10 maart 2021

Met de kennis van nu #12 (interview, 2021)



Elvin Post: 'Het kwam met horten en stoten tot stand'  



Welk literair genre je ook beoefent, je debuut blijft een bijzonder iets. Vrij van de druk van uitgevers, recensenten en lezers is ineens jouw eerste proeve van bekwaamheid daar. De Spanningsblog vroeg thrillerauteurs met een aantal boeken op hun naam een 'trip down memory lane' te maken en hun debuut met de kennis van nu eens tegen het licht te houden. Vandaag: Elvin Post. 'Ik dacht vaak: het lukt me nooit om dit af te maken.'


Wanneer heb jij voor het laatst een blik geworpen in jouw thrillerdebuut Groene vrijdag?
Elvin Post: 'Daarnet, vanwege deze vragen. Leuk om het weer eens in handen te hebben, al voel ik me ook meteen best oud... het is al zo lang geleden.'

Hoe verliep destijds de reis van de eerste woorden op papier naar daadwerkelijke publicatie?

'Het kwam met horten en stoten tot stand. Ik begon eraan toen ik in Amerika woonde en werkte, in het Engels. Eenmaal terug in Nederland verdwenen de hoofdstukken die ik had in een la. Daar bleven ze totdat ik Nicci French interviewde en Nicci Gerrard vroeg of ik zelf ook schreef. Ik stuurde haar de hoofdstukken op en zij was er erg enthousiast over.'

'Met die aanbeveling heb ik toen bij Ambo/Anthos aangeklopt. Ik was heel blij toen ik hoorde dat ze het wilden uitgeven. Het schrijfproces besloeg zo'n vijf jaar, maar ik werkte er niet fulltime aan omdat ik ook de huur moest betalen. Dat deed ik vooral met journalistieke klussen.'

Weet je nog hoeveel je van je eersteling hebt verkocht?
'Ik meen zeven- of achtduizend.'

Wat waren destijds de reacties van pers en publiek?
'Groene vrijdag kreeg overwegend positieve kritiek. Dat was fijn, al was ik sowieso al dankbaar en tevreden omdat het werd uitgegeven.'

Met wat voor gevoel kijk je naar jouw eerste thriller? Wat vind jij de pluspunten van het boek?
'Het is lastig om mijn eigen boek te recenseren, maar de meeste lof kreeg ik voor de personages en de dialogen. Dat vind ik zelf ook de sterke punten. De personages bepaalden het verhaal, ik had het niet vooraf helemaal uitgedacht en heb dus ook heel veel weggegooid omdat ik regelmatig een verkeerde afslag nam en dan vastliep. Op die momenten dacht ik vaak: het lukt me nooit om dit af te maken. Maar uiteindelijk ging ik er dan toch weer voor zitten, net zolang totdat het af was.'

Zou je, met de inmiddels opgedane kennis en schrijfervaring, nu een ander debuut hebben geschreven? Zo ja, wat zou je er aan veranderen?
'Ik denk het niet. Ik herlees mijn eigen boeken niet en weet niet meer alle details, maar ik heb niet jaren later gedacht: dit of dat had ik anders moeten doen. Dat had ik eigenlijk alleen bij mijn vijfde boek, Dame blanche.'


Over Groene vrijdag: 

Elvin Post (Rotterdam, 1973) is behalve auteur ook journalist. In 2004 won hij, als jongste winnaar tot dan toe, de Gouden Strop voor zijn debuut, de misdaadroman Groene vrijdag. Met Roomservice won hij in 2011 de Diamanten Kogel.

Post begon zijn carrière na zijn stage bij het literaire agentschap Ralph Vicinanza in Manhattan. Aldaar schreef hij ook recensies van buitenlandse thrillers voor het Algemeen Dagblad. In Manhattan begon hij zelf met het schrijven van boeken.

In Groene vrijdag vindt Winston Malone dat het tijd is om de zaken anders aan te pakken. Hij woont met zijn vrouw Cordelia in een bouwvallig appartement op Staten Island, New York, hij is nauwelijks tevreden met zijn werk bij een geldkantoor en nog minder met zijn salaris. Als hij in de problemen komt met de afbetaling van de driezitsbankdie hij voor zijn vrouw heeft gekocht, besluit Winston de laatste wijze woorden van zijn overleden vader in de praktijk te brengen.


Lees ook: 

René Appel vertelt hier over zijn debuut Handicap
Loes den Hollander vertelt hier over haar debuut Vrijdag
Corine Hartman vertelt hier over haar debuut Schone kunsten
Peter de Zwaan vertelt hier over zijn debuut
 Dietz
Lieneke Dijkzeul vertelt hier over haar debuut De stille zonde
Bavo Dhooge vertelt hier over zijn debuut 
Spaghetti
Michael Berg vertelt hier over zijn debuut 
Twee zomers
Almar Otten vertelt hier over zijn debuut Verdwenen chemie
Charles den Tex vertelt hier over zijn debuut
 Dump
Rudy Soetewey vertelt hier over zijn debuut
 Inbraak
Jacob Vis vertelt hier over zijn debuut
Prins Desi

Geen opmerkingen: