01 april 2021

Met de kennis van nu #20 (interview, 2021)

 


Marion Pauw: 'Ik kies graag voor wat extremere onderwerpen'




Welk literair genre je ook beoefent, je debuut blijft een bijzonder iets. Vrij van de druk van uitgevers, recensenten en lezers is ineens jouw eerste proeve van bekwaamheid daar. De Spanningsblog vroeg thrillerauteurs met een aantal boeken op hun naam een 'trip down memory lane' te maken en hun debuut met de kennis van nu eens tegen het licht te houden. Vandaag: Marion Pauw. 'Ik werkte halve dagen aan mijn debuut, als mijn kinderen naar school waren.'


Wanneer heb jij voor het laatst een blik geworpen in jouw thrillerdebuut Villa Serena?
Marion Pauw: '
Dat kan ik me echt niet meer herinneren!'

(foto: J.W. Kaldenbach)
Hoe verliep destijds de reis van de eerste woorden op papier naar daadwerkelijke publicatie?

'Ik werkte halve dagen aan mijn debuut, als mijn kinderen naar school waren. Ik weet nog dat ik 500 woorden per dag schreef, inmiddels zijn dat er meestal meer. Ik had voor mijn debuut een verhalenbundel geschreven en rondgestuurd naar een paar uitgevers. Elsa den Boer van destijds Archipel (imprint van uitgeverij de Arbeiderspers) raadde me aan om een roman te schrijven. Het werd een thriller en dat heb ik toen onder haar begeleiding gedaan.'

Weet je nog hoeveel je van je eersteling hebt verkocht?
'In eerste instantie 7500. Dat waren de hoogtijdagen van de thriller! Daarna is Villa Serena nog in pocketvorm verschenen en in special editions. Geen idee waar de teller nu op staat.'

Wat waren destijds de reacties van pers en publiek?
'
Redelijk goed. Niet overenthousiast, maar zeker niet slecht.'

Met wat voor gevoel kijk je naar jouw eerste thriller? Wat vind jij de pluspunten van het boek?
'Wat me opvalt is dat ik het met zoveel plezier en zelfvertrouwen heb geschreven. Naarmate ik meer boeken had geschreven, ging ik hogere eisen stellen aan mezelf en werd ook mijn eigen drempel om te schrijven steeds hoger. Uiteindelijk ben ik daar helemaal op stuk gelopen en wilde ik stoppen met schrijven. Inmiddels is dat plezier weer helemaal teruggekeerd en schrijf ik bijna net als toen: vanuit plezier en inspiratie.

Zou je, met de inmiddels opgedane kennis en schrijfervaring, nu een ander debuut hebben geschreven? Zo ja, wat zou je er aan veranderen?
'Nog steeds houd ik ervan om het randje van de realiteit op te zoeken in mijn boeken. Ik kies graag voor wat extremere onderwerpen. Dat zie je in Villa Serena ook al. Ik zou nu de personages veel beter uitbouwen en ook stilistisch ben ik enorm gegroeid.'



Over Villa Serena: 

Marion Pauw (1973) werd geboren in Australie en emigreerde op haar zesde naar Nederland. Ze werkte onder meer als freelance journaliste en copywriter. In 2005 debuteerde ze met Villa Serena. Haar doorbraak kwam toen zij met haar boek Daglicht de Gouden Strop 2009 won. Dat boek werd uitgebracht in zes landen. In 2013 werd Daglicht verfilmd. 

Na We moeten je iets vertellen in 2015 kondigde Pauw aan te stoppen met schrijven. In 2017 schreef zij echter samen met Susan Smit Hotel Hartzeer, een zelfhulpboek voor mensen met liefdesverdriet. In 2019 publiceerde ze de roman De Experimenten. Begin mei verschijnt haar nieuwe thriller Vogeleiland. 

Naast schrijfster is Pauw scenariste van televisieseries, zoals In therapie, Project Orpheus en Vlucht HS13. 

Villa Serena draait om Fyllis en Andrew. Zij lijken het perfecte stel en zijn dolgelukkig met elkaar. Tijdens hun huwelijksreis in de Dominicaanse Republiek gebeurt er alleen iets gruwelijks: Andrew probeert Fyllis te vermoorden.

Ze kan ternauwernood ontsnappen en Andrew houdt vol dat stemmen in zijn hoofd hem tot deze daad hebben aangezet. Hij wordt opgenomen in een inrichting, maar Fyllis zit nog met onbeantwoorde vragen. Ze gaat terug naar Villa Serena waar haar huwelijk zo dramatisch eindigde. Samen met de knappe Manolo gaat ze op onderzoek uit en komt erachter dat er een duistere waarheid schuilt achter de serene villa…


Lees ook: 

René Appel vertelt hier over zijn debuut Handicap
Loes den Hollander vertelt hier over haar debuut Vrijdag
Corine Hartman vertelt hier over haar debuut Schone kunsten
Peter de Zwaan vertelt hier over zijn debuut
 Dietz
Lieneke Dijkzeul vertelt hier over haar debuut De stille zonde
Bavo Dhooge vertelt hier over zijn debuut 
Spaghetti
Michael Berg vertelt hier over zijn debuut 
Twee zomers
Almar Otten vertelt hier over zijn debuut Verdwenen chemie
Charles den Tex vertelt hier over zijn debuut
 Dump
Rudy Soetewey vertelt hier over zijn debuut
 Inbraak
Jacob Vis vertelt hier over zijn debuut
 Prins Desi
Elvin Post vertelt hier over zijn debuut 
Groene vrijdag
Tomas Ross vertelt hier over zijn debuut 
De honden van het verraad
Marelle Boersma vertelt hier over haar debuut
 Nephila's netwerk
Saskia Noort vertelt hier over haar debuut Terug naar de kust
Roel Janssen vertelt hier over zijn debuut De Struisvogelcode
Jac. Toes vertelt hier over zijn debuut 
Dubbelspoor
Simon de Waal vertelt hier over zijn debuut 
Cop vs Killer
Peter R
ömer vertelt hier over zijn debuut Chantage

Geen opmerkingen: