04 mei 2011

Toenadering (nieuws, 2011)

DUITSE VRIEND VOOR THRILLERAUTEUR SPOELSTRA

Bert Spoelstra is schrijver van onvervalste politieromans. Maar vorige week verscheen bij zijn nieuwe uitgeverij TIC een boek van zijn hand, dat allesbehalve een thriller is. Het boek heet 'duitse vriend' en gaat over de ontwikkeling van de vriendschap tussen de auteur en een voormalige marconist van de Duitse Luftwaffe.

In het boek geeft Spoelstra zijn ongezouten mening over bijvoorbeeld de staat Israƫl, maar hij spaart ook zichzelf niet. 'duitse vriend' is het verslag van een persoonlijke 'Werdegang'.

Kunnen oude vijanden nieuwe vrienden worden? Kunnen vastgeroeste vooroordelen worden beslecht? Dat zijn de centrale vragen in het boek. Toen thrillerschrijver Spoelstra de luchtoorlog 1940-1945 boven Zuid-Limburg onderzocht, verwachtte hij niet daardoor in contact te komen met een Duitser uit de 'beladen generatie'. Hij had al helemaal niet verwacht, dat dit zou leiden tot een vriendschap die zijn kijk op de Duitsers in het algemeen, zou verzachten... ,,Ik was erg anti-Duits. En waarom? Geen idee'', vertelt Spoelstra in een interview. ,,Ik heb mijn mening heel erg bijgesteld.''

In 'duitse vriend' rekent de auteur af met een vijandbeeld, verhaalt hij over zijn eigen visie op het wereldgebeuren en over de intense correspondentie die hij gedurende vele jaren voerde met de ex-boordmarconist van de Luftwaffe. Deze Duitse vriend schreef zijn eigen oorlogsgeschiedenis op. In afwisselende hoofdstukken komt dit relaas aan bod en beleeft de lezer de toenadering van die
twee. Ondertussen is de vriendschap uitgegroeid tot een vader-zoonrelatie. ,,Ik mocht voor mijn boek bladzijdes uit zijn fotoalbum halen. Ook kreeg ik zijn leren tas. Die nam mijn vriend mee bij elke vlucht.''

Bert Spoelstra (1953) werkt bij de Regionale Recherche van de Zuid-Limburgse politie. Hij publiceerde eerder dertien politieromans en thrillers.

(Bron: Weekkrant.nl)

Geen opmerkingen: