12 februari 2022

De beste thrillers aller tijden #41 (nieuws, 2022)


De favoriet van... Steven Van Belleghem
 




De Spanningsblog bestaat op 14 april vijftien jaar. En wie (bijna) jarig is, trakteert. We hopen onze lezers blij te maken met een lijst met de beste thrillers, gekozen door tientallen spannendeboekenschrijvers uit Vlaanderen en Nederland. In de aanloop naar het derde lustrum haalt De Spanningsblog telkens een boek naar voren dat volgens in ieder geval één auteur boven al het andere spannende leesvoer uitstijgt. Uiteindelijk komt daar een favorietenlijst van heb ik jou daar tot wasdom. Vandaag: de Vlaamse spreker en schrijver Steven Van Belleghem.


Terry Hayes - Ik ben Pelgrim

Geen seconde slaat de verveling toe

(Door Steven Van Belleghem)

Eén van mijn favoriete spannende boeken is Ik ben Pelgrim van Terry Hayes.

Ik hou van dit soort verhalen waar er een heel groot complot is om de wereld te vernietigen en dat een held dat dan oplost. Ik hou van dat soort boeken en films.

Bij Ik ben Pelgrim heb ik het gevoel dat ik een soort James Bond-scenario lees, maar dan zonder de snelle auto’s en wilde achtervolgingen. Daardoor komt het ondanks de grootsheid toch nog realistisch over bij mij.

Door Ik ben Pelgrim ben ik niet zelf gaan schrijven, maar het is één van de boeken die ik gelezen heb terwijl ik zelf aan het schrijven was. Ik heb er wel veel inspiratie uit gehaald.

Ik was enorm onder de indruk van de personages en hoe de plot zich ontvouwde. En hoewel het een vrij dik boek is, heeft het me geen seconde verveeld. De spanning bleef altijd hoog in elke fase van het verhaal. Ik hou niet echt van een trage opbouw, van mij mag het van het begin tot het einde spannend zijn.

De zin om zelf te schrijven heb ik gekregen door het lezen van de boeken van Dan Brown. Ik ben echt grote fan van hoe hij zijn verhalen steeds vormgeeft. De kern bij Dan Brown is vaak een historisch gegeven dat hij verweeft in zijn verhalen.

Bij het lezen van één van zijn boeken, dacht ik, zou het niet leuk zijn om in een vergelijkbaar genre iets te doen, maar dan met de evoluties van de technologie van de toekomst erin verwerkt. Daar heb ik voor het eerst die 'spark' gevoeld om zelf een thriller te schrijven. Ik heb zelfs een online masterclass thriller schrijven gevolgd bij Dan Brown om te weten hoe ik er kon aan beginnen. Ik heb veel ervaring met het schrijven van non-fictie, maar fictie is toch iets heel anders. Dus om me voor te bereiden ben ik bij deze leermeester te rade gegaan.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Flaptekst:
Pelgrim is de codenaam van een man die niet bestaat.
De geadopteerde zoon die uitgroeide tot een van de beste spionnen. De regisseur van een uiterst geheime eenheid binnen de Amerikaanse spionagedienst. Een man die, voordat hij van de aardbodem verdween, het ultieme boek schreef over forensisch onderzoek.

Het is datzelfde boek dat hem een jaar later in een obscuur hotel in Manhattan doet belanden, waar het lichaam van een onherkenbaar verminkt jonge vrouw is gevonden.

Maar wat begint als een moordonderzoek zonder aanwijzingen, verandert in een zoektocht naar een onbekende vijand die een weerzinwekkend plan tot uitvoer wil brengen.

Terry Hayes (1951) is een Britse journalist, scriptschrijver en auteur. Hij begon zijn carrière als journalist in New York, later werkte hij als freelance onderzoeksjournalist, politiek commentator en columnist. Hij ontmoette de gebroeders Kennedy en George Miller, filmregisseurs en -producenten in Hollywood, toen hij werkte aan de verboeking van de film Mad Max. Hij werd vervolgens de vaste scenarioschrijver voor alle Mad Max verfilmingen, en verhuisde naar Hollywood. Sindsdien werkte hij vrijwel uitsluitend als scriptschrijver voor film en televisie: The Clean MachineDead CalmBangkok HiltonPayback en From Hell zijn enkele van de bekendste films waaraan hij meewerkte.

In 2013 verscheen Ik ben Pelgrim, zijn debuut. Het boek werd onmiddellijk een wereldwijd succes. In 2015 werd zijn tweede boek Het jaar van de sprinkhaan aangekondigd. Het is nog steeds niet verschenen. 

Klik hier voor een interview met Terry Hayes door Peter Kuijt, gepubliceerd in o.a. Crimezone Magazine. 


De Vlaming Steven Van Belleghem is inspirator, coach en adviseur binnen zijn eigen bedrijf B-Conversational. Hij begeleidt bedrijven om zich aan te passen aan de hedendaagse consument. Hij is auteur van diverse boeken (The offer you can't refuse, When digital becomes human) op het gebied van klantgerichtheid en marketing. Als internationaal spreker en auteur verzorgt Steven van Belleghem gemiddeld zo’n 150 presentaties, lezingen, workshops en seminars per jaar, in meer dan 40 landen over de hele wereld.

In november 2020 maakte hij zijn fictiedebuut met Eternal, een verhaal dat zich afspeelt in 2041. In oktober 2021 verscheen het vervolg, Upgrade. In Eternal introduceerde Van Belleghem het personage Romy Bell, projectleider bij het hightechbedrijf X-Com.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

De beste thrillers aller tijden (werk in uitvoering):

Isabel Allende - Het Huis met de Geesten (1982) favoriet van Anya Niewierra
Baantjer - De Cock en de wurger op zondag (1965): favoriet van P. Dieudonné
Richard Bachman (aka Stephen King) - De marathon (1979); favoriet van Ingrid Oonincx
Desmond Bagley - Op dood spoor (1970); favoriet van Frank van Zwol
Desmond Bagley - Vlucht in het verleden (1978); favoriet van Charles den Tex
John le Carré - Edelman, bedelman, schutter, spion (1974); favoriet van Almar Otten
John le Carré - Spion aan de muur (1963); favoriet van Willem Asman
Raymond Chandler Het lange afscheid (1953); favoriet van Bavo Dhooge
Agatha Christie - En toen waren er nog maar... (oorspronkelijke titel: Tien kleine negertjes) (1939); favoriet van Dominique Biebau
Agatha Christie - Het doek valt (1975); favoriet van Hilde Vandermeeren
Arthur Conan Doyle - De avonturen van Sherlock Holmes (1892); favoriet van Anne van Doorn
Umberto Eco - De naam van de roos (1980); favoriet van Jeroen Windmeijer en Jo Claes
James Ellroy - Bloed op de maan (1984); favoriet van Jos Pierreux
John Fowles - De verzamelaar (1963); favoriet van Nicolet Steemers
Ken Follett Code Rebecca (1980); favoriet van Tomas Ross
Nicci French - Bezeten van mij (1999); favoriet van Anita Terpstra
Eva García Sáenz de Urturi De stilte van de witte stad (2016);  favoriet van Heleen van den Hoven
Jef Geeraerts - Diamant (1982); favoriet van Jac. Toes
John Grisham - Advocaat van de duivel (1991); favoriet van Jens Vern
Terry Hayes - Ik ben Pelgrim (2013); favoriet van Carina van Leeuwen
Stephen King - Misery (1987); favoriet van Wim Bax
Stephen King - Over leven en schrijven (2000); favoriet van Frederik Baas
Tim Krabbé - Het gouden ei (1984); favoriet van Bram Dehouck
Ira Levin Een kus voor je sterft (1953); favoriet van Lieneke Dijkzeul en Saskia Noort
Gavin Lyall - Tylers oorlog (1981); favoriet van Peter de Zwaan
Henning Mankell - Honden van Riga (1992); favoriet van Gerard Nanne
Isa Maron - De Noordzeemoorden (2014); favoriet van Michael Berg
Marion Pauw - Daglicht (2008); favoriet van Loes den Hollander en Annet Hulst
Ian Rankin - Gerechtigheid (2004); favoriet van Wouter Dehairs
Dolores Redondo De beschermengel (2013); favoriet van Soraya Vink
Ruth Rendell - Het stenen oordeel (1977); favoriet van René Appel
Sjöwall & Wahlöö Man op het balkon (1967); favoriet van Joop van Riessen
Martin Cruz Smith - Tokio Centraal (2002); favoriet van Chris Rippen
Donna Tartt - De verborgen geschiedenis (1992); favoriet van Mariska Overman en Marion Pauw
Scott Turow - De aanklager (1986); favoriet van Elvin Post
Esther Verhoef - De kraamhulp (2014); favoriet van Ilse Ruijters

Geen opmerkingen: