31 juli 2012

Focus (nieuws, 2012)

MAAND VAN HET SPANNENDE BOEK MOGELIJK INGEKORT

De Maand van het Spannende Boek wordt mogelijk ingekort. Dat zegt adjunct-directeur Gijs Schunselaar in Boekblad. De reacties van de boekhandels op de afgelopen actiemaand waren overwegend positief. ,,Maar het blijft lastig om een maand lang campagne te voeren. De focus ligt op de eerste twee weken, daarna kalft het wat af.'' Schunselaar sluit daarom niet uit dat de Maand ingekort wordt, net als bij de Boekenweek gebeurt. ,,Maand van het Spannende Boek klinkt zo lekker, het is een begrip geworden. Maar we moeten ons wel de vrijheid gunnen om na te denken of dit de juiste vorm is.''

Overigens zorgde Juni - Maand van het Spannende Boek wederom voor een omzetpiek in de boekhandel. Volgens Schunselaar heeft de actiemaand qua effect nog lang niet aan belang ingeboet. ,,De piek was wel wat minder groot dan vorig jaar, over de gehele markt genomen daalde de omzet van spannende boeken in juni met 12,7 procent.'' Voor winkels die deelnamen aan de maand van het spannende boek is de gemiddelde daling in omzet van spannende boeken minder sterk: min 8,3 procent.

De oorzaak van de min vergeleken met 2011 zit niet eens zozeer in de afkalvende markt, maar doordat de Maand in 2011 heel erg succesvol was. De omzet bij de deelnemende boekhandels steeg dat jaar met 6,6 procent, in afzet was er sprake van een stijging van 6,2 procent. ,,Je ziet vaker bij vergelijkingen met succesvolle eerdere jaren dat je bijna niet anders kunt dan een min scoren.''

Daarnaast scoorden niet-thrillers als 'Gijp' en 'Vijftig tinten grijs' heel goed in juni, wat nadelige effecten kan hebben gehad op de spannende boeken, zegt Schunselaar.

Over 'De Ooggetuige', het actieboek geschreven door Simone van der Vlugt, kreeg de CPNB ook goede reacties uit het vak. Of boekhandels ook alle 693.000 exemplaren kwijt, zijn weet Schunselaar niet, maar hij verwacht grotendeels van wel. Van de e-boekversie zijn 14.000 exemplaren gedownload. ,,Dat is 2 procent van de papieren oplage, dat lijkt me een normaal percentage.''

De Thrillerglossy die de CPNB maakte voor de bibliotheken kreeg volgens Schunselaar ook veel positieve reacties. ,,Er zijn 69.000 exemplaren van gedrukt, dat is meer dan ze van het Boekenweek Magazine bestellen.'' Bibliotheken konden de Thrillerglossy gratis weggeven aan hun leden.

(Bron: Boekblad)

1 opmerking:

Rikkesoft zei

De Maand van het spannende boek zou te lang zijn? In Vlaanderen hebben ze de Zomer van het spannende boek...