BESPIEGELINGEN NA DE MAAND VAN HET SPANNENDE BOEK (1)
(Door Tomas Ross)
Samenvatting van het voorafgaande: Erkenning, status, betere verkoop – de Gouden Strop heeft dat na ruim een kwart eeuw niet of nauwelijks bevorderd, de AKO- en Librisprijs staan er wel garant voor, je zou dus zeggen.... Maar ja, er zijn meer huwelijken die na 25 jaar blijven doorzeuren.
Van mij had Corine Hartman de Strop mogen winnen. Mevrouw kan schrijven, maar ik zou haar niet als huwelijkstherapeute willen want aanbevelingen als 'Krachten bundelen', 'Samen brainstormen!' en 'Op de Agenda van het GNM' - tja, jezus, alsof Jan Peter weer premier is.
De Top 60 direct na de Maand van het Spannende Boek vermeldt achttien thrillers waarvan er vier door Nederlandse auteurs werden geschreven. Geen van de genomineerden voor de Strop, de Stropwinnaar Michael Berg niet gestegen in die maand maar 9 plaatsen gezakt. Een oudje voor een tientje, Noort met 'Koorts'. In de top-tien Thrillers twee Nederlandse auteurs.
De constatering in het onlangs gepubliceerde CPNB-jaarverslag 2012 dat de Maand van het Spannende Boek te lang duurt, is terecht. Na twee weken is de spanning er af, er is geen toename van Nederlandstalige titels in de Top 60 waarin de Nederlandse misdaadauteurs, afgezien van de Stropwinnaar en de auteur van het geschenkboekje, dezelfden zijn als vóór de Maand, de boekhandel is de laatste week al doende met reis- en tuinboeken in de etalage en de Volkskrant sluit af door Jo Nesbø uitgebreid te interviewen.
Business as usual.
Maar niet voor ons
Dus allereerst die Maand terugbrengen naar ten hoogste twee weken (’t is toch al pretentieus: tien dagen Boekenweek en wij er dertig!). En niet in mei beginnen, te snel na die Boekenweek, maar pal tegen de zomervakantie aan, de laatste twee weken van juni dus.
De Strop nou juist níet in die weken uitreiken. Ik heb het altijd al zelfmoord gevonden om die Maand te openen met de uitreiking. Alsof je vóór de Champions League begonnen is, sorry, de Jupiler-competitie, al bekend maakt wie de winnaar is. Of om dichter bij huis te blijven, de plot al in hoofdstuk 1 weggeeft. Is het verbazingwekkend dat er dan geen aandacht meer is voor de genomineerden? Niemand houdt van verliezers.
Over spanningsboog gesproken!
Die twee weken juni staan in het teken van de Nederlandstalige misdaadroman. Ooit waren binnen het GNM uitgevers, boekhandelaren en recensenten gebundeld, daar is de klad in gekomen maar binnen de CPNB vallen er wel degelijk afspraken te maken over aandacht en publiciteit. Laat auteurs gezamenlijk optreden in literaire clubs, boekhandels en bibliotheken, haal de weinige coryfeeën die we hebben in huis – Simone van der Vlugt, Esther Verhoef, Pieter Aspe - als ik vroeger met Baantjer optrad hadden we gegarandeerd 200 bezoekers. Kom daar nu nog eens om. Geef het geld dat nu aan The Power of Plots wordt besteed uit aan efficiëntere marketing en publiciteit. Spreek af met de boekhandel dat één etalage in die twee weken exclusief voor de Nederlandstalige thriller wordt bestemd. Verbreed het terrein: draai Nederlandstalige spannende films en series. 'Penoza', 'Bellicher', 'Loft'. Haal de scenaristen en regisseurs erbij. Laat Daan Schuurmans, Katja Römer, Carice van Houten optreden. Laat Paul Verhoeven zijn visie op het genre geven, Peter R., Bram M., Willem H., Fred T. – en niet alleen in Felix Meritis in Amsterdam maar die weken in de grote boekhandels in de steden. Organiseer daar avonden met de schrijvers van de zogeheten regiothrillers.
Regel dat al in november. Kosten? Wat kost The Power of Plots en wat levert die dan op? Of de uitreiking van de Strop, die verzuipt in het lawaai en de promotie van buitenlandse bestsellers.
Daarom moet je de Strop – en ooit was dat ook zo - als je hem dan toch wilt, juist niet in die periode plannen. ’t Is dubbelop en simpelweg te veel. De andere boekenprijzen zoals de AKO en de Libris worden toch ook niet tijdens de Boekenweek uitgereikt maar later. Twee keer aandacht en publiciteit. Je kunt echt zonder twee weken voor de zomervakantie aandacht trekken.
Ooit was dat dus zo toen de Strop in de windstille periode na de Kinderboekenweek begin november werd vergeven. En wat is mooier? Die juniweken voor de zomervakantie en dan nóg eens op tijd voor Sinterklaas en Kerst?
Nominaties net voor de herfstvakantie, opnieuw twee weken publiciteit exclusief zoals in juni, samen dus dezelfde periode als nu die Maand, de uitreiking van de Strop de eerste week van november wanneer ook de chocoladeletters en kerstballen in de winkel liggen.
Schaf de Schaduwprijs af. Ik weet het, ik heb hem zelf in het leven geroepen (sorry Corine), maar dat was noodgedwongen omdat het GNM de onzalige gedachte koesterde dat debutanten niet in aanmerking konden komen voor de Strop. Why not? Zie Elvin Post. Maar zie ook al die Schaduwprijswinnaars die nog steeds lettterlijk in de schaduw staan. Sluit uw ogen en probeer er eens vier op te noemen. ’t Is onzin.
(wordt vervolgd)
(klik hier voor Mijmeringen tijdens de Maand van het Spannende Boek 1)
(klik hier voor Mijmeringen tijdens de Maand van het Spannende Boek 2)
(klik hier voor Mijmeringen tijdens de Maand van het Spannende Boek 3)
Tomas Ross (Den Bommel, 1944) is het pseudoniem van Willem Pieter Hogendoorn. Sinds 1980 heeft hij tientallen boeken gepubliceerd. Ross werd driemaal bekroond met de Gouden Strop. Hij nam in 1986 het initiatief tot de oprichting van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs. Naast romanschrijver is hij ook scenarist, onder meer van de series 'De Brug', 'Bernhard, Schavuit van Oranje' en '0605'. Eind oktober verschijnen bij zijn eigen imprint bij uitgeverij De Bezige Bij/Cargo, Tomas Ross Crime, de eerste drie thrillers, waaronder 'De tweede november'.
3 opmerkingen:
Krijg ik toch zomaar een compliment van meneer Ross. Verheugend. En geen zorgen, Tomas, ik heb geen enkel talent voor een vak als huwelijkstherapeute. Bij mij sneuvelen huwelijken meestal nogal rigoureus voor er een therapeut aan te pas kan komen . Maar soit.
Met mijn commentaar heb ik uiteraard een poging willen doen tot actie, nieuwe ideeën moesten er komen… en hoera, die zijn er!
De kunst is om de woorden om te zetten in daden.
Hoe?
Ik hoop dat het CPNB en GNM de kritiek ook volgen, de ideeën oppikken en er hun voordeel mee doen, ik ga contact houden met het GNM.
En verder?
Wordt vervolgd?
Misschien moeten Tomas Ross en Corine Hartman de krachten gaan bundelen en samen eens gaan brainstormen.
Krachten bundelen en brainstormen... om bij het GNM hoger op de agenda te komen, ja, whaha! Een gesprek/discussie samen met CPNB lijkt me goed. Aan tafel bij Knevel & Vd Brink, bijvoorbeeld, dan pakken we meteen een flinke portie pr mee. Of na de vakantie, als DWDD weer begint, voor of na het boekenclubje.
Een reactie posten