10 december 2012

Boksbeugel (nieuws, 2012)

DIAMANTEN KOGEL VOOR ALMAR OTTEN

Almar Otten heeft vanavond De Diamanten Kogel gewonnen voor zijn thriller 'Blauw Goud'. De Vlaamse prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek werd uitgereikt tijdens een bijeenkomst in het Rubenshuis in Antwerpen. De prijs bestaat uit een trofee, een edelmetalen boksbeugel met diamant, gemaakt door de kunstenaar Wim Delvoye.

Otten (Deventer, 1964) versloeg zijn Nederlandse collega's Charles den Tex ('De vriend') en Aad van den Heuvel ('De vuile bom') en zijn Vlaamse rivalen Louis van Dievel ('Hof van Assisen', winnaar Hercule Poirotprijs 2012) en Enckels en Dewit ('De mayonaisemoorden').

Hydroloog Otten werkt sinds 2007 als ambtenaar van de gemeente Deventer en is als programmamanager milieu verantwoordelijk voor gemeentelijke taken op het gebied van afval, bodem, lucht, geluid, geur, ecologie en duurzaamheid. Het schrijven van thrillers is een uit de hand gelopen hobby. Otten is er mee begonnen na de geboorte van zijn dochter Mirre in 1999.

'Blauw goud' is een historische thriller. Matt Paddinge erft na het overlijden van zijn moeder een getijdenboek. Het erfstuk behoorde toe aan zijn vader, die spoorloos verdween toen Matt tien jaar oud was. Historica Lineke Tesinga en haar vriendin Laura geloven hun ogen niet als Matt ze het boek laat zien: het is een verloren gewaand meesterstuk, bijzonder vanwege het veelvuldig gebruik van de kleur blauw, een pigment dat in die tijd uiterst zeldzaam was en zelfs duurder dan goud.

Al snel wordt Matt geconfronteerd met een reeks mysterieuze gebeurtenissen. Alles wijst erop dat er iemand achter het getijdenboek aanzit, maar ook dat diegene meer weet over Matts vader. Wanneer Laura vervolgens direct in gevaar komt, zit er maar één ding op: Matt moet razendsnel de waarheid achterhalen…

De jury van De Diamanten Kogel noemde het winnende boek 'een echte paginadraaier met levendige en geloofwaardige personages' en waarin een middeleeuws boek, corruptie en macht een rol spelen. ,,Otten ontvouwt het mysterie voor zijn lezers in een langzaam maar goed gedoseerd tempo. En elke stap die daarbij wordt gezet, elk brokje informatie dat prijs wordt gegeven roept weer andere vragen op. Op die manier creëert hij steeds weer nieuwe spanning.''


Volgens de jury zit de complexe plot van 'Blauw Goud' doordacht in elkaar. ,,De sfeer van de jaren zeventig en tachtig en de maatschappelijke en historische achtergronden ervan worden erg sterk en sfeervol uitgetekend. Het onverwachte einde is niet voor de hand liggend, maar wel aannemelijk. De auteur vermijdt terecht een gemakkelijk en goedkoop 'happy end'.''

De jury kon ook dit jaar opnieuw kiezen uit een recordaantal ingezonden misdaadromans: 118. ,,Het gemiddelde niveau is behoorlijk; dat maakt het eerste deel van het jureren, het lezen, een stuk aangenamer. Het tweede deel, het beoordelen, blijkt dan een stuk lastiger. Uiteindelijk kwamen er een kleine twintig thrillers van uiteenlopend karakter kwalitatief bovendrijven. Literaire thrillers – wat dat ook mogen zijn – en policiers met in meerdere of mindere mate getormenteerde speurders blijven de hoofdmoot. Maar er waren ook lovenswaardige vormexperimenten zoals 'De verzekering' van Joost Heyink en 'Eet' van Suzanne Hazenberg.''

Wel stoorde de jury zich aan de zorg (of meer het gebrek eraan) die uitgevers aan hun boeken besteden. ,,De redactie van Nederlandstalige misdaadromans gebeurt slordig en beperkt zich veelal tot het gebruik van spellingcorrectie-software van de tekstverwerker. In vrijwel elk boek zitten er contextuele fouten en/of personages die tijdelijk van naam veranderen, omdat de software dit soort missers niet kan opsporen. Dat is wel eens anders geweest.''

Tijdens de bijeenkomst werd ook het boek 'Ruw & hard, geslepen & begeerlijk' gepresenteerd, een bundel met essays van eerdere Kogel-laureaten: Benny Baudewyns, Jef Geeraerts, Bob Mendes, Esther Verhoef, Felix Thijssen, Patrick Conrad, Simon de Waal, Bavo Dhooge, Mieke de Loof en Elvin Post. Verder bevat het boek kritische beschouwingen van o.a. Ineke van den Bergen, Jos van Cann, Eric Diepvens, Henri-Floris Jespers en Jürgen Joosten.

Geen opmerkingen: