UITGEVER WORDEN (8)
(Door Peter de Zwaan)
Het begint me te dagen waarom
boekverkopers zo zorgelijk kijken.
Omdat de leeslust afneemt, natuurlijk,
en omdat internet steeds belangrijker wordt.
Maar er is nóg iets en dat zal
ik laten zien aan de hand van de praktijk. De dagelijkse praktijk,
mag ik wel zeggen.
De telefoon.
‘Ik ben van boekhandel … Het
schijnt dat er een nieuw 'Bob Evers'-boek is. Iets met 'Prijsschieten' in
de titel.’
‘Ja, mevrouw. 'Prijsschieten op een
premiejager'. Het is uitgegeven door Uitgeverij Zwarte Zwaan, kijk
maar in de Titelbank, daar staat alles.’
‘Bij het Centraal Boekhuis vind ik
anders niets.’
‘Omdat ze daar niet liggen, mevrouw.
Het Centraal Boekhuis is me te duur, u kunt ze bij mij bestellen.’
‘Hoe moet dat dan?’
Dat vragen boekverkopers, echt waar. Ze
zijn achter mijn telefoonnummer gekomen via mijn website. Op die
website staat alles wat ze moeten weten, maar ze vragen het toch.
‘Hoeveel kost een boek?’
’14,99 Euro, mevrouw. Veertig procent
handelskorting, vanaf tien boeken geen verzendkosten.’
‘Dus als ik één boek
bestel dan moet ik de verzendkosten zelf betalen?’
Ik hoor het aan haar stem: daar gaat
mijn winst. Veertig procent van 15 is 6. Zes euro winst voor de
boekwinkel, maar daar gaan die vermaledijde verzendkosten af en die
bedragen bijna 3 euro.
‘Is uw winkel onderdeel van een
keten, mevrouw?’
Sommige boekhandels zijn zelfstandig,
andere kopen gezamenlijk in.
‘Wij werken samen …’
Dan wordt het leuk.
‘Mevrouw, ik heb de inkopers van alle
mij bekende ketens gemaild en gemerkt dat niemand belangstelling
heeft voor een mail met informatie. Je moet met de pet in de hand
langskomen, maar ik heb geen boekenpet, dus ik kom niet langs.’
‘Maar …’
‘Inderdaad, mevrouw. Als de inkoper
van uw keten de moeite had genomen tien boeken af te nemen, had u
bijna 3 euro per boek meer verdiend.’
Meestal zeggen ze dan moedeloos: ‘Ach,
meneer, ínkopers …’
Waarna ze opleggen zonder te bestellen.
Ik ben nu in het bezit van een dozijn
mailtjes van 'Bob Evers'-liefhebbers die zich bij mij beklagen over de
boekwinkel in hun buurt waar ze op hun beurt klagen over hun inkoper.
De liefhebbers bestellen in dezelfde
mailtjes hun boeken bij mij. Alle winst helemaal voor mij alleen.
Ik herhaal: ik begrijp de zorgen van de
boekhandel, maar ik kan niet anders zeggen dan: ga alsjeblieft zo
door.
(Deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl)
Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen publicaties op zijn naam staan, misdaadromans en jeugdboeken. Voor acht van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met 'Het Alibibureau' won hij in 2000 die prijs. Zijn jongste thriller, 'De bruiloften van Annika Kommer', bereikte de longlist van de Gouden Strop 2013. De publicatie van zijn nieuwe thriller 'De Loverman' bij zijn eigen uitgeverij Zwarte Zwaan is in voorbereiding. (Foto Peter de Zwaan: Bob Bronshoff)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten