21 december 2009

Wordt verwacht 157 (nieuws, 2009)

GELUK IS NIET VANZELFSPREKEND

Het wordt dringen op de markt van vrouwenthrillers. We hadden al de Grote Drie: Saskia Noort, Esther Verhoef en Simone van der Vlugt. Daar sloten zich al rap - om maar een paar namen te noemen - Loes den Hollander, Elisabeth Mollema, Marion Pauw, Annet de Jong, Suzanne Vermeer, Martine Kamphuis en Judith Visser bij aan. En dit jaar kwamen Anita Terpstra, Carla de Jong en Ellen den Hollander erbij.

De vijver met Noort-wannabes is nog lang niet leeggevist, getuige de aankondiging van uitgeverij Archipel die in april 2010 met het thrillerdebuut 'Game, set & match' van Elma Noë op de proppen komt. ,,Voor de lezers van Saskia Noort en Simone van der Vlugt'' en ,,Even smeuïg als Gooische Vrouwen maar vernijniger'', luiden de aanbevelingen in de prospectus van de uitgeverij.

Het draait allemaal om verleiding, manipulatie en moord in deze als 'literair' bestempelde thriller. Laura en Thomas Berendsen zijn al jaren gelukkig getrouwd en wonen met hun dochter en hond Lobbes in een mooi huis in een villadorp in het Gooi. Ze hebben beiden een succesvolle loopbaan en hun actieve sociaal leven speelt zich af rond de tennisclub, waarvan ook de meeste van hun vrienden lid zijn.

De vanzelfsprekendheid van hun geluk komt onder grote druk te staan als de onbeschaamde, intelligente en o zo sensuele Dorinde ook lid wordt van de club en daarmee hun leven binnenstapt. Met een grenzeloze brutaliteit palmt ze zowel Laura als Thomas in. Wat begint als een niets-aan-de-hand-flirt ontpopt zich tot een nachtmerrie.

Elma (Schulte-)Noë (Eindhoven, 1958) studeerde Arbeidsmarkt Politiek en Personeelsbeleid en is momenteel als accountmanager werkzaam bij het AD Nieuwsmedia. Ze woont met haar man in het villadorp Bosch en Duin. Op haar Linkedin-pagina vermeldt ze onverbloemd als interesses: Schilderen met acryl (liefst naakt), het schrijven van een roman met als titel 'Waarom zijn getrouwde mannen geiler', fotograferen van mensen en huizen. ,,Mijn volgende project gaat heten: 'Gluren bij de buren'.''

Andere nieuwe titels:

Dick & Felix Francis - 'Afrekening op Ascot' (april 2010). Nieuwe paardenthriller van vader en zoon Francis. Bookmaker Ned Talbot heeft zijn dag niet. Hij moet kapitalen uitbetalen bij de paardenrennen en een aantal goksyndicaten heeft het op zijn zaak voorzien. Dan spreekt een man hem aan en zegt dat hij zijn vader is. Nog geen uur later wordt 'vader' op de parkeerplaats van Ascot neergestoken.
Sara Paretsky - 'Hard spel' (mei 2010). Tijdens een speurtocht naar een zwarte man die al veertig jaar vermist is, stuit V.I. Warshawski op een verband met een vredesmars die Martin Luther King in 1966 in Chicago organiseerde. De lokale politiek is ook in 2008 niet gecharmeerd van haar onderzoek.

14 opmerkingen:

Guido Huisintveld zei

Het wordt met al die vrouwenthrillers steeds gemakkelijker om zonder aankopen de boekenwinkel te verlaten....

O sorry.

Martin JidW zei

Vergeten we niet iemand?
Lieneke Dijkzeul?
Of is zij gewoon beter dan al die andere bij elkaar?

Peter Kuijt zei

@ Martin: Let vooral op het tussenvoegsel 'om maar een paar namen te noemen' ;-)

Martin JidW zei

@ Peter: Bedoel je dat er nog veel meer zijn? :)

Peter Kuijt zei

@ Martin. Tja, het kan zijn dat ik een paar ben vergeten. Het zijn er tegenwoordig zo veel!!!

Hans zei

Wat is deze blog toch een mooie (gratis?) reclamezuil geworden voor de Nederlandse uitgeverijen.

Peter Kuijt zei

@ 'Hans': De Spanningsblog is een honderd procent onafhankelijke stie. Deze site, die informatief van aard beoogt te zijn, wordt niet financieel ondersteund door welke partij dan ook. De Spanningsblog doet ook niet aan weggeefacties of prijsvragen. Dat De Spanningsblog 'een reclamezuil' vind ik dan ook een onterechte kwalificatie. Voor advertenties dienen uitgevers zich bij andere sites te melden.

Peter Kuijt

Hans zei

Ik zie nu pas dat je ook antwoord geeft op reacties. Ik zie alleen niet wat jij wil zeggen met weggeefacties en prijsvragen. Dat lijkt mij leuk voor de bezoekers van een site. Reclame vind ik meer het intergraal overnemen van fondslijsten. Aankondigingen met covers van boeken die gaan komen. Je kan niet ontkennen dat uitgeverijen dat ontzettend leuk vinden en dus is het een vorm van (mogelijk) gratis reclame. Wat is het zichtbare verschil met een advertentie? Die doet hetzelfde, namelijk aankondigen dat een boek is verschenen of gaat verschijnen. Jouw weblog vult zich met veel info uit fondslijsten. Leuk voor uitgeverijen. Zal je niet zomaar doen. Verder CPBN info. Ook leuk voor uitgeverijen. Laat zien hoe goed die boeken verkopen. En heel af en toe een recensie van jou, maar meestal van andere mensen. Zodat je tegen een uitgever kan zeggen dat het niet jouw mening is. Heel slim, hoef je je niet voor te schamen. Niets mis met reclame maken.

Peter Kuijt zei

@ 'Hans': Laat ik - om met Agnes Kant te spreken - even een vies woord gebruiken: wat een gelul! Ik neem niet klakkeloos alles over uit de brochures van de uitgevers. Juichkreten uit de folders laat ik achterwege, of ik vermeld erbij dat ze van de uitgever zelf afkomstig zijn. Lees wat ik over het nieuwe boek van Elma Noë heb geschreven en bedenk dan nog eens of auteur en uitgever hier blij mee moeten zijn. Verder zoek ik her en der nog meer informatie op over schrijvers en boeken. Volgens mij weet jij het verschil niet tussen informeren en reclame maken. Er worden op deze site ook genoeg kritische noten gekraakt. Meer dan op andere boekensites waar alleen maar hallelujah wordt geroepen. Aan weggeefacties doe ik niet uit vrees voor een te (be)nauwe(nde) relatie met uitgevers. En wat recensies betreft: kijk eens naar het aantal dat achter mijn naam staat. Vind je dat (te) weinig? Ik ben blij dat ik van sommige collega's ook recensies mag plaatsen en die zijn soms kritisch en soms ook enthousiast. Dat ik me achter hen zou verschuilen slaat ook nergens op. Er zijn aanvaringen genoeg (geweest) met auteurs en uitgevers na plaatsing van mijn recensies.
Dat ik deze blog 'niet zomaar' (lees: eraan verdien), is een walgelijke verdachtmaking. Sinds het bestaan van deze site heb ik nog geen cent hiervoor gekregen (als uitgevers iets zouden aanbieden - wat gelukkig nooit is gebeurd - zou ik het niet accepteren). De blog heb ik opgezet uit liefde voor het thrillergenre, niets meer en niets minder.
Ik weet niet wat jij beoogt met deze vuilbekkerij en of het een puur persoonlijke (wraak)actie is. Als ik op jouw naam 'klik' komt de website van Crimezone tevoorschijn. Maar eigenlijk acht ik die site te fatsoenlijk om dit soort acties te initiëren.

Peter Kuijt

Hans zei

Ik ben niet 100% Crimezone maar wel van de nieuwe uitgever erachter maar dat lijkt mij praktisch hetzelfde. Vanuit mijn optiek heb ik meer aan een blog zoals die van jou met overgetypte fondslijsten dan aan sites die boeken weggeven. Daar verdienen wij niets aan terwijl aan jouw info wij wel degelijk iets overhouden: interesse van de mogelijke klant. Ik begrijp alleen jouw felle reactie niet en meestal willen mensen die hard schreeuwen iets verbergen denk ik dan maar. Zal bij jou dan niet zijn misschien, ik geloof je op je woord. Crimezone is wel commercieel en daar ik niets mis mee. Volgens mij zelfs de enige manier om het vol te houden en kwaliteit te leveren. Succes met je blogje.

Peter Kuijt zei

Beste Hans,

Bedankt voor je opbeurende woorden, vooral dat geringschattende 'blogje' is een schot in de roos. Toch nog leuk dat je iets aan mijn liefdewerk-oud-papiersite overhoud: interesse van de mogelijke klant. Je zult van mij niets kwaads horen over Crimezone (ik hoor daar al genoeg anderen over), maar laat me het verschil tussen De Spanningsblog en CZ nog één keer uitleggen: De Spanningsblog is informatief en wordt uit louter journalistiek oogpunt gemaakt (tja, wat de uitgeverijen komende maanden willen uitbrengen hoort daar mijns inziens ook onder, maar de blog meldt meer dan dat). CZ meldt alleen iets als er wat mee te verdienen valt. Het lijkt me niet dat dat ooit het uitgangspunt van Sander Verheijen was die Crimezone heeft bedacht. Die zette de site op puur uit liefde voor het thrillergenre.
Ik vind het nog steeds jammer dat je je niet met naam en toenaam voorstelt. Ik houd van het elkaar tegemoet treden met open vizier. Jij niet kennelijk.

Peter Kuijt

Eric zei

Grappig, Peter. Ik kreeg een tijd terug ook een paar berichtjes van ene Hans. Andere inhoud maar zelfde strekking. Misschien dus dezelfde persoon. Ik heb er geen reactie op gegeven maar heb daar, nu ik dit allemaal lees, wel spijt van :-)))

Peter Kuijt zei

En volgens Paul ben ik dus goed bevriend met deze 'Hans'

Peter Kuijt

Eric zei

Hahaha.... je weet dat Paul deze site doorspit.