15 februari 2017

Aandacht (column, 2017)

HOKJESDENKEN

(Door Peter Kuijt)

De Stichting CPNB is voorzichtig gestart met de campagne voor de komende Spannende Boeken Weken. De website die het evenement moet ondersteunen ontbeert nog de nodige én nuttige informatie. Maar wat er wel wordt getoond doet ons terugdenken aan tien jaar geleden.

Rechtsboven de cover van de Detective & Thrillergids van - toen nog - weekblad Vrij Nederland. Jaargang 28, juni 2007. De foto toont een meisje op het strand. De jongedame heeft absoluut betere tijden gekend: uit haar mond loopt een straaltje bloed en uit het lichtblauwe badlaken moet nodig een bloedvlek worden gewassen. Linksonder staat een plaatsdelictbordje bij een doorzichtig tasje met onduidelijke inhoud dat mogelijk toebehoort aan de arme meid.

Daaronder de foto waarmee de Stichting CPNB de campagne van de Spannende Boeken Weken probeert op te leuken. We geloven absoluut niet dat hier sprake is van leentjebuur spelen, maar de overeenkomsten - badlaken, zand, meisje, aandacht voor thrillers - zijn wel opmerkelijk. Verschillen zijn er natuurlijk ook: bikini/badpak, nummerbordje/boek en dood versus lezend, eh levend.

De begeleidende tekst op de website doet echter meer de wenkbrauwen fronsen. Uit die paar regels blijkt weer overduidelijk dat het thrillergenre niet voor vol wordt aangezien, althans niet bij de boekpromotor. Er staat: Vakantie is hét moment om meer te gaan lezen. Vooral thrillers. Tijdens de Spannende Boeken Weken laad je dus je koffers vol met spanning. Met het geschenkboek van bestsellerauteur Deon Meyer bovenop! Binnenkort meer informatie!

Thrillers zijn wegwerpboeken, zo doet de tekst geloven. Want wie bewaart nog een thriller die plakkerig is van de zonnebrandolie en waar de zandkorrels uit blijven rollen? Het is slechts licht vermaak, vliegveldlectuur, kun je gemakkelijk achterlaten op je hotelkamer, blijft er ruimte in je koffer over voor souvenirs.

Een te leuke manager heeft ooit bedacht dat de diverse afdelingen bij de CPNB een naam moesten krijgen. Zo is er de sectie Dromen (strategie en beleid), Denken (jaarplanning), Duiden (onderzoek), Delen (pers, marketing), Dynamiek (evenementen en zo), Dokken (financiën) en Duwen (faciliteiten). Het is dat Hokjesdenken met een H begint, anders was die afdeling vast en zeker ook in het leven geroepen en de campagne rond de thrillerweken daar bedacht.

Het kan niet vaak genoeg worden gezegd: thrillers zijn er om het hele jaar te lezen. Net als literaire romans, kinderboeken, gedichten van Tim Hofman en non-fictie. Thrillers zijn onmisbaar voor de boekenbranche. Niet alleen in commercieel opzicht: als ze slechts in de zomer mochten worden gelezen, zouden vele winkels hun deuren moeten sluiten. En niet zelden leert de lezer in door de bank genomen goed geschreven thrillers over wat er zich allemaal in de samenleving afspeelt: het straatrumoer rond politiek, de rechterlijke macht, de vluchtelingenproblematiek, het bankwezen, het vorstenhuis, seksmisdrijven, jihadisme, de Brexit en zelfs talentenjachten doemt regelmatig op in het spannende boek.

Het gaat eigenlijk niet om die zestien dagen in juni: de thriller verdient 365 dagen per jaar aandacht.


2 opmerkingen:

Joop Liefaard zei

Helemaal mee eens Peter. Zoals Raymond Chandler lang geleden al zei:

“.......that snobbism which makes a fourth-rate serious novelist, without style or any real talent, superior by definition to a mystery writer who might have helped recreate a whole literature”

Ellen Gerretzen zei

Hear hear!