05 februari 2022

De beste thrillers aller tijden #34 (nieuws, 2022)


De favoriet van... Heleen van den Hoven




De Spanningsblog bestaat op 14 april vijftien jaar. En wie (bijna) jarig is, trakteert. We hopen onze lezers blij te maken met een lijst met de beste thrillers, gekozen door tientallen spannendeboekenschrijvers uit Vlaanderen en Nederland. In de aanloop naar het derde lustrum haalt De Spanningsblog telkens een boek naar voren dat volgens in ieder geval één auteur boven al het andere spannende leesvoer uitstijgt. Uiteindelijk komt daar een favorietenlijst van heb ik jou daar tot wasdom. Vandaag: schrijfster Heleen van den Hoven.


Eva García Sáenz de Urturi - De stilte van de witte stad


Genieten van de taal

(Door Heleen van den Hoven)

Jarenlang vond ik mezelf geen thrillerlezer, en ook geen thrillerschrijver, totdat De Crime Compagnie een wedstrijd uitschreef. Ik meende werkelijk dat ik zelden thrillers of misdaadromans las.

Tot ik er door de vraag naar mijn favoriete thriller over moest nadenken en me mijn vaders boekenkist herinnerde. Een kist vol met misdaadpockets, bijna allemaal Zwarte Beertjes. Ik las elke Ellery Queen die hij in zijn bezit had. F.R. Eckman (Jan de Hartog) was een favoriet die je nu alleen nog op boekwinkeltjes.nl tegenkomt.

Ik keek mijn boekenkast rond, en ontdekte dat ik meer bezat dan ik dacht. Later verzamelde ik alles van Dick Francis en ik heb een paar maal gedacht dat ik ook zoiets wilde schrijven. Harlan Coben las ik, Alistair Maclean, Desmond Bagley en Hammond Innes. En als ik iets wilde wat meer romantisch was, las ik Nora Roberts, want het moet altijd minstens een beetje spannend blijven.

Voor die schrijfwedstrijd uit 2018 verdiepte ik me in Nederlandse schrijvers. Ik las De macht van meneer Miller van Charles den Tex, dat ik zo goed doordacht en geschreven vond, dat ik er zelf bijna mee stopte.

Later ontdekte ik Anya Niewierra met het mooie Het Bloemenmeisje. Afgelopen jaar werd ik omver geblazen door Orakel van Thomas Olde Heuvelt. De plot is uniek en verweeft een gewone jongen, machtspolitiek en oeroude mythische horrorelementen, op het randje van te veel horror. Maar ik zie dit boek niet als pure thriller, de basis is fantasy.

Wat is mijn favoriete thriller? Er ligt nog zoveel op de stapel, zoals verhalen van Edgar Allan Poe, om maar eens een kanjer te noemen. Beschikbaar op KoboPlus, ontdek ik zojuist, net als Ellery Queen.

Ik worstel en kom boven, in dit geval ook letterlijk, want daar is mijn werkkamer en kijk ik in mijn boekenkast. Op ooghoogte staan de boeken van Eva García Sáenz de Urturi, De stilte van de witte stad, en de twee vervolgdelen. Ik leefde mee in het Baskenland in een stad die ik zelf ooit bezocht. Een ingenieus plot, vol bijzondere personages, geheimen en problemen, in een beeldende schrijfstijl en spellend op sfeervolle locaties. Ik vind het heerlijk om in een boek naar een andere plaats te reizen, en met dit boek deed ik dat, en als ik eraan terugdenk, ben ik er weer. Meteen heb ik zin om het nog een keer te lezen. Het is ingewikkeld genoeg om me opnieuw voor raadsels te zetten en misschien geniet ik wel nog meer van de taal, wanneer ik minder haast heb om te willen weten hoe het zat.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Flaptekst:
Tasio Ortiz de Zárate is een briljante archeoloog die twintig jaar geleden werd veroordeeld voor een reeks bizarre moorden in het rustige stadje Vitoria. Hij staat op het punt voor het eerst de gevangenis te verlaten, als de misdaden weer beginnen: in de kathedraal van Vitoria wordt een jong stelletje gevonden, naakt en om het leven gekomen door bijensteken in hun keel. Niet veel later wordt er in de Casa del Cordón, een bekend middeleeuws gebouw in de stad, een ander koppel vermoord.

De jonge inspecteur en profiler Unai López de Ayala - beter bekend als Kraken - wil niets liever dan meer moorden voorkomen, maar een recente tragedie in zijn eigen leven maakt het hem moeilijk om deze zaak te behandelen als alle andere. Zijn onorthodoxe werkmethode wekt bovendien ergernis bij zijn baas. De tijd begint te dringen en de dreiging wordt alsmaar sterker: wie volgt?

Eva García Sáenz de Urturi (1972) werd geboren in Vitoria en woont sinds haar vijftiende in Alicante, waar ze aan de universiteit werkt. Haar eerste boek heeft ze in eigen beheer uitgegeven en het werd online een grote bestseller. De trilogie van de witte stad verschijnt in het Spaans bij Planeta en deze boeken zijn inmiddels in alle vormen en via alle platforms een bestseller geworden.


Heleen van den Hoven (1959) maakte in 2019 met Het CARPA Complot haar thrillerdebuut bij De Crime Compagnie. Het boek behaalde de longlist van de Hebban Debuutprijs. Eerder verschenen bij De kleine Koning enkele kinderboeken van haar hand en de avonturenroman Halverwege (2015), onder het pseudoniem Helen Dool.

In 2020 verscheen Heleens tweede thriller: De speelgoedman. Deze bereikte de longlist voor de Hebban Thrillerprijs. Na Het tango algoritme (2021) staat thriller nummer vier op het programma, De mosselman verschijnt in mei 2022.

Heleen, oorspronkelijk docent beeldende vorming, later docent kantoorautomatisering, is tegenwoordig ook werkzaam als schrijfdocent bij de Online Schrijfschool.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

De beste thrillers aller tijden (werk in uitvoering):

Isabel Allende - Het Huis met de Geesten (1982) favoriet van Anya Niewierra
Baantjer - De Cock en de wurger op zondag (1965): favoriet van P. Dieudonné
Richard Bachman (aka Stephen King) - De marathon (1979); favoriet van Ingrid Oonincx
Desmond Bagley - Op dood spoor (1970); favoriet van Frank van Zwol
Desmond Bagley - Vlucht in het verleden (1978); favoriet van Charles den Tex
John le Carré - Edelman, bedelman, schutter, spion (1974); favoriet van Almar Otten
John le Carré - Spion aan de muur (1963); favoriet van Willem Asman
Raymond Chandler Het lange afscheid (1953); favoriet van Bavo Dhooge
Agatha Christie - En toen waren er nog maar... (oorspronkelijke titel: Tien kleine negertjes) (1939); favoriet van Dominique Biebau
Agatha Christie - Het doek valt (1975); favoriet van Hilde Vandermeeren
Arthur Conan Doyle - De avonturen van Sherlock Holmes (1892); favoriet van Anne van Doorn
Umberto Eco - De naam van de roos (1980); favoriet van Jeroen Windmeijer
James Ellroy - Bloed op de maan (1984); favoriet van Jos Pierreux
John Fowles - De verzamelaar (1963); favoriet van Nicolet Steemers
Ken Follett Code Rebecca (1980); favoriet van Tomas Ross
Nicci French - Bezeten van mij (1999); favoriet van Anita Terpstra
John Grisham
 - Advocaat van de duivel (1991); favoriet van Jens Vern
Terry Hayes - Ik ben Pelgrim (2013); favoriet van Carina van Leeuwen
Stephen King - Misery (1987); favoriet van Wim Bax
Tim Krabbé - Het gouden ei (1984); favoriet van Bram Dehouck
Ira Levin 
Een kus voor je sterft (1953); favoriet van Lieneke Dijkzeul
Gavin Lyall - Tylers oorlog (1981); favoriet van Peter de Zwaan
Henning Mankell - Honden van Riga (1992); favoriet van Gerard Nanne
Isa Maron - De Noordzeemoorden (2014); favoriet van Michael Berg
Marion Pauw - Daglicht (2008); favoriet van Loes den Hollander en Annet Hulst
Ian Rankin - Gerechtigheid (2004); favoriet van Wouter Dehairs
Dolores Redondo De beschermengel (2013); favoriet van Soraya Vink
Ruth Rendell - Het stenen oordeel (1977); favoriet van René Appel
Sjöwall & Wahlöö Man op het balkon (1967); favoriet van Joop van Riessen
Donna Tartt - De verborgen geschiedenis (1992); favoriet van Mariska Overman en Marion Pauw
Scott Turow - De aanklager (1986); favoriet van Elvin Post

Geen opmerkingen: