20 november 2010

Wel waarheidsgetrouw (nieuws, 2010)

''DE COMMERCIAL' IS GEEN AFREKENING'

,,Nee, nee, het boek is absoluut geen afrekening. Het is geschreven uit liefde voor het vak. Dit boek is reclame voor de reclame.'' Dit zegt de 61-jarige Harry Kramp, oud-ceo van reclamebureau PPGH/JWT over zijn eerste thriller 'De commercial' in een interview met het blad Adformatie.

Hij benadrukt dat 'De commercial' geen sleutelroman is waar allerlei figuren uit de reclamewereld aan de schandpaal worden genageld. ,,Het is pure fictie'', aldus Kramp. ,,Maar wel waarheidsgetrouw.'' De journalist van Adformatie herkent overigens wel meteen Kramps PPGH-kantoor aan het Rietlandpark in Amsterdam meteen in dat van het fictieve netwerkbureau Grace Kelly, dat als buurman 'een grote commerciële omroep heeft die beroemd was om zijn soaps'(oftewel SBS6). Kramp erkent dat hij via de hoofdpersoon wel kritiek uit op het vak. En die luidt: ,,Dat klanten zó hard bezuinigen dat er geen full-servicebureau meer over is.''

Kramp verslindt thrillers, verklaart hij tegenover Adformatie. Zijn favoriete auteur is Scott Turow. Hij wilde er al heel lang zelf een schrijven, maar had er bij PPGH, waar hij drie jaar geleden wegging, geen tijd voor. Daarna is hij aan de slag gegaan. In september 2009 was het af, hij had er acht maanden over gedaan.

De derde uitgever die Kramp benaderde, zag wel wat in het manuscript. Uitgever Erik Heidemann van Luitingh moest eerst lachen om die rare achternaam, maar kwam die dag niet meer aan iets anders toe en zat de volgende dag al bij Kramp. ,,In zijn bibliotheek, een thriller- en fantasywalhalla'', aldus Heidemann in Adformatie. Heidemann merkt het meteen als een auteur ook léést. ,,In alle manuscripten die wij binnenkrijgen, rammelt het aan alle kanten, de verhaallijn, de hoofdpersonen, maar bij Harry klopte het meteen.''

(Bron: Adformatie)

Geen opmerkingen: