10 januari 2010

Geen bange poeperds (nieuws, 2010)

'Mag mijn held met uw personage neuken?'  



'Mag de Held van mijn Roman-Die-Maar-Niet-Afkomt met een van uw vrouwelijke personages neuken? Ik ben op verschillende manieren getroffen van haar.'


Tupla Mourits
Een brief met dit opmerkelijke verzoek lag onlangs bij het schrijversduo Tupla Mourits op de deurmat. De afzender is Wouter Noordewier, een in 1935 geboren auteur uit Nieuwegein die in de vorige eeuw werk gepubliceerd zag door uitgeverijen als Meulenhoff, Bert Bakker en De Harmonie. Wellicht is een enkele lezer wel eens gestuit op zijn gedicht 'Hoe Prendergast denkt oud te worden', met daarin de onsterfelijke regels:
Hij droomde natuurlijk herhaaldelijk,
al dan niet met zijn sporadische erectie
in schraal dichtgeknepen handje,
dat zijn overleden vrouw uit haar graf was opgestaan
en een vruchtencake voor hem zou bakken.


Noordewier belooft dat het vrouwelijke karakter uit Mourits' boeken (hij geeft niet aan welke hij bedoelt) een rol krijgt in het bordeel 'Alice in Wonderland', in het New York van 1900, waar zijn held, genaamd Prendergast, zich mengt met andere prostituanten. Noordewier belooft 'Mevrouw Mourits' (hij weet ook niet dat achter dit pseudoniem twee schrijfsters schuilgaan, te weten Atie Vogelenzang en Wendela de Vos) ook nog dat hij de vrouwelijke hoofdpersoon met respect zal behandelen. ,,Kortom, u hoeft niet bang te zijn dat ik Uw aantrekkelijke persoontje twee paar tieten zal geven, zoals bij 0,26% van de vrouwelijke bevolking het geval schijnt te zijn.''

Tupla Mourits is niet de enige auteur die Noordewier op deze manier benaderd heeft. Hij heeft ook tal van andere schrijvers met dit oneerbare voorstel 'gestalkt', blijkt uit een korte speurtocht op internet. De brief staat ook te lezen op de website van schrijver Derwent Christmas en de Friese auteur Joop Boomsma. Noordewier moet inmiddels een klein fortuin aan portokosten hebben gespendeerd, want ook de schrijvers Loes den Hollander, Nicolet Steemers, Judith Visser, Alex van Galen, Charles den Tex en Jac. Toes kregen een brief. Verder heeft hij navraag gedaan naar het postadres van collega-auteurs als Ludo Schildermans, Mieke de Loof en Daniëlle Hermans. Ook heeft hij Frank Starik benaderd, de dichter die op begrafenissen van eenzame overledenen poëzie voordraagt.

De meeste auteurs hebben niet gereageerd. Maar van Tupla Mourits krijgt Noordewier respons, belooft het duo. Deze week ploft er een antwoord op zijn deurmat, waarin ze beleefd laten weten niet op zijn verzoek te zullen ingaan. ,,Eerlijk gezegd denken wij dat onze hoofdpersonages een maatje te groot zijn voor jouw Prendergast'', aldus Mourits. ,,Je hebt hier wel te maken met dames die geweld niet uit de weg gaan. Dat zijn geen bange poeperds. Van 1 vrouw bijvoorbeeld, weten we zeker dat ze vuurgevaarlijk is. Van de tweede hebben we daar een sterk vermoeden van. Nummer drie heeft geen tijd voor onzin en nummer vier ten slotte… nou ja, die zit dus ondergedoken.'' Noordewier zou er niet aan moeten beginnen, adviseren de auteurs. ,,Better safe than sorry.''

18 opmerkingen:

Anoniem zei

Het kan natuurlijk ook iemand zijn die zich uitgeeft voor de schrijver.....
Misschien is de man een beetje in de war?
groeten.
Ine.

Guido Huisintveld zei

Dit bericht heeft een hoog rtl-boulevard-gehalte, Peter...

Alex van Galen zei

Zelfs ik werd benaderd door deze randdebiel. Voelde me nog gedwongen een antwoordje te mailen ook, om juridische redenen.

Unknown zei

Ik kreeg precies zo'n brief. Nooit op gereageerd. Als je daaraan moet beginnen is het eind zoek.

Judith Visser zei

Grappig, een aantal maanden geleden ontving ook ik deze brief (het werd naar de uitgeverij gestuurd). Heb er niet op gereageerd...

Jac. Toes zei

Ja, deze figuur heeft ook mij per brief en email benaderd met het verzoek om gemeenschap met een vrouwelijke hoofdpersoon uit mijn romans. Een stunt of gekte? Heb er niet op gereageerd, niet geintersseerd in aanbeidingen van schrijvende gigolo's. Jac. Toes

Unknown zei

Mijn uitgever vroeg: Wat doen we hiermee? Er was wat mij betreft maar één antwoord mogelijk: de papiervernietiger.

Alex van Galen zei

Kijk eens wat een aandacht deze figuur krijgt van ons schrijvers.

Peter, weet je zeker dat jij hier niets mee te maken hebt?

gerard nanne zei

De man heeft het er maar druk mee. Ook ik ontving een zelfde schrijven. Ik denk dat negeren inderdaad de beste optie is. Of in het andere geval de man te adviseren een afspraak met zijn huisarts te maken.

Peter Kuijt zei

@ Alex: Ik woon niet in Nieuwegein.

René van de Meerakker zei

Ja, ook ik kreeg zo'n maffe brief. Twee keer gelezen en toen subiet in de prullenpak gegooid.

Ludo Schildermans zei

Je moet het de man nageven: voor iemand die in 1935 geboren is, weet hij wel hoe hij een 'virale marketingcampagne' moet opzetten. Zelden zoveel reacties gelezen hier.

Age Morris zei

@ Ludo: Klopt!

En de brief is best origineel; wij hebben hem als verkapte fanmail op ons blog geplaatst :-)

Lucas zei

Bijzonder. Deze brief mocht ik kort voor de kerstdagen ook in mijn mailbox ontvangen. Misschien hoor je er in literair Nederland pas echt bij als je deze brief krijgt toegestuurd. Negeren lijkt mij de beste reactie.

Renzo Verwer zei

Ik kreeg hem ook,. vandaag, via de mail. ik vind het leuk; ik zie de humor van dat soort dingen wel in. Heb Noordewier om meer info gevraagd...

Ina Enssr zei

Dhr. Noorderwier schreef mij in zijn derde brief: 'In uw werk klopte echt alles. Voor al dit vijfsterrenplezier mijn hartelijke dank.' Hij moet dus wel deskundig zijn.

Anoniem zei

Hallo allemaal,

Uit het verleden ken ik deze man en ik zal jullie zeggen; hij is niet in de war of raar echter zeer aimabel en daarbij zeer deskundig. Hij bereikt wat hij wil blijkt nu ook weer.

Wouter, ik hoop dat je dit leest, het ga je goed.

Groet,
Rob

Anoniem zei

De beste man is ooit mijn buurman geweest. Door hem ben ik werkelijk gaan lezen. Wellicht een beetje vreemd dat hij u deze brief heeft geschreven maar het maakt het leven wel vrolijk en leuk.

Het verschil tussen een bloem en onkruid is slechts een oordeel.

Vriendelijke groeten van Dennis Renardel de Lavalette