King houdt huis op Gooise matras
(Door Peter Kuijt)
Vorig jaar dong Tomas Ross met succes mee naar De Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Zijn Koerier voor Sarajevo werd terecht door de jury als beste thriller bekroond. Opvallend was dat Ross met twee boeken voor de prijs was genomineerd: naast z'n Koerier... was dat Babyface - King en de moordtransfer.
Het lijdt bijna geen twijfel of Ross zal dit jaar zijn dubbelslag gaan herhalen. Zijn uitgever heeft aangekondigd dat in mei De vlucht van de 4de oktober verschijnt, waarin Ross zijn versie vertelt over de oorzaak van de ramp met de El Al Boeing op Dierendag 1992. Maar voorlopig moeten we het doen met Pin-up - King en de televisiemoorden, het tweede deel uit Ross' reeks waarin de Haagse claimonderzoeker King de hoofdrol speelt. Een stugge doorschrijver die Ross, de Henk Angenent onder de Nederlandse misdaadauteurs.
Onderzocht King in Babyface de steekpartij waarvan de Nigeriaanse stervoetballer Babi Langga het slachtoffer werd, in Pin-up krijgt de destijds oneervol ontslagen IRT-rechercheur tegen zijn zin te maken met de weerzinwekkende moord op Rosalie de Winter, ook wel bekend als Miss Venus. Deze rondborstige actrice, ster in de eindeloze soap Vreugde & Verdriet, wordt in haar Scheveningse villa op beestachtige wijze afgeslacht, waarbij haar 'afgesneden hoofd als een gruwelijke kurk in de opengesneden onderbuik wordt geduwd'.
King raakt in het tv-wereldje verzeild als hij de verdwijning en later de raadselachtige dood van zijn collega-'claim investigator' Brood (ook ex-IRT) onderzoekt. Brood had, zo blijkt later, iets van doen met schimmige figuren in Nederland Televisieland. Dat gegeven blijkt voor King het startsein om als een overspannen verkoper van lekkende waterbedden rond te hopsen op de Gooise Matras. Zijn avonturen brengen hem ook nog naar Amsterdam, het Brabantse Megen, Bloemendaal, maar uiteindelijk leidt het spoor weer naar Scheveningen, waar de finale plaatsvindt.
De King-reeks is voor Ross een handvat om te foeteren op alles wat hem maar dwarszit. Kreeg in Babyface de voetbalwereld onder uit de zak, ditmaal kankert de auteur dat 't een lieve lust is op tv-tycoons Jacques Slot en Robbie Blind, projectontwikkelaar Harry de Man en 'playbackkwijl' Hans Huizing. Het is moeilijk om hierbij niet de link te leggen naar 'echte' Nederlandse coryfeeën. Ook over het volbouwen van badplaats Scheveningen raakt Ross niet uitgemopperd. Het is een genot om te lezen. Alleen, die overdaad aan rock-'n-roll-songteksten en vragenstellerij aan de lezer, kan dat niet wat minder?
Tomas Ross - Pin-up - King en de televisiemoorden, uitgeverij De Fontein, 206 pag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten