01 mei 2012

Aanstekervloeistof (nieuws, 2012)

STEPHEN KING: 'IK BEN RIJK, BELAST ME!'

De Amerikaanse bestsellerauteur Stephen King, die jaarlijks ruim 2,8 miljoen euro aan goede doelen schenkt, heeft een krachtige oproep aan zijn regering gedaan om de belastingen voor de rijken te verhogen.

King betaalt 28 procent inkomstenbelasting. Tijdens een bijeenkomst in Florida vroeg hij zich publiekelijk af waarom voor hem geen hoger tarief van zo'n vijftig procent bestond. 'Schrijf een cheque uit en houd je mond', was de reactie van zijn toehoorders, schrijft King in een fel artikel voor de website The Daily Beast. ,,Als je meer wilt betalen, betaal dan meer, zeiden ze. Ze waren mijn pleidooi beu. Jammer voor jullie, jongens, maar ik ben er nog niet over uitgepraat. Ik ken rijke mensen, ik ben er een van. De meerderheid zou liever zijn pik in aanstekervloeistof dopen, aansteken en 'Disco Inferno' zingen dan een cent meer betalen aan de fiscus.''

Sommige rijken in de VS doneren wat zij niet aan belastingen hoeven af te dragen, erkent King. Zelf geeft hij miljoenen aan bibliotheken, lokale brandweerkorpsen die om materieel verlegen zitten, scholen en tal van organisaties die de kunsten ondersteunen. Maar volgens de auteur gaat dit niet ver genoeg. ,,Want liefdadigheid van de rijken zal niet de opwarming van de aarde stoppen noch de benzineprijs aan de pomp met één cent verlagen.'' Volgens King geven de meesten van zijn rijke landgenoten die slechts 28 procent inkomstenbelasting betalen, niet ook 28 procent aan liefdadigheid.

De welgestelden in zijn land worden te veel beschermd, als waren zij 'heiligen', stelt King. ,,Vraag me niet waarom, want ik snap het niet. De meeste rijke mensen zijn zo saai als oude hondenstront.''

King richt zijn pijlen ook op presidentskandidaat Mitt Romney, die heeft gezegd dat hij rijk is en zich daarvoor niet verontschuldigt. King: ,,Dat hoef je ook niet Mitt. (...) Wat we willen is dat je erkent dat je het niet in Amerika hebt kunnen maken zónder Amerika. Dat je gelukkig genoeg bent om geboren te worden in een land waar het mogelijk is dat je omhoog kunt klimmen. (...) Maar het is niet eerlijk om van de middenklasse te verlangen dat die een disproportioneel deel van de belastingen ophoest. Niet eerlijk? Het is on-'fucking'-Amerikaans!''

Volgens de bestsellerschrijver is het 'een morele vereiste' dat degenen die het meest ontvangen, ook de meeste belasting afdragen. ,,Anders zijn de eerste rimpelingen van ontevredenheid, veroorzaakt door de Occupy-beweging, slechts het begin.''

(Bron: The Guardian)

Geen opmerkingen: