13 maart 2019

Botten (nieuws, 2019)

Moeder verwennen met een verdwijning 



Als je een thriller wil uitbrengen met de titel Moederdag, dan moet je dat niet ergens in het najaar doen. Uitgeverij Volt heeft dat goed begrepen. De van deze titel voorziene nieuwe thriller van de Duitse Nele Neuhaus verschijnt een kleine twee weken voor de dag dat we mama in het zonnetje zetten.

Op Moederdag wordt doorgaans de moeder des huize nog eens extra gewaardeerd, hetzij met een lekker luchtje, een airfryer of een op school gemaakte asbak van klei. Maar in de thriller van Nele Neuhaus worden mama's verre van verwend.

In het woonhuis bij een gesloten fabriek wordt een stoffelijk overschot gevonden. Het blijkt de voormalige uitbater van de fabriek, Theodor Reifenrath. Rechercheur Pia Sander en haar baas Oliver von Bodenstein, de vaste hoofdpersonen in de thrillers van Neuhaus, ontdekken nog iets anders gruwelijks op de plaats delict: menselijke botten, die van meerdere slachtoffers afkomstig lijken.

Na forensisch onderzoek kunnen enkele slachtoffers geïdentificeerd worden. Het blijken vrouwen te zijn die als vermist gemeld staan. Ze zijn in verschillende jaren verdwenen, de meest recente vermissing is van vorig jaar.

Een patroon wordt zichtbaar: alle slachtoffers zijn verdwenen op Moederdag. Pia denkt niet dat Reifenrath verantwoordelijk is voor de moorden, wat zou betekenen dat de dader nog rondloopt. En het is bijna mei, dus haar tijd raakt op.

Nele Neuhaus (1967) is het geslaagde voorbeeld van een schrijver die haar eerste thrillers in eigen beheer uitgaf. Nu is ze een van de succesvolste Duitse thrillerauteurs van dit moment, met meer dan negen miljoen verkochte exemplaren van haar boeken.

Neuhaus, die in Münster werd geboren, in Paderborn opgroeide en geschiedenis, rechtswetenschappen en germanistiek studeerde, begon al vroeg met schrijven. Rond haar veertiende fabriceerde ze met knip- en plakwerk haar eerste boekjes. Die zelfredzaamheid kwam haar ook van pas toen keer op keer haar manuscripten werden geretourneerd door uitgevers. In 2004 las ze voor het eerst over 'book on demand'-uitgeverijen die je de kans bieden om - ongeacht de kwaliteit ervan - je eigen boek te laten drukken.

Van haar debuut Unter Haien liet ze voor 3500 euro 500 exemplaren drukken. De chauffeurs van de vleesfabriek van haar toenmalige echtgenoot zorgden voor de distributie naar de boekhandel. Na haar debuut verschenen Neuhaus' eerste en tweede deel in de Taunus Krimi-reeks, Eine unbeliebte Frau en Mordsfreunde, eveneens via book-on-demand. Daarna raakte een Duitse uitgeverij geïnteresseerd, niet in het minst door enthousiaste verhalen van de eigenaar van een boekwinkel. Zij bood Neuhaus een contract aan en zag haar volgende thrillers bestsellers worden.

Geen opmerkingen: