Ex-junk scoort met kunstvervalsing
(Door Peter Kuijt)
Het is te hopen dat ex-junk David Ramus van het bovenmodale voorschot van een miljoen dollar van uitgever HarperCollins en latere binnenstromende gelden niet in de verleiding komt opnieuw te snuffelen aan wat witte lijntjes. Het gevaar is namelijk niet denkbeeldig dat we dan verstoken moeten blijven van een opvolger van zijn naar meer smakende debuut Dief van het licht.
Ramus was behalve verslaafde ook een ooit van kunstvervalsing verdachte handelaar in Manhattan. Die twee wat bedenkelijke disciplines waarin de Amerikaan zich had bekwaamd, blijken uiteindelijk ook een positief effect te hebben gehad. Ramus heeft in Dief van het licht zijn ervaringen met geestverruimende middelen en de 'handel' in kunst op een adembenemende wijze gecombineerd met een uitermate spannend verhaal.
We herkennen de auteur in de hoofdpersoon van het verhaal, Adrian Sellars, kunsthandelaar te New York, die een eeuwige verbintenis lijkt te zijn aangegaan met het morfinederivaat heroïne. Sellars verkoopt vervalste schilderijen van moderne meesters aan de yakuza, de Japanse onderwereld. Hij betrekt die doeken van zijn eigen 'Han van Meegeren; , de getalenteerde vervalser Paul McHenry.
Dat gaat allemaal goed totdat McHenry op een kwade dag het slachtoffer wordt van een roofmoord. De 'Monet' die hij bijna af had, en die door de yakuza was besteld, wordt daarbij vernield.
De nietsontziende Japanse gangsters - zij schieten Sellars' compagnon zonder een buiging te maken een kogel door het hoofd en bedreigen zijn dochtertje - zetten Sellars onder druk een schilderij (vals of echt, ter waarde van acht miljoen dollar) te leveren. En ook de politie die meer wil weten over de moord op de schilder, zit achter Sellars aan.
Gelukkig is daar de redding nabij in de vorm van Sellars' secretaresse Devon. Zij helpt Sellars af te kicken en de gangsters het hoofd te bieden. Een en ander resulteert in een spetterende finale, waarbij een wilde achtervolging een veiling bij Christie's danig verstoort. Het meest echter blijven de realistische scènes bij waarin Sellars het spook van de heroïne tracht te verslaan. Dief van het licht kent alleen maar pluspunten: het verschaft puur leesgenot en waarschuwt overtuigend tegen ander, gevaarlijk genot.
David Ramus - Dief van het licht, uitgeverij De Boekerij, 364 pag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten