10 november 2011

Jean-Christophe Grangé - Bloeddorstige driften (2011)

Kippenvel gegarandeerd


(Door Guido Huisintveld)

De achtste roman van Jean-Christophe Grangé is wederom een dikke pil van meer dan 500 pagina’s. De Fransman heeft kwalitatief gezien wel eens beter gepresteerd, edoch is Bloeddorstige driften een thriller van formaat die ver boven de middenmoot uitsteekt.

Hoofdpersoon is onderzoeksrechter Jeanne Korowa, een 35-jarige vrouw wier motieven niet altijd goed te begrijpen zijn, maar dit terzijde.

Haar collega krijgt een bizarre moordzaak toegewezen. Het slachtoffer is uit elkaar gereten en er zijn sporen van kannibalisme. Wanneer een tweede lichaam met dezelfde modus operandi wordt ontdekt, is de nieuwsgierigheid van Jeanne niet meer te bedwingen. Hoewel ze officieel niets met de zaak te maken heeft, bijt ze zich er als een pitbull in vast.

Grangé creëert een mysterieuze mengelmoes van zaken als autisme, genetica en prehistorie. Zonder de geloofwaardigheid al te veel te tarten maakt hij hier een coherent geheel van. Het gaat de auteur niet om mooie zinnen of fraai woordgebruik. Er moet een spannend verhaal verteld worden. Die spanning zakt hier en daar wat in, maar Grangé trekt bijtijds aan het elastiek.

Pas in de laatste hoofdstukken blijkt hoe geraffineerd het verhaal is opgebouwd. In een prachtig georkestreerde ontknoping laat dirigent Grangé alle plotlijntjes harmonieus samenvallen. Kippenvel gegarandeerd.

Jean-Christophe Grangé - Bloeddorstige driften. Vertaling: Floor Borsboom. Uitgeverij De Geus, 538 pag.

Wordt verwacht 263 (nieuws, 2011)

MOORD IN KUUROORD

Begin 2010 verbleef Telegraaf-journaliste Annet de Jong een tijdje op het Spaanse eiland Fuerteventura om verslag te doen van de al dan niet heilzame werking van een sapvastenkuur. Ze ging er tien dagen lang sporten, honger lijden en detoxen.

Of de kuur een blijvend fysiek effect op haar heeft gehad, is niet bekend. Wat wel vaststaat is dat de ontberingen op Fuerteventura haar op het idee brachten voor een nieuwe thriller. In april 2012 verschijnt bij uitgeverij Q haar vierde boek 'Bitter vocht' en wordt door de uitgever gepresenteerd als een 'Kuuroordmoord in Agatha Christie-setting'.

Als in het populaira en hoog aangeschreven Zeeuwse kuuroord Villa Rozenkwarts een van de gasten tijdens het sapvasten op verdachte wijze overlijdt, begint advocate Franka Kingma - zelf ook aan het ontgiften - haar eigen onderzoek. De relaxte en sensuele sfeer in het kuuroord slaat acuut om. Artsen constateren bij het slachtoffer een natuurlijke dood, maar Franka denkt dat er opzet in het spel is. Het weekje zingeving dat zij in eerste instantie als vakantie heeft geboekt, brengt haar leven in gevaar.

Journaliste Annet de Jong (1970) schrijft voor De Telegraaf over literatuur, theater en film (en een enkele keer over diëten). Van haar debuut 'Vuurkoraal' (2008) werden meer dan tienduizend exemplaren verkocht en het boek staat nog steeds op de nominatie om verfilmd te worden door Hans Pos. Van haar hand verschenen ook de thrillers 'Dossier Tobias' en 'Levend bewijs'.

Andere nieuwe titels:

Julián Sánchez - 'De stem van de doden' (april 2012). Politie-inspecteur David Ossa krijgt een moeilijke opdracht: het oplossen van een meervoudige moord en een zelfmoord op de Rambla, in het hart van Barcelona. Het onderzoek voert hem terug naar een onopgeloste zaak uit 1969.
Sofie Sarenbrant - 'Week 36' (februari 2012). Thrillerdebuut van Zweedse journaliste. De zwangere vriendinnen Johanna en Agnes besluiten hun vakantie in het vissersdorpje Brantevik af te sluiten met een vrolijke karaoke-avond in de plaatselijke bar. Maar dan gaat iets afschuwelijk mis. De volgende ochtend blijkt Agnes verdwenen.
Åsa Schwarz - 'Gebroken engel' (februari 2012). Eco-activiste Nova Barakel is aangekomen op de Ararat, de hoogste berg in Turkije en de berg waarop de Ark van Noach na het zakken van het water van de zondvloed zou zijn beland. Nova helpt daar andere activisten met het bouwen van een replica van de Ark. Maar op haar tocht ontmoet ze liefde en liefdesverdriet en wordt ze geconfronteerd met het afschuwelijke verraad van een vriend.
Arnaldur Indridason - 'Verdwijnpunt' (april 2012). Inspecteur Erlendur keert terug in deze thriller. Hij is in zijn ouderlijk huis in de Oostfjorden en wordt daar steeds opnieuw herinnerd aan de verdwijning van zijn broer, waar hij zich persoonlijk verantwoordelijk voor voelt. Maar niet alleen gebeurtenissen uit zijn eigen leven, ook andere, onopgeloste zaken komen bovendrijven.
Bart Koubaa - 'De Brooklynclub' (maart 2012, verschijnt bij Querido). Roman over fysiek geweld en het Brooklyn van de jaren zestig. Drie Amerikaanse vrienden richten de Brooklynclub op. In een pakhuis organiseren ze bloedige gevechten in een oude boksring. Nadat Mayer, een jonge vastgoedmakelaar, de grote liefde van een van de oprichters verkracht, is de ondergang van de club een feit. Dertig jaar later wordt Mayers levenloze lichaam in zijn appartement teruggevonden. De vermoedelijke moordenaar wordt opgepakt en naar een gevangenis overgebracht, waar hij nu al negen maanden op zijn proces zit te wachten.

Saskia Noort (interview, 2011)


De kritiek voorbij



In de beslotenheid van haar finca op Ibiza schreef Saskia Noort haar boek Koorts, een thriller over twee Nederlandse vriendinnen die zich twee weken op het party-eiland heel anders hadden voorgesteld. Terug in Nederland praat ze met theaterbezoekers over seks en relaties en ziet ze haar boeken bewerkt worden voor film en toneel. 'Mijn naam wordt niet meer iedere keer genoemd als het gaat om de ondergang van de literatuur.'

(Door Peter Kuijt)

AMSTERDAM - Ze twijfelt even. Ze kijkt wat rond in de lounge van het Amsterdamse hotel, lepelt wat schuim van haar cappuccino en zegt dan: 'Ik denk dat ik op een zeven zit.'

De vraag was hoe hedonistisch Saskia Noort zichzelf inschat op een schaal van 1 tot 10. 'Ik ben daar heel erg ambivalent in. Ik kan heel erg genieten. Maar er zijn grenzen aan mijn genotzucht. Ik ben een controlfreak, wil mezelf niet verliezen. Dat vind ik eng.'

De schrijfster is een heel ander type dan Dorien en Ellen, de twee hoofdpersonen uit haar nieuwe thriller Koorts. De 35-jarige Dorien is redactrice bij het vrouwentijdschrift She en Ellen, 'heel mooi op een Sienna Miller-achtige manier', is daar de styliste. De twee besluiten samen naar Ibiza te vliegen, Dorien om het einde van haar relatie te verwerken en Ellen, 'free as a bird', gewoon om los te gaan. Voor de laatste zou 11 het doel op de schaal van hedonisme zijn. Want het kan bij Ellen altijd 'leuker, beter, mooier, geiler'. Tegen de meer twijfelende Dorien zegt ze: 'Jij gaat een lekkere kerel zoeken en laat je helemaal uit elkaar trekken.' Maar het loopt allemaal anders. Een van de twee verdwijnt op raadselachtige wijze op het Spaanse eiland. Wat volgt is een met recht koortsachtige zoektocht van de ander over heel Ibiza.

Sinds vandaag ligt de thriller in de winkel. Opgedragen aan haar vriend, 'woordkunstenaar' Frans. De schrijfster grijnst: 'Dat is een grapje tussen ons. We kunnen namelijk nogal eens lang doorgaan over één woord.'

In haar boek maakt de 44-jarige schrijfster korte metten met de aanname dat je voor een écht literair leven voortdurend in bibliotheken dient rond te hangen. Ze citeert met graagte de Amerikaanse schrijver Roman Payne, die meent dat je prima research voor literatuur kunt doen in nachtclubs. En dan vooral op Ibiza.

Ze heeft de clubs voor dit boek allemaal bezocht: Pacha, Amnesia, Space en nog vele andere. Ze huivert: 'DC-10, waar iedereen eindigt, is echt underground. Ik vond het er te heftig. Als je écht in die wereld zit, merk je het niet. Maar als je als buitenstaander, nog redelijk energiek en niet gedrogeerd, daar aankomt, zie je mensen die 72 uur achter elkaar doorgaan met feesten. Je kan er zo maar ineens als die meiden uit mijn boek in verzeild raken.'

Het ultieme doel voor partytijgers op Ibiza, weet Noort, is uitgenodigd worden voor een exclusief villafeest, een orgieachtige bedoening, waar eenieder, strak van de pillen en de drank over elkaar heen krioelt. In het boek wordt zo'n feest met als thema Eyes Wide Shut uit de gelijknamige film beschreven. 'Ik ben ooit op zo'n gelegenheid geweest. In eerste instantie dacht ik dat ik op een filmset was. Gratis drank, gratis eten. De punch moest je niet nemen, want die was 'verrijkt' met extasy. De mensen die er kwamen, waren allemaal figuren die op de vlucht waren voor hun eigen verveling en ongeluk. Toen ik dat zag, dacht ik: dit is de ultieme thrillersetting.'

De politie op Ibiza hanteert een zerotolerancebeleid, als je met een pilsje achter de kiezen wordt aangehouden, ben je al het haasje. Maar drank en drugs zijn in overvloed verkrijgbaar. Door het veelvuldige gebruik gebeuren er ook heel wat ongelukken op het eiland. Noort: 'Jaarlijks vallen er vijf à zes mensen van balkons. Dat gegeven heb ik ook gebruikt in mijn boek.'

Maar Ibiza is niet uitsluitend Sodom en Gomorra. Het Spaanse eiland heeft ook een spirituele kant. 'Je kunt er ontslakken, mediteren, aan yoga doen. Dat maakt Ibiza apart. Je kunt er ten onder gaan aan drank en drugs, maar ook terugkeren naar jezelf.'

Ze blijft ver uit de buurt van pillen, snuifpoeders en andere geestverruimende middelen. 'Ik ben er wel nieuwsgierig naar, maar ben er ook bang voor. Dus gebruiken doe ik niet. Ik pleeg wel veel research, wil er alles over lezen.' Soms tot ergernis van haar kinderen van zestien en achttien, de 'gevaarlijke leeftijd' volgens Noort, die regelmatig verzuchten: 'Mam, hou er nou eens over op. Jij weet alles'. Berustend: 'Maar ooit komen ze ermee in aanraking. Het is iets wat niet te vermijden is.'

Ze komt nu zo'n vijf jaar met enige regelmaat op Ibiza. Ze heeft er een huis op een berg, een finca, een eeuwenoude boerderij. Daar schreef ze in afzondering haar nieuwe boek. 'Ik zit er echt afgelegen. Als ik zin heb om om twaalf uur 's middags in bed te gaan liggen, dan doe ik dat. Maar als ik 's nachts wil schrijven, kan dat ook. Als ik eenmaal in zo'n flow zit, dan gaat het schrijven ook goed. Dat is de kick.'

Man/vrouw-dingetjes

Saskia Noort is 's lands bestverkopende thrillerschrijfster. Eind vorig jaar bereikte ze de mijlpaal van twee miljoen verkochte exemplaren. En dat op basis van een niet eens al te omvangrijk oeuvre.

Ze neemt telkens ruim de tijd voor het schrijven van een nieuw boek. Haar vorige thriller De verbouwing verscheen begin 2009. Een contrast met haar eveneens goedverkopende collega's Esther Verhoef, Simone van der Vlugt en Loes den Hollander, die jaarlijks minstens één, maar liever nog twee nieuwe boeken in de boekhandel willen hebben. Noort: 'Ik ben niet iemand die er twee per jaar kan schrijven. Dat lukt me gewoon niet. Het idee voor een boek heeft tijd nodig om in te dalen. Ik heb het daarnaast druk gekregen met allerlei andere bezigheden, die ik ook heel leuk vind. Ik heb net zoals Simone en Esther kinderen, maar die voed ik in mijn eentje op. Ook zij ondervinden de last als ik ga schrijven. Ik ben dan vaak afwezig, knorrig. Ben dan alleen maar in mijn hoofd bezig met het verhaal. Dat eist ook bij hen z'n tol. Er is bij mij thuis geen man die hen opvangt.'

Vrijheid is een ander woord voor niets te verliezen hebben, zong Janis Joplin ooit, en dat motto hangt ook aan Koorts. Noorts vrijheid 'in positieve zin' is dat ze geld verdient met schrijven. 'Daar heb ik altijd al van gedroomd, dat je alleen maar met een boek bezig kon zijn. Daar staan nu overigens veel andere verplichtingen tegenover. Als je eenmaal zo succesvol bent als ik, kan je doen en laten wat je wilt. Je krijgt ook de meest uiteenlopende aanbiedingen. Er is me wel eens gevraagd om als een soort relatiedeskundige een televisieprogramma te gaan presenteren. Dat doe ik niet, want dan kom ik helemaal niet meer aan schrijven toe.'

Evengoed heeft Noort zich als relatie-expert toch even kunnen laten gelden. Als Koorts verschijnt, zit er voor haar net een tournee van twee maanden op langs theaters in onder andere IJmuiden, Laren, Valkenswaard, Rijswijk, Almelo, Hoogeveen en Middelburg. Samen met Playboy-hoofdredacteur Jan Heemskerk las ze voor uit hun columns voor de glossy Linda. en beantwoordde ze vragen vanuit het publiek over de strijd tussen de seksen, seks, gezin of werk. Waarom vrouwen toch zo drammen en waarom kunnen mannen hun huis niet gezellig maken? 'Zo'n theatertour is lachen. Dat op de deuren van de kleedkamers onze namen staan. En dat wij met wat we zelf gewoon heel erg leuk vinden - vragen stellen, antwoorden geven, praten over man/vrouw-dingetjes - een zaal vol krijgen.'

'Soms was het echt 'trekken' aan de zaal. Maar als eenmaal de eerste vraag is gesteld, dan komen anderen ook los. En als ze eenmaal los zijn, moet je ze weer terug op hun stoel zien te krijgen.'

Ze is geen volbloed podiumbeest. 'Ik moest wel over iets heen stappen, ja. We zijn geen acteurs. Sommige mensen vonden dat tegenvallen, dat we alleen maar voorlazen. Maar ja, we zijn nu eenmaal schrijvers.'

Jaloezie

Haar eerste twee thrillers zijn verfilmd, haar voorlaatste, De verbouwing, gaat eveneens de bioscoop halen. Deze maand gaat een toneelstuk naar het boek De eetclub in première en het kersverse Koorts heeft inmiddels ook de interesse uit de filmwereld gewekt. Noort knikt. 'Ik hoefde maar te twitteren dat ik een thriller schreef over Ibiza en er belde al een producent.' Nog voor de publicatie van Koorts is het contract getekend met filmproducent Millstreet Films. Antoinette Beumer gaat de film regisseren.

Al die bewerkingen van haar boeken, het is een ontzettende kick. 'Gek ook, om het uit handen te geven. Dat een film of toneelstuk toch anders wordt dan ik het in mijn hoofd had zitten.' Waar het kan probeert Noort er op een of andere manier bij betrokken te zijn. 'Ik heb het script van De eetclub gezien, de acteurs de tekst horen voorlezen, ben naar een doorloop geweest. Dus in zoverre houd ik een vinger aan de pols.'

Konden recensenten haar voorheen nogal flink raken, met kritiek op haar werk kan ze steeds beter overweg. Sterker nog, ze heeft de indruk dat er gaandeweg minder op haar geschoten wordt. 'De verbouwing had bijvoorbeeld best redelijke recensies. Mijn naam wordt er ook niet meer iedere keer bij gehaald als het gaat om de ondergang van de literatuur.'

Maar als je wint heb je niet louter vrienden, ondervond de schrijfster. Verschillende 'collega's' gaven haar de wind van voren. De een zei dat ze zich moest wegscheren uit de wereld van de literatuur. Een ander zei na het Boekenbal Noort 'een arrogant rotwijf' te vinden. De schrijfster zet grote ogen op: 'En ik deed niks! Ik ging een drankje halen en stelde me aan haar voor.' Schouderophalend: 'Ach, het was een manier voor haar om aandacht te krijgen.'

De oorzaak van al deze bejegeningen is plat, meent Noort. 'Ik denk dat het gewoon ordinaire jaloezie is. Misschien is het niet eens gericht op mij als persoon. Ik zit nu op het toppunt van mijn roem. Ik krijg veel aandacht. En als ik me inleef in iemand die twaalf jaar ouder is en die een ander in de spotlights ziet staan, dan voelt dat natuurlijk niet lekker. Dan kun je nog wel zo belezen zijn, het blijft moeilijk. Het is niet mijn schuld.'

'Telkens als er een schrijver populair wordt, wordt er geroepen dat de literatuur te gronde wordt gericht. Maar ondertussen gaat de literatuur gewoon door. Er komen nieuwe auteurs, er komen nieuwe thrillerschrijvers. De redding van de literatuur ligt in ieder geval niet in de handen van één iemand.'

Ze heeft gedubd over de vraag of ze Koorts wel zal inzenden voor de Gouden Strop. Twee keer was ze genomineerd, daarna besloot ze niet meer met het circus rond de thrillerprijs mee te doen. Maar nu werpt ze zich met Koorts wel in de strijd. 'Ik heb Nieuwe buren destijds niet ingezonden. Niet omdat ik twijfelde aan het boek, maar vanwege alles eromheen. Ik zat op dat moment ook tegen mijn scheiding aan. Ik had geen zin in gezeur en juryrapporten waarin vervelende dingen over mij gezegd werden. Maar ik ben nu verder. Ik kan er beter mee omgaan. Dat heb ik echt moeten leren.'

Ooit verschijnt er van haar hand ook een literaire roman. Ideeën heeft ze daar wel over. 'Maar telkens kwam er weer een thriller tussen. Weet je, ik heb ook een lichte kant. Mijn droom is ooit een roman te schrijven waarin die wordt gecombineerd met de strijd tussen de seksen. Ik heb wel het gevoel dat dit de tijd is om het te doen.'

Saskia Noort - Koorts. Uitgeverij Anthos. (foto auteur: copyright GPD/Marcel Antonisse)

09 november 2011

Steve Mosby - Zwarte bloem (2011)

De aandachtige lezer mag raden


(Door Hans Knegtmans)

De proloog van 'Black flowers'('Zwarte bloem') speelt zich af in 1977. Rechercheur Mike Sullivan ziet een klein meisje uit de tram stappen. Ze doet hem denken aan Anna Hanson. Die werd een jaar eerder ontvoerd en vermoord, en Sullivan is dat misdrijf nog niet te boven. In haar handtas ontdekt hij een zwarte bloem. ,,Dat is Jane'', legt het meisje uit. ,,Ze praat niet meer met mij.''

Flash forward naar het heden. Neil Dawson wil maar wat graag in de voetsporen van zijn vader, Christopher, treden, een geslaagde romanschrijver. Helaas is hij nog niet verder gekomen dan vier afwijzingen. En een bizar kort verhaal over een foetus die door kobolds wordt gestolen. Dan meldt de agente van Dawson sr. dat deze spoorloos is.

Op vaders antwoordapparaat heeft rechercheur Hannah Price, dochter van een gevierde politieveteraan, een boodschap ingesproken voor 'familieleden van Christopher John Dawson'. Wanneer Neil terugbelt, hoort hij dat zijn vader van een viaduct is gesprongen. Dood.

Mosby legt de lat ongewoon hoog. In vaders huis treft Neil een verfomfaaide roman aan uit 1991, van de overleden auteur Robert Wiseman. 'De zwarte bloem', heet het boek. Gaandeweg wordt duidelijk dat Wiseman zijn thriller heeft gebaseerd op werkelijk gebeurde misdrijven. En niet alleen dat. Sommige fictieve misdrijven uit het boek worden in het heden alsnog uitgevoerd.

Om de draad niet hopeloos kwijt te raken moet de lezer een lijstje aanleggen waarin hij de namen van Wisemans romanfiguren 'vertaalt' in die van de personages van Steve Mosby.

Dat de auteur een enkele keer opzettelijk vals speelt, maakt die taak niet eenvoudiger. En al die tijd kunnen we slechts raden wat voor griezeligs de zwarte bloem uit de boektitel representeert. Mosby verweeft de elementen van puzzelroman, actiethriller en psychologische horror alsof het niets is. 'Zwarte bloem' is een klassieker in wording.

Steve Mosby - Zwarte bloem. Vertaling: Erik de Vries. Uitgeverij A.W. Bruna, 290 pag.

(Bron: Het Parool)

Stephen King - 22-11-1963 (2011)

Terug in de tijd om JFK te redden


(Door Theo Hakkert)

Veertig jaar geleden wilde Stephen King al een thriller schrijven rond de moord op president John F. Kennedy. Vandaag verschijnt 22-11-1963 dan eindelijk.

De standaardvraag 'Waar was je toen je hoorde dat...?' werd waarschijnlijk voor het eerst gesteld nadat op 22 november 1963 in Dallas de Amerikaanse president John Fitzgerald Kennedy was vermoord. De zaak spreekt nog altijd tot ieders verbeelding. De populaire president, zijn knappe vrouw. De manier waarop de moord plaatshad - in een open limousine, de gruwelijke beelden van de Zapruder-film, de duizend complottheorieën die volgden, de moord op de vermeende dader Lee Harvey Oswald.

Er zijn bibliotheken over volgeschreven, Oliver Stone maakte de prachtige film JFK.

In 1972 vatte Stephen King (nu 64) het plan op een thriller te schrijven rond de moord op Kennedy. Ging niet. Het boek zou te veel research vragen en daar had hij toen als parttime leraar geen tijd voor. Maar vooral, zo schrijft hij in het nawoord bij 22-11-1963, de thriller die hij dan eindelijk toch schreef, was 'de wond te rauw'. Het is het wachten waard geweest. In 22-11-1963 zien we een schrijver op de toppen van zijn kunnen. Dit verhaal vroeg om een doorleefde, ervaren hand.

King hangt het verhaal op aan de avondschoolleraar Jake Epping. Hij krijgt een ontroerend opstel onder ogen, waarin de volwassen leerling vertelt over een familiedrama. Een paar dagen later vraagt Al, een bevriende uitbater van een hamburgertent of Epping even langskomt. Al blijkt terminaal ziek, terwijl hij kort daarvoor nog kerngezond leek. Zijn geheim - tevens de reden waarom zijn hamburgers zo goedkoop kunnen zijn - is dat hij terug kan reizen in de tijd. Naar 1958. Via een onzichtbare trap in de bijkeuken - hoe verzin je het? King is ervaren genoeg om zelf het konijnenhol van 'Alice in Wonderland' te noemen.

Hamburgerbakker Al heeft bedacht dat dit een manier zou kunnen zijn om de moord op Kennedy te voorkomen. En Epping gaat dat proberen. 9/11 voorkomen, de verkiezing van George W. Bush, de Eerste Wereldoorlog - ook allemaal goede ideeën, maar de bijkeukentrap leidt nu eenmaal terug naar 1958 - en vijf jaar wachten moet te doen zijn.

Epping daalt af naar 1958, toen de wereld harder stonk, maar beter smaakte. Eerst probeert hij het familiedrama uit het opstel van zijn leerling recht te zetten. Dat ingrijpen in het verleden geen sinecure is, had hem toen al moeten opvallen. Hij komt dan wel in het verleden terecht, de vraag is hoe hij daarin past. Elk pietepeuterig ingrijpen van hem zou immers gevolgen hebben voor het 'heden'. Epping zou moeten weten dat de mislukking van zijn missie in de tijd is ingebakken.

Stephen King heeft met 22-11-1963 een what if?-roman geschreven, zoals we die eerder lazen van Philip Roth en van K. Schippers' Waar was je nou, waarin de hoofdpersoon het verleden van een prentbriefkaart in kan stappen.

Het boek is niet zonder feilen. Er staan te veel zinnen tussen haakjes (en die krijgen daardoor de nadruk die ze niet verdienen). Hij herhaalt te vaak hoe Epping verzot raakt op de gazeuse uit 1958. Ook zou hij niet moeten uitleggen dat in die tijd de borstomvang van Jayne Mansfield 'niet gênant maar aantrekkelijk werd gevonden'.

Maar daar staat zo veel prikkelends tegenover. Het filosofische spel met de invloed op het verleden, de heldere stijl, de humor, de uitbundige couleur locale van 1958 - roken in de bus - en Stephen Kings bandeloze vertelplezier.

Het mooiste aan deze paginadraaier van 879 pagina’s is de Gleufhoedman. Deze dronken 'poortwachter' - Charon uit de Griekse mythologie - moet Epping telkens betalen om de overtocht te kunnen maken. De 'veerman' is de enige in 1958 die een vermoeden heeft van wat er gaande is.

22-11-1963 is veel, is overvloedig, is niet zonder fouten, maar het is een leesboek zonder weerga.

Stephen King - 22-11-1963. Vertaling: Hugo Kuipers. Uitgeverij Luitingh, 864 pag.

(Bron: Twentsche Courant Tubantia)

Gesignaleerd 87 (nieuws, 2011)

vers van het mes!

GIANCARLO DE CATALDO - ROMANZO CRIMINALE

Bij uitgeverij Lebowski is verschenen 'Romanzo Criminale' van Giancarlo de Cataldo, over de opkomst en ondergang van een misdaadsyndicaat.

Midden jaren zeventig ontstaat er een criminele organisatie die Rome op een cruciaal moment in de Italiaanse geschiedenis in zijn greep houdt. Onder leiding van De Libanees richten De Kille, Dendy, Buffel, Nembo Kid, De Dunne, Dertig Zilverlingen, De Rat, Luik, Bonenstaak, Ricotta, Arendsoog en de Buffoni-tweeling De bende van Magliana op. De bende is beroemd en berucht door de banden die ze onderhoudt met de maffia, het handelen in drugs en haar betrokkenheid bij de bevrijding van de Italiaanse politicus Aldo Moro, die in 1978 werd ontvoerd door de Rode Brigades.

Tijdens al dit geweld probeert de jonge politiecommissaris Nicola Scialoja, tegen beter weten in, achter de werkelijke identiteiten en activiteiten van de bendeleden te komen. In zijn zoektocht naar gerechtigheid stuit hij op de verrotheid van het Italiaanse systeem: politieagenten blijken mollen te zijn en rechters makkelijk te chanteren. Wanneer hij achter Dendy, een van de bosses, aan gaat, komt hij in aanraking met de prostituee Patrizia. De liefde die hij voelt voor deze ontembare vrouw brengt hem dichter bij de bende dan hij ooit had durven dromen.

Giancarlo De Cataldo (1956) woont in Rome, waar hij werkzaam is als politierechter. Hij was zelf betrokken bij de rechtszaak tegen De bende van Magliana en stuurde talloze leden de gevangenis in. 'De bende van Magliana' is zijn doorbraak als auteur, dat werd verfilmd als 'Romanzo Criminale' en werd onderscheiden met talrijke filmprijzen.

Giancarlo de Cataldo - Romanzo Criminale. Vertaling: Karoline Sabbatino-Heybroek en Patrizia Zanin. Uitgeverij Lebowski, 608 pag., € 15,00. ISBN: 9789048811274