10 mei 2010

Uitgesproken (3)



'ER ZIJN CORRUPTE RECHTERS, DAT MAG JE BEST LATEN ZIEN'

Regelmatig terugkerende rubriek met soundbites van thrillerauteurs uit interviews over het edele ambacht van het schrijven en over misdaadliteratuur. Hieronder opnieuw een tiental - onsterfelijke - uitspraken gedaan in interviews die in het archief van deze blog te vinden zijn. By the way, de illustratie is van Corine Hartman, thrillerauteur en kunstschilder. Haar nieuwe boek 'Schijngestalten' verschijnt eind deze maand.

NIEUWSGIERIG
,,Ik begin gewoon met hoofdstuk 1 en als ik aan het eind daarvan ben, denk ik pas aan wat daarna komt. Dat houdt niet alleen de lezer maar ook mijzelf nieuwsgierig. Soms heb ik naast het begin ook al het eind van het boek in mijn hoofd, maar nog geen flauw benul van wat er tussen moet komen. Het blijft dus spannend.'' Colin Bateman (1998)

1 DOLLAR
,,Je denkt waarschijnlijk dat ik verschrikkelijk veel geld heb verdiend. Maar de overheid pikt al de helft in en daarna komen je agent en alle anderen die zich beroepshalve met je bezighouden, zich melden. Als je het restant deelt door het aantal jaren dat je al aan het schrijven bent, dertig dus, dan blijft er vrij weinig over. Dan heb je waarschijnlijk voor 1 dollar per uur gewerkt.'' Allan Folsom (1998)

PROMOTIE
,,Het is nog net geen complot van de uitgeverijen, maar het riekt er soms wel naar. Ze pompen grote bedragen in de buitenlanders, in het binnenhalen van rechten en vervolgens de promotie en voor ons blijft er dan niets over. Ook de handelaren zien natuurlijk liever stapels Grishams als vanzelf over de toonbank vliegen dan dat ze moeite moeten doen voor de nieuwe Toes.'' Jac. Toes (1998)

RECHTSZAAL
,,Als ik misluk in de rechtszaal, kan mijn cliënt dat in het allerergste het leven kosten. Als ik misluk als schrijver, kan ik hoogstens een slechte recensie krijgen en slechte verkopen. Dat verschilt wel iets, dacht ik.'' Oud-advocaat en schrijver Phillip Margolin (1997)

VANILLEIJSJE
,,Veel Amerikaanse auteurs schrijven als een vanilleijsje: wel lekker, maar niet te opwindend of te afwijkend. Neem de seks: in doorsnee-thrillers komt dat nauwelijks voor. In de boeken van John Grisham komt geen spatje erotiek voor, alleen benen tot in het oneindige. Als je veel boeken wilt verkopen, dan schrijf je een 'veilige' roman, met veel vanille. Geen seks, geen homo's, geen zwarten. Dat is niet goed. Ik denk dat er mensen zijn die ook hierover willen lezen. Er zijn homo's, er zijn nonnen die de gelofte van zwijgzaamheid hebben afgelegd, er zijn rechters die corrupt zijn, dat mag je best laten zien.'' Lisa Scottoline (1997)

GEVOELENS
,,Ik vond het als politieman van wezenlijk belang om te proberen die criminelen te begrijpen. Dan nam ik een kop koffie voor een verdachte mee en ging ik er eens effe voor zitten. Ik probeerde ze duidelijk te maken: dit is mijn vak, ik moet ook leven, maar waarom zit jij daar? Jij hebt iets gedaan en ik wil graag weten waarom. Een rechercheur is geen machine, maar een mens met gevoelens. In feite ben ik daarom ook begonnen met schrijven. Een proces-verbaal is een onding. Daarin kon je alleen kwijt wat je gezien, gehoord en ondervonden had. Emoties kwamen er niet aan te pas. Daar had ik moeite mee. Ik ben dus een schrijver uit frustratie.'' Appie Baantjer (1998)

WAAROM
,,Al mijn boeken gaan over geweld, omdat ik wil begrijpen waarom mensen elkaar de vreselijkste dingen aandoen. Ik probeer dat al mijn hele leven te verklaren. Maar ik ben er in de loop der jaren achter gekomen, dat ik dat niet kan. Het kwaad is niet te begrijpen, het bestaat gewoon...'' Dean Koontz (1995)

OP DE SNIJTAFEL
,,Vorige week woonde ik een civiele rechtszaak bij. Het ging om een arme, zwarte vrouw die een straatverbod eiste tegen haar gewelddadige vriend. Ze was bang dat hij haar zou vermoorden. Ik zag haar en dacht aan wat er straks op de snijtafel terecht zou kunnen komen. Met kogelgaten en al. Maar het duurde nog tien dagen voordat de rechter met een uitspraak zou komen. Ik dacht: in de tussentijd helpt die vent haar gewoon om zeep. Dus ik stap na afloop op haar af en duw haar een enveloppe met honderden dollars in haar handen. Om onder te duiken in een hotel. Nee, ik weet niet of ze dat daadwerkelijk heeft gedaan. Misschien heeft ze er wel cocaïne voor gekocht.'' Patricia Cornwell (1999)

ANDER LEVEN
,,Schrijven is een ander leven. Je leeft je gewone leven, maar daarnaast is er nog een aanvullend leven dat almaar doorgaat. Ik ben ook een gemakkelijk schrijver. Ik geloof niet in een 'writer's block', dat is maar een excuus van auteurs om niet te hoeven werken.'' Robert Goddard (1995)

PORNOGRAFIE
,,Het probleem is dat ik snel neig richting pornografie. Dus moet ik echt nadenken om de situatie en het intense gevoel goed over te brengen, terwijl ik clichés en expliciete bewoordingen wil vermijden. Ondanks dat zei iemand me laatst dat hij na het lezen van een seksscène in 'Onder Druk' zijn vrouw had wakker geschud. Terwijl ik nog zo mijn best had gedaan er liefde en betrokkenheid in te leggen.'' Esther Verhoef (2004)

Geen opmerkingen: