08 augustus 2008

Gangstergirl (nieuws, 2008)

Thriller over Mabel Wisse Smit en Klaas Bruinsma



Prinses Mabel, de vrouw van prins Friso, en topcrimineel Klaas Bruinsma figureren in een thriller die in oktober uitkomt. Bij uitgeverij Just Publishers verschijnt dan Risicofactor Gangstergirl van Liesbeth van der Wels.

Het boek is een zogeheten factionthriller waarbij waarheid en fictie door elkaar lopen, meldt de uitgever. Het betreft een verhaal van een vrouw, Chantal geheten, die terugblikt op haar leven met de later geliquideerde maffiabaas Klaas Bruinsma en hoe een en ander veranderde toen Mabel Wisse Smit in haar leven kwam.

Het personage Mabel Wisse Smit komt er in de misdaadroman niet goed van af. 'Chantal ziet kans wraak te nemen op de vrouw die zij verantwoordelijk houdt voor de dood van haar vriend', stelt de uitgeverij op haar website. 'Dit alles leidt tot een bloedstollende ontknoping. Deze thriller lost de vele mysteries op die tot op deze dag voortbestaan over Klaas Bruinsma.'

In 2003 kwam onder anderen misdaadverslaggever Peter R. de Vries met informatie waaruit zou blijken dat Mabel Wisse Smit een intieme relatie met Bruinsma zou hebben gehad. Zelf verklaarde ze later in een tv-interview dat er geen sprake was van een liefdesrelatie.

Risicofactor Gangstergirl is de debuutroman van Liesbeth van der Wels, wat overigens niet haar echte naam is. De auteur heeft prinses Mabel en Klaas Bruinsma nooit gekend, verklaart een woordvoerder van de uitgeverij tegenover het ANP.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou nou...dit keer geen enkel kritisch woord over een 'nom de plume' van deze auteur???

En ze heeft Klaas Bruinsma niet gekend? Dat zal een goed gedocumenteerd verhaal worden...
Ben heel erg benieuwd hoe ze dan de 'vele mysteries' die over Klaas Bruinsma voortbestaan wil oplossen....in een 'faction' thriller.

Mysteries los je op in een waargebeurd verhaal, lijkt me.

Peter Kuijt zei

Goh, neem me niet kwalijk hoor. Ik wilde gewoon melden dat dit boek eraan zit te komen. Zoiets heet een nieuwsbericht. Wellicht pers ik er een dezer dagen wel een kritische stukje uit over schuilnamen. Dat heet dan weer een column...

Anoniem zei

Tja, op een blog van een scherpe journalist / recensent als jijzelf verwachtte ik eigenlijk geen kritiekloos overgenomen persberichtje dat er uitgegooid is door een uitgever, met daarin wat vette namen als Bruinsma en Mabel, in de hoop daarmee zoveel mogelijk publiciteit te genereren.... ;-)

Zeker niet als de schrijfster ook nog eens onder een andere naam publiceert wegens 'veiligheidsredenen'...een feit waar je je toch behoorlijk druk om hebt gemaakt, eerder. ;-)

Maar ok, als jij het een 'nieuwsbericht' noemt - ik wacht met spanning op je column! ;-)

Anoniem zei

Weet je dat het boek va Ton Theunis ook over Wisse Smit gaat (De sluipschutter). Maar daar besteede hij niet zoveel media aandacht aan....

En ik ben benieuwd naar je column Peter... (recesent die op fora schrijft onder pseudoniem Letterknecht)!

Peter Kuijt zei

Ach gut, nog steeds pissig dat ik jouw collega 'Eva Noorlander' zo heb afgebrand? Uitgeverij Just Publishers kan nog een puntje zuigen aan de manier waarop Oscar van Gelderen/Lebowski haar heeft gelanceerd. Jij was er zelf ook ontstemd over.

Anoniem zei

Nee hoor, ik ben verre van pissig. Als je goed leest is dat ook helemaal niet waar ik (in mijn eerste commentaar) een opmerking over maakteb. Ik besteed daar een (1) zin aan, de eerste. En daarna heb ik het over hele andere dingen, die ik inhoudelijk veel belangrijker vind.

Zoals het feit dat je inderdaad gewoon kritiekloos (nu) een perberericht waar nogal wat op valt af te dingen, overneemt. Dat had ik niet verwacht van je - dus, in alle vriendschap, geef ik je een porretje.

En Eva Noorlander interesseert me niet. Ja, ik vond het onzin dat mijn uitgever meedeed in de vrouwenhype en een 'literaire thriller' uitgaf, met alle toeters en bellen die daar bij gingen.
Dat doet Oscar inderdaad zeer goed - waarom denk je dat ik bij hem zit? Prima uitgever, goeie vriend.


Maar dat jij haar afbrandde? Mag je doen, als het terecht is. Maar inmiddels constateerde ik wel, zeer objectief, dat je echt de enige bent geweest die haar zo heeft 'afgebrand' (jouw woorden, niet de mijne). ;-) Maar dan nog: jouw mening, jouw smaak.

En je weet wel beter, als je goed leest, dat ik dus daar niet pissig over ben. Dus doe niet zo kleinerend (ach gut..) en kom met een goed weerwoord. ;-)

Peter Kuijt zei

Simon, je schrijft prima boeken, maar van journalistiek heb je toch echt geen kaas gegeten. Ik herhaal het nog maar even: dit bericht was slechts een signalering dat het boek eraan zit te komen, net zoals ik het heb gemeld dat 'In Dubio' tot ons zou komen. Ik heb De Spanningsblog niet voor niets 'de site met nieuws over schrijvers en boeken...' genoemd. In het stukje over die Mabel/Bruinsma-thriller zul je nergens een standpunt mijnerzijds tegenkomen, niet positief, niet negatief. En dan over die 'vele mysteries', dat is een bewering van de uitgever, die staat tussen aanhalingstekens. Dat zijn de toeters en bellen van deze uitgever, veel minder dan waarmee Lebowski/Van Gelderen destijds op de proppen kwam om 'Eva Noorlander' te lanceren.

Inderdaad, ik heb ook positieve recensies over 'In Dubio' gelezen. Daar snap ik dan weer geen hout van. Maar het zij zo.

Anoniem zei

Ok dan. Misschien had ik gehoopt dat je wat sneller inhoudelijk zou reageren, ipv alleen het nieuws brengen. Maar je hebt gelijk - het blog is er ook om nieuws te brengen.

En als een persbericht overnemen nieuws brengen is, dan zit ik fout. Mea Culpa.

De positieve reacties van In Dubio snap ik dan weer wel. Maar dat komt omdat mijn vrouw het gelezen heeft, en het een zeer goed boek vond. En zij is een goede graadmeter, wat mij betreft. Dus wat mij betreft heeft zij het goed, en de positieve recensenten ook, en jij dit keer een keertje niet. Het zij zo.... ;-)

(ik moet 'm toch zelf maar eens gaan lezen....)

Peter Kuijt zei

Dat laatste zou ik maar achterwege laten. Tenzij je je op een pittige discussie met je vrouw verheugt... Haha!

Anoniem zei

Met mijn vrouw is alles prettig, zelfs pittig discussieren.

En misschien wacht ik wel gewoon met lezen tot de volgende Noorlander... (deze hoef je niet in te koppen! ;-)