27 april 2007

Nicci French - Vang me als ik val (2005)

Nicci en French schrijven samen beter




(Door Peter Kuijt)

Het zijn de uitgeverijen die van hun beste wensen altijd de mooiste weten te maken. Hun sterauteurs schrijven op verzoek veelal dunne boekjes die vervolgens als nieuwjaarskaarten worden gepost. Van Geerten Meijsing verscheen zodoende een handleiding om een beroemd auteur te worden en Renate Dorrestein schreef over de promotie van literatuur. De uitgever van W.F. Hermans verzond een in het archief gevonden bundel met schetsen van de auteur, zoals een zwart vierkant voorstellende kompels op vierhonderd meter diepte.

Maar de mooiste groet voor 2005, want gehuld in een deftig zwarte kaft met opbergdoos, komt op naam van directeur Chris Herschdorfer van uitgeverij Anthos. In een oplage van slechts duizend exemplaren verstuurde hij Vang me als ik val, de nieuwste thriller van het schrijversechtpaar Nicci French. Ruim een maand voor de officiële publicatiedatum in Nederland van 11 februari en driekwart jaar voor de verschijning van de Engelstalige uitgave.

De vraag is natuurlijk of Nicci Gerrard en Sean French na hun diverse soloromans van de afgelopen twee jaar opnieuw de typerende stem, toonhoogte, maar ook de broeierige spanning van Nicci French wisten te vinden. Het antwoord is ja en nee.

Vang me als ik val vertelt het verhaal van de 27-jarige Holly Krauss. Ze leidt met vriendin Meg Summers KS Associates, een onderneming die zich voornamelijk bezighoudt met het organiseren van seminars en bedrijfsweekenden. Het bedrijf draait goed, Holly is een tante met charisma en privé zit het ook snor: ze is getrouwd met Charlie die iets met kunst doet.

Maar de keerzijde van Holly is losbandig en wild. Ze is roekeloos en zoekt regelmatig de verkeerde mensen op. Zo belandt ze na een borrel buiten kantoortijd met een wildvreemde in bed, die Holly haar achtergelaten slipje per post nastuurt en haar vervolgens begint te stalken. Ze doet ook mee aan een spelletje poker met wat schimmige figuren. Natuurlijk verliest ze en staat ze voor duizenden ponden in het krijt bij niet echt bonafide kaartspelers.

Meer nog op de bedreigingen van buitenaf concentreert Nicci French zich op de bijna totale zelfdestructie van Holly. Ze wordt paranoïde, dreigt de controle over haar leven te verliezen en strompelt af op een enkeltje richting Zelfmoordbrug van Londen. In het begin manifesteert ze zich nog als een dwaze muts die het gevaar weglacht, maar gaandeweg maak je je steeds meer zorgen over Holly's geestelijke vermogens.

Het is de superbe stijl van Nicci French, die maakt dat je het boek bijna niet meer weg kunt leggen. Het lijkt erop alsof Nicci Gerrard en Sean French na hun partnerloze uitstapjes samen nog beter zijn gaan schrijven. De verfijnde, nietsontziende beschrijving van Holly's aftakeling kan alleen maar bewondering afdwingen. Toch ontbreekt hier de tussen de regels verstopte hoogspanning die French' vorige thrillers zo'n eigen karakter geeft. Het thrillerelement speelt pas in de laatste hoofdstukken een rol en lijkt er met de haren bijgesleept. Vang me als ik val is literatuur, geen misdaadliteratuur.

Nicci French - Vang Me Als Ik Val. Vertaling: Molly van Gelder en Eelco Vijzelaar. Uitgeverij Anthos, 340 pag.

Geen opmerkingen: