27 mei 2011

Literaire hamburger (nieuws, 2011)

COLLEGA DOET AANVAL OP ASPE

Piet Baete
De Vlaamse thrillerschrijver Piet Baete (foto) heeft het vuur geopend op zijn vakbroeder Pieter Aspe. Baete, die vorige maand zijn vierde misdaadroman, 'Verzwijg mij niet', uitbracht, vindt het succes van Aspe te vanzelfsprekend, schrijft hij op zijn blog.

Baete, die overigens twee scripts uit de politieserie 'Aspe' op zijn naam heeft staan, meent dat er te veel schrijvers zijn en dat de lezers daardoor niet weten wat ze eerst moeten lezen. ,,Daarom blijven ze ook voor 'good old' Aspe kiezen. Het is vertrouwd en herkenbaar, dus ja... Ondertussen staan de rekken vol: de Vlamingen, de Zweden, de Britten en de Amerikanen... En Aspe.''

De schrijver uit Oostende ontkent niet dat hij jaloers is op het succes van de ereburger van Blankenberge. ,,Natuurlijk zou ik evenveel boeken willen verkopen als de man die als eerste de 'literaire' Quick-burger (een hamburgerketen in Belgiƫ, red.) heeft uitgevonden. Nee, ik ben niet vol van zijn werk. Ja, ik vind dat hij zijn succes te voor de hand liggend vindt en zeker probeer ik daar iets aan te veranderen.''

Baete rekent erop dat zijn trouwe lezers z'n oeuvre gaan promoten bij vrienden en kennissen. ,,Roepen dat je boek het lezen waard is, volstaat al lang niet meer. Een trage ommekeer is ieders lot in een turbotijd.''

(Bron: Blog Piet Baete)

Geen opmerkingen: