26 juli 2010

Groen zien (nieuws, 2010)

SCHUIVENDE COVERS

,,Misschien zie ik het verkeerd'', schrijft thrillerauteur Daniëlle Hermans in een kattebelletje, ,,maar volgens mij is er een verschuiving gaande in de voorkanten van thrillers.'' Werden we volgens haar eerst doodgegooid met naakte vrouwenlichamen op de covers (een fraaie uitzondering is de oer-Hollandse voorkant van Hermans' 'De Watermeesters'), nu zien we omslagen in veel meer heldere kleuren (blauw en groen voeren de boventoon). En wat er van een lichaam - doorgaans van een vrouw - wordt getoond blijft beperkt tot een gezicht of alleen maar een oog.

Daniëlle Hermans heeft een punt, vindt de redactie van De Spanningsblog. In de jongste brochures die de uitgeverijen verspreiden om kond te doen van hun nieuwe thrillers, duiken er steeds meer vooral 'groene' en 'blauwe' fronten op. Soms is er een combinatie van een gedeeltelijk vrouwenlichaam en kleur (zie 'Roomservice' van Elvin Post) en af en toe signaleren we een 'complete' dame ('Ex' van Helen FitzGerald), maar echt overheersend zijn zulke covers niet meer. De 'engelenbeelden' die veel literaire thrillers sierden, lijken overigens helemaal te hebben afgedaan. De cover van 'De man van Manhattan', de nieuwe thriller van Hermans die in 2011 verwacht wordt, is trouwens ook een mix van de kleur blauw en een vrouwenlichaam, namelijk dat van Marie Bartholdi, de moeder van beeldhouwer Frédéric Bartholdi, die model zou hebben gestaan voor het Vrijheidsbeeld.

Oordeel zelf:

Geen opmerkingen: