06 november 2012

Dat boekwinkeltje (nieuws, 2012)


MET JOHN GRISHAM ROND DE POTKACHEL

De Amerikaanse bestsellerauteur John Grisham haalt in het boek 'My Bookstore: Writers Celebrate Their Favorite Places to Browse, Read, and Shop' (samengesteld door Ronald Rice) herinneringen op aan zijn eerste, moeilijke dagen als schrijver. En hoe een kleine boekwinkel in Blytheville, Arkansas, voor een keerpunt in zijn leven zorgde.

In 1989, toen zijn eerste boek werd gepubliceerd, reed John Grisham met vijfduizend exemplaren rond om zichzelf 'op de kaart te zetten' en een nieuwe carrière op poten te zetten. Maar na een paar maanden met beroerde resultaten kwam hij erachter dat 'boeken verkopen nog moeilijker is dan ze te schrijven'. De meeste boekhandelaren haalden hun neus op voor het debuut van een totaal onbekende schrijver, uitgegeven door zo'n klein bedrijf dat nog niet eens de financiën had om een catalogus te drukken. De eerste druk bleef grotendeels onverkocht.

Slechts een handvol boekhandelaren zagen er iets in wat anderen niet deden en plaatsten enthousiast 'A time to kill' op de plank. ,,Er waren er vijf. Een van hen was Mary Gay Shipley van That Bookstore in Blytheville, Arkansas, niet ver van waar ik woonde.''

Grisham had genoeg van het leuren met zijn eersteling en concentreerde zich op het schrijven van zijn tweede boek, 'The Firm'. ,,Mary Gay las een drukproef en suggereerde enkele aanpassingen. Ze vroeg me om een signeersessie te doen en daar stemde ik mee in.''

,,Het was op zondag 17 maart 1991, St. Patrick's Day. Mary's man Paul had wat bier en popcorn ingeslagen. Het was een koude, winderige dag, maar Mary Gay had voor een leuk publiek gezorgd. Ik zette handtekeningen, poseerde voor foto's, kletste met elke klant en had een fantastische middag. En het was ook om een andere reden een memorabele dag: 'The Firm' kwam op nummer 12 binnen op de bestsellerlijst van de New York Times. Ik vermoedde dat mijn leven zou veranderen, maar had geen idee in welke mate.''

Achter in de winkel staat een oude potkachel. Daaromheen staan kasten met kinderboeken en schommelstoelen. ,,Aan het eind van de dag gingen we met z'n allen bij de kachel zitten. Ik las wat voor uit mijn boek en sprak over het schrijven daarvan. De tijd vloog voorbij, de mensen hadden niet veel zin om de zaak te verlaten.''

Toen 'The Firm' een hit bleek te zijn, kreeg Grisham tal van verzoeken om signeersessies te doen in boekwinkels. Die sloeg hij af, omdat hij liever zijn tijd aan schrijven besteedde. Maar hij bleef loyaal aan de vijf boekhandels die hem in het begin van zijn carrière steunden. That Bookstore in Blytheville had een speciaal plekje in zijn hart.

Naarmate zijn status als bestsellerauteur groeide, namen ook de signeersessies in That Bookstore meer tijd in beslag. ,,Sommige duurden wel tien uur of langer.'' Uiteindelijk besloten Grisham en Shipley de evenementen te schrappen. ,,De afgelopen jaren ga ik via de achterdeur de winkel binnen en signeer ik tweeduizend boeken. Dit kost me niet meer dan een paar uur en ik geniet ervan. Ook van de lokale roddels en het langskomen van oude vrienden. Meer dan eens krijg ik er ook ideeën voor het creëren van nieuwe personages.''

Blytheville is een oud katoenstadje, waar inmiddels de teloorgang heeft ingezet. Grisham: ,,Veel winkels hebben de deuren moeten sluiten, maar die van Mary Gay Shipley is nog steeds open dankzij haar harde werk en innemende persoonlijkheid. Zij en enkele anderen speelden een belangrijke rol in het vroege succes van mij als schrijver en de carrières van andere beginnelingen. Zonder hun steun zal het nog moeilijker worden voor debutanten om een kans te krijgen.''

Bron: The Daily Beast

Geen opmerkingen: