23 maart 2021

Met de kennis van nu #18 (interview, 2021)


Simon de Waal: 'Ook mijn scripts werden er beter door'




Welk literair genre je ook beoefent, je debuut blijft een bijzonder iets. Vrij van de druk van uitgevers, recensenten en lezers is ineens jouw eerste proeve van bekwaamheid daar. De Spanningsblog vroeg thrillerauteurs met een aantal boeken op hun naam een 'trip down memory lane' te maken en hun debuut met de kennis van nu eens tegen het licht te houden. Vandaag: Simon de Waal. 'Ik zal vermoedelijk een hoop mensen jaloers maken, maar ik ben gevraagd om het boek te schrijven.'

Wanneer heb jij voor het laatst een blik geworpen in jouw thrillerdebuut Cop vs Killer?
Simon de Waal
: 'Ik denk een jaar of 8 geleden, toen het boek verfilmd werd. Het zou geregisseerd worden door Hans Pos, maar die werd helaas erg naar ziek, waarna ik het van hem overnam. Dus ik stond met het script op de set. De twee fantastische hoofdrolspeler Jeroen Willems (killer) en Marcel Hensema (cop) waren er helemaal ingedoken, want ze kwamen ook allebei met het boek op de set. Af en toe kwamen ze dan naar me toe. ‘Hier staat een zinnetje in het boek, maar niet in het script. Zo’n heerlijk zinnetje, mag ik dat gebruiken?’ Dus ik werd er elke keer weer mee verrast, wat er in stond. Prachtige momenten, ondanks de ontzettend trieste aanleiding dat ik de regisseur werd.'

Hoe verliep destijds de reis van de eerste woorden op papier naar daadwerkelijke publicatie?
 
'Ik zal vermoedelijk een hoop mensen jaloers maken, maar ik ben gevraagd om het boek te schrijven. Ik kwam Oscar van Gelderen, destijds uitgever bij Vassalluci, tegen bij een etentje van een gezamenlijke vriend. Ik kende hem niet, hij sprak me aan met de woorden ‘Ik wil dat je een boek voor me schrijft.’ Volgens hem zijn goede scenarioschrijvers (wat ik volgens hem was) ook goede boekenschrijvers. Ik wist dat niet zo zeker, dus aarzelde. Maar toen Oscar me vervolgens een jaar lang iedere maand een sms stuurde met een zin: “Is je boek al af?”, ben ik er uiteindelijk maar aan begonnen. En toen was het snel klaar.'

Weet je nog hoeveel je van je eersteling hebt verkocht?
'Nee, geen idee. Maar het liep best goed volgens mij. Ik heb de uitgever niet horen klagen.'

Wat waren destijds de reacties van pers en publiek?
'Fantastisch. Het boek kreeg hele fijne recensies, en werd genomineerd voor beste thriller in Nederland en in België. Ik was dus best een blije eikel, eigenlijk.'

Met wat voor gevoel kijk je naar jouw eerste thriller? Wat vind jij de pluspunten van het boek?
'De eerstgeborene natuurlijk. Erg fijn boek, waar ik voor het eerst dieper op een karakter - of eigenlijk twee karakters - kon ingaan. Het legde de absolute basis voor alle andere boeken die ik daarna schreef, maar ook de scripts werden er beter door.'

Zou je, met de inmiddels opgedane kennis en schrijfervaring, nu een ander debuut hebben geschreven? Zo ja, wat zou je er aan veranderen?
'Nee, dat denk ik niet. Dit was wel het boek wat ik wilde schrijven, met het verhaal en de karakters waar ik van ben gaan houden. Ook de manier van schrijven, extreem korte hoofdstukken, een steeds wisselend perspectief, was een nieuwe en leuke manier van schrijven. Daar komt nog bij dat het verfilmd is, en genomineerd, dus eigenlijk was het wel een soort droomdebuut voor mij. En het heeft een fijne samenwerking en vriendschap met Oscar opgeleverd, die daarna altijd mijn uitgever is gebleven.'

Over Cop vs Killer:
 

Cop vs Killer vertelt over vier dagen en nachten uit het leven van een meedogenloze crimineel, op wie door iedereen jacht wordt gemaakt. Mirko Narain moet anderen vermoorden om zelf in leven te blijven. Hij leeft in een wereld van ‘hij of ik’.

Cop vs Killer vertelt ook over vier dagen en nachten uit het leven van een rechercheur, die jaagt op een keiharde crimineel. Frank Spinola werkt met zijn rechercheteam aan een onmogelijke opdracht: pak Mirko en zijn groep. Maar Frank heeft een verrader in zijn team, die alle informatie doorgeeft aan Mirko. Er is maar een manier waarop Frank Mirko kan pakken.

Simon de Waal (1961) werkt sinds 1979 bij de politie. In 1986 werd hij aan het rechercheteam dat zich met de zware criminaliteit in de Amsterdamse binnenstad bezighoudt, toegevoegd. De combinatie rechercheur-(scenario)schrijver vindt hij perfect. 'Ik voel me nu toch wel in de eerste plaats schrijver', zei hij in een interview uit 2005. 'Dat is sinds ik parttime ben gaan werken, gekanteld. Maar het recherchewerk zou ik niet willen missen.'

Naast talloze scenario’s schrijft De Waal dus ook thrillers: Cop vs Killer (2004) en Pentito (2008) werden beide genomineerd voor De Gouden Strop. Pentito won in België de Diamanten Kogel (2008). De verfilming van Cop vs Killer won een Gouden Kalf voor de hoofdrolspeler Jeroen Willems. In 2009 startte De Waal een reeks policiers met Baantjer, die tijdens het schrijven van deel drie overleed. In 2014 werd de serie Bureau Raampoort, gebaseerd op deze reeks van De Waal, uitgezonden bij SBS6. In 2016 schreef De Waal het geschenkboekje voor de Maand van het Spannende Boek.

Lees ook: 

René Appel vertelt hier over zijn debuut Handicap
Loes den Hollander vertelt hier over haar debuut Vrijdag
Corine Hartman vertelt hier over haar debuut Schone kunsten
Peter de Zwaan vertelt hier over zijn debuut
 Dietz
Lieneke Dijkzeul vertelt hier over haar debuut De stille zonde
Bavo Dhooge vertelt hier over zijn debuut 
Spaghetti
Michael Berg vertelt hier over zijn debuut 
Twee zomers
Almar Otten vertelt hier over zijn debuut Verdwenen chemie
Charles den Tex vertelt hier over zijn debuut
 Dump
Rudy Soetewey vertelt hier over zijn debuut
 Inbraak
Jacob Vis vertelt hier over zijn debuut
 Prins Desi
Elvin Post vertelt hier over zijn debuut 
Groene vrijdag
Tomas Ross vertelt hier over zijn debuut 
De honden van het verraad
Marelle Boersma vertelt hier over haar debuut
 Nephila's netwerk
Saskia Noort vertelt hier over haar debuut Terug naar de kust
Roel Janssen vertelt hier over zijn debuut De Struisvogelcode
Jac. Toes vertelt hier over zijn debuut
Dubbelspoor

Geen opmerkingen: