Tussen slapen en ontwaken
(Door Peter Kuijt)
Ze is volgens het weekblad Elsevier een van de vijftig grootste beloften voor de toekomst en Viva nam haar onlangs op in de lijst met de 400 meest succesvolle Nederlandse vrouwen van dat moment.
Met haar derde boek (én eerste thriller) Stuk haalde ze een nominatie voor de Gouden Strop binnen en kort geleden verscheen Oversteken van haar hand. Kortom, voor de Rotterdamse schrijfster Judith Visser (1978) is 2009 een topjaar.
Behandelde Stuk het pesten op de middelbare school, in haar tweede thriller gooit Visser het over een compleet andere boeg. De jonge Tender heeft zojuist in een restaurant een huwelijksaanzoek gehad van haar vriend Matt. Dolgelukkig rijden ze naar huis, totdat ze ternauwernood een aanrijding met een spookrijder weten te vermijden. Maar de volgende dag is van dat geluk niets meer over: Tender treft Matt in bed aan, overleden aan een hersenbloeding.
Ziek van verdriet sluit Tender zich op in haar flat. Bezoek wijst ze de deur, proviand (soep en macaroni) laat ze door haar moeder bezorgen. Als ze ontdekt dat ze alleen in haar dromen nog contact kan maken met Matt, vervagen voor haar de grenzen van de werkelijkheid.
Heel lang blijft Oversteken verstoken van enige spanning. Maar net als je je begint af te vragen of het boek het predicaat thriller wel verdient, mengt Visser wat Sixth Sense-achtige vervreemdende elementen door het verhaal. Die zorgen uiteindelijk voor flink wat vaart en bewerkstelligen dat de lezer begint mee te voelen met Tender, die zich tot dan toe voornamelijk als een treurende kluizenaar heeft gemanifesteerd. Visser, die de taal uitsluitend gebruikt als instrument om haar verhaal te vertellen, stevent in een rechttoe rechtaan stijl af op een ontegenzeggelijk verrassende en fraaie finale.
Judith Visser - Oversteken. Uitgeverij De Boekerij, 298 pag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten