STIEG LARSSON DANKT SUCCES AAN DE 'SUPERPROMOTOR'
De Millenium-trilogie van schrijver Stieg Larsson is een groot succes. Wereldwijd zijn meer dan twaalf miljoen boeken verkocht, in Nederland stond de teller in juli al op 500.000 exemplaren. Het debuut van de Zweedse auteur staat al meer dan een jaar in de Bestseller 60.
Hoe kan het succes van een voorheen relatief onbekende auteur worden verklaard? Is het een briljant boek, een uniek verhaal? Een uitgekiende marketingstrategie? Uit een peiling van onderzoeksbureau Blauw Research blijkt dat Larsson zijn succes te danken heeft aan - o, open deur - 'zijn trouwe en enthousiaste lezers'.
Het enthousiasme over de boeken van Stieg Larsson wordt voornamelijk via sociale netwerken verspreid en leidt uiteindelijk tot de hoge verkoopaantallen, zo heeft Blauw Research achterhaald. Bijna driekwart (73 procent) is in aanraking gekomen met de boeken doordat deze zijn aanbevolen (30 procent), er met familie of vrienden over is gesproken (25 procent) of men er op internet over gelezen (18 procent). Slechts één op de vijf (18 procent) had een advertentie van het boek gezien.
De personen die het boek is aanbevolen hebben dit in 70 procent van de gevallen van een 'superpromotor ontvangen. Superpromotors - Blauw Research heeft het in een persbericht consequent foutief over 'promoters' - zijn personen die van nature met enthousiasme hun netwerk beïnvloeden en hier succesvol in zijn. De superpromotors zijn meer enthousiast over het boek, 36 procent geeft een 9 of 10 op een schaal van 1 tot 10 van enthousiasme. Van de personen die van nature geen superpromotors zijn geeft maar 18 procent een 9 of 10. Ruim drie op de tien (31 procent) heeft het boek het afgelopen half jaar 3 keer of vaker aanbevolen, onder de niet-superpromotors was dit 15 procent.
Voor het onderzoek is een groep van 721 Nederlanders ondervraagd van 16 jaar en ouder via het BlauwNL panel van Blauw Research. Het onderzoeksbureau heeft vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten