Staten. Lance, die zijn werk via zijn eigen uitgeverij Suspense Publishing verkoopt, heeft een voorliefde voor het werk van collega-auteurs Stephen King en Dean Koontz

06 juni 2021

Copycat (nieuws, 2021)

Na Suzanne en Linda komt Evi  



Vijftien jaar geleden trapten we er nog massaal in. Toen geloofden we meteen dat met Suzanne Vermeer een jonge, frisse nieuwe auteur was opgestaan, die vanwege 'veiligheidsredenen' onder pseudoniem vakantiethrillers schreef. Vermeer bleek een alter ego van de tien jaar geleden overleden auteur Paul Goeken, die onder eigen naam weinig succes boekte met zijn thrillers. Als Suzanne Vermeer ging dat stukken beter.

Na Suzanne Vermeer, de melkkoe van uitgeverij A.W. Bruna, liet in 2012 Linda van Rijn voor het eerst van zich lezen. Na enig speurwerk bleek haar auteursfoto geplukt uit een commerciële beeldbank en haar cv was uit de duim van uitgeverij Marmer gezogen. Ook Van Rijn, die net als Vermeer zogenaamd in de toeristenbranche werkzaam was, gaf er volgens Marmer de voorkeur aan om een nom de plume te gebruiken. 'Vanwege het conflicterende met haar reguliere werkzaamheden.' Ook Van Rijn doet het goed in de bestsellerlijsten. 

Uitgeverij HarperCollins Holland stapt nu ook op deze vakantiethrillertrein met een nieuwe auteur: Evi Dekker. Van haar (of iemand anders') hand verschijnt op 3 augustus Zomers Madrid, het eerste deel in een serie. In het najaar rolt er al een nieuwe 'Evi Dekker' van de persen: Stormachtig Berlijn. Dekkers thrillers voeren langs wereldsteden, belooft de uitgeverij. 

In Zomers Madrid is Lara’s scheiding eindelijk rond, dus kan ze trouwen met haar grote liefde Kevin. Hij heeft een zoontje uit een eerder huwelijk: Siem.

Na hun zomerbruiloft gaan ze met zijn drieën op huwelijksreis naar Madrid. Alles is precies zoals Lara het zich voorstelde, want ze genieten als nieuw gezin van de stad en van elkaar.

Totdat Siem verdwijnt. Het kind is spoorloos in een miljoenenstad. De Spaanse en de Nederlandse politie werken nauw samen om de zaak op te lossen. Kevin denkt dat zijn ex achter de verdwijning van zijn zoon zit, maar Lara wordt daar gaandeweg steeds minder zeker van…

HarperCollins Holland laat het volgende over de auteur weten: 'Evi Dekker (1986) is een telg uit een vooraanstaande zakenfamilie uit het westen van het land. Omdat ze als cultureel attachée werkt op een Nederlandse ambassade in de Europese Unie, gebruikt ze een pseudoniem.'

Yeah right. 

05 juni 2021

Onverwacht einde (nieuws, 2021)


Gouden Strop voor thriller over Javaans mysterie 
 



De Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek, gaat dit jaar naar Bernice Berkleef met haar boek Bloedsteen. De Vlaamse auteur Toni Coppers won de tweede editie van de Hebban Thrillerprijs, de lezersjuryprijs van de gelijknamige lezerscommunity Hebban. Dit is vanmiddag bekendgemaakt in de Bibliotheek Utrecht. Daar werden vier thrillerprijzen uitgereikt en het startschot voor de Week van het Spannende Boek (7 t/m 13 juni) gegeven.


Floris Kleijne won met Klaverblad de Schaduwprijs, de aanmoedigingsprijs voor het beste thrillerdebuut. De Zilveren Strop, een vakjuryprijs voor het beste Nederlandstalige spannende verhaal en dit jaar voor het eerst uitgereikt, ging naar Hugo Luijten.

Bernice Berkleef (foto: Jan Reinier van der Vliet)
Gouden Strop

Bernice Berkleef wint een geldbedrag van 10.000 euro en een sculptuur van Marianne van den Heuvel. De jury over Bloedsteen: 'Een knap geschreven en spannende thriller, die verleden en heden met elkaar verbindt. De karakters zijn goed gevat en het verhaal bouwt op tot een onverwacht einde.'

Bloedsteen is Berkleefs tweede thriller. Daarin schrijft ze over Ella, die op een ochtend van haar bed wordt gelicht door de politie. Ze wordt verhoord over haar vader, hij zou illegaal goederen van Java naar Nederland hebben gesmokkeld. Als haar vader, die vroeger in een jappenkamp heeft gezeten, in hechtenis overlijdt besluit Ella zelf naar Java af te reizen om in hun familiehuis tot rust te komen. In het huis vindt ze aanwijzingen voor een geheim dat haar vader heeft weten te verbergen. Maar ze is niet de enige die lucht heeft gekregen van de verborgen geschiedenis, want haar verblijf op het eiland neemt een zeer onaangename wending...

Berkleef is na Johanna Spaey (2005), Marion Pauw (2009), Esther Verhoef (2016) en Samantha Stroombergen (2019) de vijfde vrouwelijke auteur die er met de belangrijkste thrillerprijs vandoor gaat. De Gouden Strop wordt sinds 1986 uitgereikt.

De jury van de Gouden Strop bestond uit voorzitter Koen Voskuil (verslaggever en misdaadjournalist AD), Arno Ruitenbeek (VN’s Detective & Thrillergids), Rolf Bos (freelance recensent), Ellis Gielen (thrillerverkoopster) en Amber Martensen (‘Stoerste thrillerverkoopster van Nederland 2020’). Zij kozen uit 80 inzendingen 5 genomineerden. Naast Berkleef waren dat René Appel met Overschot, Toni Coppers met De moord op Arno Linter, Hugo Luijten met Undercover. Alles of niks en Saskia Noort met Bonuskind.

Schaduwprijs
Onder de inzendingen voor de Gouden Strop waren 12 debuten die ook voor de Schaduwprijs werden gelezen. Floris Kleijne ontvangt 1000 euro en een litho van Daan Jippes voor Klaverblad, volgens de jury 'een thriller met veel actie, stevige karakters, scherpe dialogen en klaar om te verfilmen.'

Hebban Thrillerprijs
Lezerscommunity Hebban.nl organiseerde voor de tweede keer de Hebban Thrillerprijs. Een lezersjury bestaande uit honderd enthousiaste thrillerlezers bepaalden de shortlist van vijf titels, die werd beoordeeld door een jury van boekverkopers en thrillerkenners. De winnaar is: Toni Coppers met het boek Val. De andere genomineerden waren Marieke Damen met Stilleven, Yvonne Doorduyn met Onmacht, Angelique Haak met Nooit meer alleen en Nathalie Pagie met Helsinki.

Zilveren Strop
Onder de naam De Zilveren Strop werd dit jaar voor het eerst een schrijfwedstrijd voor spannende verhalen georganiseerd. De Zilveren Strop is een samenwerking tussen Hebban.nl en Stichting De Gouden Strop. De 162 ingezonden verhalen werden beoordeeld door 55 voorselecteurs. Tien verhalen bereikten de shortlist en werden door een vakjury van thrillerschrijvers bestaande uit Corine Hartman, Peter Römer, Isa Maron en Sander Verheijen beoordeeld. Het verhaal Handbagage van de tevens voor de Gouden Strop genomineerde auteur Hugo Luijten werd tot winnaar uitgeroepen. 

‘De Nederlandse Thrillerprijzen 2021’ is volgens de initiatiefnemers de opmaat naar een jaarlijks evenement in de nieuwe Bibliotheek Neude in Utrecht dat vanaf 2022 met publiek zal worden uitgewerkt tot een bruisend Thrillerfeest, waar naast naast de prijsuitreiking ook workshops, signeersessies en lezingen gegeven zullen worden.

04 juni 2021

Met de kennis van nu #26 (interview, 2021)


Anita Terpstra: 'De pluspunten vind ik de personages'




Welk literair genre je ook beoefent, je debuut blijft een bijzonder iets. Vrij van de druk van uitgevers, recensenten en lezers is ineens jouw eerste proeve van bekwaamheid daar. De Spanningsblog vroeg thrillerauteurs met een aantal boeken op hun naam een 'trip down memory lane' te maken en hun debuut met de kennis van nu eens tegen het licht te houden. Vandaag: Anita Terpstra. 'Ik heb zelfs nog een afwijzingsbrief van de uitgever waar ik nu bij zit.'


Wanneer heb jij voor het laatst een blik geworpen in jouw debuut Nachtvlucht?
Anita Terpstra
: 'Geen idee. Dat moet echt heel lang geleden zijn. Ik kijk mijn boeken zelden in. Ik ben altijd bang dat ik nog een fout ontdek of een nog beter plot bedenk.'

Hoe verliep destijds de reis van de eerste woorden op papier naar daadwerkelijke publicatie?
'Dat was een reis van vijf jaar. Ik begon in het land van Hoop, verbleef vervolgens jarenlang in Wanhopia en Teleurstelling, reisde door naar Licht aan het einde van de tunnel, om uiteindelijk aan te belanden bij Het beloofde land.'

'Ik heb zelfs nog een afwijzingsbrief van de uitgever waar ik nu bij zit.'

Weet je nog hoeveel je van je eersteling hebt verkocht?
'Nee, dat weet ik niet meer. Als debutant was ik daar toen wel erg mee bezig en had je het me destijds gevraagd, dan had ik het waarschijnlijk tot op de komma geweten. Maar er volgden meer boeken en toen kon ik het allemaal niet meer onthouden.'

Wat waren destijds de reacties van pers en publiek?
'Die waren gelukkig positief. Nachtvlucht werd nog genomineerd voor de Schaduwprijs.'

Met wat voor gevoel kijk je naar jouw eersteling? Wat vind jij de pluspunten van het boek?
'Met een gevoel van trots. Het is me toch maar gelukt om een boek te schrijven en er een uitgever voor te vinden. De pluspunten vind ik de personages, het plot en de setting.' 

Zou je, met de inmiddels opgedane kennis en schrijfervaring, nu een ander debuut hebben geschreven? Zo ja, wat zou je er aan veranderen?
'Ik zou het niet radicaal anders doen, alleen hier en daar wat strakker.'


Over Nachtvlucht: 

Anita Terpstra (1974) studeerde journalistiek en kunstgeschiedenis. In 2007 deed ze onder het pseudoniem Rosa Steen mee aan de Trouw-Thrillerwedstrijd en won de derde prijs. Ze volgde een masterclass schrijven bij Paul Sebes die haar in contact bracht met uitgeverij Cargo, onderdeel van De Bezige Bij. Ze schreef goed ontvangen thrillers, waaronder het voor de Gouden Strop genomineerde Samen. Nachtvlucht belandde op de shortlist voor de Schaduwprijs. Haar thrillers zijn ook in Duitsland en Frankfrijk uitgegeven.

Terpstra schreef ook een non-fictieboek over grote gezinnen van vroeger, Het huis vol dat enkele weken in de bestsellerlijsten stond. De moedermaffia is haar eerste roman. Op 10 juni verschijnt bij uitgeverij Cargo haar nieuwe thriller Het huis van berouw. 

In Nachtvluct is Liv na een ongelukkige liefde teruggekeerd uit Kenia. Ze heeft voorlopig onderdak gevonden bij haar ouders op een Friese boerderij. Daar op de dijk hoopt ze tot rust te komen en haar leven weer richting te geven.

Dan voltrekt zich een familiedrama. Livs broer Ron, een politieagent die in scheiding ligt, en zijn gezin worden dood in huis aangetroffen. Heeft haar broer de controle over zichzelf verloren of zijn er andere machten in het spel?

Tegen de zin van haar familie gaat Liv in het dorp op onderzoek uit. Langzaam begint ze meer informatie te krijgen over de laatste zaak waar Ron mee bezig was. Dan valt er nog een dode, en bekruipt Liv het gevoel dat iemand haar in de gaten houdt.

Lees ook: 

René Appel vertelt hier over zijn debuut Handicap
Loes den Hollander vertelt hier over haar debuut Vrijdag
Corine Hartman vertelt hier over haar debuut Schone kunsten
Peter de Zwaan vertelt hier over zijn debuut
 Dietz
Lieneke Dijkzeul vertelt hier over haar debuut De stille zonde
Bavo Dhooge vertelt hier over zijn debuut 
Spaghetti
Michael Berg vertelt hier over zijn debuut 
Twee zomers
Almar Otten vertelt hier over zijn debuut Verdwenen chemie
Charles den Tex vertelt hier over zijn debuut
 Dump
Rudy Soetewey vertelt hier over zijn debuut
 Inbraak
Jacob Vis vertelt hier over zijn debuut
 Prins Desi
Elvin Post vertelt hier over zijn debuut 
Groene vrijdag
Tomas Ross vertelt hier over zijn debuut 
De honden van het verraad
Marelle Boersma vertelt hier over haar debuut
 Nephila's netwerk
Saskia Noort vertelt hier over haar debuut Terug naar de kust
Roel Janssen vertelt hier over zijn debuut De Struisvogelcode
Jac. Toes vertelt hier over zijn debuut 
Dubbelspoor
Simon de Waal vertelt hier over zijn debuut 
Cop vs Killer
Peter R
ömer vertelt hier over zijn debuut Chantage
Marion Pauw vertelt hier over haar debuut Villa Serena
Gerard Nanne vertelt hier over zijn debuut Lied van de lijster
Willem Asman vertelt hier over zijn debuut De Cassandra Paradox
Ingrid Oonincx vertelt hier over haar debuut Nickname
Bram Dehouck vertelt hier over zijn debuut
 De minzame moordenaar
Isa Maron vertelt hier over haar debuut
Passiespel

03 juni 2021

Inventief én geloofwaardig (nieuws, 2021)


'Veel thrillers bevatten slordige teksten en zitten vol fouten' 
 



Aan de vooravond van de Maand, herstel, de Week van het Spannende Boek waarin de lof van de thriller wordt bezongen, moet het nog maar eens gezegd worden: er zit veel kaf onder het koren. Dat is niet alleen de mening van de Spanningsblog-redactie, maar ook van Jos van Cann. Autoriteit in het thrillergenre. 'Ook debutanten worden volgens mij niet genoeg geredigeerd.'

Jos van Cann
zegt dit in een interview met De Telegraaf. Het oud-jurylid van de Gouden Strop leest naar eigen zeggen gemiddeld twee thrillers per week. Al tien jaar recenseert hij ook misdaadliteratuur voor de jaarlijkse Detective & Thrillergids van Vrij Nederland, die door vele fans als leidraad door het woud van thrillers wordt gezien. 

Van Cann heeft het niet zo op etiketjes als 'literaire thriller'.  'Die kunnen ook gewoon heel slecht zijn. Het is voor een groot deel gewoon marketing.' Wat hem betreft is het belangrijk dat een thriller 'een goede mix' bevat. 'De personages dienen niet van bordkarton te zijn, maar goed uitgewerkt, geen karikaturen. Het plot moet inventief zijn én geloofwaardig en verbonden aan de actualiteit. Niet per se het ’nu’, maar de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Verder is het fijn als de stijl overtuigend is.'

Een typische Nederlandse thriller, zoals Scandinavië een eigen ’Scandi-genre’ heeft, bestaat volgens Van Cann niet. 'Of het moet de herkenbare locatie zijn, maar die typische getormenteerde types als in Scandi-thrillers kennen wij niet.' Er is veel kaf onder het koren, stelt Van Cann. 'Soms lijkt het wel alsof een schrijver een usb-stick heeft ingeleverd, die door de uitgeverij direct doorgestuurd wordt naar de drukker. Slordige teksten, vol fouten. Ook debutanten worden volgens mij niet genoeg geredigeerd.'

Komende zaterdag wordt de Gouden Strop 2021 uitgereikt. Van Cann heeft een favoriet: 'Dat is Undercover. Alles of niets van Hugo Luijten.'

(Bron: De Telegraaf)

02 juni 2021

Gesignaleerd 509 (nieuws, 2021)

Mario Giordano - Tante Poldi en de Siciliaanse leeuwen    



Bij uitgeverij De Fontein verschijnt op 8 juni de misdaadroman Tante Poldi en de Siciliaanse leeuwen van Mario Giordano. Deze door de uitgeverij als 'heerlijke cosy crime' omschreven speelt zich af op het zonnige Sicilië en is het eerste deel in de serie over de eigenzinnige tante Poldi die al in twaalf landen op de markt kwam.


Zeezicht, zon en rust, meer wil de eigenzinnige tante Poldi niet wanneer ze na haar zestigste verjaardag vanuit München naar Sicilië verhuist. Maar dan verdwijnt haar tuinman Valentino spoorloos. Is hij in de val van de maffia gelopen?

Poldi gaat op onderzoek uit en komt op haar tocht de niet onaantrekkelijke rechercheur Montana tegen. Hij wil niet hebben dat Poldi haar neus in zijn onderzoek steekt, maar wie eenmaal de degens kruist met een Beierse…

Mario Giordano werd als zoon van Italiaanse immigranten geboren in München. Hij schrijft screenplays (o.a.Tatort), kinderboeken en thrillers. Hij woont en werkt in Berlijn.

Klik hier voor een leesfragment.