22 februari 2021

Met de kennis van nu #2 (interview, 2021)


Loes den Hollander: 'Ik schreef gewoon wat in me opkwam'
 




Welk literair genre je ook beoefent, je debuut blijft een bijzonder iets. Vrij van de druk van uitgevers, recensenten en lezers is ineens jouw eerste proeve van bekwaamheid daar. De Spanningsblog vroeg thrillerauteurs met een aantal boeken op hun naam een 'trip down memory lane' te maken en hun debuut met de kennis van nu eens tegen het licht te houden. Vandaag: Loes den Hollander. 'Ik ben blij dat ik de ruimte heb gekregen en genomen om me als schrijver te ontwikkelen.'

 

- Wanneer heb jij voor het laatst een blik geworpen in jouw thrillerdebuut Vrijdag?
Loes den Hollander:
'Een week of drie geleden, toen ik de boekenplank met mijn eigen titels schoonmaakte. Ik heb toen het einde herlezen.'

- Hoe verliep destijds de reis van de eerste woorden op papier naar daadwerkelijke publicatie?
'Aanvankelijk was Vrijdag een lang verhaal (12.000 woorden) met de titel Vrijdag om de veertien dagen. Ik had van de redactie van Libelle het verzoek gekregen om voor een nieuwe zomerpocket een lang verhaal te leveren, en ik schreef er drie. Ze kozen een andere titel De verkeerde moeder en toen zat ik dus met twee lange verhalen.'

'Mijn man adviseerde me om van dit verhaal een thriller te maken. 'Er kan vast wel iemand uit dit verhaal lekker vermoord worden', meende hij. In het aanvankelijke verhaal draaide het om een buitenechtelijke relatie tussen een vrouw en haar aanstaande schoonzoon. Ik dacht: die schoonzoon heeft eigenlijk geen toekomst, die kan dus verdwijnen.'

'Ik ging aan de slag, zonder te weten wat er precies gaande was en welke kant het op zou gaan. Ik schreef gewoon wat in me opkwam en toen ik eenmaal was begonnen, kon ik niet meer stoppen. Ik werkte toen nog, was directeur van een zorginstelling. Zodra we ’s avond gegeten hadden, verdween ik naar mijn computer en zes weken nadat ik was begonnen, zette ik de laatste punt.'

'Ik besloot het manuscript eerst te laten beoordelen door een manuscriptbeoordelaar. Dat was Ilse Karman van bureau De jury, die later mijn uitgever werd. Ze stuurde me een positief rapport en ik besloot daarna te proberen of er een uitgever te vinden was die er wat in zag. Bij de eerste poging was het raak.'

'Het andere 12.000 woorden-verhaal werd later bewerkt tot het boek Driftleven. Ik gooi niet graag iets weg.'

- Weet je nog hoeveel je van je eersteling hebt verkocht?
'Ik weet niet precies hoeveel, maar als ik terugreken vanaf de royalty-overzichten, zijn we de 100.000 exemplaren gepasseerd.'

- Wat waren destijds de reacties van pers en publiek?
'Ik kreeg vanaf het begin veel reacties van het publiek op mijn website, positief. Wisselende reacties van de pers, van totaal afbranden tot grote waardering.'

- Met wat voor gevoel kijk je naar jouw eerste thriller? Wat vind jij de pluspunten van het boek?
'Het was mijn eerste boek, ik was toen nog veel voorzichtiger in taal en met situaties. Maar dat hoort bij een eersteling, daar heb ik geen last van. Ik denk dat ik met dit verhaal een groot publiek aansprak en dat vind ik nog steeds een pluspunt. Het is een tamelijk ondeugend verhaal en wie wil er nu en dan niet een beetje of een beetje boel ondeugend zijn?'

- Zou je, met de inmiddels opgedane kennis en schrijfervaring, nu een ander debuut hebben geschreven? Zo ja, wat zou je er aan veranderen?
'Nee, ik denk dat Vrijdag een prima start was en ik ben blij dat ik de ruimte heb gekregen en genomen om me als schrijver te ontwikkelen.'



Over Vrijdag:

Loes den Hollander debuteerde in 2006 bij uitgeverij Karakter met de thriller Vrijdag.

In de thriller staat Sandra van Dalsum centraal. Zij heeft het in haar leven prima voor elkaar. Ze is mede-eigenaresse van drie modezaken, ziet er voor haar 48 jaar goed uit en houdt er minnaars op na, zonder dat haar echtgenoot daar een probleem van maakt.


Toch baart de jongere man met wie ze op dit moment een overspelige relatie heeft, haar zorgen. Want met deze scharrel gaat ze te ver, véél te ver zelfs... Vandaar dat ze zich gedwongen ziet er een punt achter te zetten. Maar een paar dagen nadat Sandra heeft besloten om hem dit mee te delen, wordt haar minnaar vermoord. In het hotelletje waar hij en Sandra elkaar altijd treffen... En waar hij op dat moment met een andere vrouw in bed lag...


Deze gruwelijke ontdekking brengt een enorme schok teweeg, maar het leven van Sandra verandert pas écht in een nachtmerrie als duidelijk wordt dat de moordenaar het weleens op haar gemunt zou kunnen hebben. Ze moet onderduiken. Sandra van Dalsum, de vrouw die haar leven zo perfect geregeld had, moet nu de regie erover uit handen geven. Wanneer Sandra echter besluit om haar onderduikadres te verlaten om het heft weer in eigen hand te nemen, slaat de realiteit onmiddellijk genadeloos toe...


Loes den Hollander is auteur van 26 thrillers, één roman, drie verhalenbundels en drie novelles.


René Appel vertelt hier over zijn debuut Handicap

 


Geen opmerkingen: