01 juni 2013

Van de transfermarkt (nieuws, 2013)

DERWENT CHRISTMAS KAN WEER ONBEVANGEN SCHRIJVEN

Schrijver en Schaduwprijswinnaar Derwent Christmas stapt over van uitgeverij Nieuw Amsterdam naar De Geus. Het uitgeefhuis in Breda lijft volgens Boekblad overigens nog meer thrillerauteurs in. Zo verruilt het duo Josten & Smits uitgeverij A.W. Bruna voor De Geus, die ook debutanten Mijke Pol en Patty Stenger verwelkomt.

Met 'Twee tranen' won Christmas in 2008 de Schaduwprijs voor het beste spannende Nederlandstalige debuut. En vorig jaar bereikte zijn tweede thriller 'Volmaakte verdwijning' de shortlist van de Gouden Strop. 

Aan het literaire weblog Tzum vertelt Christmas dat het schrijven stokte na de nominatie van zijn tweede thriller. ,,Ik produceerde wel af en toe een stuk tekst, maar het schrijven vlotte niet, woorden vloeiden niet als vanzelf uit mijn gedachten. Toen dat aanhield, wist ik dat het nodig was iets te forceren. Eerst stapte ik over naar een ander verhaal, toen herschreef ik een romanhoofdstuk dat ik jaren geleden al eens op papier zette, begon daarna toch maar weer aan iets anders.''

Christmas' redacteur probeerde hem nog uit te dagen om over nieuw werk te praten, maar dat hielp niet. ,,Uiteindelijk voelde ik dat er een grote verandering moest plaatsvinden, iets waardoor het schrijven weer echt spannend en onbekend zou worden. Op een avond bedacht ik van de ene op de andere seconde dat ik een overstap kon maken naar een andere uitgeverij.'' Sinds hij getekend heeft bij De Geus tintelt het weer in zijn vingertoppen, zegt de auteur. ,,Ik kan weer onbevangen schrijven.'' Zijn nieuwe boek zal over een jaar in de winkel liggen.

(Bron: Boekblad, Tzum)

Geen opmerkingen: