30 april 2010

Uitgesproken (2)



'HET GENRE IS ENORM VERLITERATUURD'

Regelmatig terugkerende rubriek met soundbites van thrillerauteurs uit interviews over het edele ambacht van het schrijven en over misdaadliteratuur. Er zal daartoe gegrasduind worden in binnen- en buitenlandse media. Maar hier nog even een tiental - onsterfelijke - uitspraken gedaan in interviews die in het archief van deze blog te vinden zijn. By the way, de illustratie is van Corine Hartman, thrillerauteur en kunstschilder. Haar nieuwe boek 'Schijngestalten' verschijnt eind mei

STOFFELIJKE RESTEN
,,Veel thrillers hangen van stoffelijke resten aan elkaar. Op elke pagina wordt wel iemand over de kling gejaagd. Wij zijn daar niet in geïnteresseerd.'' Nicci French (2002)

VOETBALCOACH
,,Ik hoop dat ik met mijn boeken mensen provoceer, ze misschien kwaad krijg en uiteindelijk aan het denken zet. Wellicht dat een lezer hierdoor besluit om leraar te worden of een voetbalcoach.'' George Pelecanos (2002)

VLIEGENDE START
,,Als je het podium opkomt moet je eerste mop echt knallen, anders kun je het wel schudden. Dan lopen de mensen meteen weg. En zeker bij thrillers moeten de eerste pagina's explosief zijn. De markt is tegenwoordig overvoerd met misdaadromans, dus moet je wel opvallen met een vliegende start.'' Schrijver én stand-up comedian Mark Billingham (2001)

PSYCHOLOGIE
,,Het genre is enorm verliteratuurd. Vergeet ook niet de invloed van de Scandinavische schrijvers. Die hebben nog meer de neiging om te denken: psychologie is alles.'' Rinus Ferdinandusse (2001)

BROOD VERDIENEN
,,Ik heb geen flauw idee waar mijn interesse voor het schrijverschap vandaan kwam. Misschien heeft het wel te maken met het feit dat mijn vader vroeger veel verhalen vertelde. Hij verzon ze terwijl je bij hem op schoot zat. Mijn vader stierf toen ik dertig was en vier boeken had geschreven. Hij was bijzonder trots op me, maar kon er met zijn pet niet bij. 'Hoe kun je je brood verdienen met het vertellen van leugens', zei hij altijd. Hij heeft mijn eerste succes helaas nooit kunnen meemaken. Ook mijn moeder niet, zij overleed toen ik 19 was.'' Ian Rankin (2000)

BLASFEMIE
Een thriller is een ingewikkelde roman, zeg ik wel eens. Dat is namelijk een roman met een extra moeilijkheidsgraad, er hangt een plot aan. Als je dat tegen iemand zegt die nooit thrillers leest, maar uitsluitend romans, dan bezondig je je aan pure blasfemie.'' Peter de Zwaan (2000)

SCHRANSEN
,,Pageturners. Dat heeft zo'n negatieve klank. Ik heb dan voor ogen dat de lezer zo snel door de bladzijden jaagt, dat hij meteen vergeet wat hij zojuist heeft gelezen. Ik ken schrijvers die hoofdstukken van één pagina schrijven, 'to keep the pages turning', want lezen is een uitstervende kunst in de VS. Alsof je je met hoge snelheid door een heerlijke maaltijd zit te schransen en je niet eens merkt wat je proeft.'' David Baldacci (2000)

HARTZEER
,,Misdaadliteratuur is een groot woord, het is Agatha Christie, het is James Lee Burke, maar het is ook Dostojevski. 'Hamlet'? Een pure thriller. In de misdaadliteratuur worden de bakens verder verzet. Je durft meer, er is gevaar, er komen veel emoties vrij. In thrillers kun je allerlei onderwerpen uitdiepen. Je zult het misschien niet hebben gemerkt maar in 'Foute boel!' verken ik het rassenvraagstuk, vriendschap, hartzeer, het fenomeen verlies, de politiek.'' Harlan Coben (1999)

TRIEST
,,Waar ik problemen mee heb zijn de seksscènes. Dan schaam ik me dat ik het opgeschreven. Ik ben gefascineerd door wat er bij een moord met het menselijk lichaam gebeurt. Van de eerste foto's van moordzaken werd ik misselijk. Maar nu doet het me niets meer, ik vind het slechts triest dat een mens zo aan zijn einde kan komen.'' Mo Hayder (1999)

SUBPLOT
,,Elk volgend boek is lastiger om te schrijven. Ik vind dat elke nieuwe roman een stap voorwaarts moet zijn in stijl en techniek. Ik wil ook steeds een andere structuur in mijn boeken. De personages worden complexer. Ik moet dieper in hun geschiedenissen graven. Soms heb ik iets bedacht over de achtergrond van een personage en realiseer ik me dat ik dat helemaal niet kan gebruiken in mijn boek. Dan moet ik er een hele subplot uit halen.'' Elizabeth George (1999)

Geen opmerkingen: