14 juni 2013

Vat vol ideeën (nieuws, 2013)

Thrillerauteur Tomas Ross mijmerde vandaag over de Maand van het Spannende Boek. Collega-auteur Corine Hartman, die voor de Gouden Strop 2013 werd genomineerd, schreef een reactie. 


DE GRAMMOFOONPLAAT BLIJFT HANGEN


(Door Corine Hartman)

Corine Hartman
Dat meneer Ross de Gouden Strop ooit leven in blies, dat weet heel thrillerminnend Nederland zo onderhand geloof ik wel.

De kritiek er op kennen we inmiddels ook al jaren. Kritiek geven mag, uiteraard, we leven gelukkig in een vrij land, maar het klinkt allemaal wel heel makkelijk en bekend. Ik kreeg er het beeld bij van een oude, versleten grammofoonplaat die blijft hangen.

Belangrijker: Wat is het nut ervan om de prijs onderuit te halen? Het is een op zijn minst discutabel streven, lijkt me, alsof je je eigen nest gaat bevuilen.

Als dit jaar genomineerde voor de Gouden Strop mag ik verheugd melden dat mede dankzij die nominatie mijn boek 'Bloedlijn' inmiddels toe is aan een derde druk en er kwamen al diverse advertenties langs in o.a. AD, Volkskrant en Trouw, met een quote uit het juryrapport. Ik ben trots op de nominatie, die wel degelijk positief effect heeft in de markt, maar ook motiveert om nóg beter te worden in mijn vak. 

Het is jammer dat een ervaren rot als Ross zich niet meer in positieve zin kan verplaatsen in collega’s. Nobeler zou het zijn als de kritiek gepaard zou gaan met een vat vol ideeën om er daadwerkelijk iets aan te doen, om de prijs én de avond naar een hoger niveau te tillen. Kom maar op met de suggesties, er zullen vast mensen in het vak zijn die mee willen werken aan de uitvoering ervan. Niet lullen, maar poetsen! 

Dat is de heer Ross vást van plan, gezien de laatste woorden van zijn column: wordt vervolgd… 

2 opmerkingen:

Daan van 't Westeinde zei

De reactie van Corine Hartman is helaas net zo voorspelbaar en makkelijk als de grammofoonplaat van Ross. Het zou pas spannend en interessant geweest zijn als ze hem van repliek had gediend met redenen waarom hij het bij het verkeerde eind zou hebben. Gemiste kans!

Corine Hartman zei

Er staan meerdere feitelijke onjuistheden in het verhaal van meneer Ross. Misschien wil Peter daar nog eens een niet al te gênant kwisje aan wagen.
Ik wilde de nutteloze fase van 'van repliek dienen' liever overslaan en meteen doorgaan met het constructieve gedeelte: reacties uitlokken om de bestaande
situatie te veranderen. Misschien ging dat te snel voor sommige lezers.
Nogmaals: ik wil graag een pósitieve draai geven aan de huidige situatie, want dat het altijd beter kan, dat ontkent natuurlijk niemand.
Kom op met ideeën. Ik denk aan een brainstormsessie met GNM'ers of een
actiegroep van leden die een plan de campagne wil gaan opstellen. Andere, betere suggesties? Laat maar horen! Als een aantal mensen samen iets wil bereiken, moet het al gek gaan, wil dat niet lukken als we onze krachten bundelen. En dat is mijn punt: niet lullen, maar poetsen!
Hoewel ik me afvraag of mijn reactie nog effect zal hebben, we zijn intussen al weer ingehaald door nieuwere berichten op deze website…
Reacties zijn ook welkom via mijn mailadres info@corinehartman.nl.