18 oktober 2022

Zestig cruciale minuten (interview, 2022)


Fictie met een hoog geloofwaardigheidsgehalte




(Door Peter Kuijt)

Voorafgaand aan elke aflevering toont Het Gouden Uur een disclaimer met een extra waarschuwing wegens gewelddadige beelden. Maar de nieuwe AVROTROS-serie, die vertelt wat er in Nederland gebeurt na een terreuraanslag, bestaat niet louter en alleen uit geweervuur, explosies en brute achtervolgingen. ‘Het gaat ook over hoe mensen reageren onder extreme druk en hoe toeval een enorme rol kan spelen in het leven', zegt Simon de Waal, schrijver van de serie.

De zesdelige serie is vanaf zondag 23 oktober op NPO3 te zien. De hoofdrollen worden gespeeld door Nasrdin Dchar, Ellen Parren en Matteo van der Grijn. Ook acteurs Abbas Fasaei, Melody Klaver, Yannick de Waal (ja, de zoon van...) en Sophie Veldhuizen zullen te zien zijn in de nieuwe serie.

Dchar speelt Mardik, een gedreven rechercheur van Afghaanse afkomst, die wordt gewantrouwd door een AIVD-medewerker die iets over zijn verleden heeft ontdekt. Op een avond ontvangt Mardik een verontrustend sms’je waaruit blijkt dat zijn jeugdvriend Faysal naar Nederland is gekomen. Als de volgende dag een terroristische aanslag wordt gepleegd, verdenkt Mardik direct Faysal en gaat op onderzoek uit.

‘Een razend spannende serie met sterke karakters en enorme uitdagingen’, zo bestempelt Simon de Waal Het Gouden Uur. Het is niet zijn eerste verhaal dat naar het scherm wordt gebracht. Zo won De Waal (61), met 43 jaren dienst bij de politie op de teller, in 2000 een Gouden Kalf voor het beste scenario voor de film Lek, schreef en regisseerde hij de telefilm Cop vs Killer gebaseerd op zijn gelijknamige thriller uit 2005 en maakte hij met de Britse misdaadschrijfster Lynda La Plante de thrillerreeks The Commander. En vergeet niet de talrijke scenario's voor series als Baantjer, Unit 13 en Grijpstra & De Gier, om maar een paar te noemen.

‘Tja, hoe ontstaat een idee', antwoordt De Waal op de vraag hoe Het Gouden Uur tot bloei is gekomen. ‘Soms verzin je ineens iets en dan denk je; ja, dat heeft wel wat. Hier kwam een aantal dingen bij elkaar, die maakten dat ik vond dat er een erg goed verhaal in zat.’

artikel gaat verder onder de foto's











Onvoorstelbaar cruciaal
‘Het Gouden Uur’ is een term uit de terrorismebestrijding, legt De Waal uit. ‘Het omschrijft het uur dat begint op de seconde van een aanslag. Het is een ‘gouden’ uur, omdat het zo onvoorstelbaar cruciaal is, in vele opzichten. Het redden van mensen, het opsporen van de daders en het zo mogelijk voorkomen van een tweede aanslag, die meestal volgt.’

De Waal heeft zich beroepsmatig veel beziggehouden met hoe de recherche in zijn district gaat reageren mocht er ooit een aanslag plaatsvinden. ‘Ik heb me qua werk ook behoorlijk verdiept in het terrorisme. Toch is het niet zozeer een serie over een aanslag en over terrorisme, het is veel meer een serie over wat een aanslag met mensen doet.’

De serie speelt zich af in en rond Amsterdam. Volgens regisseur Bobby Boermans werd zo veel mogelijk gefilmd in de hoofdstad. Maar er werden ook opnamen gemaakt in Haarlem, Roosendaal en andere plekken in Nederland en BelgiĆ«. Een van de aanslagen werd gefilmd in een winkelcentrum in Roosendaal. Dat was midden in coronatijd, toen winkels dicht moesten. Het hele winkelgebied oogde verlaten en het was volgens de regisseur nog een hele klus om het als een levendig winkelcentrum te laten zijn. Een andere uitdaging was filmen met luide geluidseffecten (geweervuur, explosies, geschreeuw) vroeg in de morgen in echte woonwijken. De Waal: ‘De omstandigheden waaronder gedraaid is waren streng, maar het is toch allemaal gelukt.’

De serie zoomt ook in op de diverse culturele achtergronden van de personages. ‘Vooroordelen spelen een grote rol voor veel karakters in de serie. Het is nu eenmaal een feit dat het meespeelt, en veel te vaak op een negatieve manier. Ook bij de politie of andere instanties, daar moeten we onze ogen niet voor sluiten. Hoe reageren mensen daarop, die er mee te maken krijgen? Wat voor invloed heeft dat op hun leven? Ik hoop te laten zien wat het allemaal teweeg kan brengen, waarbij ik meteen moet onderstrepen dat dit fictie is.’

De Waal is ervan overtuigd dat veel van zijn collega's in staat zijn om de fictie van de realiteit te scheiden. ‘Maar ik weet ook zeker dat heel veel collega’s niet de ‘politiebril’ af kunnen zetten als ze naar een serie kijken, en zeggen dat het helemaal niet conform de werkelijkheid of de realiteit is. En dat is dan ook zo. Maar ik schrijf geen documentaire, ik schrijf een fictieserie, waarbij ik wel de geloofwaardigheid heel hoog in het vaandel heb staan – maar dat is iets wezenlijk anders dan realiteit.'

De Waals zoon Yannick speelt de rol van Max in de serie. ‘Hij is een agent in uniform die met zijn collega als eerste op de PD, de plaats delict, van de aanslag komt en daar moet handelen. Yannick acteert al sinds hij dertien was, deed auditie voor de rol, en kreeg die uiteindelijk ook. Hij was natuurlijk dolblij. Hij heeft het ook echt heel goed gedaan, ik ben uiteraard supertrots op hem.’

De trailer van Het Gouden Uur:




Geen opmerkingen: