Dubbelslag voor René Appel
(Door Peter Kuijt)
Een voluptueuze vrouw (het zwaardere tietenkontwerk, zou mijn vriendin Machteld zeggen) met geblondeerd haar deed open. Bepaald geen veertje om op de wind weg te blazen. Wie bekend is met het werk van René Appel, 'de onbetwiste meester van de psychologische thriller', zal vreemd opkijken bij deze chicklit-regels.
Maar ze staan toch echt in Loverboy, zijn nieuwste roman waarmee Appel z'n tiende Gouden Strop-nominatie wist te veroveren. En nog meer misleiding: Loverboy slaat niet op een pooier die meisjes met veel blingbling versiert en uiteindelijk achter het raam neerzet, maar is het koosnaampje voor een buitenechtelijke knuffelbeer.
Dat seksmaatje is journalist Hans Resinga, in de echt verbonden met Yoka Kamphuys, thrillerauteur van beroep. Kamphuys schrijft misdaadromans met de onverschrokken scooterende privédetective Anouk Akkerman in de hoofdrol. Er is een nieuw avontuur met Anouk in de maak, maar het verhaal wil niet zo vlotten omdat Kamphuys' gedachten vaker uitgaan naar haar man van wie ze vermoedt dat hij vreemdgaat. En inderdaad, Hans de onderwijsjournalist is de laatste tijd wel heel vaak 's avonds op pad voor de krant.
Wat doet een vrouw die vermoedt dat haar man een affaire heeft met een andere vrouw? In haar geval besluit Kamphuys om in de voetsporen van haar alter ego Anouk te treden. Ze vraagt zich af wat Anouk zou doen in haar geval. Het verhaal dat ze vervolgens schrijft, suggereert wat ze moet doen om Hans weer in het echtelijke gareel te krijgen, weg van die rooie slet. Fictie en vooral die van het spannende soort moet volgens Appel verontrusten. Maar in Kamphuys' geval heeft ze fatale gevolgen in de werkelijkheid: halverwege de roman valt een dodelijk slachtoffer.
René Appel vertelt Loverboy met twee verschillende stemmen. Zo is daar eerst zijn eigen geluid en daarnaast ontwikkelt het verhaal zich zoals Kamphuys het schrijft. Hij weet die sporen knap te scheiden en uiteindelijk verrassend met elkaar te verweven.
Loverboy moet het voornamelijk van de onderhuidse spanning hebben en zal met name de vrouwelijke lezers aanspreken, die, zo blijkt uit CPNB-onderzoek toch al vaker naar een psychologische thriller grijpen. Heel wat anders dan bijvoorbeeld de hard-boiled actiethrillers Onder Druk (van Esther Verhoef) en Cop vs Killer (van Simon de Waal), waartegen Loverboy het in de finale om de Gouden Strop moet opnemen.
René Appel is ook de auteur van Als broer en zus, het geschenkboekje dat in juni in een oplage van 485.000 exemplaren verkrijgbaar is. Een recordoplage voor een spannend cadeauboek, aldus de CPNB, maar nog altijd een kleine 300.000 minder dan het Boekenweekgeschenk Zomerhitte van Jan Wolkers.
Ook in Als Broer en zus gaat het over vreemdgaan. Autodealer Fred vat een onblusbare passie op voor Sylvia, de vrouw van zijn beste vriend, wasmachineverkoper Lex. Om zijn vrouw en dochtertje bekommert Fred zich niet meer. Op een dag is Sylvia verdwenen. Voorgoed, zo lijkt het.
Het geschenkboekje is een echte Appel, een spannend en vaardig verteld verhaal over iets rampzaligs dat ogenschijnlijk heel gewone mensen kan overkomen. Je hebt het alleen uit voor je er erg in hebt. Maar voor lezers die nog nooit een Appel tot zich genomen hebben een alleraardigste kennismaking.
René Appel - Loverboy. Uitgeverij Prometheus, 300 pag. (Genomineerd voor de Gouden Strop 2005). Het boekje Als broer en zus werd in juni 2005 cadeau gedaan bij aankoop van ten minste 12,50 euro aan Nederlandstalige boeken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten