19 maart 2018

Missie (nieuws, 2018)

Reisorganisatie sponsort Spannende Boeken Weken


De CPNB heeft een sponsor gevonden die de Spannende Boeken Weken van een financiële injectie voorziet en het is geen kleintje. Het gaat om reisorganisatie TUI, marktleider in Nederland op het gebied van georganiseerde vakanties. Het bedrijf verzorgt jaarlijks voor 1,8 miljoen reizigers een vakantie.

De boekpromotor en de reisorganisatie, die in Nederland opereert onder de merken TUI en Kras, zeggen in een gezamenlijk persbericht dat ze elkaar hebben gevonden in een gezamenlijke missie: 'lezen bevorderen en ontspanning vergroten'. TUI gelooft dat het lezen van boeken extra ontspanning biedt. 'De CPNB wil van Nederland het meest boekbelezen land ter wereld te maken, daar gaat TUI nu bij helpen'.

De CPNB en TUI verenigen zich onder het motto 'Je vakantie begint met boeken', een slogan die je op twee manieren kunt lezen (een vakantie boeken of boeken lezen).  TUI zal tijdens de Spannende Boeken Weken (van 6 t/m 24 juni) het lezen van boeken gaan stimuleren. Wie bij TUI zijn reis boekt, krijgt onder andere boekentips en kan deelnemen aan exclusieve acties. De CPNB wil nog niet prijsgeven aan welke spannende evenementen we moeten denken. 'Dat houden we graag nog even geheim tot de Spannende Boeken Weken zelf', zegt woordvoerder Job Jan Altena. 'Maar ik kan je verzekeren dat de Spannende Boeken Weken, dankzij de genereuze en enthousiaste inzet van TUI, dit jaar een nog groter lezersfeest worden. De samenwerking met TUI richt zich allereerst op de Spannende Boeken Weken, maar zal daarna ook een langere periode boeken als ultieme vorm van ontspanning gaan uitdragen.Ook De Gouden Strop krijgt zeker onze energie en aandacht. Zo zijn ze in een vergevorderd stadium om deze belangrijke prijs extra aandacht en een financiële injectie te geven.'

De twee organisaties benadrukken dat de vakantie het uitgelezen moment is om te ontsnappen en ontspannen met een boek. De vakantie is voor vier op de tien Nederlanders het moment om méér boeken te lezen dan normaal. Gemiddeld nemen we zo'n zes boeken mee op reis. Spanning is het meest gelezen genre en in aanloop naar de zomervakantie zorgen spannende boeken voor 37% van de totale omzet uit verkopen van fictie, blijkt uit onderzoek door KVB-SMB/GfK.

Monique van Loon, werkzaam bij de afdeling Branding & Campaign van TUI, zegt: 'Het is wetenschappelijk bewezen dat het lezen van boeken een van de beste manieren is om compleet te ontspannen. Dat geldt ook voor op vakantie gaan. Voor ons is lezen en vakantie dus een perfecte combinatie. Op vakantie kun je ontdekken, genieten en relaxen. Boeken lezen draagt absoluut bij aan het vakantiegevoel.'

Annette Reijersen van Buuren van de CPNB is dolenthousiast over de samenwerking die zij nu al waardevol noemt. 'Met diverse campagnes zoals de Spannende Boeken Weken willen wij het lezen van boeken bevorderen en kinderen en volwassenen naar de boekwinkel en bibliotheek brengen. Op vakantie worden heel veel boeken gelezen. Dit is het uitgelezen moment om te ervaren wat een boek allemaal kan doen. Samen met TUI kunnen wij dit nog meer Nederlanders laten ervaren.'

Geen opmerkingen: